GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 67 / 80 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 77 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 2384

Aihe: Keski-Uudenmaan kuvarastit

Rasti 550 oli Tuusulan kunnantalo. (On tuossa kuvassa pyöräkin.)

Uusi:
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Itse ajattelin laittaneeni rastiksi Tuusulan kunnantalon läpi vievän...hetkinen, ei se sittenkään tainnut olla kevyen liikenteen väylä (joka taitaa alkaa vasta Hyryläntien toisella puolella eli sieltä missä on asian osoittava liikennemerkki)?

Kovastihan se oli sen oloinen että siinä niin sanotusti kulkee pyörätie, mutta onko Koskensillantielläkään muuta kuin jalkakäytävät molemmin puolin? (Eli on joko ajettava ajorataa tai kierrettävä koko kunnantalo merkittyä kelviä hyväksikäyttäen?)

Perinteinen "olin siellä minäkin". Tällä kertaa siis jäin toiseksi.

Firlefanz, ajattelin, että todennäköisesti kuitenkin tarkoitit tuota alikulkua.
    YocceT, sori, mutta kiva välillä aiheuttaa tuo.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Jaa-a, ajopäivähän tuo olisi, mutta liikennemerkkiäkö ArtoR halusi meidän lähtevän etsimään jostain päin Keski-Uudeltamaata? Vai ilmeisesti vasta-asfaltoidun kevyen liikenteen väylän tai päättyvän tien nätisti tehtyä piennartusta?

Jos kuva olisi vähän suurempi tai toisenlainen, onnistuisi ehkä muodostamaan itselleen jonkinlaisen käsityksen mitä taustalla näkyy. Onko seillä joku silta ja sen valkoiseksi maalatut puukaiteet? Ylittäälkö silta joentapaisen vai jonkun isomman tien?

Ensimmäinen vihje: En asu LÄNSI-Vantaalla ja otin kuvan matkalla kotoani edelliselle rastille.

Rasti 551 löytyi miltei sattumalta, muttei Tuusulan Itäväylän vaan Kulloontien varrelta. Ensin kaivettiin kelvi auki ja tehtiin pyöräilijöille gravelkiertotiem sitten asennettiin kunnallistekniikkaa paikoilleen ja lopuksi laitettiin uusi asfalttipinta - ja taas on kaikki hyvin.

Uutta rastia voi toki lähteä hakemaan tekemällä enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia siitä mihin suuntaan olin menossa ja mitä reittiä jatkoin lenkkiäni, mutta luulen että se on mahdollista hakea ilman minkäänlaista kiinnostusta meikäläisen ajoja kohtaan.

On myönnettävä että toisin kuin edellinen rasti tämä uusi ei sijaitse minkään ison tien varrella eikä vilkkaalla ja kaikenlaisten fillaristien käyttämällä kelvillä - mutta ei se missään korvessakaan ole, ei minkään päättyvät sivutien perillä!

Asfalttipinta ei tosin ole ihan uusi eikä se jatku tuosta kovinkaan pitkään, mutta tie toki jatkuu hiekkapintaisena ja sanoisin jopa että tien kautta kulkee ihan mielekäs ja ajettava reitti kolmellekin eri taholle.

Rastikuvaa ei tarvitse ihailla, mutta se ei ole ainakaan jostain erikoisesta kuvakulmasta otettu eikä rajatuu johonkin erikoiseen yksityiskohtaan. (Kaikki kunnia niille jotka osaavat sellaisia kuvia ottaa, mutta joskushan ne voivat muodostaa turhan hankalan kynnyksen tai kompastuskiven.)

Jos tuosta jatkaisi matkaa fillarin osoittamaan suuntaan, tulisi muistaakseni vastaan alikulkutunneli. Jos kääntyisi, asfalttitie loppuisi. Jos kääntyisi ja kääntyisi vielä oikealle (eli kuvaajasta poispäin), voisi ajaa esimerkiksi kahden ylikulkusillan kautta. Tai olla ajamatta yhdenkään.

Vasemmassa reunassa näkyvät viitat otin kuvaan mukaan tarkoituksella jonkinlaiseksi vihjeeksi, mutta jos ei löydy ainuttakaan rastista ja sen hausta kiinnostunutta, niin eihän siinä silloin auta minkäänlainen vihje...

Eilen kävin tuon hakemassa, jäi vaan kuittaamatta tänne.. eli rasti 552 oli Talmantien varrella oleva entinen navettarakennus.

Näin epäaktiivisesti tätä ketjua seuranneelle kävi taas niin että uudeksi rastiksi tuli otettua parikin potentiaalista kuvaa, mutta molemmat olivat jo aiemmin käytetttyjä. Onneksi se kolmas oli "vapaana".

Pitää nostaa, ettei katoa foorumin syövereihin. Ei kai tuo nyt niin vaikea ole?

You talkin' to me?

Mulle miltei kaikki rastit jotka vaativat jonkin yksityiskohdan tunnistamisen (suhteellisen tiukasti rajatusta rastikuvasta) ja niiden havaitsemisen (livenä lenkillä ohiajaessa) ja mieleenpainamisen ja muististakaivamisen ovat sekä mahdottoman vaikeita että huomattavan epämotivoivia.

Toisekseen mulla ajamisen kanssa tahtoo käydä niin että huomaan ajaneeni usein ja paljon jollain seudulla ja jonkun toisen suunnan teiden jääneen pitkäksi aikaa täysin unholaan. Eli siihen ei tarvita mitään tietoista ratkaisua, ei politiikan valintaa eikä protestointia etten ole Keski-Uudellamaalla ajanut juuri muuta kuin Lahdentietä (eli lähinnä kai vain Keravan länsilaitaa).

Kolmanneksi mulla on yhä sellainen lapsenomainen usko siihen että keskiuusmaalaiset fillaristit kokevat vielä jonkinlaisen kuvarastiherätyksen

PS Sama pätee osaltani myös Nurmijärven kuvarastien nykyiseen tilanteeseen (jossa muistaakseni on myös pitkään hakemattomana seissyt rasti jonka YocceT:kin lienee unohtanut laittaneensa, koska ei ole antanut lisävihjeitä).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    You talkin' to me?

Mulle miltei kaikki rastit jotka vaativat jonkin yksityiskohdan tunnistamisen (suhteellisen tiukasti rajatusta rastikuvasta) ja niiden havaitsemisen (livenä lenkillä ohiajaessa) ja mieleenpainamisen ja muististakaivamisen ovat sekä mahdottoman vaikeita että huomattavan epämotivoivia.
    Hmm.. ja minä kun luulin että tämä on aivan pässinlihaa, että tuosta ajelee jokainen ohi. Mutta nyt tiedän ainakin jonkun joka ei ajele :-)

Kyseessä on kuitenkin erään paikallisen kokoojakadun ja valtakunnallisen pääväylän risteyskohta. Paikallinen menee tuossa alhaalla ja valtakunnallinen portaiden yläpäässä.

You talkin' to me?
    No Frank. I'm just talkin'.

Lahdentie, sekä vanha että motari, sijaitsevat kyllä pikemminkin Keravan itälaidalla - tai ainakin keskilinjalta keskimäärin jonkin verran itään. Meiltä on motarille matkaa 500 metriä, Sipoon rajalle 600. Sipoosta kuuluu syvä hiljaisuus, motarilta jatkuva liikenteen meteli.

Länsi, itä, same shit...

PS Mulla on aivoissa pari piuhaa sillä tavalla väärin kytkettyjä että etenkin puhuessa älyttömän usein sanon "oikea" kun tarkoitan "vasen", "ylös" kun tarkoitan "alas" jne. Ei näköjään aina mene oikein kirjoittaessakaan enkä läheskään joka kerta hoksaa lukea ja tarkistaa juuri kirjoittamaani.

PPS Mä vastasin kai vain siksi että tykkään kirjoittaa - ja kirjoittaa pitkiä juttuja - vaikkei olisi oikeasti asiaakaan. Mutta myös siksi että mä olen ollut suhteellisen aktiivinen tässä ketjussa ja tunsin lievää häpeää siitä etten ole yrittänytkään rastia hakea.

PPPS YocceT:lle: Siis minähän voin ajaa miljoonasti jostain paikasta ohi enkä silti tunnistaisi tai oikeammin ehkä hoksaisi tunnistaa jotain sataprosenttisen tuttua paikkaa sen yksityiskohdan perusteella. Joku aivotyyppijuttu kai tämäkin...

Rasti löytyi, mutta pyörä jäi kuvasta.

No rain - no gain.

Kuvarasteilun ydinajatus on että löytäjä laittaa seuraavaksi haettavan rastin esille. Ja tietty voisi merkata tuonne karttaankin ne löydetyt rastit...

Edellisessä Sipoontie alittaa pääradan ja radan ohessa kulkevan kelvin.

Uusi on

No rain - no gain.

Taajamamerkki oli ilmeisesti edellinen rasti tässä kylässä.
    No rain - no gain.

Paikka on tiedossa kyllä, mutta yövuoro verottaa jaksamista. Jos toi on viikonloppuna vielä hakematta niin sitten voin ton hakea.

Viikonloppu meni ja toinenkin, mutta Nellillä lienee ollut muita rientoja ja elämän pieniä tai suuria kiireitä. Ja onhan tämä nyt taas sellaista pari-kolmekin viikkoa podettavien flunssien aikaa. Muilla Keski-Uudenmaan kuvarastien harrastajilla on sitten varmaan ollut vielä parempia syitä siihen tai selityksiä sille miksi eivät tätä rastia ole hakeneet?

Mutta hetkinen: enkö minä muka sitten olekaan Keski-Uudenmaan kuvarastien harrastaja? No, tietysti voisin silmää räpäyttämättä väittää etten ole tai siis että ehkä olen, ehkä en, tai että olin mutten enää viitsinyt niin vetämättömässä seurassa jatkaa...

...ei vaineskaan, tosiasia on että mulle nämä pimeässä tai jo hämärissäkin kuvatut rastit ovat mahdottoman hankalia tai vaikeitakin, ihan vain oman kyvyttömyyden takia. Oivallus syntyi vasta kun oli unohtanut koko kuvan eli sen mitä olin luullut siinä näkeväni!

Jos sää poutaantuu illaksi, kuten ennuste nyt näyttäisi kertovan, lupaan ajaa sellaisen oikein eeppisen kuvarastilenkin. Mutta mitään erityisen hohdokasta tai onnistunutta uutta rastia ei kenenkään ole syytä kieli pitkällä odottaa!

Hain sitten, aikani odoteltuani, rastin 554 Kellokoskelta, Vanhan Valtatien varrelta. Marieforsin ruukin eli Kellokosken ruukin tai sittemmin Kellokosken tehtaan isäntä Totti Carlander suunnitteli tiilirakenteiset porttitornit tai -pilarit vuonna 1933.

Portista tultiin ruukinomistajan kotipihaan ja nykyisin Patruunapuistoksi kutsutulle alueelle vastapäätä niinikään 1930-luvulla valmistunutta Lasipalatsiksi kutsuttua tehdasrakennusta jossa nykyään toimii Tehtaan kirppis ja jonka seinällä on kyltti joka kertoo rakennuksesta vuokrattavan työ-, varasto- ja harrastustilaa.

https://www.uudenmaanliitto.fi/uuden...kki.20249.blog

Uuden rastin kuvasin pimeällä, mutta eiköhän se silti löydy - kunhan vain ensin löytyy aktiivisia ja ajokuntoisia hakijoita.

Voisi kuvitella, että tuossa sillan alla virtaa joki/puro, mutta en kyllä keksi millään, että mikä. Voisi myös kuvitella, että koska Firlefanz ymmärtääkseni asuu Helsingissä tai Vantaalla, hän olisi pimeydestä päätellen ottanut kuvan matkalla kotiinsa, siis rastialueen etelälaidalla. Ei silti sytytä.

Joki eikä ihan mikä tahansa joki. Eikä siltakaan ole ihan mikä tahansa silta. Vaikkei se mikään vanha silta olekaan.

Kuvaa ottaessa tuli muuten mieleen että olisi hienoa jos rastikuvaan voisi liittää ääniraidan.

Otin tosiaan kuvat säädetyssä järjestyksessä, mutta enhän mä minnekään suoraan edes osaa ajaa ja vaikka olisin lähtenyt ajamaan Kellokoskelta kohti kotiani, ei se ilman kiertelyja ja koukkauksia olisi käynyt. Mutta tällä kertaa mulla oli valmis rasti-idea - mutta en mä uudelle rastillekaan tainnut ihan suorinta tietä ajaa, joten etäisyyttä vanhaan rastiin ei voi suoraan päätellä valon määrästä.

Kenties tarpeellisena lisävihjeenä sanoisin että nyt ei olla Keravalla.

Paikka, tie ja silta ovat mielestäni niin omanlaisensa kokonaisuus, että olen aivan varma että ainakaan kuvaussuunnasta ei voi ajaa tunnistamatta rastia välittömästi.

Nyt täytyy heti aluksi sanoa, että en ole koskaan näihin kuvarastiketjuihin tuonut löydettyä rastia näin epävarmalla pohjalla. Mutta kerta kai se on ensimmäinenkin. Vahva veikkaukseni on, että rasti 555 on Jokelassa Siljalantiellä oleva silta.

Kuva tässä, mutta taisi tulla otettua eri suunnasta kuin alkuperäinen.

Päivitän rastikartan, kunhan saan vahvistuksen, että olen oikeassa paikassa.

Laitetaanpa uusi rasti kuitenkin esille, kuten protokollaan kuuluu.

Rastina ei ole tuo punainen, öljypohjaista polttoainetta käyttävä objekti, jos joku sellaista nyt olettikaan. Se nyt vaan sattui olemaan "väärään aikaan väärässä paikassa".
    YocceT muokkasi tätä : 21.09.2019 at 11.59

Olisit nyt asettunut seisomaan sillan toiseen päähän! Vaikka sillasta ei pimeällä otetusta kuvasta paljon erota ja kaiteetkin ovat samaa mallia kuin kymmenillä muillakin silloilla, Siljalantie kuitenkin polveilee mielestäni siksi omanlaisella ja tunnistettavalla tavalla että ei olisi pitänyt jäädä minkäänlaista epäselvyyttä siitä että kyse on juuri samasta sillasta ja että seisoo täsmälleen oikeassa paikassa!

Vuoteen 2011 asti Palojoen ylittävä kivisilta oli kivistä holvattu kaarisilta, joka oli rakennettu noin vuonna 1897. "Siljalantien linjaus on peräisin 1800-luvulta ja se on tien leventämisiä lukuun ottamatta säilynyt samanlaisena. Tie ylittää Palojoen Rämäkosken kohdalla. Vanha ja idyllinen, asfaltilla ja muilla rakenteilla kannestaan korotettu kivisilta sai hätiköidyn päätöksen perusteella väistyä modernin, vanhaa imitoivan, profiilipellistä ja betonista konstruoidun uudisrakenteen tieltä."

harmis Guest
    YocceT:n uudessa rastissa ei kohteena ole varmaan myöskään taivailla leijaileva Reimaxin kuumailmapallo. Jos ei, niin kohde tunnistettu, mutta enhän minä sitä täältä asti hakemaan lähde. No, maanantaina olis työreissu jäkessä, ja jos ottaisi fillarin satulan mukaan. niin voisi lavastaa että olisi kohteessa käynyt fillarilla. No kyllä tuollapäin ennen pyöräilijöitäkin satunnaisesti näkyi, eli luulisin että joku osaa sen hakea.

Olisit nyt asettunut seisomaan sillan toiseen päähän!
    Siinä työväentalon tienhaarassa oli joukko teinejä pitämässä perjantaipalaveria, enkä viitsinyt häiritä heitä puuhissaan, joten ajattelin että samahan se silta on, kuvaako sen vasemmalta vai oikealta rannalta.

Sama silta(*), mutta seisomalla toisessa päässä eli katsomalla samasta suunnasta kuin rastikuvassakin olisit paremmin nähnyt miten Siljalan polveilee tunnistettavalla tavalla. Itse asiassa tarkoitin neuvoa sinua seisomaan toisessa päässä *virtuaalisesti* mutta nyt hämmästyksekseni huomasin että juuri tätä pätkää Siljalantietä ei Googlen kuvausauto ole ajanut. Vaikka kyllähän siihen syykin selvisi:

(*) Jos tosissasi kuvittelit että narisin siitä että rasti oli kuvattu väärästä paikasta, niin sulla viiraa päästä. Mulle on aina kelvannut kuva kuin kuva, ei ole ikinä käynyt mielessäkään ruveta urputtamaan ettei kuva ole otettu samasta paikasta. Oikeastaan tunnen itseni loukatuksi sydänjuuria myöten. Lopetankin kaiken mukanaolon Keski-Uudenmaan kuvarasteissa välittömästi enkä aio olla missään tekemisissä näin tökerön sakin kanssa! En ainakaan ennen kuin minulla on jonkinlainen idea(**) siitä missä tuo helkutin muuntamo oikein on.

(**) Oli minulla eilen yksi veikkaus, mutta siellä mitään muuntajaa ollut. Tai oli yksi, mutta harmikseni ei oikea. (Joku niin suuntautunut voisi tietenkin seurata sähkölinjoja kartalta, poimia muuntajat ja siten melko nopeasti päästä ratin jäljille, but that's not how I play the game...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •