HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 130 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 80 120 128 129 130 131 132 140 180 230 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.871 - 3.900 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #3871
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    411
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Paistettu näemmä samasta muotissa kuin sata muutakin mallia :haukotus:

    ...voisin nipin napin kelpuuttaa itelle
    Aika saman näköisiähän noita tulee kun tietsikalla suunnitellaan (FEM) ja yritetään saada samaan pakettiin mukavuus, keveys ja kestävyys sekä aerodynamiikkakin
    jossain määrin. Lisäksi kun materiaali (kuitu) ei aseta rajotteita niin tuollaisiahan niistä väistämättä tulee .. omaa silmää kyllä hivelevät tuollaiset sloupatut rungot huomattavasti enemmän kuin "pallinsärkijä" standoverilla varustetut vuosikertafillarit ...

  2. #3872
    on kyllä erittäin tyylikäs fillari tuo cervelo nimenomaan tuolla mid olive/dune värityksellä. huhh

  3. #3873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä taidan sittenkin skipata tän fillarievoluution aika lyhytaikaisen välivaiheen, kun high-tech-rungot on valmistettu komposiittimuovista ja jään odottelemaan sitä, että made in Europe, Dual Phase Steel -gravelpyörät tulee markkinoille...

    https://www.bike-eu.com/sales-trends...urope-10136176

    https://www.thyssenkrupp-steel.com/e...se-112704.html
    Samalla ajatuksella mennään täälläkin, mutta jos näitä rakennetaan/valmistetaan samalla tahdilla kuten ko. firman hissijaoston tuotoksia, saa reippaan vuoden odotella että mitään näkyvää saavat aikaiseksi ja sittenkään ei olla lähelläkään valmista...

  4. #3874
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta Explorolle ja hintakin on maltillinen vrt. U.P./Exploro.
    The older I get the faster I was

  5. #3875
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    .."pallinsärkijä" standoverilla varustetut vuosikertafillarit ...
    Lyhyehköt jalat ja jonkinmoisia clearanceongelmia potevana yksilönä voin todeta, että nykymuodin mukaisten #slamthatstem-geometrioiden ja ylipitkien emäputkien aikakaudella testiikkeliclearanceongelmat ei ole yhtään vähäisempiä, ennemminkin päinvastoin. Lisäksi omat lenkit suuntautuu monasti entuudestaan tuntemattomille reiteille, joilla kartan mukaan on teitä ja polkuja, jotka todellisuudessa saattavatkin ovat "teitä" tai "polkuja", joten tilavasti olalla kulkevasta, vuosikertarungolta näyttävästä rungosta on ollut iloa useammin kuin pari-kolme kertaa.

    Edelleen pallinsärkijägeometriasta on myös sellainen hyöty, että rungon ei tarvitse olla kokoa hirvi, jotta etukolmioon mahtuu yhtäaikaa kaksi juomapulloa ja runkolaukku niin, että pullojen kanssa pystyy vielä operoimaankin. Moni kakku päältä kaunis ja muodille on tyypillistä, että se ei välttämättä ole kovin käytännöllistä..



    (Kuva on ollut täällä aikaisemminkin, joten pahoittelut, jos joku siitä häiriintyy..)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #3876
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ei vaiskaan Stenu, tuo on mun silmään erinomaisen kaunis. Matkalla tallille ja Poison Opiumiin eteen MiniV jarrun asennus. On tehokkaampi kuin Koren canti.
    Ja tietysti uuden jota en ny oikeasti tarviis ihailua , maanantaina jos saan luvatut keikkapalkat paljon ratkeaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #3877
    Astraalisotkaan menee tosiaan isommatkin jarrulevyt adapterein, runko vain suunniteltu 140 levyille.

  8. #3878
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Kiitos kysymästä. Palasin viime viikolla tuliasina punkki ja peräpukamat. Loppusummana (silti) oikein hyvä reissu. Päiväkirjaa pidin, mutta eihän sitä kukaan jaksa lukea kustantajat mukaan luettuina. Lyhyesti: 1550 km pääsääntöisesti asfalttia, mutta myös hiekkatietä, niittyjä ja polkuja lämpötilan vaihdellessa 16 - 34 celsiusta. Sadetta vain yhtenä päivänä. Oikeastaan juuri sitä mitä halusin ja tilasin.

    Liittyen tähän gravel-teemaan ja pyörän pakkaamiseen, niin minullahan oli ideana että ei sivulaukkuja. Loppujen lopuksi totesin, että kuljetuskapasiteetti loppuu kyllä kesken ja pakko oli laittaa teline pyörän peppuun. Siinä sitten lötkötti teltta, ja sain kiinnitettyä keittimeni ja kaivatut vesilitrat siteillä sivuille. Nopea ja aerodynaaminen ratkaisu ja tuolla setillä rynkytin myös metsässä kuin metsässä. Varovainen peukunnosto siis bikepackingille, mutta ehkä tämä kuuluukin toisen otsikon alle...
    Mulle nuo sivulaukut on tähelliset. Omistan kyllä täyden bikebackin setin by Topeak muttei kiinnosta. Josko kun eka Karrimoret tuli hommattua 1976 niin jumittunu?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #3879
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    @Stenu, paljonko tuolle teräskaunottarelle tuli hintaa???
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #3880
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mitä tulee tuohon 1x settiin, niin nyt useita tuhansia kilometrejä sellaisella ajaneena (leiritymisvälinein ja ilman) en enää kaipaa etuvaihtajaa.@isä nitro.
    Kaippa noilla reissun kilometreillä asia tulee selväksi. Kolme carboonirunkoa olen löytänyt joissa myös tavaratelineellekin ruuvinreiät.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #3881
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019 . By chainreactioncycles. 650b kiekot hieman rietoo mutta varuiksi R24 kauppa tärjoo järkihintaan Newmenin settiä.

    Pyörän väri vaan ei miellytä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #3882
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Saattaa tulla yllätyksenä, mutta mun hiilikuituihmekrossariin menee kaksi 0,75 litraista juomapulloa ihan kivuttomasti.

  13. #3883
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä taidan sittenkin skipata tän fillarievoluution aika lyhytaikaisen välivaiheen, kun high-tech-rungot on valmistettu komposiittimuovista ja jään odottelemaan sitä, että made in Europe, Dual Phase Steel -gravelpyörät tulee markkinoille...

    https://www.bike-eu.com/sales-trends...urope-10136176

    https://www.thyssenkrupp-steel.com/e...se-112704.html
    3d weldingiä roboteilla sun muilla, mutta onko tuossa nyt vaan puristettu prässätyt pellinpuolikkaat yhteen, hitsattu ne kasaan ja vedetty pakkelit+maalit päälle? Puristit avaavat jo vikkelään lompakoitaan

  14. #3884
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Niin kyllä ainakin autoteollisuuden puolella hiilikuitu on paljon coolimpi materiaali kuin prässätty pelti

  15. #3885
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019
    Pyörän väri vaan ei miellytä.
    Linkin CRC:n sivulle saa joku toinen laittaa, mutta minusta pyörä vaikutti luokassaan ja gravelpyöräilyn alalajissaan varsin kiinnostavalta, joten kielenymmärtämisharjoituksiksi löysin mm. nämä:

    https://www.cxmagazine.com/reviewed-...ke-ultegra-di2
    https://www.bicidastrada.it/wilier-j...l-in-carbonio/
    https://www.wielerflits.be/materiaal...tuur-tegemoet/
    https://www.matosvelo.fr/index.php?p...-sram-rival-1x

    "Jena" on muuten yllättävä mallinimi. Mikä sai valmistajan ja sen markkinointiosaston valitsemaan nimen entisen DDR:n puolella sijaitsevan pienen keskikokoisen kaupungin (joka saatetaan tuntea lähinnä Carl Zeissin ansiosta) mukaan? Liekö syynä ollut ainoastaan se että piti löytyä tietyllä alkukirjaimella oleva lyhyt nimi ja "Jena" kuulostaa italialaisen korvaan kivalta?

    PS Tunnustan olevani niin vähäisessä määrin esteettinen luonne että voisin kuvitella ostavani gravelpyörän jonka ominaisuudet, luonne, geometria ja speksit vastaisivat tarpeitani ja vaatimuksiani, mutta jonka värityksestä en erityisemmin väittäisi. Mutta myönnettäköön että maantiepyörän kohdalla sellainen ei tulisi kysymykseenkään

  16. #3886
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    @Stenu, paljonko tuolle teräskaunottarelle tuli hintaa???
    Samalla rahalla olisin varmaan jonkun nestelevarihiilikuitu-unelman ostanut, jos sellaisen olisin halunnut, mutta tuskin kuitenkaan Openia. Mutta oikeesti en ole laskenut. Runkosetti oli rosterirungoksi aika edullinen (KVA MS3 -runko + Columbus SL -haarukka muistaakseni 1350 € Suomeen kuskattuna). Enää tuskin tuolla hinnalla onnistuu. Ykköskiekot (ei kuvassa) on "rest of life" -kiekot Kingin navoilla ja Hedin Belgium Plussilla. Muutenhan tossa ei mitään hirveän kummallista ole. Melkolailla perus-Campaa, alumiiniset putkiosat (sain tarpeekseni kuitudroppitangoista, kun niitä ei uskalla kiristää niin, että pysyvät varmasti kiertymättä paikoillaan, jos vähänkään droppailee tms.) eikä ole mitään grammanviilaustavaraa muutenkaan. Muistaakseni 9,2 kg ajokunnossa cx-kuosissa, gg-kuosissa vähän enemmän.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    3d weldingiä roboteilla sun muilla, mutta onko tuossa nyt vaan puristettu prässätyt pellinpuolikkaat yhteen, hitsattu ne kasaan ja vedetty pakkelit+maalit päälle? Puristit avaavat jo vikkelään lompakoitaan
    No niin, periaatteessahan toi ei Joposta juuri poikkea..

    Putkirunkoihin verrattuna tuolla tekniikalla pystytään vaikuttamaan seinämävahvuuksiin samaan tapaan kuin hydroformatuissa alumiinirungoissa tai kuiturungoissa. Enemmän epäilyttää denttausherkkyys, jos luvatut painot (alumiinirunkoa vastaava) pitää paikkansa. Mutta ehkä noi Dual Phase -teräkset on sitten senkin suhteen kestävämpiä kuin perinteiset. Autoteollisuudessa ilmeisesti ainakin ovat kova sana tällä hetkellä, kun niiden avulla pystytään samaan aikaan parantamaan kolarikestävyyttä ja alentamaan painoja.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #3887
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    "Jena" on muuten yllättävä mallinimi. Mikä sai valmistajan ja sen markkinointiosaston valitsemaan nimen entisen DDR:n puolella sijaitsevan pienen keskikokoisen kaupungin (joka saatetaan tuntea lähinnä Carl Zeissin ansiosta) mukaan? Liekö syynä ollut ainoastaan se että piti löytyä tietyllä alkukirjaimella oleva lyhyt nimi ja "Jena" kuulostaa italialaisen korvaan kivalta?
    Ehkä tämä on hipsteri-puristi-valokuvaajille, jotka ei voi missään harrastuksessa käyttää muuta kuin sellaista missä on punainen täplä logossa ja/tai nimessä z. Tosin tuossa ei taida olla kumpaakaan, mutta onhan Jena Pyhä Paikka.

  18. #3888
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Wilier Jenaan Chainreactionilta pörsä just ja just taipuisi mutta väri ja 27,5" kiekot ei. Toisaalta tottuuhan tuohon ja olen jo katsonut ja budjetoinutkin R2-bikesin sivuilta Newmenin 622 kokoiset ja jotain 1400g kevyet... Vanhan liiton mies on vaan jumittunut oikean kokoisiin kiekkoihin. Kaippa talvea varten nastarenkaita noihin löytyy.

    Isä Nitro sai mut vakuuttumaan 1x voimansiirrosta jonka hyväksi havainnut 29" maastopyörässä siis metsässä vaan en maantiellä, 32 eturattaalla.
    Lievä riesa jotta 29/7 alkaen en ole täällä mökillä kahteen viikkoon joten kuriirit saa turhaan norkua.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #3889
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Isä Nitro sai mut vakuuttumaan 1x voimansiirrosta...
    Hyvä näin. Minä en ole missään nimessä 1x-fanaatikko, mutta tyytyväinen olen tosiaan ollut. Tulipahan tämäkin testattua. Lisäksi etuvaihtaja on ollut omissa (Campoissa, Shimanoissa ja SRAMeissa) eniten ongelmia aiheuttanut vaihteiston osa. Luulisi että etenkin maastorynkytyksessä takavaihtaja olisi alttiimpi ongelmille.

    Jenasta vielä sen verran, että eri vaiheiden kautta tuli Suomenkin kouluihin ryhmätyö Jenan koulukunnan kautta. Kiitos tästäkin...


    Sent from my iPad using Tapatalk

  20. #3890
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    2x systeemi on omassa gravelissa eikä sitä isompaa limppua tule käytettyä juuri koskaan. En ole kuitenkaan purkanut kun vaatis investointeja...

  21. #3891
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Isomman tilalle voi hankkia (ivestoida) pienemmän, niin tulee käytettyä, minulla on ollut väliin vain 8t ero rattaissa. Eikä koskaan mitään ongelmaa etuvaihtajan kanssa, olipa ne olleet miten keskinkertaisia laadultaan. Ajo tietenkin alle keskinkertaista myös.😊

  22. #3892
    Maantiellä tempoajossa gravelilla tulee käytettyä isoa rieskaa.

  23. #3893
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Tossa minun gravelissa on vähän hölmöt ratastukset kaiken kaikkiaan. 46/36 edessä ja 11-32 takana. Kaipaisin pikkasen kevyempää pienintä vaihdetta ja toisaalta 36/11 riittää melkein mihin vaan. Pitkillä asfaltti siirtymillä tulee sitten ajettua isommalla mutta muuten ei. Mutta jos ton muuttaisi 1x systeemiksi niin samalla takapakka pitäisi muuttaa vaikkapa 11-36 että jotain oikeaa iloa sais.

    (huomiona että kyllähän 36/32 melkein mihin vaan graveiluun riittää mutta jossain teknisessä ylämäessä tai väsyneenä sais kyllä olla 1:1...)

  24. #3894
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ Eikös pienempi eturatas kannattaisi vaan vaihtaa 34:ksi, niin löytyisi pykälän kevyempää ja toisaalta ehkä tulis isommallekin rattaalle enemmän käyttöä?

    Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette? Mulla on myös 36/46 edessä ja 12-32 takana. Tasaisella gravelilla iso ratas on käytössä pääsääntöisesti aina ja mä en todellakaan aja kovaa. 36/46 toimii ainakin näissä Etelä-Suomen jyrkissä ja matalahkoissa mäissä loistavasti, kun mäen alla tiputtaa pikkurattaalle, niin usein ei tarvitse takavaihtajaan edes koskea ja sitten taas mäen päällä takas isolle. Takaa vaihtamalla joutuisi hyppimään aina useamman rattaan yli.

    Voimansiirron hyötysuhde on parempi kun välttelee niitä pienimpiä (=alle 17-piikkisiä) rattaita takana. Niiden ympäri kiertäessä ketju alkaa "sakkaamaan" koska rattaan säde on pienempi kuin mihin ketjun linkku kääntyy. Eli jos on kaksi eturatasta käytettävissä, säästää joitain watteja, kun myös muistaa sitä käyttää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #3895
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette?.
    Keskarit 20-22 km/h ja kadenssi 90-95.

    Edessä 38T ovaali ja takana 11-32 pakka.


  26. #3896
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Samanlaiset keskarit ja kadenssit kun jackojalla. Joku tottumis kysymys toi pienellä eturattaalla ajo kai on. Isostakin löytyisi välityksiä suurimmalle osalle matkaa. Mutta keskisuomessa kun ollaan niin aina joku mäki tekee kuitenki mieli ajaa pienellä eturattaalla. Sitten taas alamäkeen soralla ei tee mieli ajaa niin lujaa että pienestä loppusi välitykset joten se yleensä "jää päälle".

    Niin ja stenulle että varmaan päivitän johonkin suuntaan kun rattaat on ajettu loppuun mutta asia ei ole niin iso ongelma että viitsisi kesken elinkaarta alkaa vaihtamaan.

  27. #3897
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Keskarit on nyt muutamalla lenkillä olleet 20-25, kadenssi mulla tuppaa olemaan liian pieni, eli 80 -> 88 -> 95 (ylempi puolisko melko harvoin)

    Ja 42T x 10-42T

  28. #3898
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Niin kyllä ainakin autoteollisuuden puolella hiilikuitu on paljon coolimpi materiaali kuin prässätty pelti
    Aika paljon on satsattu myös suurlujuus teräksiin. Ei ole kaikki kuitua...

    Mutta toisaalta olisi outoa jos teräs katoaisi pyöristä kokonaan, kun esim autoteollisuuskin sitä kokoajan käyttää ja kehittää...

  29. #3899
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Joo ja kyllähän teräs varsinkin gg pyöriin sopii. Sitä ihteään se on mullakin

  30. #3900
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Stenu tuolla ylempänä kirjoittaa välttämään kovin pieniä rattaita takana, minun järkeilyni on samaa mieltä, kun paljon ajan ja pitkään mielellään samoilla osilla ajan. Samoin ymmärtääkseni vaikutta yksi kämmenen kokoinen kammenrats, ketju ja piikit joutuvat hyvin voimakkaaseen vetoon, koska molemmissa päissä pientä ratasta, joutunee molempia vaihtamaan usein?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •