Onko newtonit ja kilot menny sekaisin?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Onko newtonit ja kilot menny sekaisin?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Edit: Peteb olikin nopeampi
Stemmi pyytänee 9Nm kun taas 9 Kgm=88Nm
Ylikiristämiseltä tuo hieman haisee![]()
JK- muokkasi tätä : 01.09.2019 at 21.39
Omissa pyörissä ei saa kiristää enempää kuin 4-5 Nm (stemmin/rungon/stongan rajoituksia), joka on ollut stemmin pulteille varsin riittävä. Noin perstuntumalla 9 Nm kuulostaisi järkyttävän suurelta kiristysmomentilta.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
En ole kyllä ihan varma tuosta, mutta päättelin että tuo tarkottaisi että momentti on 9Nm ja se kyl lukee tuossa stemmissä
![]()
5-6 Nm on stemmeille ihan riittävä momentti. 9 on kyllä liikaa...
En olisi yllättynyt, jos momenttiavain antaisi väärän momentin.
Laatu 4.6 5.8 8.8
M3. 0,5
M4. 1,2
M5 2,4 4,1 6,5
M6 4,2 6,9 11
Tuossa esim M5 pultti 8.8 lujuisena Max kiristys 6.5 Nm.
Ruuvihankinta.fi sivulta löytyy tuo taulukko mistä kopsattu
Stemmin pultit varmaan M5 kokoa.
Pitää kalibroida aika ajoin jos haluaa tietää, että toimii.
Vai oliko sulla kenties stemmiä kiristettäessä ruuvattuna tuo pyöritettävä osa vielä tuota kuvassa olevaa kohtaa pidemmälle, silloin momentti on voinut tosiaan olla liian suuri tuolle pultille. Siis jos olet mahdollisesti ihmeissäsi pyöritellyt säätöä ees taas?
^mielestäni en tuota pyöritellyt tuon jälkeen, mutta en ole ihan varma. no, nyt on uus stemmi tilattuna niin yritetään sitten uusiksi paremmalla onnella.![]()
Ja olihan momentin suuntavipu oikeassa asennossa?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Tosiaan, nythän tuo on vastapäiväisen kierron asennossa.
(ainakin mun avaimissa noin)
Likikään kaikki M5 pultit eivät kestä edes 5,9Nm kiristystä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hieman aloin miettimään kun kymmenkunta maastopyörää elämäni aikana omistanut, ja jokainen niistä ollut pari kertaa ihan atomeina läpikäyntiä varten, tai muuten vaan näperrelly, ja ikinä en oo mitään kiristäny momentilla, vaan näppituntumalla.
Pitää vissiin investoida tuollaiseen, jos tuurilla pyörät kestäny kasassa tähän mennessä![]()
Eka itelläkin(kuten voi päätellä)
Hommasin tuon oikeastaan siksi että talven aikana on pakko purkaa, rasvata ja kasata uusiksi koko maantiepyörä, jos sillä vaikka häviäisi mystinen naksunta/natina. Mietin että kaiken ollessa kiristettynä oikeaan momenttiin eliminoisin liian löysään kiristetyt äänen aiheuttajat. Onneksi en kajonnut tarmacin runkoon vielä tällä.
Harvoin momenttiavaimien tarkkuus tai sen puute pyörähommissa haittaa. Ei se niin tarkkaa ole...
Minulla on omasta kokemuksesta syntynyt sellainen käsitys että valmistajat ilmoittaa jostain vastuu yms syistä aika kovat momentit joka paikkaa. Keskiöitä lukuunottamatta itse käytän hiukan matalampia momentteja eikä mitään ongelmia ole ollut...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Pyörässäni on Ultegran 6800 takarataspakka. Käykö uudempi rataspakkaversio Ultegra CS-R8000 korvaavaksi tuotteeksi vai pitääkö hommata vanhemman mallinen pakka? Uudemman mallin hinta voi olla edullisempi mitä vanhan mallin. Pyörässä on Di2-vaihteet.
Itelle tuli ostettua motonetistä motonetin omaa merkkiä oleva Mtx basic 5-25Nm momenttiavain. Töistä löytyy kalibroituja avaimia niin niihin vertaamalla sain jonkunlaisia eroja.
Mtx - kalibroitu
4,5 - 5
5 - 6
10 - 12,5
13 - 16
Tuolla yläpäässä olikin isot heitot. Mutta samalla tyylillä olen omanikin kalibroinut.![]()
Elämäni ensimmäiset kuitukiekot saapuu huomenna, niin onko antaa vinkkejä jos on jotain, mikä pitää tehdä erilailla kuin aluvanteissa? Joskus muistelisin et oisko pesuun liittynyt ainakin jotain? Ettei nyt omalla "huoltamisella" sais noita heti paskottua? Maastokiekot siis kyseessä.
Pitäisikö Sramin pakka (eagle) aueta samalla työkalulla kuin shimanon pakat? Jos ei niin mikä on oikea?
Samoilla irtoaa: ketjupiiskan & rataspakka-avaimen tarvitsee
![]()
[QUOTE=JK-;2903155]Samoilla irtoaa: ketjupiiskan & rataspakka-avaimen tarvitsee
Juu, kiitosta!
Minkälaisella härpäkkeellä saa Shimano SL-M780-B shifterin (I-Spec B) kiinni Maruga MT7 kahvaan?
Löydän vain noita Shiftmix I-Spec 1+2:ia mutta eikö nämä ole vääriä tuohon?
Toinen vaihtoehto olisi vastaava kuin KCNC XTR I-spec I Shifter Clamps mutta näissäkin sanotaan, että "These are not compatible with the newer Shimano I-Spec B Shifter standard." Millaisella tuo vanhan vivuston saisi tankoon... vai onko helpoin vaihtaa koko shifteri?
tkhyla muokkasi tätä : 03.09.2019 at 21.22
Kirjanmerkit