ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 145 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45 95 135 143 144 145 146 147 155 195 245 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.321 - 4.350 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #4321
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ajoit siinä tapauksessa väärää reittiä . Toi sulkuylitys graveloidaan siten, että jos olet menossa idästä länteen, niin ensin ajetaan Nordic Aluminiumilta venäläisten tekemää mukulakivistä panssaritietä pitkin Pikkalan kartanolle ja sitten sululle kulkevaa peltotietä. Sulun ylityksen jälkeen jatketaan golfkentän eteläpuolelta Kopparnäsin ulkoilualeelle vievälle polulle. Ainoastaan golfkentälle vievä tie on asfalttia.
    Tulin pohjoisesta, ja matkantekoni päättyi sululle, oli siinä viimeiset 1-2km päällystämätöntä. Tois puol jokkeeko se olis vasta alkanut?

  2. #4322
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Mä ajelen tota reittiä usein Kirkkonummen suunnalta Degerby Delille ja Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #4323
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
    Tätä ei kyllä armeijassa tullutkaan ajatelleeksi Nimimerkki kinttupolkupyörämarssi täyspakkausten kanssa Syndaleniin piristää. Hiekka ei lopu, se menee kalsareihin ja aseeseen.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #4324
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä ajelen tota reittiä usein Kirkkonummen suunnalta Degerby Delille ja Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
    Kiitoksia vaihtoehtoisesta reitistä. Tuollapäin kyllä pitäisi ruveta ajamaan, kivannäköistä seutua.

  5. #4325
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ juu eipä mitään. Hesa-asukkina olen välillä alkanut harrastamaan junasiirtymää Kirkkonummelle tai -lta, kun Espoon keskuspuiston ja Masalan hiekkateiden läpi suhaileminen liian usein on alkanut kyllästyttämään. Gravelmap.comista löytyy Länsi-Uudenmaan ajettavat soratiet jo aika hyvin. Muutamia potentiaalisia vielä tsekkaamatta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tätä ei kyllä armeijassa tullutkaan ajatelleeksi Nimimerkki kinttupolkupyörämarssi täyspakkausten kanssa Syndaleniin piristää. Hiekka ei lopu, se menee kalsareihin ja aseeseen.
    Been there done that... Nykyään suhteutuminen jopa Syndalenin hiekkateihin on vähän toisenlaista
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #4326
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eli haluat rungon olevan 853:sta ja se on tuossa houkuttimena. Ei esim juuri tietty geometria.
    Kyllä näin mahdollisesti. 853:sta hitsatut rungot maksaa tuossa tonnin huiteilla ihan yleisesti ja kyllä tuossa Ninerissa olisi ihan jees geometriakin.

    Saahan niitä Konan ja muidenkin valmistajien 4130 cromorunkoja paljon halvemmalla. Oikeasti haluaisin Reynolds 953:stä tai vastaavasta tehdyn rungon, mutta eipä oo näkynyt.

  7. #4327
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    tai vastaavasta
    https://standert.de/collections/erdgeschoss

    700c-kiekoilla ehkä jonkun makuun vähän krossinen bb-droppi, mutta 650b:nä ainakin varmasti bueno.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #4328
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kyllä näin mahdollisesti. 853:sta hitsatut rungot maksaa tuossa tonnin huiteilla ihan yleisesti ja kyllä tuossa Ninerissa olisi ihan jees geometriakin.

    Saahan niitä Konan ja muidenkin valmistajien 4130 cromorunkoja paljon halvemmalla. Oikeasti haluaisin Reynolds 953:stä tai vastaavasta tehdyn rungon, mutta eipä oo näkynyt.
    Kun nuo teräsasiat on itselleni hiukan vieraita, täytyy kysyä. Miten 853:n paremmuus pyörässä vaikuttaa ja tuntuu? Ainakaan bulkkiterästä parempi lujuus ei ole Ninerissä painoa vähentänyt. Eli mitä rahan vastineeksi saa, kun esim. Sutra LTD:n tai Rove ST:n runkoja en ole nähnyt pahemmin moitittavan, päinvastoin. Elinikäisen takuunkin niille saa (jos se nyt oikeasti millään tavalla laatua kuvaa, takuuehdoillahan voidaan tehdä tuosta aprillipila).

  9. #4329
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Noissa tapauksissa ei mitään - kiitos EC-normien ja levyjarrujen. Tai no, saa sitä vielä kestävämmän rungon, mutta käytännön hyöty lienee aika kyseenalaista, kun noihin normeihin tehdyt 4130-rungotkin on vähintäänkin tarpeeksi kestäviä. Yleensä 853-leimalla myytävissä tehdasrungoissa on ainoastaan vaaka-, viisto-, ja satulaputket 853:sta. Joskus ehkä myös emäputki. Eli hintaero syntyy usein pelkästään noiden kolmen putken ansiosta.

    Reynolds 853 ei muutenkaan ole edes ohuimmillaan mikään erityisen kevyt putkisetti. Sopii hyvin räädimpiin maastureihin, mutta on useimmassa tapauksessa overkill droppitankopyöriin. Seinämävahvuuksiltaan perus-853 vastaa noin Columbuksen Zonaa. Fairlightit tekee ilmeisesti poikkeuksen, joka vahvistaa säännön, koska ovat saaneet 853-rungoistaan sekä melko kevyitä että EC-normitettuja.

    Reynoldsilla on (tai ainakin oli ennen) se 853 Pro Team -setti, joka oli oikeasti kevyt, Columbuksen Lifeä ja Spiritiä vastaava. Mutta aika vähän customrunkojen tekijät enää mitään 853:sta käyttää, koska se on saanut vähän sellaisen Taiwanissa hitsattujen "parempien bulkkirunkojen" leiman riesakseen.
    stenu muokkasi tätä : 19.08.2019 at 16.28
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #4330
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Tuo "elinikäinen" takuu on sit vain markkinointitapa. Kannattaa lukee ne ehdot ja todennäköisesti siellä sanotaankin et tuotteen elinikäinen, ei omistajan.

  11. #4331
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Exploro alkaa olla pikkuhiljaa valmiina...
    Pätevä peli, laitahan kommenttia tulemaan, kun saat vähän kilometrejä alle.
    Tässä itseäkin pikkusen himottelisi joku kuitu gravel runko, joten pitää seurailla, että mitä kivaa markkinoilla olemassa.

    Mielestäni toi paino on ihan kohdallaan, jos kevyempää haluaa niin dollareita saa ruveta löymään reilusti enemmän tiskiin. Esim. seuraavasti.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ivzzx2P7ybI
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  12. #4332
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Gravelmap.comista löytyy Länsi-Uudenmaan ajettavat soratiet jo aika hyvin. Muutamia potentiaalisia vielä tsekkaamatta.
    Tästä tuli mieleen Jari Kulmalan aikoinaan väsäämä kartta yhdyspätkistä: https://www.google.com/maps/d/viewer...1450000005&z=9

  13. #4333
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    134
    Jatkan osittain off-topicilla ja postaan kuvan cyclocrossarista..Huomatkaa vannejarrut kuiturungossa


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #4334
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ittellä ei aika riittänyt Stenun tie vaan hopusti, melkein , tilasin Space Shickenin ,sillai että ettei mulla tähän ikään ole näitä ajovuosia enää montaa. Lienee mulle riittävän hyvä.
    Toki kiekot on vankat mutta painavat. Rahoituin just Newmenin hieman kepoisimmilla... 29" maasturissa hyväksi olen havainnut.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  15. #4335
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Hivenen kadun etten tilannut mittateräsrunkoa , puoli vuotta aikaa ja saanut ilman mitään pirun normeja. Stenun sanaan siinä oisin päässyt teräksestä nauttimaan .
    Jos vielä ikuna mahiksia niin ehken??? No miekka miestä myöten jne. Ja pörsää myös. Maasturiin jotain ,3200€. On se muuten hyväkin!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #4336
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Exploro alkaa olla pikkuhiljaa valmiina...

    SwissCrossista siirretty Ritcheyn Skyline -penkki ei ihan toivotusti keskustellut 3T:n tolpan kanssa, satulan alapinta ottaa kiinni tolpan ylimpänä olevaan kohtaan... Katsotaan tuleeko ongelmia.
    Hieno, näyttää nopealta ja mustalta. Paksummille renkaille näyttäisi myös olevan tilaa

    Satulan kiinnitysmekanismi on melkoinen mysteeri, yksi niistä Exploron innovaatioista (toinen esimerkki on takavaihtajan putoaminen pois akselia irrottaessa).

    Satulatolpan päässä on lisäksi pusla / elastomeeri, joka toimii iskunvaimentimena. Tulin äsken tallilta ja huomasin omassani aikamoista klappia, satulaa heiluu vaikka ruuvit ovat kireällä. Ei se ehkä uutena tuollainen ole ollut... Lauantain lenkillä alkoi vain kuulua jumalatonta narinaa jostakin, nyt kävin tutkimassa. Veikkaan silti, että narina tuli polkimesta.

    Sorry, ei ollut tarkoitus pilata uuden pyörän omistajan yöunia, ainahan pyörissä jotain narinoita kuuluu
    Pyöräily on kivaa!

  17. #4337
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton. Huomenna töihin ja mahdollisesti enemmän analyysiä.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #4338
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Satulatolpan päässä on lisäksi pusla / elastomeeri, joka toimii iskunvaimentimena. Tulin äsken tallilta ja huomasin omassani aikamoista klappia, satulaa heiluu vaikka ruuvit ovat kireällä. Ei se ehkä uutena tuollainen ole ollut... Lauantain lenkillä alkoi vain kuulua jumalatonta narinaa jostakin, nyt kävin tutkimassa. Veikkaan silti, että narina tuli polkimesta.
    Veikkaan (tai oikeastaan tiedän), että satulatolppa on antautunut. Narina ym. pauke, jota tulee alkuun etsittyä vääristä paikoista kuuluu myös asiaan. Klappia on se verran, että tuntuu satulaa vääntelemällä ja ajossakin. Tämä holkki/pusla ilmeisesti irtoaa ajan kanssa liimauksestaan(?) koetuin seurauksin.
    Mulla on 2017 ostetusta Exploro Teamista (se valkoinen) vaihdettu tolppa kaksi kertaa takuuseen. Pyörä on ostettu Toneilta, eli homma hoitui siinä mielessä oikein nätisti. Ei ole Exploron parhaita puolia tämä, mutta muuten olen ollut niin tyytyväinen, että harmittaa oikeastaan aika vähän. Noita tolppia näyttäisi menevän about 1kpl vuodessa.

  19. #4339
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton. Huomenna töihin ja mahdollisesti enemmän analyysiä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Erittäin suurella mielenkiinnolla jäämme odottelemaan subjektiivista vertailua "steel is real", luddiittistandardeilla varustetun viiksirungon ja täältä luetun perusteella joissain testeissä kovaksi haukutun, modernien standardien kuiturungon välillä. Jotta subjektiivinen olisi edes aavistuksen objektiivista, joudumme ehkä odottelemaan isoimman uutuudenkiiman kaikkoamista..


    Ei vaan...saahan sitä olla innoissaan uudesta pyörästä. Myönnetään, että on toi ihan hieno tollaseksi moderniksi pulkaksi jopa tällaisen luddiitin mielestä, vaikkakin noilla nakkimumeilla ensimmäiseksi pitää silmään hyödyntämätön potentiaali.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #4340
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton.
    TMT-ennätykset tiskiin, tai ylläoleva on vain puhetta...

  21. #4341
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Just a quick note to confirm that your bike is due to be built on 28/08/2019. Once the bike is built we will contact you to confirm that the bike has been dispatched.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #4342
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    TMT-ennätykset tiskiin, tai ylläoleva on vain puhetta...
    Ajoin aamun työmatkan 15" läppäri ym. kamaa repussa pääasiassa rauhallisesti polkien keskarilla 28,6 km/h (yksi Strava PR), kun viikko sitten vastaavalla varustuksella Rotwildin täysjoustomaasturilla keskari oli 24,7 km/h. Ritcheyn SwissCrossilla keskarit nopealla vilkaisulla olleet pk-sykkeillä 26-27 km/h luokkaa ilman reppua.

    Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy

    I'm in love
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #4343
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Levarikiima on todellisuutta ja se, että pyöräilijät vaihtavat jopa erinomaisen hyviä vannejarrullisia pyöriään levyjarrullisiin vain sen vuoksi, että vannejarrut on luddiittia ja out of fashion.
    Eikös se pyörän vaihtaminen tai uuden ostaminen ole ihan normaalia harrastepyöräilijän toimintaa? Ja jos vaihdon perusteena on se, että haluaa levyjarrut, niin ei kai se nyt mitään kiimaa sentään ole.

    Ehkä luen väärin kirjoituksiasi, mutta jotenkin niistä tulee läpi ajatus, että on melkein halveksittavaa tai ainakin tyhmää vaihtaa hyvä vannejarrullinen fillari levyjarrulliseen. Miksi? Kaikki eivät vaan arvosta samoja asioita, esmes sitä että hinkkaa teknisesti vanhentuneella fillarilla maailman tappiin (vaikka sillä _pärjäisi_ kuinka hyvin). Evoluutio toimii.

    Pyöräilyä harrastavaan väestönosaan vaikuttaisi tällä hetkellä levinneen _gravelkiima_ paljon levarikiimaa vakavampana. Tämäkin ketju on ihan täynnä sitä tautia, eikä parantuneita tapauksia kai tiedetä. Gravelkiima näyttäisi pahimmillaan aiheuttavan jopa harhaisuutta: aivan mitä tahansa polkupyörää luullaan gravelpyöräksi, jos sillä ajetaan soralla, tai on joskus ajettu siellä. Täällä on jo nähty ainakin lukuisia maantie-, cc-, suoratanko- ja rottapyöriä, jotka postaajiensa harhaisessa mielessä ovat näyttäneet graveleilta.

  24. #4344
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ai niin, sellainen lisähavainto että joko sattumalta tai uudesta pyörästä johtuen kaksi hc-maantieniiloa painoi putkelta/aeroasennossa ohi ajellessani itse 30-32 kmh vauhtia kelvillä... Ei ole varmaan koskaan ennen saman lenkin aikana tapahtunut, en tiedä provosoisiko Exploro sitten jotain höyrypäitä Toivottavasti ei.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  25. #4345
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kun nuo teräsasiat on itselleni hiukan vieraita, täytyy kysyä. Miten 853:n paremmuus pyörässä vaikuttaa ja tuntuu? Ainakaan bulkkiterästä parempi lujuus ei ole Ninerissä painoa vähentänyt. Eli mitä rahan vastineeksi saa, kun esim. Sutra LTD:n tai Rove ST:n runkoja en ole nähnyt pahemmin moitittavan, päinvastoin. Elinikäisen takuunkin niille saa (jos se nyt oikeasti millään tavalla laatua kuvaa, takuuehdoillahan voidaan tehdä tuosta aprillipila).
    Haluttaisi vaan kokeilla, että onko noissa mitään eroja. Paino nyt ei ole se ratkaiseva tekijä. Bulkkirungoilla 4130cromo, Reynolds 520 jne. samaa asiaa tarkoittavilla on tullut ajettua tuhansia ja en niissä nyt mitään erityisen hienoa ole huomannut verrattuna vaikka alumiinirunkoon. Mitä nyt painoa on enemmän ja ovat letkuja.

    Secan kiinnostaisi erittäin paljon, mutta sellaista ei uskalla tässä poliittisessa tilanteessa tilata.

    Alkaa tämä ketju olla paikoitellen raskasta luettavaa, kun on levarikiimaa sun muuta, mutta vannejarrujäärillä ei ole mitään aatetta takana.

  26. #4346
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Pexi kirjoittaa osin asiaa mutta turhaan moitit Stenua. Itte vuosia ja kilometriä ajanut vannejarrupyörillä. Tosiaan mietin pitkään josko Stenun opin mukaan tilais kuudennen pyöräni teräksenä , päädyin avaruuskanaan. Jos menin harhaan niin sitte seittemäs!

    Edit levyjarrupyöriä ollut sitten 2002.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  27. #4347
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy

    I'm in love
    Hyvältä kuulostaa ja hienoa, että uusi pyörä maittaa!

    Tuosta 2x hommasta: eikö 50-25 vastaa samaa kuin esmes 42-21 (42 lienee tyypillinen 1x etunen)... niin miten toi 300g painavampi 2x tsydeemi tuossa tilanteessa sen kovempi tykki on?

  28. #4348
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ajoin aamun työmatkan 15" läppäri ym. kamaa repussa pääasiassa rauhallisesti polkien keskarilla 28,6 km/h (yksi Strava PR), kun viikko sitten vastaavalla varustuksella Rotwildin täysjoustomaasturilla keskari oli 24,7 km/h. Ritcheyn SwissCrossilla keskarit nopealla vilkaisulla olleet pk-sykkeillä 26-27 km/h luokkaa ilman reppua.

    Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy

    I'm in love
    Toi on just se ero, mikä omassa nykyisessä aero fillarissa on aiempaan cayoon. Kai se keskiö on niin jäykkä, että putkelle nouseminen lyhyissä mäissä saa hymyn nousemaan korviin asti.

    Päätä stemmiin ja kovaa ajoa Mä tilasin just omaan trekkiin 130mm/-10deg stemmin gravellia varten.

  29. #4349
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Hivenen kadun etten tilannut mittateräsrunkoa , puoli vuotta aikaa ja saanut ilman mitään pirun normeja. Stenun sanaan siinä oisin päässyt teräksestä nauttimaan .
    Jos vielä ikuna mahiksia niin ehken??? No miekka miestä myöten jne. Ja pörsää myös. Maasturiin jotain ,3200€. On se muuten hyväkin!
    Mulla on 10 vuotta ollut Konan Paddy Wagonin teräsrunko. Siihen aikaan vesijohtoputkesta osattiin tehdä vielä runkoja. On varmaan triple butted kun vaakaputkessa on jopa pieni lommo. Jumalainen ajotuntuma hiilarihaarukalla. En luovu tästä koskaan
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  30. #4350
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Eikös se pyörän vaihtaminen tai uuden ostaminen ole ihan normaalia harrastepyöräilijän toimintaa? Ja jos vaihdon perusteena on se, että haluaa levyjarrut, niin ei kai se nyt mitään kiimaa sentään ole.

    Ehkä luen väärin kirjoituksiasi, mutta jotenkin niistä tulee läpi ajatus, että on melkein halveksittavaa tai ainakin tyhmää vaihtaa hyvä vannejarrullinen fillari levyjarrulliseen. Miksi? Kaikki eivät vaan arvosta samoja asioita, esmes sitä että hinkkaa teknisesti vanhentuneella fillarilla maailman tappiin (vaikka sillä _pärjäisi_ kuinka hyvin). Evoluutio toimii.

    Pyöräilyä harrastavaan väestönosaan vaikuttaisi tällä hetkellä levinneen _gravelkiima_ paljon levarikiimaa vakavampana. Tämäkin ketju on ihan täynnä sitä tautia, eikä parantuneita tapauksia kai tiedetä. Gravelkiima näyttäisi pahimmillaan aiheuttavan jopa harhaisuutta: aivan mitä tahansa polkupyörää luullaan gravelpyöräksi, jos sillä ajetaan soralla, tai on joskus ajettu siellä. Täällä on jo nähty ainakin lukuisia maantie-, cc-, suoratanko- ja rottapyöriä, jotka postaajiensa harhaisessa mielessä ovat näyttäneet graveleilta.
    Joo luet varmaan väärin. Tuossa edellisellä sivulla ainoastaan innoissani hehkutin, miten mukavaa vannejarrupyöräilijän elämä on nykymaailmassa, kun hyvää tavaraa saa edullisesti. Muiden valintoihin en puutu, mutta ihmeellisen paljon joudun perustelemaan omia valintojani. Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikea asia, että joku kokee vannejarrullisen (teräs)pyörän omaan makuunsa mieluisammaksi ja omiin tarpeisiinsa paremmin soveltuvaksi.

    Tykkään sellaista pyöristä, jotka paranevat vanhetessaan. Teräspyörä on minusta hienommillaan, kun sillä on elämää takana ja siitä näkee, että sitä on rakastettu ajamalla. Teräspyörään taas en levyjarruja halua, koska paino, mukavuus jne.. Vanhetessaan kuitupyörä muuttuu vain vanhaksi kuitupyöräksi - siis minun mielestäni. Teräspyörissä viehättää myös ajattomuus. Kuitupyörä haluavat edustaa evoluution kärkeä, jolloin ne myös tuppaavat muuttumaan vanhanaikaisiksi nopeammin. Siitä huolimatta olen tässäkin ketjussa, tässä loppukesän aikana, pariinkin otteeseen pohtinut ääneen, jos sellaisen tohon rinnalle ostaisi. Siinä mielessä tunnistan "levarikiiman, osittain myös "1x-kiiman" itsessänikin. Viimeksi oli jo ostoskorissa Cannarin SuperX SE Force1. Epäilys siitä, että sille ei tulisi ajoa krossikisoja enempää piti lopulta sormen poissa enteriltä.

    "Teknisesti vanhentuneena" en osaa nykyaikaisista huipputeräslaaduista valmistettuja teräspyöriä pitää, vaika niissä olisi vannejarrut. Gravaan kaavailen paraikaa vaihteiston päivitystä 1x12-vaihteiseen Etap ASX Forceen, jos saan perusteltua hyödyt itselleni.

    Mitä noihin kaikkiin muihin kuin kaupallisesti korrekteihin tässä säikeessä keskustelun aiheena olleisiin pyöriin tulee, niin minusta ne vaan rikastuttavat keskustelua. Lisäksi alkuperäinen gravelpyöräilyn idea oli se, että lähes mikä vaan pyörä on tuunattavissa "gravelpyöräksi". Vasta kaupallinen evoluutio asetti rajat sille, että mikä gravelpyörä on. Minua ei häiritse, jos täällä saa kukat kukkia ja propellipäätkin välillä villiintyä. Jos joku siitä häiriintyy, niin aina voi ne viestit hypätä yli, vai mitä?

    Gravelkiima on mulla menossa ohi, koska olen noin about kaikki lähiseutujen ja vähän kauempaakin metsästettävät hiekkatiet kolunnut niin moneen otteeseen näiden seitsemän vuoden aikana, joina en ole maantiepyörää omistanut ja maastopyöräilykin on maistunut vähän puulta. Sen vuoksi tuo FGGG-projekti. Josko sillä saisi vielä vähän aikaa pidettyä kiimaa yllä, jotta ei tartte eksyä tuonne maantiepyöräketjuihin. Jos FGGG-projektista kirjoittelu täällä ei sovi etikettiin, voin poistua yksivaihteen puolelle sen kanssa ihan hyvin.

    Tämä tästä omalta osaltani.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •