ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 78 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 68 76 77 78 79 80 88 128 178 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.311 - 2.340 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2311
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keukeu Katso viesti
    Ongelma on sama kuin tässä kuvattu:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t-vesisateessa

    Eli kulunut/rikkoutunut satula pääepäily.

    No eihän mahdollisesti vuotavalla satulalla ole mitään tekemistä kirskuvan/kiljuvan jarrun kanssa. Jos tuo satula vuotaisi, olisit huomannut tuon ajat sitten jarrutehossa / kahvan painumisessa tankoon.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #2312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Taitaa tuo mainitsemasi ylimääräinen napsu olla se varsinainen siirto ja sitä edeltävä on trimmisäätö (liikuttaa vain hieman siirtäjänhäkkiä,ettei pienemmillä takarattailla ketju hankaa häkkiin), luulen mä.
    Mikäs mallinumero sun vivuilla on,voisi helpomminettiä lisä infoa niistä ?
    6700 lienee mallinumero noilla

  3. #2313
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuossa ;https://si.shimano.com/pdfs/um/UM-6VX0A-002-00-ENG.pdf sit trimmiä (noise prevention) on selitetty.

    Ketjun ollessa pienimmällä etusella alat kääntää jarruvipua sisällepäin, siin tuntuu eka vastus suht pienen liikkeen jälkeen, tämä on se trimmi. Paina vipu suoraan tästä yli liikkeen loppuun asti ja vaihtaja siirtyy isommalle rattaalle.
    Jos lopetat liikkeen siihen ekaan "vastukseen" ja vapautat vivun, olet trimmannut.
    Alaspäin toimii saman lailla, se eka "pieni napsu on trimmi ja siitä suoraan yli painaessa vaihtaa pienemmälle eturattaalle.

  4. #2314
    Ok, kiitoksia!

  5. #2315
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EemeIi Katso viesti
    Etuvaihtaja on alkanut reistailla: pienen ja keskirattaan välillä vaihtuu niin kuin pitää, mutta isoimmalle ei edes yritä. Vaihtaja ei tunnu edes tarttuvan vaijeriin, vaan liikkuu täysin ilman vastetta kun yrittää vaihtaa isoimmalle rattaalle. Vaijerin pitäisi olla oikealla kireydellä, eivätkä rajoittimetkaan ole vastassa (jos olisivat, niin vaihdinvipuhan tökkäisi vastaan, eikä kulkisi tyhjää). Tarkistin vaijerinkin, ja se oli päällisin puolin täysin ehjä. Missä vika, ja millä sen korjaa? Muutenkin kuin ostamalla uuden vaihtajan? Koitin öljyä ruikkia sisään kasat, mutta toiminta ei muuttunut ainakaan vielä. (En vielä avannut etuvaihtajaa kun siinä olevasta ruuvista oli kanta entinen.)

    Speksit: Olisko Shimano Deore etuvaihtaja (kolme vaihdetta) ja joku alemman sarjan vaihteenvalitsin.
    Löytyi tähän korjaus, eikä ollutkaan öljystä kiinni. Vaihtajassa on sisällä vipuun liittyvä pala, joka vuorostaan työntää/kiertää osaa, johon vaijeri on kiinnitetty. Ko. palassa oleva jousi oli päässyt väärälle puolelle, jolloin pala saa työnnettyä vain pienimmän vaihteen kakkoselle, muttei menee enää koloon, jonka kanssa saataisiin työnnettyä kakkonen kolmoselle.

    En nyt löytänyt sopivaa kuvaa aiheesta, mutta ehkä tuosta joku vastaavan vaihtajan avannut saa selon.

  6. #2316
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Onko Shimanon SLX vaihteisto / jarrut yhtähyvät jossei paremmat kuin Sram NX / Guide R vaihteisto / jarrut? Shimanon jarrut taitavat olla harrastelijalle helpompi huoltaa? Vaikea päättää kahdesta pyörästä joissa nuo komponentit ovat merkittävin ero..

  7. #2317
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    60
    Miten eri osasarjat eroavat keskenään ketjun kireyden suhteen, ja siten siinä miten töyssyissä ketjut hakkaavat runkoon? Mietin tätä aina välillä maastossa, koska se on omassa pyörässä ainoita kovia äänenlähteitä, josta ei oikein pääse eroon. Tekeekö eroa onko eturattaita 1, 2 vai 3?

    Itsellä Shimanon 3x9 Deore (XT) sarja ja röykköisissä alamäissä aikamoinen melu. Joskus olen jostain lukenut että XTR olisi kireämmällä, mutta miten on ihmisten kokoemukset hakkaamisen ja melun suhteen?

  8. #2318
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EemeIi Katso viesti
    Miten eri osasarjat eroavat keskenään ketjun kireyden suhteen, ja siten siinä miten töyssyissä ketjut hakkaavat runkoon? Mietin tätä aina välillä maastossa, koska se on omassa pyörässä ainoita kovia äänenlähteitä, josta ei oikein pääse eroon. Tekeekö eroa onko eturattaita 1, 2 vai 3?

    Itsellä Shimanon 3x9 Deore (XT) sarja ja röykköisissä alamäissä aikamoinen melu. Joskus olen jostain lukenut että XTR olisi kireämmällä, mutta miten on ihmisten kokoemukset hakkaamisen ja melun suhteen?
    Deore XT takavaihtajajissa on se harmaa kytkin jolla saa ketjun tiukemmalle ja vastaavasti huollon aikana löysemmälle. Tätä kytkintä ei ole kuin 10, 11 ja 12 lehtisissä. Ketju voi myös olla liian pitkä ja miljoona muutakin syytä. Kuva kertoisi kyllä paljon. Ilman sitä on aika turha kysellä apua.

  9. #2319
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Nykyisissä "Shadow Plus" -takavaihtajissa on nivelessä kitkakytkin, joka vaimentaa häkin heilumista. Harmaa vipu vapauttaa kitkajarrutuksen.
    Vaihdoin yhteen 3x10v pyörään vanhan kitkakytkimettömän XT -vaihtajan tilalle SLX 7000 Shadow Plus malliin ja johan loppui ketjun hakkaaminen ja vaihtaminenkin parani.
    Tarpeeksi uuteen vaihtamalla siis paranee, jousen kireys on pienempi tekijä kuin tuo lisävaimennus.

    3 eturatasta johtaa pitkähäkkiseen vaihtajaan, jolloin pitempi heilurin varsi on vaikeampi jousella pidätellä.

  10. #2320
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hirta Katso viesti
    Onko Shimanon SLX vaihteisto / jarrut yhtähyvät jossei paremmat kuin Sram NX / Guide R vaihteisto / jarrut? Shimanon jarrut taitavat olla harrastelijalle helpompi huoltaa? Vaikea päättää kahdesta pyörästä joissa nuo komponentit ovat merkittävin ero..
    Uusimmissa malleissa ovat yhtä hyvät, molemmat toimivat. Ero on makuasia, haluaako kaksisuuntaiset Rapidfire niksuttimet, vai peukkutoimiset NX raksuttimet (jotka onneksi voi vaihtaa kiertovaihtajaan). Taikka max 2 sormelle riittävän pikkukahvan vai pitemmän 3-sormiotteen jarrulla. Mineraaliöljyn kanssa on helpompi puljata kuin DOT-jarrunesteiden.

    Paremman näköinen pyörä kannattaa valita..

  11. #2321
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Uusimmissa malleissa ovat yhtä hyvät, molemmat toimivat. Ero on makuasia, haluaako kaksisuuntaiset Rapidfire niksuttimet, vai peukkutoimiset NX raksuttimet (jotka onneksi voi vaihtaa kiertovaihtajaan). Taikka max 2 sormelle riittävän pikkukahvan vai pitemmän 3-sormiotteen jarrulla. Mineraaliöljyn kanssa on helpompi puljata kuin DOT-jarrunesteiden.

    Paremman näköinen pyörä kannattaa valita..
    Kiitos vastauksesta! Pyörillä on vielä 400e hintaeroa, kalliimpi 29" ja halvempi 27.5" nakeilla. Kumpikin Stumpjumper 2019 mallia.

  12. #2322
    Mikähän on tämä mystinen ääni joka kuuluu pyörästäni ajaessa?
    Ei kuulu jos nostaa pyörän pukille ja pyörittää siinä. Eli vaatii ajamista. Ääni on epäsäännöllinen ja välillä sitä ei kuulu ollenkaan. Linkki videoon:
    https://streamable.com/nnbzl

  13. #2323
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Mistä näppärästi xtr m960 kampiin rattaita, 44/32/22, tuo keskimmäinen nyt hetimmiten? Muutakin kulutustavaraa fillareihin vois samalla katella. Taitaa mennä ulkomaan kauppaan.

  14. #2324
    Mulla on tollanen Cuben cyclocross jolla oon ajanut alle 300km. Kun pyöritän etukiekkoa ilmassa niin se pyörii todella tahmeasti, ei rullaa hyvin ollenkaan. Olen irroittanut kerran etukiekon, olenko voinut jotenkin tyriä tuossa? Jarru tsekattu tietenkin, ettei se laahaa. Ko. mallissa on läpiakseli. Olen myöskin lähes varma, etten ole kiertänyt akselia liian kireään.

    Mitä mun kannattaa tarkistaa / tehdä?

  15. #2325
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jori82 Katso viesti
    Mulla on tollanen Cuben cyclocross jolla oon ajanut alle 300km. Kun pyöritän etukiekkoa ilmassa niin se pyörii todella tahmeasti, ei rullaa hyvin ollenkaan. Olen irroittanut kerran etukiekon, olenko voinut jotenkin tyriä tuossa? Jarru tsekattu tietenkin, ettei se laahaa. Ko. mallissa on läpiakseli. Olen myöskin lähes varma, etten ole kiertänyt akselia liian kireään.

    Mitä mun kannattaa tarkistaa / tehdä?
    Onko pyörä ensihuollettu?

  16. #2326
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kanta-Häme
    Viestit
    16
    Mikähän adapteri olisi oikea, kun fox rhythm 34 etuhaarukkaan haluan 203 mm jarrulevyn. Nykyinen levy on 180 mm ja ilman adapteria menisi kai 160 mm. Guide r on jarru. Millään en tahdo löytää sopivaa.

  17. #2327
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Mistä näppärästi xtr m960 kampiin rattaita, 44/32/22, tuo keskimmäinen nyt hetimmiten? Muutakin kulutustavaraa fillareihin vois samalla katella. Taitaa mennä ulkomaan kauppaan.
    Voe Teru ,luulis sun tietävän nuo BCDmitat.

    Offarina ens kuun alussa saatan ajaa Oulun kautta Rovaniemelle, saat tarjota kahvit.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #2328
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake77 Katso viesti
    Mikähän adapteri olisi oikea, kun fox rhythm 34 etuhaarukkaan haluan 203 mm jarrulevyn. Nykyinen levy on 180 mm ja ilman adapteria menisi kai 160 mm. Guide r on jarru. Millään en tahdo löytää sopivaa.
    Tuolta ;https://www.bike24.com/1.php?content...18323%5D=18337 toi kai olisi sopiva;
    SM-MA-F203P/P2
    tai https://www.chainreactioncycles.com/...t/rp-prod13747 tai https://www.bike-discount.de/en/buy/...tmount-6-54447
    Adapterin kaiketi pitäisi olla PM-PM 160 to 203 merkinnällä.

  19. #2329
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kanta-Häme
    Viestit
    16
    Kiitos! Eiköhän näistä löydy. Noiden merkinnät ei ihan aukea aina.

  20. #2330
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Mistä näppärästi xtr m960 kampiin rattaita, 44/32/22, tuo keskimmäinen nyt hetimmiten? ....
    Ai hitsi, otan osaa. Mulla oli nuo kammet yhdessä fillarissa jokunen vuosi sitten ja vaikea oli löytää kun BCD:t tosi eksoottiset. Niitä ei ole missään muissa kammissa kuin noissa ja alkavat olla museokamaa.

    Hienot ja kevyet kyllä.

    Shimanon omat ovat pirun kalliita jos onnistuu löytämään. Tarvikevalmistajista Blackspire, Middleburn, Stronglight, TA Specialities ja Wolftooth on tehnyt myös noihin kampiin rattaita. Paria edellämainittua löytyy pienemmistä brittikaupoista (ja valmistajalta suoraan?). Stronglightia ja TA:ta ranskalaiskioskeista... TA oli joskus myös bike-componentsin valikoimissa.

    Hyvällä onnella voisi löytyä jonkin kioskin euron alelaaristakin? Tai taalan.


  21. #2331
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kiitos osanotosta, museota jo ehdinkin ajatella, voi nuo kammet sinne joutaakin, mutta pitääpä panna vielä varakappale tilaukseen enne kuin museoin nuo. Ei joka maitokaupasta noita tosiaan saakaan.
    https://www.bike-components.de/en/TA...mm-BCD-p13825/

  22. #2332
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Voe Teru ,luulis sun tietävän nuo BCDmitat.

    Offarina ens kuun alussa saatan ajaa Oulun kautta Rovaniemelle, saat tarjota kahvit.
    Paha, ajan sunnuntaina, luultavasti vaimo mukana ja vielä autolla no pyörä sentään mukana, Vilppulaan tytön luo, siellä on muuten ihania mäkiä, vaikkapa Tammikosken tie ja maaston mukaisia vanhanaikaisia sorateitä, 26x2,2 tuuman renkaat toimii hyvin. Menee alkukuukausi sitten noissa maastoissa! Kahvia saa nauttia Oulussa tai Kempeleessä mukavin ajatuksin.
    Hyvää matkaa meille molemmille!

  23. #2333
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    ^hyvä löytö, edullinenkin!


  24. #2334
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hyvä tietää, kun ei noita lantteja yleensä helpolla minulta irtoa, samalla kait otettava tuo isompikin, kun vajaalla viidelläkympillä ja muutaman päivän toimitusajalla samaa merkkiä tuolta saa, ja sitten olisi iskaripumppukin ostettava tuolta, mikähän noista perushyvää käyttölaatua ei ammattilaiselle? Jotain pikkurihkamaa vielä samaan kolliin.

  25. #2335
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Siis onko ongelma vinkuminen? Se nyt ei ainakaan samanlaiseen satulaan/paloihin vaihtamalla ratkea. Ja öljyhän ei vinkumista aiheuta....
    Tässä puhutaan taas ilman parempaa tietoa. Öljy jarrupaloissa nimenomaan aiheuttaa jarrujen vinkumista. Itsellä XT 8000 jarrut vinkuivat kuin pistetty sika, ja kun otti palat irti, niin selkäpuolella näkyi öljyä männän kokoisina ohuina rinkuloina. Leyjen putsaamisen ja palojen vaihdon jälkeen oire häipyi hetkeksi, kunnes palasi samanlaisena ja taas öljyä paloissa. Toinen satula jopa vaihdettiin takuuseen, mutta sekin alkoi vuotaa talven mittaan. Ilmeisesti ihan tyyppivika Shimanon jarruissa. Homma korjaantui lopulta, kun hankin Sramin Guide jarrut....

  26. #2336
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tässä puhutaan taas ilman parempaa tietoa. Öljy jarrupaloissa nimenomaan aiheuttaa jarrujen vinkumista. Itsellä XT 8000 jarrut vinkuivat kuin pistetty sika, ja kun otti palat irti, niin selkäpuolella näkyi öljyä männän kokoisina ohuina rinkuloina. Leyjen putsaamisen ja palojen vaihdon jälkeen oire häipyi hetkeksi, kunnes palasi samanlaisena ja taas öljyä paloissa. Toinen satula jopa vaihdettiin takuuseen, mutta sekin alkoi vuotaa talven mittaan. Ilmeisesti ihan tyyppivika Shimanon jarruissa. Homma korjaantui lopulta, kun hankin Sramin Guide jarrut....
    En muuten usko (FWIW). a) Noissa fillarin hydrauli-öljytilavuuksissa kyllä vuoto näkyy muutenkin kahvan painumisena tankoon b) jos tuonne oikeasti menee öljyä, niin jarruista katoaa pito kyllä samoin tein - ei se öljy sinne selkäpuolelle jää. Noilla palojen koolla ja kahvojen pituuksilla. Helppo kokeilla vaikka ruiskauttamalla CRC'tä tai muuta öljyä paloille / levylle - en suosittele. Mutta uskoo jokainen mihin haluaa - varsinkin jos tietää olevansa oikeassa
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #2337
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Toinenkin toimittaja löytyi xtr m960 rattaille, jopa vähän edullisempi, näistä ei mitään kokemusta TA rattaat ovat olleet kestäviä ja toimivia muutoinkin.
    https://www.probikeshop.com/en/gb/st...teeth/784.html

  28. #2338
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    En muuten usko (FWIW). a) Noissa fillarin hydrauli-öljytilavuuksissa kyllä vuoto näkyy muutenkin kahvan painumisena tankoon b) jos tuonne oikeasti menee öljyä, niin jarruista katoaa pito kyllä samoin tein - ei se öljy sinne selkäpuolelle jää. Noilla palojen koolla ja kahvojen pituuksilla. Helppo kokeilla vaikka ruiskauttamalla CRC'tä tai muuta öljyä paloille / levylle - en suosittele. Mutta uskoo jokainen mihin haluaa - varsinkin jos tietää olevansa oikeassa
    Ihmeellistä vänkäämistä. Noin 6 kk palojen vaihto / levynjenputsaus yms. jumpan jälkeen tiedän tasan tarkkaan mistä puhun. Mäntien tiivisteistä tihkuu tippa pari viikossa öljyä palojen taakse rinkulaksi, ja imeytyy sieltä paloihin aiheuttaen jarrujen infernaalista kiljumista. Tuo määrä öljyä ei a) aiheuta kahvan painumista tankoon eikä b) vie jarrujen pitoa kokonaan. Ulkomaisten foorumien perusteella vika on hyvin tyypillinen Shimpan jarruille parin vuoden käytön jälkeen, ja oli ilmeisen tuttu mys Shimanolle koska viallinen satula meni takuuvaihtoon ilman mitään sen kummempia ihmettelyitä. Koska mitään korjaussarjaa tiivisteille ei ole, niin halvin keino on vaihtaa koko satula.

  29. #2339
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    151
    Sopiva määrä öljyä jarrupaloissa/levyllä aiheuttaa jarrujen huutamista. Itsekin joskus möhlinyt ketjuja voidellessa. Onneksi levyn voi puhdistaa liuottimella ja jarrupalat voi polttaa puhtaiksi sopivassa lämmössä.

    Minimalistisen pieni vuoto jarrusatulassa ei pitäisi vielä aiheuta jarrukahvan painumista tankoon. Jarrukahvassahan on nestesäiliö, jossa on ylimääräistä jarrunestettä. Tuo ylimääräinen neste valuu normaalisti jarrusatulaan, kun jarrupalat kuluvat ja jarrumännät siirtyvät.

  30. #2340
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ilmeisesti ihan tyyppivika Shimanon jarruissa.
    No ei kyllä kaikissa XT 8000 jarruissa ole, ainakaan mulla ei vuotele. Yhden tapauksen perusteella en vielä puhuisi tyyppiviasta, vaikka vikaa saattoi hyvin olla siinä yksilössä. Oliko sitten enemmänkin kokemuksia, huolto sanoi näin tms.? Voi toki guuglata minkä tahansa hydraulisen jarrun + leaks ja hittejä löytyy aina, myös sram guide (ei sinänsä mitään niitä vastaan).

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •