Putsasin Contit varmuuden vuoksi Wurthin IPA cleanerilla ja napsahtivat nätisti Stanin Arch -kehille. Huomenna sitten testiin.
Putsasin Contit varmuuden vuoksi Wurthin IPA cleanerilla ja napsahtivat nätisti Stanin Arch -kehille. Huomenna sitten testiin.
Hyvin tuntuu nuo addix-seokset toimivan myös vähän viileämmällä säällä. Tänään oli n 2 astetta ja eivät pahimmin kovettuneet ja pitokin oli ihan hyvä. Vanha trailstaari olis ollut jo aika työläs polkea näissä lämpötiloissa.
Juu, eleettömästi toimii MM addix softina edessä. Reunanappulat vaan ei taida nähdä ensi kevättä.. 450km ajettu ja melkoisen ruvella, keskinappulat sen sijaan kuin uudet..
Eikös tämä ketju ole taas ajankohtainen? Lisää kokemuksia Schwalben uusista seoksista kaivataan, vanhat kumit rupeavat olemaan riekaleina...
Magic Mary (soft) / Nobby Nic (speedgrip) -combosta parin lenkin kokemus ja ei mitään pahaa sanottavaa. Rullaa hienosti ja pitää niin hyvin ettei oikeastaan ole edes tullut mietittyä asiaa.
Kestävyydestä ei voi vielä oikein sanoa. Tubeless-asennus meni melko helposti.
^Mulla oli viime syksynä just toi sama kombo 29x2.6 koossa ja tosiaan pidoltaan tuntui hyviltä ainakin märillä kallioilla ja kivillä. Tubelesoitui myös todella hienosti. Kulumisesta en vielä osaa sanoa.
Kiitos, tilaan ton MM / NN combon kuivemmille keleille ja MM / HD kosteammille...![]()
Äännähdys Continentalin Der Baron Project 2.4:lle eteen ja Trail King 2.4 taakse. Pito tuntuu melkosen paljon paremmalle kuin esim High Roller 2c versiossa. Aika jytkyt nuo Apex kyljet verrattuna Maxxiksen Exo kylkiin. Mutta voi luaja oli napakat nousemaan Easton Heist kiekoille. Kompuraa tarvittiin, tavallisella jalkapumpulla ei olis ollut toivoakaan, ainakaan ilman liukastusta. Litkutettuna piti heti.
Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä
Onkos Mavicin Crossride Questeista kokemuksia, viime kesänä CRC:ltä poistin muutaman 16€ tarjoushintaan, folding bead, non-tubeless. Omasta mielestä ihan ok, märällä ehkä vähän ennalta arvaamaaton, eli pitää suht hyvin mutta jos pito loppuu niin loppuu aika yllättäen. Tykkään enempi kuin halpis-conteista. 2.4" eturengas olis kyllä kiva kokea, mutta ei taida mahtua rokkarin keulaan.
Tässä vois ola potentiaalia https://wolfpack-tires.jimdofree.com...s/english/mtb/ kaveri kehitellyt BlackChili kumin ja Addix kumit https://singletrackworld.com/2018/07...is-inventions/. Tai sit Vittorian G2.0 kumit
- Ibis Ripley V4, XT/XX1 - BMC Urs XX1/Force - Pole Taiga GX/Lauf -
Minä ainakin tarvitsen elämääni renkaat, joiden kyljessä lukee WOLFPACK.
Mä vähän ajattelin seuraavaksi taakse ostaa 27.5 täpäriin taakse Hanssin 2.6 leveänä Speed grip Apexina. Ja vedän sillä kesät, syksyt (ja talvet) enkä vaihtele kuivalle tai liukkaalle muuta. Eli pito edellä mutta olisko se aavistuksen kuitenkin rullaavampi kuin nykyinen 2.6 leveä DHR II ja toisaalta ehkä kylmettyessään myös pitävämpi kumiseos. Ja kyljetkin aavistuksen kestävämmät...?
Edessä on kesät DHF ja syksyn kylmille ja talveksi addix soft magiikkaa.
Ostin nyt keväällä hanssi taakse ja magic Mary eteen, molemmat addix soft. Hirveen hyvä pito on molemmissa mutta kun viikko sitten takatalvi iski niin oli kyllä todella kovantuntuiset heti kun oli -2-0 astetta! Liukasta oli, että kovettuu kyllä niin kuin vanhat schwalbet teki.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Se on ärsyttävä ominaisuus kyllä. Maxxis tekee saman ellei pahemmin ja siksi tätä addixia kokeilen. Muistan joskus lukeneeni, että kovempi Schwalben seos toimi kylmällä jopa paremmin eli se ei kovettunutkaan niin pahasti kuin pehmeimmät seokset. Saattoi olla aikaa ennen addixia.
Oliskohan pitänytkin kokeilla Contin Black chiliä josko se olis siinä suhteessa parempi. No Hanssi on nyt jo tilattu.
Etsinnässä olisi hyvät renkaat 29 jeffsyyn, 140mm täysjousto. Ajan paljon perus juurakkopolkua ylös ja alas sekä välillä kevyttä enskailua. Nyt on maxxis minion dhr II molemmissa päissä, ihan hyvät renkaat mutta jotain rullaavampaa olen ajattelut ainakin taakse. Harvoin pääsee ajamaan niin kovaa että tarvitsee noin hyvää pitoa. Alamäissäkin meno on oikeisiin kuskeihin verrattuna hillittyä vaikka niitä tykkään opetella. Eturenkaana tuo varmaan menee ja tuleekin todnäk kulutettua mutta saa suosittaa eturenkaitakin jos tietää hyviä
Aiempaa kokemusta on rocket roneista jotka on kyllä jäykkäperässä mukavat ja hyvin rullaavat mutta en tiedä miten täysjoustossa kun vauhti kasvaa alamäissä. Onko jotain renkaita xc:n ja enduron välimaastosta joista kokemusta?
Pistetään tähän ketjuun kun ei muitakaan löytynyt, ja vaatimuksena on että pitoa pitää löytyä märälläkin![]()
No just sitä minä tuolla kovemman kumiseoksen hanssilla haen. DhrII tilalle aavistuksen rullaavampaa mutta kuitenkin pitävää ja niin ettei märälle tarvii alkaa rengasta vaihtamaan. Toisaalta tiedostan, että mistään merkittävästä parannuksesta rullaavuuteen ei ole odotettavissa mutta hieman kuitenkin. Joku nobby nick olis varmaan sitten se seuraava rullaavampaan suuntaan. Siitä joku pehmeä seos niin kai se jonkinlaista kohtalaista pitoa kosteallakin tarjoais takarenkaana.
Eli niin sanotusti traili-kumi hakusessa? Sanoisin että eteen magic mary softina ja taakse vaikka nobby nic. Mary rullaa hyvin vaikka on aika rapee kuvio. Nobbynic taas pykälää järeempi kuin roro. Seokset eteen addix soft ja taakse speedgrip.
Toinen vaihtoehto mitä vois hakea mistä olen tykännyt niin 29x2.6 maxxis Rekon maxxterra. Ilmatilaa mukavasti ja rullaa ja pitää sopivassa suhteessa. Jos vauhtia alkaa oleen paljon niin sitten eteen vois laittaa vaikka minion dhf maxxgrip. Sillä saa mukavasti ohjauspitoa eteen ja seos on samanlaista purkkaa kuin addix soft.
Contilta 2.4 black chili baron eteen ja trail king taakse. En ole itse kokeillu mutta kovasti sitä on kehuttu.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Micheliniä suosittelen, itellä ainakin huomattavasti paremmat ollu kun nobby nicit, paljo varmemmaks ajo tullu ja noussu ihan uusia mäkiä ylös. En ole huomannu et ainakaa huonommin rullais ku nobby.
Tuli kokeiltua takarenkaaksi Hutchinsonin Griffusta 2,4" levyisenä. Justiin sopivasti tuli märät kelit ja tämähän tuntuu pitävän hyvin.
Ainoastaan juurissa ei näilläkään pitoa löydy, mutta löytyykö millään?
Rullaus onkin sitten varmaan tuplasti huonompi kuin aiemmilla Onzan Ibexeillä. Toki Ibexien kanssa olis tullut kuolema tolla kelillä.
Onko Hans Dampf nimenomaan armoitettu takarengas, vai käyttääkö joku sitä edessä tai molemmissa päissä? Mietinnässä syysliukkaille otsikon mukaisiin olosuhteisiin yhdistelmä, mielellään 2.8 x 27,5" koossa molempiin päihin. Täällä foorumilla kehuttu Michelin Wild AM olisi varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta Hans Dampf taitaisi SpeedGrippinä säästää muutaman watin siihen nähden.
Millainen märkäpito Racing Ray kumissa on?
Minulla on nyt pyörässä Schwalben Eddy Currentit vaikka se ihan tavan mettäpyörä onkin. 29x2.6 koossa ja pito on ainakin 3 ajokerran perusteella ihan sika hyvä. Painaahan ne toki kuin synti mutta koska vauhti ylämäessä ei ole niin olennainen niin ne toimii todella hyvin. Näissä on supergravity kyljet, jotka kohtuu jäykkinä mahdollistaa ajamisen aika pienillä paineilla. Nyt on n. 1,15 bar ja hyvin toimii. Eivät juurikaan lipsahtele edes märässä juurakossa ja ne harvat lipsumiset ovat sellaisia hidastettuja versiota.
Eihän tän tyylin renkaissa ole paljon valittamista painoista, mutta kun vertaa eturenkaaseen ( https://www.bike24.com/1.php?content...7C%7C%7C%7C%7C ) niin mistä tulee takarenkaaseen ( https://www.bike24.com/1.php?content...7C%7C%7C%7C%7C ) yli 200g enemmän painoa?
3 x 60TPI kudos edessä, takana 3x33TPI. Lisäksi takana Pinch Protection reunavahvistus. Molemmat lisäävät painoa. Schwalben vastava Apex-reunavahvistus lisää 100g painoa.
Tuli tilattua ennen näitä neuvoja. Mietin tuota Mary/Hans-yhdistelmää, mutta päädyin kuitenkin Hans Dampfiin molemmissa päissä, seos tuo mainittu SpeedGrip. Erityisesti tavoitteena oli saada vetopitoa pehmeissä olosuhteissa rullaavuuden kuitenkin säilyessä mahdollisimman hyvänä. Magic Mary vaikutti kuvioltaan hurjan avoimelta, ja jossain puhuttiin tuon Soft-seoksen hyytyvän pahemmin matalissa lämpötiloissa.
Kesän alla oli Nobby Nic / Rocket Ron -yhdistelmä, molemmat 2.8" levyisinä ja SpeedGrippinä. Seokseen olen kyllä ollut tyytyväinen, ovat kestäneet ja rullanneet hienosti, ja yllättävän hyvin nuokin pitivät esim. kalliolla ja kuivalla hiekalla tai savella. Kunnon mutaan tai saveen Rocket Ronin kuvio on aika mieto. Ehkä Nobby Nic olisi toiminut myös takana. Joka tapauksessa nuo käytössä olleet jäävät reserviin, ja pidetään Magic Mary -optio mielessä.
Varmaan jokunen muukin tässä speksailee syksyn keleille uutta rengastusta. Mielestäni tämä Enduro Magin artikkeli on aika hyvä, jos haluaa saada yleiskäsityksen vaikkapa noista eri valmistajien seoksista ja mitä ne tarkoittaa. Toisekseen tietty aika laaja valikoima tässä renkaita testattu juuri tähän Traili/Enduro-luokkaan osuvista. Varmaan aika pitkälti samaa infoa mitä tässäkin ketjussa on käsitelty, mutta tämä ehkä vähän tiiviimpi paketti, jos joku ei jaksa 100 sivua foorumijorinoita lähteä kahlaamaan läpi.
Ihan kattava yleiskatsaus mutta ei pureutunut miltään osin kovin syvälle. Toki ymmärrettävää, koska artikkelin pituus olisi lisääntynyt sitten melkoisesti. Tuossakin artikkelissa tuotiin esiin se, että märällä tai mudassa tarvitaan kuivaan verrattuna selvästi pehmeämpi seos pidon aikaansaamiseksi. Suomen syksyn ja talven oloissa olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää se, miten kumi säilyttää pehmeytensä ja siten pidon vielä +5 tai sitäkin kylmemmissä lämpötiloissa (erityisesti märillä juurilla ja kivikoilla). Tällaista testiä en ole koskaan nähnyt. Tässä keskusteluketjussa asiaa on toki useaan otteeseen sivuttu ja mietitty mikä tuntuisi toimivan ja mikä ei. Varmuutta tästä ei oikein vain valitettavasti ole. Mutta esimerkkinä Maxxiksen joidenkin pehmeämpien seosten nappuloiden on havaittu muuttuvan lähelle nollaa mentäessä huomattavan koviksi ja liukkaiksi ja samalla mietitty onko kovemmat seokset tässä suhteessa parempia.
edit. nyt kun aloin lukemaan artikkelin merkkikohtaisia alasivuja, niin kiitettävästi tuli lisää tietoa eri kumiseoksista ja vahvuuksista. Mutta ei siitä mikä toimii oikeasti viileässä.
Kirjanmerkit