
Alkujaan tämän lähetti
overlow
Itsellä olisi hieman halu lähteä tutustumaan CX touhuun mutta mietityttää juurikin että miten GG pyörä siihen touhuun taipuu varsinkin sääntöjen puitteissa. Omalla kohdallani isoin kysymysmerkki on leveähkö "flared" tanko ja se että pyörästä löytyy dropperpost, jälkimmäinen tosin on helposti vaihdettavissa tavalliseen putkeen mikäli on laiton kapistus mutta tankojen vaihto olisikin sitten isompi operaatio. Suorituskyvystä en niinkään ole huolissani koska tiedän että omalla kunnollani todennäköisesti tapellaan viimeisistä sijoista vehkeestä riippumatta, mutta pääsisikö GG fillarilla edes lähtöportille onkin se huolenaihe. Pyöränä toimii siis Pelagon Stavanger Outback hieman modifikoituna
Sain järjestäjien vastauksen. Käytettävät säännöt on sellaiset, että harrastesarjassa ei ole tangon leveyttä eikä tyyppiäkään rajoitettu, mutta cat-sarjoissa noudatetaan UCI-sääntöjä eli droppi ja 50 cm maksimileveyttä. Perusteena on turvallisuusnäkökohdat. Varsinkin miesten cat1/cat2-lähdössä vauhdit on nykyään niin kovia ja ajoittain kisataan melko lähituntumalla, että ylileveiden tankojen katsotaan aiheuttavan mahdollisuuden tarpeettomiin vaaratilanteisiin.
Eli jos haaveilet gravel grinder -pyörästä ja Hel CX:stä, kannattaa pyöräkandidaatteja valitessa huomioida tangon leveys tai valmistautua siihen, että sen joutuu vaihtamaan kapeampaan, mikäli muut sarjat kuin harrastesarja kiinnostaa. Mutta harrastesarjaan pääsee siis kokeilemaan ja jos krossikärpänen puraisee ja ylemmät sarjat alkaa kiinnostamaan, niin tangon vaihtaminen tarvittaessa ei ole hirveän suuri operaatio.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit