GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 169 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 69 119 159 167 168 169 170 171 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.041 - 5.070 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Aika heikosti noihin kai saa muiden valmistajien paloja. Noissa on ilmeisesti B01S (BS01?) palat, enkä ainakaan nopealla kuukkeloinnilla löytänyt mitään vaihtoehtoista tarjontaa.

Koska kuitenkin vain toinen pää vinkuu, koittaisin vielä hetken kunnostaa nykyisiä paloja. Eli hionta, brakleenilla puhdistus ja kuumennus vaikka kuumailmapuhaltimella/"kaasutohottimella" niin että paloista katoaa kaikki orgaaninen materiaali. Siis jos palat eivät ole orgaaniset... mitä nuo ensiasennuspalat tuskin ovat.

Itse olen yleensä palojen puhdistamisen jälkeen ajanut palat sisään polkemalla niitä vasten. Eli vauhtia fillariin ja jarrua kevyesti niin, että vauhti pysyy vielä kohtalaisena. Sitten välillä pumppaa oikein kunnolla jarrut kiinni ja auki. Tämä on auttanut joskus, mutta ei aina. Viimeisenä keinona sitten palojen vaihto.
    Joo, B01S-palat on kyseessä. Täytyypä vielä tuota lämmittämistä kokeilla.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Nuo kyseiset palat maksaa prismassa kympin. Itsekkin joskus yrittänyt putsata vanhoja, mutta kyllä ne vaan entiset on kun niihin on jotain sontaa päässyt.

Eikös nuo nimenomaan ole orgaaniset palat? Eli Resin? Ja sit on sintteri(metal) paloja? Ja sintteripaloja ei voi laittaa resin levyjen kanssa(koska ne on jotain perusrautaa) ja sintteripaloille sitte rst levyt?

Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

Aika skeptinen olin jarrujen suhteen, mutta koska "lähikaupasta" oli ko. palat loppu, niin kokeilin tuota lämmittämistä kassupolttimella. Ero entiseen on aivan huikea. Meinasin lentää tangon yli, kun asfaltilla kokeilin. Pito on nyt sellainen kuin kuuluukin, eikä ainakaan parin kympin kuivan kelin ajon aikana ole vinkuminen palannut.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

2fatPron Chosen takanavan hammastukset antautui. Käykö linkin Hope tilalle? Käyköhän vanhat pinnat? Ymmärsikö oikein että Hopessa tulee mukana 197x12 adapterit?

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rcta Katso viesti
    2fatPron Chosen takanavan hammastukset antautui. Käykö linkin Hope tilalle? Käyköhän vanhat pinnat? Ymmärsikö oikein että Hopessa tulee mukana 197x12 adapterit?
    Adapterit on tuohon lisähintaiset mutta jos tarvitset tuon 197x12 niin onhan siellä suoraan sellainen napa: https://r2-bike.com/HOPE-Hub-rear-Pr...y-Shimano-SRAM

Pinnojen suhteen pitäisi tietää vanhan navan mitat. Itse yrittäisi ehkä tinkiä fillaritorilla olevaa BR 2250 - kiekkoa hiukan 280 pyynnistä alas. Välttyy askartelulta (jos sitä ei ole haussa) ja saa varmatoimisen kevyen kiekon.

Tai sitten jos Dt Swissin napa kelpaa tuolla on laskuri pinnoille: https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

Kiitos. Epäselvä ajatukseni oli siis vaihtaa vanhaan kiekkoon 190mm QR-napa mihin saisi myös 197x12 adapterit mahdollista pyörän vaihtoa ajatellen. Ja vielä Shimano vapaarattaalla.

Saako BR 2250 kiekkoihin 190mm QR adapteria?

Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rcta Katso viesti
    Kiitos. Epäselvä ajatukseni oli siis vaihtaa vanhaan kiekkoon 190mm QR-napa mihin saisi myös 197x12 adapterit mahdollista pyörän vaihtoa ajatellen. Ja vielä Shimano vapaarattaalla.

Saako BR 2250 kiekkoihin 190mm QR adapteria?
    Saa, samoin kuin tuohon Dt Swissin takanapaan (arvatenkin koska siinä kiekossa on tuo napa...)
    https://www.dtswiss.com/en/support/c...tion-mtb-rear/
    QR - endcapit esimerkiksi tässä

Ok, sittenhän semmoinen olisi helpoin vaihtoehto tähän kohtaan. Kiitos paljon!

rcta, laitoin yksityisviestiä aiheeseen liittyen, kannattaa lukea...

Tein Manitou Mastodon Pro ext keulan huollon ekaa kertaa tässä ja itse toimenpide onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Kun sitten pistin keulan kasaan ja lisäsin öljyä tämän pdf dokumentin mukaan:
    https://manitoumtb.com/wp-content/up...vice-Guide.pdf (sivu 24, tyhjän tilan määrä pitäisi olla 75mm putkessa)
    jäi keula alemmaksi kuin ennen. Lisäsin sitten reilu 15mm tuota 75mm ohjetta enemmän öljyä ja sen jälkeen keula palautui normi korkuiseksi.
    Mistäköhän moinen voi johtua, vai menikö jotain muuta huollossa pieleen? Keula kyllä tuntuu nyt toimivan normaalisti parin lenkin jälkeen, mutta jäi mietityttämään, miksi en saanut tuolla ohjeistetulla öljymäärällä keulaa palautumaan yläasentoon. Osaako joku keuloja enemmän tutkinut neuvoa mistä voisi ola kyse? Mulla tosiaan se EXT versio ja sillehän ei tuossa Manitoun listassa ainakaan omaa öljyn määrää mainita. Voikohan tuosta liiasta öljyn määrästä olla jotain haittaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pojomtb Katso viesti
    Tein Manitou Mastodon Pro ext keulan huollon ekaa kertaa tässä ja itse toimenpide onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Kun sitten pistin keulan kasaan ja lisäsin öljyä tämän pdf dokumentin mukaan:
    https://manitoumtb.com/wp-content/up...vice-Guide.pdf (sivu 24, tyhjän tilan määrä pitäisi olla 75mm putkessa)
    jäi keula alemmaksi kuin ennen. Lisäsin sitten reilu 15mm tuota 75mm ohjetta enemmän öljyä ja sen jälkeen keula palautui normi korkuiseksi.
    Mistäköhän moinen voi johtua, vai menikö jotain muuta huollossa pieleen? Keula kyllä tuntuu nyt toimivan normaalisti parin lenkin jälkeen, mutta jäi mietityttämään, miksi en saanut tuolla ohjeistetulla öljymäärällä keulaa palautumaan yläasentoon. Osaako joku keuloja enemmän tutkinut neuvoa mistä voisi ola kyse? Mulla tosiaan se EXT versio ja sillehän ei tuossa Manitoun listassa ainakaan omaa öljyn määrää mainita. Voikohan tuosta liiasta öljyn määrästä olla jotain haittaa?
    Pyörien keuloista en tiedä ja tuota ohjetta en katsonut, mutta MP puolella öljyn lisääminen yleensä jäykistää vaimennusta. Eipä olisi eka kerta vaikka tuohon EXT versioon olisi oma öljymääränsä ja se olisi namiskaan unohtunut merkata

Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

Onko kukaan kokeillut vanhempaan (2016) ICT:iin 27.5 settiä..?

Tulipa tuossa avattua Manitou Mastodon pro öljynvaihtoa ja takuuna saatujen uusien alajalkojen vaihtoa varten. Liukuholkeissa oli väljää ja eipä tuo ihme ollutkaan, kun alajalkonen voiteluöljyssä oli runsaasti metallia. Uudet alajalat oli myös tehtaalla jätetty putsaamatta liukuholkkien asennusten jäljiltä ja kaikki asennuksessa irronneet metalli hiukkaset oli jätetty sinne voiteluksi. Uusissa alajaloissa oli foamit ja stefat rasvattuna, joten tälläisinä ne pannaan tehtaalla kasaan. Siinä on taas ohitettu muutaman minuutin putsaus työvaihe ja sitten ihmetellään, kun tulee rekkulaa, kun liukuholkit ja pinnoitteet kuluu alta aikayksikon.

Suosittelen tekemään Mastodoneihin ekan öljynvaihto huollon ja petusteellisen putsauksen hyvissä ajoin. Yksittäis tapaus ei voi olla kyseessä, kun molemmista alajaloista löytyi metallia oikeasti reilusti.

Muutenhan tuo keula on helppo huoltaa, kunhan askartelee ensin ne tarvittavat special toolsit.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

mites on,kestääkö fätin pikalinkku taka-akseli sellaista vaunun vetokorvaketta....akseli kun on sen verran ohutta tankoa??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hansibal Katso viesti
    mites on,kestääkö fätin pikalinkku taka-akseli sellaista vaunun vetokorvaketta....akseli kun on sen verran ohutta tankoa??
    Kyllä mun ekassa ainakin kesti ihan hyvin. Sen jälkeen ei olekkaan pikalinkkua läskissä ollut. Ja on tuo kestänyt yleispyörässäkin jossa ihan saman paksuinen pikalinkku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Tulipa tuossa avattua Manitou Mastodon pro öljynvaihtoa ja takuuna saatujen uusien alajalkojen vaihtoa varten. Liukuholkeissa oli väljää ja eipä tuo ihme ollutkaan, kun alajalkonen voiteluöljyssä oli runsaasti metallia. Uudet alajalat oli myös tehtaalla jätetty putsaamatta liukuholkkien asennusten jäljiltä ja kaikki asennuksessa irronneet metalli hiukkaset oli jätetty sinne voiteluksi. Uusissa alajaloissa oli foamit ja stefat rasvattuna, joten tälläisinä ne pannaan tehtaalla kasaan. Siinä on taas ohitettu muutaman minuutin putsaus työvaihe ja sitten ihmetellään, kun tulee rekkulaa, kun liukuholkit ja pinnoitteet kuluu alta aikayksikon.
    Suosittelen tekemään Mastodoneihin ekan öljynvaihto huollon ja petusteellisen putsauksen hyvissä ajoin. Yksittäis tapaus ei voi olla kyseessä, kun molemmista alajaloista löytyi metallia oikeasti reilusti.
    Muutenhan tuo keula on helppo huoltaa, kunhan askartelee ensin ne tarvittavat special toolsit.
    Mulla oli vajaa 2tkm ajettu kun tein huollon ja öljyt näyttivät kuin eilen vaihdetulta. Ei kuitenkaan missään nimessä hyvä uutinen tuo mitä kirjoitit, koska kyllä se jotain kertoo laadunvalvonnasta. Sehän hyöty tuossa just on kun itse näitä avaa, että tietää sitten ainakin mitä sisältä löytyy. Ei sitä aina voi ihan luottaa merkkihuollonkaan toimenpiteisiin.

Joo, toivotaan että oli yksittäistapaus. Oma Mastodon on matkalla tällä hetkellä. Tosin olen siiihen melko nopeasti tekemässä rajoitusta, joten alajalat pitää ottaa joka tapauksessa irti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Joo, toivotaan että oli yksittäistapaus. Oma Mastodon on matkalla tällä hetkellä. Tosin olen siiihen melko nopeasti tekemässä rajoitusta, joten alajalat pitää ottaa joka tapauksessa irti.
    Ei se nyt ihan yksittäis tapaus voinut olla, kun tehtaalla kokonaisena tulleessa keulassa oli metallit sisässä ja irtona saaduissa alajaloissa metallit sisässä. Voihan se olla, että se tehtaan nopein eli paras kasaaja ohittaa putsaus työvaiheen.

Itse En vieläkään STD laittanut lisää rajoitusta vaikka 4.8" siihen menee taas talveksi. Mitä nastoitetulla Budilla koitin viimetalvena, niin en sitä saanut pohjaamaan kaareen vaikka kuinka yritin ilman paineita. Rajoitus Spacerit löytyy kyllä tarpeen esiintyessä. Pidensin tosin keulan 120->140mm kokeeksi, no sittenhän se jousto tippuu 130mm, jos lisää 10mm pohjaamis spaceria ja sitten tilat riittää varmasti 29+ ja 4.8" .

Alajalkojen irroitukseen tarvitsee sitten sen ohennetun pitkän 8mm hylsyn. Aukeaa myötäpäivään!!! molemmat alajalat! Ilmajousen irroitukseen halkaistu pakka-avain. Tokenikorkin avaukseenkin suosittelen päästä tasattua 24mm hylsyä.

Pitää aukaista aikaisemmin. Alajalkojen irroitus ei ole niin iso homma tässä eihän?

Huoltoon löytyy todella hyvät ohjeet. Itse oon aika kokematon näissä hommissa, mutta Mastodonin huoltoa sanoisin helpoksi.
    https://manitoumtb.com/wp-content/up...vice-Guide.pdf

Tuossa on kuvattu täysi huolto, pelkästään spacereita varten ei varmaan tarvitse suorittaa kaikkia juttuja mitä tuolla tehdään eikä aukaista vaimenninpuolta? Tarvitseekohan edes kaataa öljyt ulos?

edit: äh aukeaahan se alhaalta eli öljyt pitää hankkia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tuossa on kuvattu täysi huolto, pelkästään spacereita varten ei varmaan tarvitse suorittaa kaikkia juttuja mitä tuolla tehdään eikä aukaista vaimenninpuolta? Tarvitseekohan edes kaataa öljyt ulos?

edit: äh aukeaahan se alhaalta eli öljyt pitää hankkia.
    Vaimennninta ei tarvitse avata. Bottom outit saa lisättyä, kun irroittaa alajalat muista laittaa molempiin ruotoihin yhtä monta (vaimennin puolelle on erilainen)-> uudet voiteluöljyt tarvitsee. Joustomatka lyhenee tässä, jos haluat pidentää joustoa tai pitää samana Bottom outtien lisäyksen jälkeen tarvitsee ilma jousi avata, koska joustomatkan spacerit on ilmamännän varressa. Prossa Top Out ja ilmapuolen Bottom outit on samoja spacereita.
    Tuolta tilasin itse vaimennin puolen Bottom outit https://www.shockcraft.co.nz/mastodo...t-manitou.html

Tuossa vielä tuo spaceri ohje https://manitoumtb.com/wp-content/up...ange-Guide.pdf

Näitä tarvitsee ja ne voi askarrella itsekkin.

https://www.bike-components.de/en/Ma...ol-Kit-p42333/

8mm hylsy akkuporakoneeseen kiinni ja viilalla painetta. Siitä se ohenee.

^ en löytänyt kaupoista yhtään 8mm hylsyä, missä reikä mutterille olisi tarpeeksi keskellä, että sen voisi ohentaa koneellisesti työstämällä. Päätin, että on helpompi ostaa valmiit työkalut.

Kesäksi harkinnassa laittaa joustoa keulaan mutta samalla muuttaa kiekkokokoa. Mikähän olisi paras eteen keulaksi ja kiekoksi, kun taakse jää 27,5"x3,8"x65mm?

Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeltsar Katso viesti
    Kesäksi harkinnassa laittaa joustoa keulaan mutta samalla muuttaa kiekkokokoa. Mikähän olisi paras eteen keulaksi ja kiekoksi, kun taakse jää 27,5"x3,8"x65mm?

Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?
    Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeltsar Katso viesti

Dudea on ajettu 29+ 120mm Pikellä AC 543mm ja 120mm std AC 531 mastodonilla 4.8" ja toimii ku häkä. Nyt std 140mm AC 551 näyttää jo aika härskiltä, mutta koe-ajo vielä edessä. Tämähän on sama, kuin 120mm EXT versiolla. 130mm olin laittamassa, mutta koitetaan nyt eka överiä.

Itse ainakin tinkisin ennemmin joustomatkasta, kuin renkaan halkaisijasta. Eihän se 29+ mikään talvikumi läskiin ole, mutta kesäksi laittasin tuon 27.5 x3.8" kaveriksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    ^ en löytänyt kaupoista yhtään 8mm hylsyä, missä reikä mutterille olisi tarpeeksi keskellä, että sen voisi ohentaa koneellisesti työstämällä. Päätin, että on helpompi ostaa valmiit työkalut.
    Bilteman pitkä 8mm hylsy ainakin oheni mirkelillä näppärästi, jos joku muu on vailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.
    Eikö nyky läskien rungot ole lähes kaikki tehty joustokeulaa ajatellen? Eli se jäykkä keula on sellasella AC mitalla että vastaa jotain 100-120mm keulaa sagin kanssa? Sillonhan ainakin tuollaisella alle 120mm keulalla ja 27,5+ setillä emäputki jäisi alemmas kun alkuperäisenä?vaiko?

Edit.
    Ja eikös pidemmän jouston keuloissa ole vastaavasti isompi sag?

Itse kokeilin 150mm usd keulaa 26x4,7" bulldozerin kanssa edellisessä silverbackissa, eikä se pöllöltä tuntunu, muuta kun ylämäessä.

Ylämäessä jousto oli huono kaikilla jouston pituuksilla, mun mielestä siis ja päätinkin että enemmän arvostan näppärää käsiteltävyyttä, kevyttä painoa ja helppoa nousua kun joustoa alamäessä

Onko kellään kokemusta tästä kasetista?
    https://www.garbaruk.com/11-speed-xd.html

Vaikuttaa houkuttelevammalta päivittää nykyinen 11spd gx tuolla kuin esimerkiksi 12spd gx

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •