Kerrotaan tänne nyt omia (tragikoomisia) trainerikokemuksia. Pähkäilin viime syksynä Elite Direton ja Kickr Coren välillä. Päädyin lopulta Diretoon, koska eteen tuli hyvä tarjous Cykelkraft:ista, ja Diretossa oli integroitu kadenssimittaus mitä taas Coressa ei ollut.

Ehdin ajaa trainerilla noin puoli tuntia kunnes polkeminen alkoi tuntua todella raskaalta ja tarinerista kuului kolinaa ja hankaava ääni. Avasin kotelon ja kävi ilmi, että vetohihna oli rispaantunut ja lähes poikki. Sen jälkeen pientä säätöä Cykelkrfatin asiakaspalvelun kanssa ja pääydyimme ratkaisuun, että Ruotsin Shimano, joka vastaa siellä Eliten huolloista, lähettää minulle korjaussarjan ja ohjeet, kuinka voin itse vaihtaa vetohihnan. Päädyimme ratkaisuun, koska halusin päästä mahdollisimman nopeasti ajamaan trainerilla ja jos olisin lähettänyt sen Ruotsiin huoltoon, niin huollossa olisi voinut vierähtää tovi.

Kun lopulta sain korjaussarjan, niin vetohihnan ja sen kiristimen vaihto sekä kaliborointi oli melko helppo tehdä. Tosin alkuperäsnen vetohihnan kiristimen kiinnitysruuvit olivat niin tiukassa, että ne eivät käsivoimin auenneet - toisin kuin youtubesta löytyneessä ohjevideossa annetiin ymmärtää. Ja tietysti akkuporakone ei juuri sillä hetkellä ollut kotona.

Tämän jälkeen aloitin tietytsti intoa puhkuen treenaamisen itse omin kätöisin korjaamallani trainerilla. Tällä kertaa ehdin ajaa noin tunnin kunnes polkeminen alkoi taas tuntua raskaalta, kuului kolinaa ja laahaava ääni. Kotelo auki ja diagnoosi vanha tuttu: vetohihna rispaantunut ja lähes poikki. Vaikea sanoin kuvailla sitä v-tutuksen määrää.

Internet osasi kertoa, että kyseessä oli Direton tyyppivika ja vialliset tuotantosarjat olivat Eliten tiedossa. Näin kuluttajan kannalta tietysti hieman kyseenalaista, että vialliseksi tiedettäviä tuotteita myydään ylipäätään, mutta toisaalta itsekin otin tietoisen riskin ostamalla "hyvää halvalla internetistä" ja halusin itse tehdä kärsimättömyyttäni korjauksen, joten voin myös katsoa asiassa peiliin. Cykelkraft hoiti asian asiallisesti. Palautin trainerin ja sain rahat takaisin, vaikka Cykelkfaftilla olisi ollut oikeus toimittaa minulle uusi traineri.

Saa nyt nähdä, että hankinko lainkaan enää traineria. Mieli kyllä tekisi, mutta hieman on mennyt usko koko touhuun. Mutta jos hankin, niin hyvin todennäköisesti en osta sitä internetistä.