ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 63 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 53 61 62 63 64 65 73 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.861 - 1.890 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #1861
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Jos kevennys on tuolla tasolla, niin tuskinpa laakereissakaan on vassuja sisällä?

  2. #1862
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Toistaiseksi massansäästöä on tullut vasta luokkaa 100 g (keskiölaakeri + putki + ratas + ohjaamo). Ja on totta, että E13:n kammet olisivat kevyemmät. Ne on harkinnassa, mutta edetään maltilla. Mielestäni tällä hetkellä ei ole olemassa niin hienoja kampia, mitä 10 vuotta sitten Claviculat olivat tuossa vanhassa Sparkissa. Hiilikuituakseli, posketon hinta, mutta myös erittäin laadukas kampi. Ostin taannoin Claviculan uuden keskiölaakerinkin varalle, mutta sitä ei ole toistaiseksi tarvinnut vaihtaa.

    Ja mitä tulee keventämiseen, niin yritän pitää homman siinä määrin "järkevänä", mitä se nyt ylipäätään mahdollista on. Edellisen maastokisapyöräni ostin kesällä 2015, ja siis tällä Sparkillakin on tarkoitus ajaa kisat seuraavat viisi vuotta. Täytyy siis olla keveydestä huolimatta luotettava, toimiva ja ajettava peli!


  3. #1863
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Skot Katso viesti
    Nyt on kyllä pakko kysyä miksi?
    Ei ehkä olisi tarpeellista, mutta tavaksi on moinen tullut. Ajatus on siis siinä, että kun keskiölaakereiden välistä puuttuu se putki, niin fillarin pesun yhteydessä sinne laakerin viereen saattaa jäädä lätäkkö vettä, vaikka siellä vedelle ulostuloreikä olisikin. Nextien keskiölaakeri on kuuluisa lyhyestä elinkaarestaan, ja tällä tavalla sille on siis ehkä mahdollista saada jonkin verran pidempi elämä.
    Aki Korpela muokkasi tätä : 21.08.2019 at 06.07

  4. #1864
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Satulaputken kulma on ilmeisesti pysynyt rungoissa melko ennallaan, kun sama kiinteä made by Ilonen tolppa-satula-kombo on käypänen? Viime vuosien trendi kun on jyrkentynyt satulaputken kulmaa yleisesti aika paljon niin olisin luullut satulan kulman muodostuvan uudessa rungossa liian etukenoksi.

  5. #1865
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Tuo on vanha kuva (2013) vanhasta Sparkista. Kulmat on muuttuneet, eikä Samun tekemä combo sopisi enää uuteen Sparkkiin. Tuota comboa ei kuitenkaan ole enää olemassa, se antautui jo vuosia sitten Rajamäen kivikoissa. Sittemmin tilalle tuli Berkin combo.

    Tuo Samun tekemä istuinosasto oli kyllä hieno laite. Se oli teknisesti paljon vaativampi, kuin mitä kuvista voisi päätellä, sillä halusin satulaan samanlaisen jouston kuin Becker Carbonin mainiossa maastosatulassa. Ja Samuhan tietenkin toteutti toiveet niin, että grammat saatiin pidettyä minimissä. Pariin kertaan kuidun määrää jouduttiin lisäilemään, ja lopullinen malli oli luokkaa 20 g painavampi kuin combon ensimmäinen versio. Se oli hieno projekti Signaturelta!

  6. #1866
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Aa, okei. Sori. Erehdyin, että oli tästä uudesta pyörästä. Kieltämättä grafiikat rungossa olikin vähän vanhahtavan näköisiä
    Ja nyt kun zoomasin, niin tuossahan oli niitä muitakin vanhoja osia kuten ne hienot Claviculat.

  7. #1867
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Claviculat.. aaaaah
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  8. #1868
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Istuinosastosta tuli äärikevyt. Darimon tolpassa satula täytyy kutoa paikalleen, mutta mitä sitä ei ihminen tekisi viimeisten grammojen takia. Saevid SCR ei ole virallisesti maastokelpoinen, mutta testataan, kestääkö se varovasti ajavan ruipelon alla...












  9. #1869
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Claviculat.. aaaaah
    Sama fiilis!

  10. #1870
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Tässä halpa kevennysvinkki: vaijerinkuoreksi Fasi Turbo-plus, massaa alle 17 g/m ja hintaa 3,50 €/m.

    Kuvissa takavaihtajan täyspitkä Fasi-kuori ja samanmittainen Shimano-kuori. Toiminnassa ei ole havaittavissa mitään eroa.




  11. #1871
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Jonkin verran on tullut painostusta lukituksista luopumiseen, mutta pidetään ne nyt ainakin vielä mukana. Totta kuitenkin on, että vaikka Fasin kuorilla ja Powercordzin naruilla lukituksesta irtosikin 30 g, lukituksista luopuminen säästäisi luokkaa 250 g, kun vivun poistumisen lisäksi voisi käyttää DT:n takaiskaria.






  12. #1872
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Tykkään tästä kevennysprojektista juuri sen takia, ettei kevennystä haeta suorituskyvyn kustannuksella vaan pidetään ne kaikki ominaisuudet mitä hyvällä maasturilla pitää ollakkin.

  13. #1873
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Upee projekti! Peukkuja! Ota tuo tarra pois vaa-an tasolta. Haittaa visuaalista fiilistelyä... Ja totaalisen pervo tuo satulaklamppisysteemi. Lisää peukkuja!

  14. #1874
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> kharik

    Mukava kuulla. Iskarien etälukitus jakaa mielipiteitä, ja monen mielestä se on täysin turha. Ja toisille se taas tuntuu olevan likimain välttämättömyys kisakäytössä. Itselläni oli moinen systeemi viitisen vuotta sitten Cuben kisatäpärissä, ja sitä tuli kyllä silloin käytettyä. Mutta viimeiset vuodet on tullut ajettua BMC:n Nelitahdilla ilman etälukituksia, ja ihan hyvin on pärjäilty. Tähän ajattelin kuitenkin ottaa ainakin aluksi etälukituksen mukaan, sillä tykkään ajaa poluilla tosi pehmeästi toimivalla jousituksella. Ja kun sitten lähdetään iskemään putkelta sileään ylämäkeen, niin narujalkainen ottaa mielellään kaiken keinumisen pyörästä pois, vaikkei siinä oikeasti varmaan monesta watista (vai vain watin osista) puhutakaan...

  15. #1875
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kiitos Vesa vinkistä! Otetaan tarra pois vaa'asta.

  16. #1876
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    En aja kisaa, enkä edes kovaa. Mutta twinlock on mun mielestä scotin tärkeimpiä ominaisuuksia. Perä notkuu hieman täysin lukitus auki ajaessa, mutta on vastaavasti aika herkkä joustomatkaan nähden. Keskiasennossa, lyhyellä joustolla on jo aika napakka, mutta sopii hyvin monelle polulle, joustaen kuitenkin jotain. Ja kun yhdellä painalluksella keula ja perä menee kunnolla tönköksi, on värkki varsin herkän ja tehokkaan tuntuinen, etenkin putkelta. Ja lopuksi tärkein, lukituksen saa pois irrottamatta otetta tangosta. On erittäin epämiellyttävää tajuta röykkyisessä laskussa iskareiden olevan yhä lukossa.
    Mondrakerissa ja giantissa en käyttäny lukitusta juuri koskaan, eikä ne sitä juuri tarvinnutkaan (huomasi niissäkin kun lukituksen päälle laittoi) , mutta scott mielestäni tarttee.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  17. #1877
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Kiitos Vesa vinkistä! Otetaan tarra pois vaa'asta.
    Muistathan kalibroida sitten vaa´an
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

  18. #1878
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> Fat Boy

    Kiitokset mainiosta näkemyksestä! Palataan asiaan, kunhan saan itse lisää testikilsoja alle. Sparkin perä tuntuu pehmeimmässä asetuksessakin "napakammalta" kuin BMC Fourstrokessa.

    --> Oz

    Damn, ehkä en sittenkään ota tarraa pois.

  19. #1879
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    --> Fat Boy

    Kiitokset mainiosta näkemyksestä! Palataan asiaan, kunhan saan itse lisää testikilsoja alle. Sparkin perä tuntuu pehmeimmässä asetuksessakin "napakammalta" kuin BMC Fourstrokessa.
    No joo, ei sparkin perä sikälis mikään erityisen herkkä ole verraten vaikka mondrakeriin, joka oli toki enemmän trailipyörä, kuin xc.. Sparkki, mun omani siis, lähempänä xc pyörää ja toi sun on niin xc kuin olla vain voi. Tarkemmin pohtien, sullahan on hieman eri jousituskin, vähän lyhyempi jousto ainakin. Saattaa olla napakampi verraten näin tavan jannujen sparkkeihin.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  20. #1880
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Sub 1000 g kiekkoprojekti käynnissä!










  21. #1881
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Nonih!! Mitkäs noi kehät on?
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  22. #1882
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> Fat Boy

    Ajoin keskiviikkona ekan kisan Sparkilla, kun Lempäälän Hakkarissa järjestettiin reilu puolituntinen happokylpy Pirkanmaan alue-xco:n muodossa. Radalla oli paljon kapeaa ja melko teknistäkin polkua, ja pääasia oli testata istuinosaston kestävyys, mutta siinä ohessa tuli vähän tarkkailtua tota perän toimintaa. Ja onhan se totta, että pehmeäksi säädettynä perä keinuu jonkin verran. Sanoisin, että keinuu enemmän kuin BMC Fourstrokessa, mutta tämä on vasta yhden happopäisen tuokion perusteella tehty arvio. Kisassa tuli kuitenkin tiepätkät ajettua iskarit lukossa.

  23. #1883
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kehät on LB:n erikoiskevyet, sisäleveys 22 mm.

  24. #1884
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Luulin, että ne syncrosin kiekot oli kevyet.. Ei ollu.

    Jos en väärin muista, niin BMC käyttää jonkinlaista VPP linkkuperää, kuten edellä mainitut Giant ja Mondraker (ja nykyään moni muu) ja kyllähän niistä ainakin itse kokeilemani toimii sikäli hyvin, että ovat suht herkkiä, muttei keinu. Scotin ratkaisu on toisaalta yksinkertaisempi ja suht kevyt ja jämäkkä, mutta taitaa vaatia lukituksen. Vaan en pitäisi nykyisen 3D tulostuksen aikana kovin kummoisena muokkauksena saada DT:n takaiskarin lukitus toimimaan scottin vivulla. (vain joustomatkan säätö ei toimi)

    Minäkin innostuin keventelemään oman pyöräni kanssa.. Punnitsin sen (en laita lukemaa esille, koska en pidä siitä että mulle nauretaan, eikä se oikein sovi otsikkoon), litkutin renkaat, ruuvasin polkimet kiinni.. Lopputulemana laite painoi huipputarkan matkalaukkuvaa'an mukaan saman verran kuin kevennysprojektin alkaessa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  25. #1885
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Tuleeko Berdit vai mitkä pinnat? Noilla lähtökohdilla menee heittämällä alle kilon vaikka olisi mitkä.

  26. #1886
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> Fat Boy

    Pyörässä valmiina olleet Syncrosin kiekot on tosi järeät ja erinomaiset jokapäiväiseen käyttöön. Vaaka näytti muistaakseni 1720 g. Mutta toi ei taida olla Syncrosin kevein kiekkosetti.

    Ja mitä tulee BMC:hen, niin sen perässä on tosiaan yksi nivel enemmän kuin Sparkissa, ja se taitaa juurikin vaikuttaa oleellisesti tuohon keinumiseen.

    Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

  27. #1887
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> JohannesP

    Berdin narut on tulossa pinnoiksi. Pitäisi olla nippelin kera alle 3 g/pinna, ja kun tuo kerrotaan 56:lla, ollaan vielä alle kilossa. Muttei kovin selvästi...

    Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

  28. #1888
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Muistan hyvin edellisen kevennysprojektin kuin sitä kateellisena seurasin. Oma jäykkäperä 9,8kg riittää mulle ja varsinkin pörsälle. Uus kevennettevä tullee keskiviikkona.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  29. #1889
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Tämä on kyllä jo nyt aika huikea ketju. Siinä vaiheessa kun kiekkoihin pinnoiksi tulee muovinarut, niin tietää että ollaan tosissaan . Odotan innolla mitä vielä seuraa....

  30. #1890
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tämä on kyllä jo nyt aika huikea ketju. Siinä vaiheessa kun kiekkoihin pinnoiksi tulee muovinarut, niin tietää että ollaan tosissaan . Odotan innolla mitä vielä seuraa....
    Tuota aiemmin mainittua Scalen kevennysprokkista WW:n foorumilta lukeneena tämä lause summaa harrastuksen aika hyvin:

    "So, 400 euros to save 13 grams. It seems outrageous but that is what makes me a weight weenie"

    Toki kaikki on suhteellista, jotkut maksavat kymmeniä tuhansia, että saavat autonsa kiihtymään 0.1 sekuntia nopeammin liikennevaloista toiseen

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •