GiantElectrobikeLostInLaplandBikeshop
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 80 / 80

Aihe: Eksyksissä hybridien viidakossa

Olen sitäkin harkinnut, näin vanhemmalla iällä mukavuus on mukavaa ja kyllä siellä kaupungissa töyssyjä riittää. Kyllä sitä vielä tulee metsäänkin eksyttyä. Mun mielestä kaikilla pyörillä saa ajaa missä maastossa tahansa tai mihin fillarin ominaisuudet riittävät. Kyllä pentuna tuli ajettua pahoissa maasto-olosuhteissa ja silloin ei ollut jousitetuista pyöristä tietoakaan. Rungot katkeilu muutaman kerran.

Ilman muuta tuo Cannondale tuon yhden rattaan vuoksi, ei suomenmaassa mitään alppivälityksiä tarvi, vanha setäkin tulee toimeen mainiosti 32/11-32 välityksillä eikä ole pumppu pettänyt eikä taluttamaan joutunut!
    Joustokeula kyllä aivan turhake muualla kuin maastossa, liki 40vuotta ajanut työmatkoja ympäri vuoden täysjäykillä eikä vielä ole tullut ongelmia ainakaan ranteiden kanssa, ehkä vain johtuu siitä että toiset osaa ja toiset ei...

Kannattaa lukea läpi edes osa sadoista aikaisemmin kirjoitetuista langoista samasta aiheesta.
    nuren kommentit on kyllä kaikissa samat
    Ilmeisesti löytänyt hybridinsä.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Virallinen suositus hybridiksi olisi siis mahdollisimman kevyt, 1x -vaihteistolla oleva jäykkäkeulainen, johon mahtuu ainakin 38-milliset renkaat. Tärkeintä on, että koko on sopiva ja satula sellainen, ettei aiheuta kipuja tai puutumisia. Silloin pyöräilystä nauttii molemmat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ilman muuta tuo Cannondale tuon yhden rattaan vuoksi, ei suomenmaassa mitään alppivälityksiä tarvi, vanha setäkin tulee toimeen mainiosti 32/11-32 välityksillä eikä ole pumppu pettänyt eikä taluttamaan joutunut!
    Joustokeula kyllä aivan turhake muualla kuin maastossa, liki 40vuotta ajanut työmatkoja ympäri vuoden täysjäykillä eikä vielä ole tullut ongelmia ainakaan ranteiden kanssa, ehkä vain johtuu siitä että toiset osaa ja toiset ei...
    Samaa mieltä. Jos n. 40mm leveä rengas ei riitä niin hakisin pehmeyttä 50-60mm leveistä renkaista. Joustokeula, ellei ole laadukas, joustaa aivan turhaan tiellä ajaessa ja tekee ajosta jopa epämiellyttävää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Kannattaa lukea läpi edes osa sadoista aikaisemmin kirjoitetuista langoista samasta aiheesta.
    nuren kommentit on kyllä kaikissa samat
    Ilmeisesti löytänyt hybridinsä.
    Jos tää oli minulle, niin mistä arvelet etten ole lukenut näitä ketjuja? Nimittäin olen kyllä, mutta katsoin silti mahdolliseksi aloittaa vielä omankin. Sori, jos se sua harmittaa.

Joustokeula mulle hyvin todennäköisesti tulee, oli suositukset sitten mitä tahansa Oman kokemukseni mukaan (olen siis miehen moisella ajellut) pidän siitä niin paljon, että sen haluan. Toki pyrin sitten ostamaan sen verran laadukkaan, mikä ei ole vain painona siinä keulalla. Mun työmatkani ei ole kymmeniä kilometrejä pitkä ja voin vaihtaa vaatteet sekä käydä tarvittaessa suihkussa perillä, joten voin halutessani ottaa matkan myös kuntoilun kannalta.

Vielä en ole ihan varma mitä haluan, koska en ole päässyt mitään koeajamaan, mutta jonkinlainen jo alkujaan kytenyt ajatus on saanut vahvistusta sen suuntaan, että hyvin rullaava (renkaat jne) maasturi olisi varmasti se mun juttu. Maanteitä en aja juuri koskaan ja sen mitä niillä retkeillessä ajan, pärjään kyllä jollakin laadukkaalla maasturilla. Ja jos ajan kuluessa huomaan tehneeni väärän valinnan, niin tehdäänpä sitten valintoja uusiksi. Onneksi tää ei ole mikään loppuiän liitto Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista ja avusta, kyllä mulle jokin ihan soiva peli löytynee!

Hämmennän vähän:

En ole tämän(kään) langan mittapuun mukaan varsinainen aktiivipyöräilijä - tänä vuonna ajanut vasta reilut 1000 km. Kuntoa olen hankkinut pyöräilyn lisäksi lähinnä kahvakuulaillen. Peruskunto lienee kuitenkin jossain keskivertokansalaisen kunnon yläpuolella.

Tuosta 1000 km:sta yli puolet tuli Sloveniassa matkavarustuksen kanssa, pyörä kamoineen painoi reilut 30 kg. Vaihteistona täysjäykässä teräsrunkoisessa 29-pyörässä (Surly Ogre) on 1x10, edessä 32 ja takana 11-42 rattaat. Reissussa tuli nousuja ihan kiitettävästi. En kokenut, että ylä- tai alapäästä olisivat välitykset loppuneet kesken - ylämäet sain ajettua (paitsi +/- 20% nousut) ja tasaisellakin kamojen kanssa pääsin reilua 30 km/h:a. Kivaa oli ja reissun myötä kunto tuntuu jopa paremmalta kuin ennen sitä.

Joissain tilanteissa kyllä pohdin, että jos olisi kaksi eturatasta, takavaihteiden pläräystä tulisi tehtyä vähemmän. Vaihdevälit ovat 1x-systeemissä suuremmat. Toisaalta, koska simppeli homma ainakin toistaiseksi vie omalla kohdallani voiton, jatkan tällä tiellä.

1 vai 2 eturatasta? Taitaa olla enimmäkseen makukysymys. Aloittelijan voi olla vaikea tietää, kumpi kannattaa. Jos ei kokemusta ole vielä kummastakaan, niin melko varmasti molemmat pelaavat ihan hyvin. 1x-systeemissä vähemmän säätöä toki.

Renkaista vielä!

Laitoin tubelessit ennen reissua (siis ei sisärenkaita, vaan tiivistelitku pyörimässä renkaan sisällä. Näitä suosittelen kyllä, jos tulevan pyörän vanteet ja renkaat sen mahdollistavat. Oman pyöräni kulkevuus parani selkeästi renkaiden vaihdon ja samalla tehdyn litkutuksen myötä.

Ei tuossa Cannondalessa tuo hidaspää ongelmallinen ole vaan se vauhtipää. Eihän tuossa tarvi kuin lievästi viettävä tie ja pikku myötätuuli niin rapakuntoiseltakin vauhti hipoo 40km/h helposti. Kun se tie ei ole aina tasainen ja tuuliolosuhteet vaikuttaa usein menoon aika paljon. Hyväkuntoinen joutuu kyllä vispaamaan tasaisellakin. Etenkin jos on alkuperäisiä rullaavammat renkaat. Sitten tietysti vielä alamäet, meneehän se pyörä maanvetovoiman avustamanakin mäen alle mutta mukava olisi polkaista vähän vauhtiakin. Pyöräilyn hauskuus ja ilo jää vähän vajavaiseksi jos ei mäkiin saa kunnon vauhteja ja joutuu vain rullailla alas.

^ Cannondale Trail on mallistossa luokiteltu MTB/Trail -osastoon, 30t -eturatas on maastoon sopiva 1x11 -vaihteistoon. Itellä on 26/36 ja 26 on hyvä heikkojalkaiselle keski-ikäiselle maastopolkuajoon.

Jotta Trailpyörästä saa "hybridin" vauhdikkaaseen asfalttialamäkitempoajoon , jota tässä nyt haetaan, niin joutuu renkaiden ohella vaihtamaan tuon eturattaan isommaksi. Jos kampiin ei saa isompaa ratasta, niin kampisarja uusiksi sitten.

Mainittu Trekin Xc-pyörä ois muokkaamatta parempi, vaihtaa vaan renkaat tarvittaessa. Tähän suositukseen nyt päädyin tarkemmin miettimällä, 2X-systeemi on laajempi ja toimii rattaita muokkaamati paremmin asfalttiviidakossa.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...ber-9/p/23165/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyöräsimo Katso viesti
    Laitoin tubelessit ennen reissua (siis ei sisärenkaita, vaan tiivistelitku pyörimässä renkaan sisällä. Näitä suosittelen kyllä, jos tulevan pyörän vanteet ja renkaat sen mahdollistavat. Oman pyöräni kulkevuus parani selkeästi renkaiden vaihdon ja samalla tehdyn litkutuksen myötä.
    Jos harrastuneisutta löytyy, niin ehdottomasti noihin kannattaa jossain vaiheessa mennä. Sehän nimenomaan auttaa alhaisilla paineilla. Silloin rullaavuuden saa jo asvaltilla maantiepyörän renkaiden luokkaan, vaikka ei tietenkään parhaille niistä pärjää, mutta jokseenkin samalle pelikentälle kuitenkin kuin jollain, joka ajelee maantiepyöräänsä tavan sisäkumin ja keskinkertaisen renkaan kanssa.

https://www.bicyclerollingresistance...ex-butyl-tubes

Tuosta nähdään, kuinka Race King, joka on siis ihan kestävä maastorengas kuitenkin, rullaa erinomaisesti ilman sisäkumeja. Tuo saavuttaa hyvän rullaavuuden jo alhaisilla paineilla, mikä tarkoittaa mukavan pehmeää ajamista, mutta myös sitä, että tuota rengasta on erittäin vaikea voittaa kaikkineensa rullaavuudessa, kun ynnätään kaikki hiekkatiet yms. laskuihin. Itse asiassa aiemmin mainittu nopea Marathon Almotionkin häviää tälle asvaltilla jopa sisäkumeillakin mitattuna, jos paineet pidetään siellä, missä ollaan kokonaisuutena nopein eli jossain parissa barissa.

Tämä esimerkkinä siitä, että etenkin tubelessina parhaita maastopyörän XC-renkaita on järkyttävä virhe sanoa hitaiksi, ellei ajeta pelkästään asvalttia, eikä silloinkaan voi sanoa, ellei vertailukohta ole nopeimmissa (usein huonosti pistosuojatuissa) maantiepyörän renkaissa.

Eli suosittelen myös Race King Race Sportia tai Protectionia riippuen siitä, miten paljon haluaa hiekkateiden ja ajamisen pehmeyden osuutta painottaa. Toki on vielä nopeampia, kuten Speed King, mutta epäilen vähän sen kulutuskestävyyttä. Almotiolla voi päästä 20 000 ja enemmänkin, mutta tällä tuskin.

"This tire will fly on asphalt."

https://www.bicyclerollingresistance...racesport-2015

Etuvaihtajasta: Mitä tulee eturattaisiin ja etuvaihtajaan, niin itse pidän siitä että saan etuvaihtajalla myös tiputettua tai nostettua tahtia nopeasti ja helposti. Ilman etuvaihtajaa pitäisi raksutella reippaammin ja ahkerammin sitä jäljelläolevaa vaihtajaa. Mutta tämä lienee niitä mielipide- ja tottumuskysymyksiä, ja tällä hetkellä muodissa on yhden eturattaan 1x-systeemit. Kaikilla pärjännee useimmiten ja riippunee myös ajotyylistä ja maastosta; veikkaisin että itse nopeuksien puolesta pärjäisin ilman eturattaitakin.

Hyvin harvoin etuvaihtaja on tarvinnut säätöä tai huoltoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Etuvaihtajasta: Mitä tulee eturattaisiin ja etuvaihtajaan, niin itse pidän siitä että saan etuvaihtajalla myös tiputettua tai nostettua tahtia nopeasti ja helposti. Ilman etuvaihtajaa pitäisi raksutella reippaammin ja ahkerammin sitä jäljelläolevaa vaihtajaa.
    Samoin minä, enkä aio siten luopua ikinä etuvaihtajasta niin pitkään kuin sen vaihtoehto on lisätä vain pakan läpi naksuttelua taakse pykäliä lisäämällä. Kuitenkin nykymuotia on esittää vaihtamisen olevan parempaa ilman etuvaihtajaa. Tai helpompaa. Helpompaa se on varmasti siinä mielessä, että on vain yksi vaihtoehto asioiden tekemiseksi, mutta muuten minusta etuvaihtaja helpottaa vaihtamista, ja katson 1x-villityksen olevan suunta hankalampaan ja hitaampaan vaihtamiseen.

On mielenkiintoista nähdä, kääntävätkö sähköllä toimivat vaihtajat tätä suuntausta (niissähän tulee mahdollisuus silti vain yhden liipaisimen käyttöön, jota minä en tosin haluaisi itselleni) vai onko tulevaisuus todellakin vain valtavissa takapakoissa.

Joo, em. kommentteihin liittyen olen samaa mieltä, että etuvaihtajaa ei tarvitse kavahtaa. Minä nyt olen totutellut yhteen rattaaseen, mutta tiedostan, että kliksutan takavaihteita ilmeisesti hieman enemmän.

Meitä oli reissussa kolme kaveria ja samalla porukalla olimme ajelleet ennen reissua samoilla pyörillä, mutta minulla silloin vielä Sielussa alkuperäiset renkaat sisäkumeilla. Kun vaihdoin renkaat ja laitoin litkut, ero oli liioittelematta ihan selkeä. Ennen jäin alamäissä selvästi, nyt rullasi jopa paremmin kuin kavereilla. Ok, renkaatkin ovat toiset, eli se myös vaikuttaa.

Kuulun myös siihen joukkoon, että päätin osaa uudenkin pyörän 2x eturattailla. Muutakin harkitsin, muuta tuohon päädyin. Varmaan riittävän laajalla pakalla yhdessäkin välitykset riittäisi, mutta tykkään varsinkin tiesiirtymillä tiheästä porrastuksesta vaihteissa. Lisäksi tuo, että isomman vaihdon saa tarvittaessa tehtyä yhdellä naksautuksella takavaihteen napsuttelun sijaan. Asun mäkisellä seudulla, niin maastoreiteillä tuossakaan ei ole ollut yhtään tarpeettoman pientä vaihdetta. Ja kun en harrasta autolla pyöräilemään lähtemistä, niin tiesiirtymätkin voi joskus olla pitkähköjä, joten tieominaisuudetkaan ei ole yhdentekevät. Varsinkin kun soratielenkkejä tulee muutenkin paljon ajeltua.

En ole huomannut etuvaihteessa mitään hankaluutta. Hyvät osat toimivat, ja kun sen kerran säätöihin pistää niin pysyy suunnilleen pyörän iän, tai ainakin siihen asti, jos vaihtaa vaijerin.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    ^ Cannondale Trail on mallistossa luokiteltu MTB/Trail -osastoon, 30t -eturatas on maastoon sopiva 1x11 -vaihteistoon. Itellä on 26/36 ja 26 on hyvä heikkojalkaiselle keski-ikäiselle maastopolkuajoon.

Jotta Trailpyörästä saa "hybridin" vauhdikkaaseen asfalttialamäkitempoajoon , jota tässä nyt haetaan, niin joutuu renkaiden ohella vaihtamaan tuon eturattaan isommaksi. Jos kampiin ei saa isompaa ratasta, niin kampisarja uusiksi sitten.

Mainittu Trekin Xc-pyörä ois muokkaamatta parempi, vaihtaa vaan renkaat tarvittaessa. Tähän suositukseen nyt päädyin tarkemmin miettimällä, 2X-systeemi on laajempi ja toimii rattaita muokkaamati paremmin asfalttiviidakossa.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...ber-9/p/23165/
    Kiitos sinulle! Olen vahvasti kallistumassa Trekiin. Kunhan pääsisin nyt vain koeajamaan sen

Trekissä on takana Boost141-napa. Onkos tuohon olemassa hyviä kiekkoja?

^ Ei taida ihan suoraan saada parempia kiekkoja tähän "standardiin". Tiedätkö pystyykö jollain adaptereilla esim. DT Swissin kiekkoja käyttämään? Trekki varmaan hajonneen kiekon tilalle toimittaa tarvittaessa vastaavan..
    Liikaa on standardeja nykypäivänä ja se "oikea" Boost148-napajutska olisi tietenkin mielenrauhaa tuova, jos sellainen pyörästä löytyy.

Joskus olin tosiaan hankkimassa yhtä pyörää jossa tuommoinen napa. Jäi ostamatta sen takia kun ei oikein löytynyt kunnollista tavaraa varaosina.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •