ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 78 / 106 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 68 76 77 78 79 80 88 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.311 - 2.340 / 3177

Aihe: Vantaan kuvarastit

Marsusramin rasti teki tehtävänsä eli houkutteli pienelle lenkille Sipoonkorpeen. Ensimmäisenä cyclocrosssyksynäni ajoin siellä jonkin verran kokeneempia ja taitavampia kuskeja seuraten, mutta jostain syystä en sen jälkeen siellä juuri ole kierrellyt, lähinnä vain ajanut Knutersintien ja Immersbyntien välisen osan läpi parilla vakioreitillä pysytellen.

Mutta nyt löysin Bisajärven ympäristöstä hurjan paljon ajettavaa tietä, polkua ja uraa - eli maastomiehille varmasti turhan helppoa mutta kömpelölle maantiemiehelle joka viihtyy parhaiten alle 35-millisillä renkailla juuri sopivaa, pientä keskittymistä, ajolinjojen valintaa, aktiivista ajotapaa vaativaa. Kiviä ja juuria ei ole niin tiheässä eikä ainakaan näin kuivan jakson aikana ole misssään niin mutaista, märkää, upottavaa tai petolisen liukasta että se veisi minulta enimmän ajoinnon.

Nythän siellä törmää etenkin vanhaa Sipoonkorven kävijää varmasti hieman tyrmistyttäviin työmaihin, kun Kuusijärven yhteyssiltaa ja uusia nykytyylin mukaisia latu-uria on raivattu ja tienpohjia rakennettu. Voinee kuitenkin toivoa että kun urakasta on selvitty, jälkeä yritetään korjata hieman kauniimmaksi - ja että luonto hoitaa viimeistelyn.

894. rasti oli siis Vantaan Ladun omistama ja ylläpitämä Bisan maja.

Uudessa rastissa on ainakin laji vaihtunut:

Pihvit paistuu 26:ssa asteessa Nikinmäessä. Rasti 895

Vaihdetaan lajia.

Sen sijaan että moittisin kuvaa ja erityisesti sen rajausta, kehun kuvaajaa siitä että kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla.

En mä silti ole saanut siitä irti muuta kuin että kyseessä lienee jokin pienempi tekonurmikenttä ja hauskasti jalkapalloaiheiseksi maalattu sähkökaappi. Mahdollisia paikkoja lienee Vantaalla lukuisa määrä, vaikka kymmentä kilometriä etäämmällä sijaitsevat voisikin pudottaa heti laskuista?

Jonkinlaisena arvauksena olisin heittänyt Itä-Hakkilan tai Jokivarren kentän ja jos olisin ruvennut rastia hakemaan, olisin kiepannut lenkillä/lenkeillä niiden kautta. (Mitään en myönnä enkä kiellä...)

Koska kukaan muu ei nähtävästi kehtaa tai viitsi, yritän tässä näin herättää lateksin huomion ja muistuttaa häntä siitä että yleisesti pidetään asiaankuuluvana että viimeistään viikon kuluttua saadaan lisävihje.

^
    Kauheesti hyvin tiedossa ollut koko ajan mut ei vaan ehdi tuonne asti. Vinkkaan nurmikentän koosta olevan pääteltävissä ettei kyseessä ole täysimittainen futiskenttä, isompi keinonurmi löytyy tuon minikentän melkein lähettyviltä. Ei kai menny liian helpoks.

Mä olin sen verran viksu, vilmaattinen ja hienotunteinenkin, etten viitsinyt vinkata En etenkään seikasta jota pidin varsin ilmeisenä

Onhan lähistöllä ja varsin luontevan ajoreitin varrella kaksikin suurehkoa urheilupuistoa joista kumpaakaan ei olisi ollut mitään syytä sulkea pois mahdollisten joukosta - mutta ei vain vielä ole osunut omalle kohtaa sellaista ajopäivää jolloin reitti- ja pyörävalinta osuisivat sopivasti.

Ja täytyy kai myöntää että hiljaa mielessäni olen odottanut että joku ehtisi hakemaan rastin, jottei minun tarvitsisi Sitä paitsi luulen että se voisi olla ihan yleisesti kuvarastiharrastajien mieleen ettei joku ole yhtenään ja joka kuvarastiketjussa rasteja hakemassa

Rautkallionkentän laidalla Havukoskella. Rasti 896.

Uudeksi valikoitui tällainen.

Rastia (heh) ihmetellessäni ja kuvatessani takavasemmalta kuului ryminää, jolloin käännyin ottamaan kuvan. Jos joku foorumilainen tunnistaa itsensä, vinkatkoon! Tämän voi myös tulkita vihjeenä. Minä kun olin tuolla vain Veloviewer-ruutuja hakemassa.

casanova muokkasi tätä : 31.07.2019 at 22.29 Syy: karttalinkki

Vahinkolöytö Vierumäestä, en ollut kuvarastia etsimässä, mutta muistissa oli Lasse Virenin rasti. 897. rasti.

Uutta reittiä pukkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lateksi Katso viesti

Uutta reittiä pukkaa.

Jonkun täytyy yrittää saada tämä jo kaksi viikkoa nukahduksissa ollut kuvarastiketju virkoamaan! Minä en näiden alikulkujen kanssa oikein tule toimeen joten hakemalla se ei minulta onnistu. Siksi edes tämä.

Pohjoisessahan tuo on kuten se edellinenkin rasti, ei vaan ehdi sinne prkl.

Tänään siellä oli tämännäköistä.

Minähän tulen tuosta sunnuntailenkillä kotiopäin ohi kun tulen Tuusulanjärven kierrokselta... käsittääkseni

Tämä tuli lapaan, niin täytyihän se käydä hakemassa - sateesta huolimatta. Rasti 898 oli Korsontiellä Ankkapuiston kohdilla.

Uusi on helppo, jotta rasti liikkuisi edellistä nopeammin.
    Miskat muokkasi tätä : 23.08.2019 at 20.10 Syy: linkin lisäys

Ja pienennetyt kuvat tässä:

Tyhmiä kysymyksiä:

(1) Mihin tarvittiin pienennettyjä kuvia? Eivätkö kuvat nykyään "skaalaudu automaagisesti pienemmiksi", lukipa foorumia millä välineellä, ohjelmalla tai sovelluksella tahansa?

(2) Miten oikein JackOjan kotimatka Tuusulanjärveltä mahtaa kulkea? Miksi Lauttasaareen(?) pitää kiertää Korson kautta?

Uusi voi tosiaankin olla helppo, mutta sehän ei läheskään aina ole sama asia kuin luultavasti mitä nopeimmin vaihtuva tai edes suhteellisen nopeasti vaihtuva. Helpohkokin rasti voi olla niinsanotusti onnettomien tähtien alla syntynyt - ja rastin helpoksi kuvaaminen voi aiheuttaa kollektiivisen hakuaikeista luopumisen.

Korson rastin uskaltaisin esimerkiksi olleen suhteellisen helpon, mutta ne jotka sen tunsivat tai tiesivät eivät ehtineet, jaksaneet tai viitsineet sitä hakea - ja ne jotka olisivat kyllä voineet ajaa, eivät viitsineet sitä hakea tai etsiä vaikka heillä olisi suhteellisen varma idea rastista ollutkin.

Tunnustan häpeäkseni kuuluneeni viimeksi mainittuun ryhmään. Kun ajan noilla main, menen maantiepyörällä Korsontietä eikä siltä poistuminen jaksanut kiinnostaa. Cyclolenkitkin vievät sen verran muualle ettei natsannut - ja edelliseltä Ankkapuiston vierailulta on sitäpaitsi jäänyt mieleen jokin reitin ikävyys tai hankaluus...

Mutta lupaan että rasti vaihtuu vielä tänään. Jos arvoisat kuvarastifillaristitoverit haluavat uudeksi rastiksi jotain muuta kuin taas jonkun helkutin tylsän alikulun, niin kehotan nousemaan pyörän selkään ja hakemaaan rastin ennen minua!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    (2) Miten oikein JackOjan kotimatka Tuusulanjärveltä mahtaa kulkea? Miksi Lauttasaareen(?) pitää kiertää Korson kautta?
    VV-optimointia. Ensin täältä tylsä siirtymä Klakeen. Sieltä Palojoelle ja 139:n reunoilla kiemurrellen puuttuvien ruutujen kautta Rusutjärvelle. Sitte T-järven ympäri ja Keravan länsipuolelta Korsoon ja radan- ja Kylmäojanvarren kivoja sorareittejä Keskuspuistoon ja kotiin. Sehän on jopa ihan luonnollinen reitti.

Luonnollisempana ja hauskempana reittinä olisin pitänyt vaikkapa jostain Ruotsinkylän kautta Korsontielle, jolta käännös maastoon ja sen Kulomäen kautta Simonkylän latupohjille ja edelleen Kylmäojaa, Keravanjokea ja Vantaanjokea seuraillen Keskuspuistoon ja sitten etelään. Vapaavalintainen exit länsipuolelle ja kotiin. Mutta VeloViewer voi ymmärrettävästi ohjata tekemään toisenlaisia valintoja. Jos esimerkiksi Korpikylän, Uusikylän tai Koivikon alueilla oli puuttuvia rasteja niin silloin siksakkailu Korson Ankkapuistoon voi vallan hyvin tarjoutua reitiksi ja olla ihan passelikin. Muuten koukkaus noin itään on lähes tulkoon tolkuton.

Kävin kuren lupasin hakemassa rastin numero 899 joka siis löytyi Tuusulantien ylittään Koivukylänväylän sillan alta. Mulle niin kuin varmaan tuhansille muillekin tuttu niin maantiepyörä- kuin cyclotalvikelvilenkeiltä.

Uusi rasti on kuten uhkasin taas yksi alikulku. Edellisestä poiketen ainoastaan kevyen liikenteen alikulku. Ja jos edellinen rasti oli kaikkien ainakin joskus ajama, niin uusi on sen verran helkutin kuusessa etteivät sentään ihan kaikki ole siellä päinkään ajaneet.

Jokivarresta löytyi harvemmin ajamani alikulku, tänä vuonna on aiemmin kerran tuosta tullut mentyä. 900. rasti

Sitten seuraava ei ole alikulku.

Markku Pääkkösen teos "Tiamo, perhosen laulu" valmistui Leinelään Koivukylänväylän varrelle melko tarkkaan vuosi sitten, joten 901. rasti oli oikeastaan hyvin ajankohtainen. Teos rakentuu kivimuuriin kiiinnitetyistä keraamisella pigmentillä maalatuista lasilevyistä:

Teokseen kuuluu myös LED-valaistus:

Uusi rasti *ei* ole julkinen veistos tai muu taideteos eikä osa sellaista:

Hakunilan lähiliikuntapaikka. 902. rasti

Ulkoliikuntapaikka.

Nyt laittoi lateksi sellaisen - ja suuremmaksi klikkattuna niin hienon - kuvan että hakijat hiljenivät ja Vantaan kuvarastiketju jäi pyörimän paikallaan Vaikka ei kai kukaan oikeasti luullut että rasti pitää hakea kuvaamalla se samasta paikasta kuin rastikuvassa?

Kartasta kannatta varmaan hakea paikkaa jossa on avokalliota, jyrkännettä ja polkua kuvaavat merkit? Mulla on jokin kumma epämääräinen aavistus että olisi ajanut tuosta - ja jos muistan yhtään oikein, se oli Sipoonkorvessa ihan cyclolla ja alle kaksituumaisilla renkailla ajettavalla pätkällä. Mutta voin olla ihan väärässä...

Sitten voisi päätellä jotain sellaista ettei kukaan viitsi käydä peinttaamassa mitään sinne missä se jää jonnekin skutsin piiloon. Tägejä maalataan paikkaan jossa mahdollisimman moni sen näkee tai josta se ainakin näkyy vähän kauemmaksikin. Eli aivan kuvan ulkopuolella voisi olla tie, jopa asfalttitiekin...

Käärmekallion eteläreunassa töhry. Rasti 903.

Uudessa on huonokuntoista asfalttia.

casanova muokkasi tätä : 11.09.2019 at 01.14 Syy: karttalinkki, tiedot

Espoon ja Helsingin rastien välissä kävin hakemassa Vantaan rastin. Sehän oli sikäli hauska että semmoisena jonkin sortin tiearkeologina olin sen toki pannut merkille ja itse asiassa aikonut joskus sopivan paikan tullen käyttää kuvarastina. Mutta siinä kävi tänään niin että jonkinlaisen oikosulun, brain faden tai jonkun muun takia menin ja otin uuden rastikuvan ja jatkoin oikein tyytyväisenä matkaa ottamatta minkäänlaista vararastikuvaa - olinhan täysin varma siitä ettei kerrassaan mainio rasti-ideani ollut jo aikoja sitten käytetty...

Lienee rehellisyyden nimissä tunnustettava että jos minulla olisi ollut jonkilainen aiemmin otettu kuva jota olisin voinut uskotella tänään tai edes viime viikolla otetuksi, olisin saattanut harkita sen käyttämistä. Totta toki se Grand Slam minustakin olisi ihan hauska saavutus - ja erinomaisen hauskaa olisi ollut se että olisin vastannut casanovan iltatriplaan omalla aamutriplallani! Mutta ei pidä olla ahne...

...vaikka hullu tietysti saa olla. Ehkä se ei olisi aito Grand Slam, mutta jonkinlainen Grand Slam kuitenkin...

PS casanovan rastin tie näkyy ilmestyneen joskus vuosien 1976 ja 1979 välillä ja se suljettiin joskus 2010-2012 eikä sillä tainnut siinä välissä olla nimeäkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Espoon ja Helsingin rastien välissä kävin hakemassa Vantaan rastin. Sehän oli sikäli hauska että semmoisena jonkin sortin tiearkeologina olin sen toki pannut merkille ja itse asiassa aikonut joskus sopivan paikan tullen käyttää kuvarastina. Mutta siinä kävi...
    ...niin että uuden uuden rastikuvan otin vasta tänään. Eihän rasti ollut minulle millään lailla varattu vaan haluan korostaa sitä että se oli koko ajan vapaasti haettavissa. Kuten pyöräilyssä se joka ylittää ensimmäisenä maaliviivan on oikea voittaja ja piste. Pulinat pois ja onnittelut voittajalle! Mutta kiitos nyt kuitenkin!

Kuten jo kerroin, 904. rastina oleva tie näkyy ilmestyneen joskus vuosien 1976 ja 1979 välillä ja se suljettiin joskus 2011-2012 eikä sillä tainnut siinä välissä olla nimeäkään, se oli vain liittymä Kehä III:lta Virkatielle. Vantaan karttapalvelusta löytyy vanhoja opaskarttoja ja ilmakuvia joista hyvin näky tien lyhyt elinkaari.

Koska minulla ei ole pienintäkään epäselvyyttä sen suhteen että vantaalaiset kuvarastiharrastajat ja miksei Vantaan kuvarastien harrastajat yleensäkin sekä tuntevat tienoonsa että osaavat jäljittää aluksi hankalaltakin näyttäviä rasteja varsin etevästi, uudeksi rastiksi tuli tällainen:

Rupesin sittenkin epäilemään. Liian läheltä otettu kuva joka ei näytä rastia sellaisena kuin ohiajava pyöräilijä sen näkee ei välttämättä ole paras mahdollinen tai eniten kuvarastiaktiivisuutta synnyttävä rastikuva. Olkoonkin että tällä kertaa valitsemani yksityiskohta oli sellainen jonka uskoakseni katsoja voi mielessään ikään kuin laajentaa. Sellainen joka rastin on nähnyt, kiinnittänyt siihen huomiota ja pannut sen muistiinsa voisi siis ainakin periaatteessa saada tarvittavan ahaaelämyksen.

Uudessa kuvassa rasti siis sellaisena kuin ajorataa ajavana sen itse näin. Kelvillä ajava näkee tietenkin sen hiukan erilaisena

Koska rupesin myös arvelemaan että syksyllä alkavat semmoiset spontaanit lenkit ja ajelut joilla kuvarastien hakemista saatetaan useinkin harrastaa olla jo vähissä, joten lisävihjeenä todettakoon että rasti ei ole mitenkään syrjässä mutta toisaalta se ei nähdäkseni ole minkään kovin yleisen pyöräreitin varrella vaan kyseiselle kadulle pitää varta vasten tai vahingossa koukata.

Nyt löytyi tämä Google mapsistä, pitäis vielä käydä paikanpäällä...
    Ja on se pyöräreitin varrella, matka jatkuu vaan polkua pitkin.

Viime viikolla tuo kalliorasti jäi ottamatta vaikka ajatus uudesta oli. Tällä kertaa taisin olla riittävän nopea. Rasti 905 on noudettu:

Kyseessähän on Rekolanmäen koulu alhaalta Valtimotieltä kuvattuna. Tähän liittyy nyt sellainen erikoisuus, että tässä kuvassa käyttämäni pyörä kuuluu mahdolllisesti Varastetut Pyörät ketjuun ja olin reissulla, jossa kävin pelastamassa sen Havukosken ulkoilualueen puistosta puskasta hylättynä ja huomenna varmaankin kiikutan sen Tikkurilan poliisille. Jos joku ketjulainen on kadottanut ärjyn värisen Crescent hybridin niin minulta voi kysellä detaljeja tai jopa nopeasti toimien lunastaa sen suoraan tuntomerkkejä vastaan.

ps. Uusi rastini olikin jo vanha rasti 888. joudun tekemään homman uusiksi, joten uusi rasti menee huomiseen

tikola muokkasi tätä : 17.09.2019 at 22.21 Syy: Laajensin hieman tarinaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    ps. Uusi rastini olikin jo vanha rasti 888. joudun tekemään homman uusiksi, joten uusi rasti menee huomiseen
    Silloin eli kesäkuun lopussa tosin tehtiin vasta metsänraivausta Vanhan Porvoontien molemmin puolin joten Kuusijärven sillan koko tulevan komeuden joutui kuvittelemaan mielessään. Ja Käärmekallion rastin ehti hakemaan ennen sinua casanova enkä minä (joka olisin yhä etsimässä sitä jostain Sipoonkorvesta, vaikka ihan varmasti olen joskus Lahdentieltä Kehä III:lle noussutkin eli aivan rastin vierestä ajanut).

Mutta emmeköhän malta jopa huomisiltaan asti odottaa...kunhan rasti on riittävän hyvä, hauska, yllätyksellinen, sopivan vaikea ja viihdyttävä myös niille joille kuvarastit ovat vain "a spectator sport"

Nyt mokailuni on korjattu ja tässä uusi rasti 906:

Kyseessä on raunio suositun Vantaalaisen pyöräreitin varressa. Olen aika varma, että moni foorumisti on tässä edessä näkyvällä pyörätiellä ajanut, mutta moniko on huomannut raunion? Raunio on aika vanhaa perua ja ympäristön puista päättelen, että rakennus on hävinnyt siitä varmaan ennen 70 lukua. Jos joku tuntee rakennuksen historiaa tarkemmin saa kertoa. Minulla on aiheesta pari muutakin kuvaa ja lisään niitä tänne parin päivän päästä, jos rasti ei ala löytyä. Lisävihjeenä tulen lisäämään rastikuvaukseen pari sanaakin, jos ongelmia alkaa tulla.

Minusta tämä täyttää edellä mainitut hyvä, hauska ja yllätyksellinen jne. koska tämä on oikeasti ihan helppo kun kohdalla on ja paikan tietää, mutta toisaalta tämä on tavattoman helppo sivuuttaa vuosia kiinnittämättä siihen mitään huomiota. Itse olen näillä nurkilla asunut kohta parikymmentä vuotta ja huomasin tämän vasta viime tai toissakesänä.

ps. Alunperin suunnittelin uuden rastin toisaalle, mutta sitä tehdessäni huomasin, että sehän olikin jo käytetty rastina 888. Tässä alunperin suunnittelemani kuva, joka kuvaa siis rastia 888 11.9.2019. Olen itse hiihtomiehiä ja otan uuden sillan ilolla vastaan, mutta onhan se nyt ihan tolkuttoman suuruudenhullu hanke. Nostamisessakin käytettiin vissiin maan suurimpia Helaakosken nostureita, jotka eivät varmaan ihan pikkurahalla tuossa seiso. Eli onhan silta hieno, mutta olisiko se kannattanut tekaista vanhalta linjaltaan vaikka halvalla tunnelilla ja laittaa loput toista miljoonaa johonkin muuhun tähdelliseen. Firlefanzille ja Casanovalle pahoittelyt nimisekoilusta - myöhästymisen pistän pojan piikkiin, joka ei jaksanut ajaa koulusta tullessaan Hakunilan kallion kautta, johon hänet olin ohjeistanut. Lienee sallittua, että lähettää lapsen ottamaan pyöräkuvan omasta puolestaan, jos se lapsi sinne pyörällä menee? Joskin tässä tapauksessa "lapsi" kyllä peittoaa minut pyörällä koska vaan - tämän uuden kuvan ajoin asemapyörällä ihan itse.
    tikola muokkasi tätä : 18.09.2019 at 12.09 Syy: Lisäsin tarinaa

Raunio ilmeisesti liittyy läheisesti myös tuohon vanhat tienpohjat -teemaan..
    Talo on saatettu siirtää toiselle puolen tuota kuvassa näkyvää tietä ennen sen rakentamista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •