EfatGarminGiantElectrobike
Sivu 78 / 103 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 68 76 77 78 79 80 88 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.311 - 2.340 / 3072

Aihe: Valokuvauksellista keskustelua.

Suositelkaapa sopivaa laadukasta kameraa max. n 500e joka sopisi matkaan pyöräillessäkin. Katsellus mm. Olympus pen 8 tai 9 malleja, myös
    Olympus E-M10 Mark II. Mitä näistä mieltä ja onko käteviä mukana kannettaviksi. Vai jokin vallan muu malli?

https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...40-150-R-hopea

https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...a-14-42-mm-f-3

Edit. Tuollaiset tarjoukset olisi jos uutena ostaa verkkokaupassa, mutta käytetty kelpaa myös. Tarkoitus tosiaan kuvailla luonnossa, ei ajaessa/ajamista.

^ Jos on tarkoitus kuvata myös ajaessa, niin Fuji X70, jos löydät vielä jostain. Tuurilla saattaa osua kohdalle myös käytettynä. Se on ajopaidan taskussa kulkeva APS-C-kennoinen pokkari kiinteällä, melko laajulmaisella F2.8-pannukakkuobjektiivilla ja oikeasti toimivilla manuaalisäädöillä. Jos jotain voisi vielä toivoa, niin se olisi parempi akun kesto ja vesitiiviys, mutta molemmat kasvattais kokoa. (Tosin mä en ole omaani säälinyt ja se on pyörinyt kaiken maailman ravassa ja vesisateissa eikä vielä ainakaan ole ottanut nokkiinsa siitä, vaikka ulkoisesti alkaa olla vähän ruokottoman näköinen.)

Jos ei tartte mahtua taskuun, niin sitten mikä vaan 3/4 tai APS-C järkkäri speed strapissä selässä toimii. Speed strapissa toki riskinä kameran rapaantuminen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Valokuvauksellista keskustelua.

Mulla on e-m10 mk1 ja se on mainio kamera. Ei se ihan pieni ole, isosti riippuen toki paljon valitusta linssistä. Pienen pannukakkulinssin kanssa hyvin liikuteltava, mutta pyörän kanssa itselleni harkitsisin hyvää pokkaria, sony rx100 (käytettynä), canon g5 tms.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ... niin Fuji X70, jos löydät vielä jostain. Tuurilla saattaa osua kohdalle myös käytettynä...
    Yksi olisi @kameratori.fi. Se on pikkusen ollut tarkkailun alla. Yksi ruuvi puuttuu pohjasta kuvista katsottuna, en tosin tiedä kertooko se mistään mitään välttämättä.
    Vaatiiko lataus muuten verkkovirtaa vai saako virtapankista ladattua?

Viikonloppuna hypistelin Verkkiksessä Pen EPL-9:ä ja F-sarjalaista sekä Fuji satasta. Fuji oli noista möhköin. Penit oli mukavan kompakteja. Sanomatalon Rahalassa olisi pari käytettyä F-sarjan runkoa tarjolla... hmmm..

^ lataa mini-usb:llä suoraan kamerasta eli lataaminen onnistuu millä tahansa.

Mä olen kanssa katsellut niitä Rajalan käytettyjä XT1:siä, mutta kun en ole saanut päätettyä, että saisiko uudemmassa versiossa kuitenkin sen verran enemmän kameraa, että sellainen kannattaisi ostaa ennemmin. X100F:stä luopuisin, jos XT:n hankkisin. X100 on muuten kiva, mutta ergonomia mun näpeille on hankala ja hybridietsin feilaa välillä, kun optisen etsimen peittävä läppä jumittaa aukiasentoon, jolloin digietsintä käyttäessä näkyy kaksoiskuva.

Peneissä ja muissa vastaavissa on se fundamentaalinen ero, että ne kuvaa täysresoluutiolla 3/4-kuvasuhteen kuvaa, kun APS-C kuvaa 2/3-kuvaa. Toinen asia, mitä kannattaa miettiä, on se että kokeeko kaipaavansa kuvanvaakaajaa runkoon vai ei. Fujin X-sarjalaisissa ja pienemmissä XT:ssä vakaajaa ei ole eikä vissiin Peneissäkään, paitsi F:ssä?

Tossa on esimerkinomaisesti yksi tommonen pyörän päältä X70:llä vauhdissa napailtu setti. En pidä itseäni valokuvauksen harrastajana, joten taiteelliset arvioinnit voi jättää muitten kuville ja kuvat on jpg:t suoraan kamerasta.. Ehkä tosi hyvällä kännykkäkameralla sais about samantasoista jälkeä, mutta kuvausergonomia kännyköissä on niin skeida, että mä olen pari kännykkää rikkonut pyörän päältä kuvatessa ja lopetin sen siksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Stenulla hienoja kuvia! Kiitoksia vastauksista. Tuo kuvanvakaaja asia kieltämättä hiukan mietityttää, että olisiko se asia mitä jää kaipaamaan..
    https://www.rajalacamera.fi/sony-a6000-sel-16-50mm-f-3-5-5-6-pz-oss-black-cp-v10b-power-bank

Tuollainen Sony osui myös silmään. 5000 mallia voisi saada edullisesti käytettynä.

Valokuvauksellista keskustelua.

..mutta kuvausergonomia kännyköissä on niin skeida, että mä olen pari kännykkää rikkonut pyörän päältä kuvatessa ja lopetin sen siksi.
    No niinpä. Yhden asian (aina jotain pitää) unohdin viime kesälomareissulle ottaa ja se oli kamera. Kerran tippui kännykkä vauhdista kuvatessa, ja vain ihmeen kaupalla +quadlockin paksun kuoren ja suojalasin ansiosta luuri pysyi ehjänä.

Moneen kertaan kaipasin aiemmilla reissuilla olan yli roikkunutta e-m10:iä jolla oli kätevä napsia kuvia sen sijaan että räpeltää luuria irti telineestään. Itse pidän reissuilla e-m10:ssä mukana 14-140mm (x2 kinovastaavana) zoomia, sillä saa mukavasti yksityiskohtia kuvattua niin halutessaan. Pesee käytettävyydessä kännykän mennen tullen.

En vaan ole kokenut, että m4/3 rintamalla olisi tapahtunut oikein mitään, mikä itselle aiheuttaisi vaihtotarvetta. Sen verran hyvä jo tuo e-m10 mk1 on. Toivottavasti tästä ei nyt mitään kuumetta nouse, kun tuli dpreview.com avattua. Edit: lasiinhan kannataa aina sijoittaa, näköjään nyt olisi 12-200mm m4/3 tarjolla, hmm..

Peneissä ja muissa vastaavissa on se fundamentaalinen ero, että ne kuvaa täysresoluutiolla 3/4-kuvasuhteen kuvaa, kun APS-C kuvaa 2/3-kuvaa. Toinen asia, mitä kannattaa miettiä, on se että kokeeko kaipaavansa kuvanvaakaajaa runkoon vai ei. Fujin X-sarjalaisissa ja pienemmissä XT:ssä vakaajaa ei ole eikä vissiin Peneissäkään, paitsi F:ssä?
    Taitaa Olympuksen kameroissa kaikissa olla kuvanvakain rungossa, Peneissä tosin hieman huonompi (paitsi F?) kuin OM-D-kameroissa (3-akselinen vs. 5-akselinen). Olympuksen missään linsseissä ei sitten vakainta taida olla.

Hommasin kesällä tuon OM-D EM10mk3:sen hyvästä tarjouksesta ja ensi vaikutelmat on kyllä ollut hyviä. Kuvaushommien suhteen oon kyllä tietysti täysin aloittelija, joten mitään erityisen vahvaa vertailupohjaa ei ole Ihan taskukokoinen tuo ei kyllä ole, vaikka pieni onkin, joten jos pyöräilypaidan taskuun haluaa, niin ehkä pen-sarja on parempi. Sääsuojaus olis kiva lisä, mutta se tois hintaa kyllä varmasti melkoisesti lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adrift Katso viesti
    Taitaa Olympuksen kameroissa kaikissa olla kuvanvakain rungossa, Peneissä tosin hieman huonompi (paitsi F?) kuin OM-D-kameroissa (3-akselinen vs. 5-akselinen). ...
    F:ssä 5-akselinen.

Mä itse asiassa olen päätynyt sellaiseen, että käyn hakemassa käytetyn Pen äffän Rahalasta ja siihen joku valovoimainen (käytetty sekin) kiinteäpolttovälinen lievä laajakulma kaveriksi. Se on sitten se mun kaipaamani "parempi kompaktikamera".

Se on mulle järkiratkaisu koska on sitten Pen EPL-1 -roinasta käytettävissä kaksi akkua (sopivat äffäänkin) ja pari zoomia. Muutenhan nuo jäisivät tarpeettomiksi. Aina kun vanha EPL-1 simahtaa se lähtee napakalla iskulla taas toimimaan, mutta ei vaikuta erityisen luotettavalta enää. Olen tyytyväinen päätyessäni nimenomaan järkiratkaisuun vaikka F onkin retro, hieno ja hipsteri

^ Varmaan ihan hyvin päädytty, jos et taskuun mahtuvaa tarvitse. Mä oon jonkin verran F:llä kuvannut ja kiva kamera sekin on plus lähes yhtä hipsteriuskottava kuin F100:kin

^ Varmaan ihan hyvin päädytty, jos et taskuun mahtuvaa tarvitse. ...
    Tarvitsisin, mutta en aio nyt ostaa kahta kameraa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tarvitsisin, mutta en aio nyt ostaa kahta kameraa.
    Toisen voit ostaa vähän myöhemmin

Kameroihin pätee sama n+1 sääntö kuin pyöriin

Untitled by Hartsa T, on Flickr

Kännykällä ei nyt kummosta lähiotosta saa..

^ Onneksi eivät ole luonnossa tuon kokoisia.

Tässä nyt jälkikäteen katsottuna onhan tuo aika kökkölaatuinen kuva

Omput alkaa olla parhaimmillaan, ainakin nämä autiotalon vanhasta puusta poimitut:

[IMG]Omenat by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

Kädettömänsprintin harjoittelua viikon takaa.
    _SAM3119 by richard räystäs, on Flickr
    Fucked up and ready to die.

Pari kuvaa souteluretkeltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adrift Katso viesti
    Pari kuvaa souteluretkeltä.

Iso peukku airokuvalle.

[IMG]Syysq by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

Oli ns. sininen hetki usvalla ryyditettynä just äsken.

- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Tarkennuksen haarukointi sopii hyvin lähikuviin. Käytätkö tätä mahdollisuutta?

Viesti

Syvyysterävyyden haarukointia tulee käytettyä aina silloin tällöin. Tarkennusta on tullut haarukoitua vain ehkä pari kertaa eikä silloin ole ollut tarkoitus niinkään haarukoida vaan kasvattaa tarkkaa aluetta ottamalla kerroskuva (stacking). Vai tarkoitettiinko kysymyksellä ehkä juuri tätä?

Vastapalloon toinen kysymys. Oletko kuvannut stereokuvapareja? Joskus dia-aikaan noita tuli itse jokusia otettua mutta digiaikana se on tahtonut unohtua rajallisten katselumahdollisuuksienkin vuoksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Vastapalloon toinen kysymys. Oletko kuvannut stereokuvapareja? Joskus dia-aikaan noita tuli itse jokusia otettua mutta digiaikana se on tahtonut unohtua rajallisten katselumahdollisuuksienkin vuoksi.
    Eikö digiaikana ole vielä paremmat mahdollisuudet katsella stereokuvia?

...ollut tarkoitus niinkään haarukoida vaan kasvattaa tarkkaa aluetta ottamalla kerroskuva (stacking). Vai tarkoitettiinko kysymyksellä ehkä juuri tätä?
    Joo, juuri sitä. Käytin Canonin komennon nimeä. Tässä tapauksessa kamera vain haarukoi, Photoshop yhdistää. Mutta samasta asiasta puhutaan.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeHoo Katso viesti
    Joo, juuri sitä. Käytin Canonin komennon nimeä. Tässä tapauksessa kamera vain haarukoi, Photoshop yhdistää. Mutta samasta asiasta puhutaan.
    Jaa että ihan automaattinen tarkennuksen haarukointi.. Minkäs tasoisesta kamerasta tuollainen löytyy vai tietokoneen kauttako se tehdään?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikö digiaikana ole vielä paremmat mahdollisuudet katsella stereokuvia?
    No varmaan juu, mutta dia-aikaan melkein näkökentän täyttävään katselukokemukseen riitti pari parin euron katselulaitetta ja nyt kaikenlaiset laitteet puuttuvat ja ehkä myös kunnollinen perehtyminen vaihtoehtoisiin katselutapoihin.. No se on joka tapauksessa aika selvää että 3D tulee jossain vaiheessa yleistymään ja todennäköisesti melko lähiaikoinakin, ei ole enää nytkään harvinaista. Ja jos ei yleistymään niin ainakin pysymään vaihtoehtona ja tulemaan entistä edullisemmaksi. Että sikäli kuvia kannattaisi tilaisuuden tullen räpsiä jo vaikka varastoon. Valokuvat otetaan tulevia aikoja varten.

Tässä videossa [https://www.youtube.com/watch?v=yd7LvRImuJs] tehdään keinotekoinen 3D-kuva, mutta oikeasti voi käyttää stereopareja. Ostat vaan internetistä tuollaiset punavihreät anaglyfilasit koko katselijakunnalle ja siinäpä se. Ei tarvitse "laitteita". Lasit toimii ruudulta tai printistä yhtä hyvin.

Lisätietoa: googleen "3D analyph images"

Viesti

No juu, kiitoksia, pitää tutustua paremmin ja kokeilla. Tuo tekniikka ei ole ihan niin paljoa kiinnostanut kun se vääristää värimaailman mutta pitäisi varmaan antaa sille mahdollisuus, nyt ei ole tullut kokeiltuakaan. Eli värit ovat olleet tärkeämmät kuin kolmiulotteisuus. Laseja sinänsä pitäisi pieni nippu jostain laatikosta jo löytyäkin.

Laitetaan vanha ensimmäiseltä (melkein) Pariisin-reissulta, kun hupi?otos oli uudessa hepolehdessä Saara Jalastin artikkelin yhteydessä. Saara ite oli halunnut. Pari vanhaa Pariisin-kuvaa ollut siinä varsinaisessa hepolehdessä.

Minä pidän kuvan värimaailmasta, eikä siinä omasta mielestäni ole mitään vääristymiä. Eikä omaan silmään mikään kieli, että salamaakaan olisi käytetty, millä perusteella niin oletat? Tausta on saman sävyinen kuin etuala, salamaa käyttäessä niin ei olisi (paitsi jos sävy on korjattu geeleillä vallitsevan valon mukaiseksi). Piti etsiä alkuperäinen otos flickr -albumista ja nähtävästi kuvan valotusaika on metatietojen mukaan 1/5000s (aukkoarvo puuttuu). "Salamavalo: Ei salamaa".
    Metatiedot kertovat vain sisäänrakennetun salaman käytön, isommissa kameroissa semmoista ei olekaan. Minun kuvissani lukee aina, että salama ei päällä vaikka semmoinen on ollut kengassä. Sinällään en näe tuossa salaman käyttöä, enkä tiedä miksi semmoista olisi käytetty. Toisaalta en muutenkaan tiedä paljon mistään mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeHoo Katso viesti
    Tarkennuksen haarukointi sopii hyvin lähikuviin. Käytätkö tätä mahdollisuutta?
    Käytän jonkunverran kun väkerrän valomaalauksia. Käpistelen muutamia valittuja ruutuja photoshopin layermaskin avulla.
    Kuvaushetkellä kaikki kameran asetukset manuaalilla ja live-view modessa tihrustan tarkennuksia kohdalleen.
    Kivaa puuhaa niin maastossa kuin tässä ruudun äärelläkin.

-Usot sie jot myö uitiin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •