Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
Ei vaihteellinenpyörä sitä merkitse että täytyy alati huoltaa tai osia vaihdella, pelkkä harhakäsitys.
Kun hankkii hyvän ja mieleisen niin menee pitkään aivan samalla huollolla kuin sinkulakin. On sitten aivan eri juttu jos pitää rakentelusta ja näpräämisestä mikä mielestäni osa pyöräilyn iloa.
En sitä tarkoittanutkaan ilmaista, että vaihteelliset olisivat murheenkryynejä. Tosin minulle ne sitä ovat olleet mutta toki (lukuun ottamatta nykyistä fatbikea) kokemusta onkin ollut vain alle 800 euron vaihteellisista. Tosin sinkuloiden kohdalla mainitaan aika monessa yhteydessä se "huoltovapaus", joten tuskin se nyt sentään tuulesta temmattua on, vaikka nyt sitten logiikalla vähemmän osia -> vähemmän huollettavaa tai rikki menevää. Tietenkin voisin kuvitella, että sinkulat maistuisivat varkaille vähemmän kuin vaihteelliset kun kuitenkin useimmiten ihmiset tahtovat vaihteellisia (pl. varkaat jotka purkavat nuo osiin). Varkaita ajattelen siis siinä mielessä, kun toisin kuin fatbiken kohdalla, niin tämä tulisi jätettyä yksin pyöräparkkeihin sun muihin U-lukolla pidemmäksikin ajoiksi (joskaan ei nyt sentään päiväksi).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
Sinkulassa ei ole vaihdemurheita, mutta ainakin itselläni sitten tulee runtattua paljon kovempaa, jolloin mystiset naksumiset lisääntyvät. Yhtä pyörää ajoin vaihteilla ja ilman ja ilman ajaessa ne naksutti, vaihteilla ei.

Mielenkiintoista. Itsehän olen juuri runttaamalla ajava ja yksi syy miksi olen nyt katsomassa uutta pyörää on, että tuo vuosikymmenen vanha Nishiki juuri naksuu runtatessa huoltoyrityksistäni huolimatta -- mikä on huono juttu, kun perustyylini ajaa on juuri runttaamalla hyötyliikunnallisista syistä. Siitä huolimatta ei kyllä tällaiseen käyttötarkoitukseen haluaisi enää niitä vaihteita.