HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 147 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 47 97 137 145 146 147 148 149 157 197 247 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.381 - 4.410 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #4381
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Ei se eturattaan pienemmäksi vaihto vaihteita tihennä. Pakka vaihtoon.

  2. #4382
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    967
    Ehtaa gravelia: hybridin runko, sekaisin maantie- ja maasto-osia, cc:n keula itse korjattuna yms. miljoonalaatikkokeräilyosia

  3. #4383
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Millähän renkailla Samulione ajaa kun tää oli jo toinen (tupla?) flätti tämän kesän gravel videoissa.
    Näytti sliksihköiltä veikkaisin n. 35 mm krossirenkailta, mutta en katsonut sen tarkemmin. Ja tosiaan sisureilla, mikä oli mustakin vähän yllättävää, kun maastomies vielä on. Paulus ajaa 33-millisillä tubeless-Vittorioilla. Niiden kanssa ei ollut ongelmia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #4384
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toisaalta luokittelu on hankalaa sikäli, että jos sinulla on maastopyörä, sellaisena se pysyy, vaikka gravelia sillä aivan hyvin voi ajaa.
    Mikä siitä tekee maastopyörän? Jos kerran CC:tä leveillä renkailla voi kutsua gg:ksi? Tai maantiepyörää?

  5. #4385
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Toki jos lähdetään siitä, että gravelpyörä on pyörä jolla voi ajaa hiekkatiellä, niin mitä oikeastaan jää ulos? Täällä, suuresta kirjosta huolimatta, on päädytty siihen, että gg:ssä pitää olla kippurasarvet. Mistä moinen suoran tangon diskriminaatio? Eikö mun 29" kuiturunkoTrekki ole myös gravel? Vai pitäisikö sitten kuitenkin pysyä jossain tiukemmassa määrittelyssä?
    Ehkä topicin kannalta olisi järkevämpää, että maastopyörät pysyy mtb-topiceissa.

  6. #4386
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    ^Olen samaa mieltä, mutta kun täällä on aika lailla puolusteltu lähes minkä vain "kippurasarvisen" sopimista tämän otsikon alle. Niin mikä tekee niistä gravel-pyöriä?

  7. #4387
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Olen samaa mieltä, mutta kun täällä on aika lailla puolusteltu lähes minkä vain "kippurasarvisen" sopimista tämän otsikon alle. Niin mikä tekee niistä gravel-pyöriä?
    Omasta mielestäni gravel-pyörä on yhdistelmä maantie- ja cyclocrosspyörää sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä.

  8. #4388
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    No entä hybridi? 29'er jollain puolentoista-kahden tuuman renkailla ja suoralla tangolla?

  9. #4389
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Gravel-sana ärsyttää sen verran paljon tämän ketjun ansiosta, että korvattakoon se soratiepyörä-sanalla? Kun on maantiepyöriä,hybridejä,Jopoja,maastopyöriä ja sitten näitä uusia soratiepyöriä. Soratiepyörä on tarkoitettu pelkästään soratiellä ajeluun niin kuin maastopyörä on tarkoitettu maastossa ajoon, maantiepyörä taas maantiellä ajoon, hybridillä pääsee myös kelvillä,maastossa ja maantielläkin eteenpäin. Jopolla pääsee teini kouluun parhaiten ja koulupäivä sujuu ongelmitta. Mutta hybridi on siinä mielessä huono pyörä, ettei se ole missään alustalla paras mahdollinen ratkaisu.
    Soratielle on paras soratiepyörä ja kaupoista niitä saa. Mikä tahansa hybridin näköinen pyörä ei ole soratiepyörä, pelkkä hybridi vain! Hybridistä ei saa soratiepyörää tankoa vaihtamalla kippurasarvismalliin, vaan se pysyy hybridinä. Ja sillä voi ajaa myös maantiellä ja maastossa, toisin kuin soratiepyörällä, joka on tarkoitettu soratieajoon.

  10. #4390
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Olen ymmärtänyt että määritelmä ja sen rajat perustuvat ennen kaikkea gravel ridingin syntyhistoriaan. Siinähän oli kyse nimenomaan siitä että maantiepyöräilijät halusivat pois asfaltilta tai laajentaa reviiriään kuitenkaan luopumatta "maantiepyörämäisyydestä". Jos gravel-huuman taustalla olisivat olleet maastopyöräilijät ja gravel-pyörien lajityyppi ja kirjo olsi rakentunut maastopyöriä "maanteistämällä" tilanne voisi olla toinen.

  11. #4391
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    ^Olisin taipuvainen allekirjoittamaan Firlefanzin näkemyksen. Gg:n juuret ovat nimenomaan maantiepyöräilyssä ja ehkä vähemmässä määrin CC:ssä. Ja siksi pyörien perustekniikka ja osittain geometriakin tulee sieltä puolen. Tosin ihan viime aikoina on alkanut näkymään mtb-fillareista otettuja vaikutelmia, kuten voimakkaasti laskeva yläputki.

    Gg elää siellä jossain metsäisellä hiekkatiellä, asfaltin ja kairan välimaastossa.

    Padexin tekstiin kommentoisin sen verran, että samalla tavalla gg on kompromissi maantiepyörän ja maastopyörän välissä. Se on monelle riittävän hyvä maantiellä ajamiseen ja välttävä helpossa maastossa ajamiseen. Kovapintaisella hiekkatiellä ja neulaspolulla se pääsee loistamaan.

  12. #4392
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Näinhän se on, soratiepyörä on tavallaan uusi hybridipyörä. Ja ihan selvästi tunnistettavissa esim. googlekuvahaulla omaksi pyörätyypikseen.

    https://www.google.fi/search?q=grave...w=1260&bih=879

    Osui silmään peräti tällainen täpärigraveli:

    https://bikepacking.com/bikes/niner-...n-gravel-bike/

  13. #4393
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Gg:n juuret ovat nimenomaan maantiepyöräilyssä
    Ja maantiepyöräilyn juuret soratiepyöräilyssä. Ympyrä jne.

    Tämäkin ketju on aloitettu aikaan jolloin vielä hyvin harva pyörävalmistaja puhui gravel grindingista -> suuri osa täällä olleista pyöristä oli jotain muuta kuin gg.

  14. #4394
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Ei kai näitä kukaan määrää ellei ole kisalajista kyse, mutta jos haluaa tulla ymmärretyksi, pitää suunnilleen puhua samaa tarkoittavilla termeillä.
    Totta, tämä on asiallinen kommentti kun puhutaan näistä pyöristä. Mutta sitten kun puhutaan gravel-ajelusta, reiteistä yms. Niin sitten on yks hailee millaisella pyörällä kukin niitä reittejä ajelee ja maisemista nautii...

  15. #4395
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Tämäkin ketju on aloitettu aikaan jolloin vielä hyvin harva pyörävalmistaja puhui gravel grindingista....
    Topicin aloittaja on ollut (tapansa mukaan) edellä aikaansa. Kaukonäköisesti vieläpä laittanut otsikkoon lainausmerkit. Kuin aavistaen tämän vänkäyksen.


  16. #4396
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    967
    Mielestäni asia on sillä tavalla selkeä, että maastopyörämäisistä lähtökohdista tehdyt käyräsarviset on monstercrosseja (eka tuotantokapine taisi olla Salsan Fargo).
    Maantiepyörän kehitelmiä sitten cyclocrossit ja gravelit joiden eroa en ihan hahmota. Tiukassa tulkinnassa cyclocrossarin rengaskoko on tietty rajoitettu säännöillä.

    Kaikilla fillarityypeillä voi ajaa sorateitä mutta soratiePYÖRÄkeskustelussa ei kannattane ihan kaikkien kukkien antaa kukkia. Reitti yms. jutuissa välineellä ei ole väliä.

  17. #4397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Gravel-sana ärsyttää sen verran paljon tämän ketjun ansiosta, että korvattakoon se soratiepyörä-sanalla? Kun on maantiepyöriä,hybridejä,Jopoja,maastopyöriä ja sitten näitä uusia soratiepyöriä. Soratiepyörä on tarkoitettu pelkästään soratiellä ajeluun niin kuin maastopyörä on tarkoitettu maastossa ajoon, maantiepyörä taas maantiellä ajoon, hybridillä pääsee myös kelvillä,maastossa ja maantielläkin eteenpäin. Jopolla pääsee teini kouluun parhaiten ja koulupäivä sujuu ongelmitta. Mutta hybridi on siinä mielessä huono pyörä, ettei se ole missään alustalla paras mahdollinen ratkaisu.
    Soratielle on paras soratiepyörä ja kaupoista niitä saa. Mikä tahansa hybridin näköinen pyörä ei ole soratiepyörä, pelkkä hybridi vain! Hybridistä ei saa soratiepyörää tankoa vaihtamalla kippurasarvismalliin, vaan se pysyy hybridinä. Ja sillä voi ajaa myös maantiellä ja maastossa, toisin kuin soratiepyörällä, joka on tarkoitettu soratieajoon.
    Tässä esimerkinomaisesti 10-vuotta vanha hybridi, jota myytiin sekä suoralla, että droppitangolla. Jokainen voi tykönään miettiä, mihin karsinaan markkinamies sijoittaisi tämän vuonna 2019.

    https://static.evanscycles.com/produ...943-9999-1.jpg

  18. #4398
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Olen ymmärtänyt että määritelmä ja sen rajat perustuvat ennen kaikkea gravel ridingin syntyhistoriaan. Siinähän oli kyse nimenomaan siitä että maantiepyöräilijät halusivat pois asfaltilta tai laajentaa reviiriään kuitenkaan luopumatta "maantiepyörämäisyydestä". Jos gravel-huuman taustalla olisivat olleet maastopyöräilijät ja gravel-pyörien lajityyppi ja kirjo olsi rakentunut maastopyöriä "maanteistämällä" tilanne voisi olla toinen.
    Toisaalta jos katsoo, missä kaupallisten "gravel-pyörien" evoluutio (mikä on muuten ollut historiallisen nopeata) kulkee tällä hetkellä, niin monet niistä sjoittuvat jonnekin cyclocross-pyörän ja droppitanko-mtb:n välimaastoon. Yhä usemmassa on >50-millisiä renkaita, maastokelpoisia välityksiä, hissitolppia, ylileveitä tankoja ja erilaisia jousitusratkaisujakin. Joissain tapauksissa kaupallinen gravel-pyörä alkaa olla aika lähellä sellaista pyörää, jolla voisi tehdä reittiennätyksiä mtb maratoneilla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #4399
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Mutta mikä on seuraava kehitysaskel? Uskotellaanko pyöräileville kuluttajille, että tallissa pitää olla vähintään kaksi erilaista GG-pyörää, maantiemaisempi (esim. Exploro, Space Chicken) ja maastopyörämäisempi (esim. Cutthroat). Ja ehkä vielä se teräsrunkoinen 29+ -kumeja syövä retkimonsteri? Muita vaihtoehtoja on että cyclocrossista tulee massalaji tai sitten uskotellaan, että XC-maasturi on kaikille pakollinen. GG-pyörät ovat sinänsä monen kannalta hyvä asia, että ne sopivat hyvin siihen käyttöön, mihin yleensä polkupyöriä ostetaan, eli kulkuvälineeksi ja satunnaiseen lenkkeilyyn vaihtelevilla alustoilla. Eli siihen käyttöön mihin hybriditkin on suunniteltu.

    Edit: Huomiona vielä muuten sen verran, että aika harvat valmistajat puhuvat GG-pyöristä, vaan kuvauksista löytyy termejä all road, endurance, adventure, dirt...

  20. #4400
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Gravel-pyöräthän ovat olleet hyvä keksintö siinä että aiemmin suuremmalle osalle sopimattomat maantiepyörät ammattilaismitoilla ovat muuttuneet normaalille ihmiselle sopivaksi kulkuvälineeksi. Ja rengaskoko on kasvanut tuoden ajoon lisää mukavuutta.

    Koko gravel-skenen suosiohan on kasvanut Yhdysvalloista jossa se on monelle se ainoa vaihtoehto turvallisesti pyöräillä. Pyöräily onnistuu suht-koht laillisesti turvallisesti metsissä ja pelloilla sillä maassa ei ole sinänsä jokamiehenoikeutta mennä kaikissa metsissä mutta on iso kasa metsäautoteitä ja teitä jotka on tehty vartavasten palokalustoa varten niin tavallisissa metsäpaloissa. Gravelhan on suosituinta usein keskilännessä missä ei ole paljon teitä hyvillä pientareilla jne. Samoin pyörämatkailu on ollut suosittua jo satavuotta joka on tuonut lisämausteensa skeneen.

    On myös totta että on aina ajettu kaikkialla kaikella......

    Samoin on ollut positiivista skenen luoma teollisuus eli iso määrä pyöriä käsintekeviä ihmisiä ja tietysti kaikki laukut jne. Todellista kommunismia siis kun valta on valumassa isoilta yrityksiltä yksilöille.....

  21. #4401
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Välillä väittelyn sijaa pyörää kehiin, mutta entäpä sitten, kun pyörän valmistaja määrittelee pyöränsä näin: "The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. Clearly it’s not afraid of the off-season."

    Ainakin se sotii pyörävalmistajien intressejä vastaan. He kun haluavat lokeroida genret mahdollisimman tarkkaan, koska N+1. Maastopyörien evoluutio viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana on paras esimerkki siitä.

    Mä itse miellän tuon cyclokrossariksi silloin, kun se on kuvan kuosissa, eli pullotelineet irti ja krossirenkaat alla, vaikka noi PDX:t onkin 33 mm:n nimellismitastaan huolimatta reilusti uci-ylikokoiset, mutta siis Hel CX -sääntöjen mukaiset. Kun laitan pullotelineet kiinni, tool rollin roikkumaan satulaan, vaihdan 38/18:sta 38/17- tai 38/16-välitykseen ja gravel-renkaat alle, muuttuu se gravel grinderiksi, vaikka kaupallisen määritelmän mukaan ei ehkä gravel grinderiksi kelpaisikaan, koska rengastila loppuu noin 40 mm:iin ja levyjarrut puuttuu. Niin ja pitääkö grinderissa olla vaihteet? Yksivaihteisia gravel-pyöräksi määriteltyjä pyöriä ei taida olla myynnissä, vaikka gravel-kisoja maailmalla yksivaihteisilla ajetaan paljonkin ja olisi Fiskars GG:ssäkin ollut oma luokka 1-vaihteisille.

    Ton geometria on sellainen, että se on crossariksi pitkähkö ja matalahko, mutta kulmiltaan ihan krossari ja perinteisellä 45 rakella (toi mun koko). Mihis kategoriaan siis lokeroidaan..? =)



    Mun lempipyörä vielä näin seitsemän (vai kahdeksankohan se jo on) vuodenkin jälkeen ja paranee vaan vanhetessaan. 8,16 kg nyt uudet second hand -tassut alla, XTR-spedaalien kanssa ja renkaat krossivalmiina eli aika reilusti litkua sisällä. Putkiosat turvallisesti alumiinia ja mitään muitakaan varsinaisia keventelyosia ei ole. Etukiekkoon vaihdoin pinnat, kun se tuli radiaalipuolattuna. On muuten yllättävän iso ero kiekkojen ajomukavuudessa Sapim CX Ray vs. Sapim Sprint. Gravassa kun on vastaavanlaiset kiekot, mutta Sprinteillä kasattuna. Pitää ehkä talven aikana kasata nekin uusiksi, jos nämä kestävät syksyn ajot.
    stenu muokkasi tätä : 21.08.2019 at 15.18
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #4402
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Ainakin tämä on aktiivinen ketju, jäykkäperäinen AM filo taitaa olla toinen samanlainen. Mutta sellaiset kisakireitä XC/maratonpyöriä koskevat ketjut ovat aika hiljaisia.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  23. #4403
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...entäpä sitten, kun pyörän valmistaja määrittelee pyöränsä näin: "The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. ...
    Kappas vaan, melkeinpä juuri noilla sanoilla määrittelin custom gg-runkoni käyttötarkoituksen valmistajalle

    Clearly it’s not afraid of the off-season."
    ...
    Onko off-season juuri se season kun kelvejä suolataan? Eikö tuo ole juuri se pyörä, jonka olisi kannattanut pelätä off-seasonia?


  24. #4404
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^joo markkinointiosastoille on tyypillistä, että aina luvataan jotain liikaa...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #4405
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Minusta gravelin juuret maantiepyöräilyssä on hyvä lähtökohta. Tällöin kaikki tietää, mistä on kyse, kunhan ei väkisin yritä lokeroida ja kaivaa syitä, miksi lokerointi ei juuri tietyn pyörän kohdalla toimi kun se jonkun toisen kohdalla toimii.
    Jostain syystä maantiepyöristä ei käydä samaa keskustelua, vaikka Jopollakin voi ehkä ainakin joskus lyhyen matkan ajaa maantketä.

  26. #4406
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Tästä -milloin joku pyörä ja sillä ajo on jotakin- pitäisi käydä perinpohjainen filosofinen keskustelu (jossain toisessa topicissa).

    Jos ajaa maastopyörällä maantienlaitaa onko kyseessä maastopyöräily? Vai maantiepyöräily?
    Jos kyseessä on maantiepyöräily onko maastopyörä tuon ajan maantiepyörä? Ei kai se maastopyöräilyä voi olla?
    Entä jos ajaa hybridillä maastossa onko kyseessä maastopyöräily?
    Jos taasen ajaa maastopyörällä kioskille hakemaan tupakkiaskin onko kyseessä maastopyöräily vai hybridipyöräily?
    Onko hybridipyöräilyä olemassa, pitäisikö olla?

    jne.


  27. #4407
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    46
    Vertaus maantielenkkiin Jopolla ontuu pahasti. Kokeile käydä pyöräseurasi maantieryhmälenkilla Jopolla, ja ymmärrät miksi. Sen sijaan XC-pyörällä gravel-ryhmälenkille osallistuminen onnistuu mainiosti, miksi? Koska XC pyörä on hyvä gravelpyörä.

  28. #4408
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ton geometria on sellainen, että se on crossariksi pitkähkö ja matalahko, mutta kulmiltaan ihan krossari ja perinteisellä 45 rakella (toi mun koko). Mihis kategoriaan siis lokeroidaan..? =)


    Hieno pyörä ja lokeroin sen sinkulaksi.

    Voiskohan ajatella niin, että pyörän runko määrittelee sen lokeron, mihin se kuuluu? Kona Dev Drop on ilmiselvä hybridi siis, samoin kuin oma pyöräni, vaikkei siltä näytä..

  29. #4409
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ainakin tämä on aktiivinen ketju, jäykkäperäinen AM filo taitaa olla toinen samanlainen. Mutta sellaiset kisakireitä XC/maratonpyöriä koskevat ketjut ovat aika hiljaisia.
    Varmaan sen takia että suuri osa porukasta ajaa pyörillä siksi että se on hauskaa. Ja näillä pyörillä ainakin omasta mielestä ajaminen on hauskempaa kuin kisakireällä sellaisella tai tällaisella pyörällä ajaminen

  30. #4410
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ Tai sitten siksi, että sellaisilla ajavat ehkäpä ajavat kisaa ja käyttävät aikansa mieluummin treenaamiseen kuin täällä roikkumiseen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •