ElectrobikeLostInLaplandGiantBikeshop
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 72 / 72

Aihe: Syöte MTB 3.8.2019

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Eikös juusto oo aina laktoositonta
    Ei.

Monet suomalaiset viipalejuustot on hyla. Eli ei kannata ainakaa kisan tuoksinassa syyä ellei halua kiusata perässä tulevia.

Ensimmäistä kertaa osallistuin viime viikonloppuna, itse asiassa ensimmäinen MTB-tapahtuma ylipäätään, sillä pyörä (fatbike) hankittu vasta lokakuussa viime vuonna. Joten kommentit voi ottaa varauksella, sillä näissä kuvioissahan minä olen ihan nöösipoika (vaikka ikää noin muuten on kyllä "riittävästi").

Valmistautumiset jäivät vähän heikoille, kun kesälomalle suunnittellut 3 x vko ylämäkitreenit etc. jäi pitämättä, kun olin itse sairaana 3 viikkoa ja kuukauden aikana pääsin käymään lenkillä vain 3 kertaa ja niistäkin 2:lla kertaa tuli kaaduttua aika hyvästi. Pyöräilyä noin muuten on tullut tehtyä koko vuosi, työmatkaa suurimmaksi osaksi, mutta onneksi muutama vähän pidempikin reissu - osa tiellä, osa maastossa.

Aikanen lähtö Oulusta ja olin noin klo 8 aikaan aamulla Syötteellä. Ilmoittautuminen meni sujuvasti, ei mitään jonoja jne. Ensimmäisen lähdön katselu oli komiaa, on se iso tapahtuma ja siinä se jotenkin havainnollistuu. Lähdin itse toisessa lähdössä ja jäin ihan hännille tarkoituksena, koska oletus omasta kunnosta etc. ei nyt ollut mikään kovin hyvä. Tavoitteena nyt oli ehtiä takaisin maalilinjalla ennenkuin tapahtuma laitetaan kiinni ja vielä siten, että nahka ja raajat olisivat ehjiä.

Alku oli hieman letkamainen, se eka nousu oli kohtuu kova (uutta reittiä, pehmeä pohja) - ajoin sen itse ylös, iso osa porukasta kyllä talutti ja tuossa kohtaa ainakin nousuvauhti oli IHAN sama. Kuvitelma itsellä oli, että ajan kyllä kaikki mäet. Parikymmentä kilometriä myöhemmin fiilis kyllä oli, että jos jyrkempi mäki tulee vastaan niin ehdottomasti talutan. Siperia opettaa. :-)

Reitti oli merkitty selvästi, ei ollut pelkoa että eksyisi (seuraa valkoisia nauhoja, koska ajoin sen 65 km).
    Huoltopisteitä oli riittävästi ja ne toimivat aina, tavaraa oli tarjolla hyvin ja ainoastaan siinä 32/65 reitin yhteisessä huollossa oli hetken ruuhkaa, mutta ei ongelmaksi asti.
    Reitit olivat myös erittäin monipuolisia, oli kyllä kaikkea mahdollista - polkua, juurakko/kivikkohaastetta, tasaisempaa metsätietä, hiekkapolkua, kunnon pumppaamokin. Olen ajanut sen talviversion viime talvena (joka oli kyllä oma kokemuksensa & tarinansa) ja reitit ovat ihan erilaiset kesällä, lumi pehmentää kaatumisia hyvin ja kaikki juuret/kivet etc. jäävät sinne lumen tasoittamaksi todella tehokkaasti. Mutta helppohan tuo ei ollut, mäkeä on riittävästi ja osa poluista oli kyllä todella kivisiä / juurakkoisia. Yksi juurakkoalamäki (aika alussa) varsinkin jäi mieleen, se oli melko rajua höykkyytystä ajaa alas ja hieman jäi täpäriä ikävä.

Porukka hajoaa yllätävän hyvin tuonne poluille ja välillä sain ajaa aika pitkästikin niin, etten juuri muita nähnyt. Kramppeja tuli - yhdesti piti ihan pysähtyä kunnolla Pytkynharjulla ylämäen jälkeen, kun alkoi sen verta krampittamaan. Suolaa, elektrolyyttijuomaa ja venyttelyä niin pääsi takaisin satulaan. Epäilen, että osasyynä oli tuossa huono tankkaus - ennen Pytkynharjua oli siellä hiekkaharjuilla niin hienoja polkuja, että nestetankkaus yksinkertaisesti unohtui kuin sitä piti nautiskella ajamisesta. Viimeinen 13 kilometriä oli kyllä aika haastava, alkoi se kramppifiilis olla jo sen verta hyvä että piti ajella kohtuu oudoissa asennoissa jne., mutta perille asti pääsin.

Järjestelyt on todella hyvät, ihan ammattimainen fiilis jäi tuosta hommasta - ei mitään säätämistä, sähellystä tai sekavuutta. Reitti oli tarpeeksi haastava, tunsi pyöräilleensä ja tuli olo että "jotain saavutti". Kunnioitus näitä nopeammin ja pidemään polkeneita kohtaan kasvoi kyllä kovasti, vaikea ymmärtää miten 130 km paras pystyy veivaamaan tuon 130 km lähes samassa ajassa kuin itse sen 65 km (30 min eroa). Hurja on kunto ja ajotaito, joka tuohon pystyy.

Itseäkin jäi lähinnä harmittamaan ne satunnaiset roskaajat, geelipusseja ja laastareita oli jossain kohtaa paiskottu polulle melkoisia määriä.

On se kummallista kun ei jaksa viedä geelipussia pois. Viissiin liian heikkoja kavereita

Aikasakko pitäisi olla käytössä. Toistuvasta roskaamisesta hylkääminen.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Aikasakko pitäisi olla käytössä. Toistuvasta roskaamisesta hylkääminen.
    Noinhan tuolla infossa sanotaan, että roskaamista havaittaessa suoritus hylätään. Kiinni jääminen on vaan niin kovin epätodennäköistä.

Tänä vuonna ei kuitenkaan näkynyt puun oksalle heitettyä sisuria, joka eräässä kisassa oli joltakin pudonnut.

Ite olen kyllä sitä mieltä, että suurin osa geeliroskasta lentää vahingossa pihalle kovassa menossa. Laastarit/sisuskumit ja muu roska on sitten asia erikseen 😣

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekxi Katso viesti
    Ite olen kyllä sitä mieltä, että suurin osa geeliroskasta lentää vahingossa pihalle kovassa menossa. Laastarit/sisuskumit ja muu roska on sitten asia erikseen 
    Itsekin uskon, että suurin osa on vahingossa tippunutta, mutta siinä se parannuskohde onkin. Huolellisuutta. Osa sitten heittää ihan tahallaan pelkkää välinpitämättömyyttään/erinomaisuuttaan geelipaketit mäkeen.

Tämänkin asian suhteen täytyy järjestävälle taholle kypärää nostaa. Tänään kiertelin reitin läpi eikä yhtä ainutta roskaa tai muutakaan merkkiä kisasta ollut näkyvillä. Mitä nyt tietenkin kanervikossa vähän oikaisun jälkiä paikotellen.

Aika vähän noita varsinaisia oikaisuja oli mutta näkee kyllä että juuret tuottavat hankaluuksia kun niitä kierrellään ahkerasti. Siitä voidaan kyllä syyttää vaikka niitä retkeilijöitä. Onhan toi geeliroska kuitenkin ns. isossa kuvassa aika mitätön ongelma, varsinkin kun järjestäjät keräävät ne heti kisan jälkeen pois. Helpompiakin tapoja sen geelin nauttimiseen on kuin yksittäispakkaukset, esim täytettävä pullo/pussi.

Piti kommentoida tämä Jämi84 kisaan niin unohtakaa. Syötteelle toki täpäri, ihan eri kisa, paljon vaativampi.

Hieno kisa, hienosti hoitivat järjestäjät huollot ja pullovaihdot, oli riittävästi käsiä!

Voisinpa tulla uudelleenkin, ehkä ensi kerralla vedän kaverin kanssa PK/tempo sykkeillä enkä kynnyssykkeillä.

29" hardtail taitaa olla paras ase täällä. oma 27.5" 160mm enskapyörä nopeilla renkailla ei aivan optimi.
    Lukija5 muokkasi tätä : 11.08.2019 at 17.22

Jos ei ihan kärkeä lasketa niin kyllä täpäri on käytännössä aina nopein, joku enskapyörä ei kuitenkaan välttämättä.

F. Kotlerburg Guest
    Kyllä se ihan kärjenkin tekemisen perusteella lienee kevyt marathon-täysjousto, joka tuonne se kovin ase on. Tekijämiehet toki ajaa sitten läskilläkin kovaa ihan sinne kärkisijoille, mutta eipä taida jäykkäperäkuskeja paljon näkyä. Itse toki tänä vuonna ihan huvin ja urheilun vuoksi olin jäykkäperällä eikä se ihan optimivehje ehkä ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Onhan toi geeliroska kuitenkin ns. isossa kuvassa aika mitätön ongelma, varsinkin kun järjestäjät keräävät ne heti kisan jälkeen pois.
    Kyllä se siinä mielessä on ihan merkittävä ongelma, että mitä enemmän sitä roskaa on niin sitä suurempi se on työmäärä siivota kisan jäljet pois ja kun tätä hommaa pyöritetään talkoopohjalta ja suhteellisen pienellä porukalla niin jossain vaiheessa homma voi käydä liian raskaaksi.

Samanlaisia aiheita

1. Fiskars Village Bike Expo 2019 - 4.5.2019 10-18
    By FiskarsVillageTrailCenter in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 04.05.2019, 19.39
  2. Syöte MTB Winter la 23.3.2019
    By px in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 25.02.2019, 15.26
  3. Salsa Beargrease Carbon Deore 2019 vs trek farley 9.6 2019
    By Vipa84 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 10