HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 154 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 54 104 144 152 153 154 155 156 164 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.591 - 4.620 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #4591
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Jottei pelkästään mutuiluun tarvitse luottaa, niin tämä antaa aika hyvän kuvan.
    https://www.hambini.com/blog/post/bi...ne-is-fastest/
    Eli eroa on ja paljonkin nopeuden kasvaessa.

    Netti täynnä pseudotestejä esim intheknowncycling ym. Hambinin data on toistaiseksi suurin, ilman kaupallisia vaikutteita


    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #4592
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeijei Katso viesti
    Jottei pelkästään mutuiluun tarvitse luottaa, niin tämä antaa aika hyvän kuvan.
    https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
    Erinomainen linkki. Sinänsä vastaa sitä, mihin lehtienkin tuulitunnelitestit ovat viitanneet (kun ei metodologioissa nyt mahdottoman suurta eroa ole), eli suora lainaus Hambinilta:


    • The difference between wheels of a similar depth is very small and it would be difficult for a human to be able to detect this during riding
    • The difference between a low profile wheel and a deep wheel would be picked up by a human riding.


    Joitain huonosti suunniteltuja poikkeuksiakin näkyy olevan, mutta hyvin pienet ovat erot niissäkin parempiin saman syvyisiin vielä 30 km/h-vauhdeissa.

  3. #4593
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Twinning Katso viesti
    Joitain huonosti suunniteltuja poikkeuksiakin näkyy olevan, mutta hyvin pienet ovat erot niissäkin parempiin saman syvyisiin vielä 30 km/h-vauhdeissa.
    No totta kai. Ei kai kukaan nyt oikeasti osta sitä aerointa pyörää, kypärää pukua ja kiekkoja ajaakseen 30 vauhtia, johon ei juurikaan tehoja edes tarvita? Miten erot voisivat olla isoja vielä tuossa vauhdissa?

  4. #4594
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Tuo on totta. Jos suunnittelee oleilevansa alle 30 km/h keskarialueella, niin ei aerokiekoilla mitään voita.
    Yli mennessä nopeudet kasvavat ja eron huomaa.

    Aika usein aeroprofiili tuo kuidun ja sitä kautta hieman huonomman jarrutustehon.

    Tämä on näitä komsii komsaa. Kevyet kiekot kiihtyvät paremmin ja eron 1800 vs 1500g huomaa ajossa. Nopeuden kasvaessa eroa tulee.
    Alamäessä huomaa hyvin tai pienellä myötätuulella.
    Turhamaisuus ja ylimääräinen valuutta pääsääntöisesti päätökset tekee.
    Kuten allekirjoittaneellakin.

    p.s fulcrum 3:t parhaat kiekot (vielä kun olivat cup&cone laakeroinnilla)



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #4595
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Onhan tuossa Hambinin datassakin 30kmh nopeudessa 20W eroa huonoimman ja parhaimman välillä. Onhan se ihan merkittävä ero harrastajallekin. Puoletkin siitä on vielä ihan merkittävä ero.

  6. #4596
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Onhan tuossa Hambinin datassakin 30kmh nopeudessa 20W eroa huonoimman ja parhaimman välillä. Onhan se ihan merkittävä ero harrastajallekin. Puoletkin siitä on vielä ihan merkittävä ero.
    No tuo ero on luokkaa älytön, mutta twinning vertaili saman syvyisiä kiekkoja. Tosin niissäkin on jo tuo 10w eroa ja se on oikeasti tosi paljon tuossa vauhdissa.

  7. #4597
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Onhan tuossa Hambinin datassakin 30kmh nopeudessa 20W eroa huonoimman ja parhaimman välillä. Onhan se ihan merkittävä ero harrastajallekin.
    Sitä tuo edelle laittamani lainaus Hambinilta tarkoitti, eli syvyydellä on vaikutusta, mutta saman syvyisten vanteiden välillä ei eroja käytännössä juuri ole.

    Poikkeuksena tähän sääntöön ovat testidatassa harvat tapaukset, lähinnä merkeiltä Flo ja Hunt, ja näiden osalta on merkittävää eroa havaittavissa myös samansyvyisiin verratessa.

  8. #4598
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No totta kai. Ei kai kukaan nyt oikeasti osta sitä aerointa pyörää, kypärää pukua ja kiekkoja ajaakseen 30 vauhtia, johon ei juurikaan tehoja edes tarvita? Miten erot voisivat olla isoja vielä tuossa vauhdissa?
    Ilman testidataa en kyllä uskaltaisi lähteä arvailemaan mitään ilmanvastuseroista, etenkään wattitarkkuudella. Sinänsä noin 30 km/h näyttäisi olevan aika tyypillinen keskivauhti aktiiviharrastajien lenkeille Strava-datan perusteella, ja Hambinikin perustelee sen valitsemista toiseksi vertailunopeudeksi juuri sen vuoksi, että Bristolin alueen "good club riders" ajelevat tyypillisesti sellaista vauhtia. Kai tuon sortin ajajat aika suuri kohderyhmäkin on aerokiekkojen valmistajille.

  9. #4599
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Twinning Katso viesti
    Ilman testidataa en kyllä uskaltaisi lähteä arvailemaan mitään ilmanvastuseroista, etenkään wattitarkkuudella. Sinänsä noin 30 km/h näyttäisi olevan aika tyypillinen keskivauhti aktiiviharrastajien lenkeille Strava-datan perusteella, ja Hambinikin perustelee sen valitsemista toiseksi vertailunopeudeksi juuri sen vuoksi, että Bristolin alueen "good club riders" ajelevat tyypillisesti sellaista vauhtia. Kai tuon sortin ajajat aika suuri kohderyhmäkin on aerokiekkojen valmistajille.
    Tuohon päätelmään tulin itsekkin testin jälkeen. Eli ilman dataa en työnnä rahojani ainakaan pienten firmojen kiekkoihin.

    Ja tosiaan ei kai kukaan osta aerokamaa pk-lenkkien keskinopeuksien vuoksi.

  10. #4600
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Kolmenkympin keskari ei tarkoita sitä että ajettaisiin kolmeakymppiä suurimman osan ajasta tai edes kovin merkittävää osaa,

    Sanoisin jopa ettei kolmenkympin keskariin ole (normaalilenkillä reitillä joka ei ole triathlonistien kisakäytössä tai erityisessä suosiossa )toivettakaan päästä ellei vauhti ole 35 km/h tai päälle aina kun vilkaisee mittariin.

    Ja aerokiekkoja tai parempia kiekkoja yleensäkin haetaan kun halutaan tai on tarvis päästä muutama km/h kovempaa silloin kun nopeudet ovat 35 tai 45 tai 55 km/h.

  11. #4601
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Jotta ei menisi kiekkojen valinta liian yksinkertaiseksi, kannattaa muistaa että kiekot ovat muutakin kuin aerodynamiikkaa. Eri valmistajien navoissa on eroja, mikä kannattaa huomioida uusia kiekkoja valitessa.
    Rule #1: Obey The Rules

  12. #4602
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Samoin millainen jarrupinta. Voihan sitä painollekkin antaa jotakin arvoa, koska 200g eron huomaa jo selkeästi kiihtyvyydessä ja ajotuntumassa.

  13. #4603
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Onkohan tuosta kiekon painoeron havaitsemisesta tehty sokkotestejä, että minkä kokoisen painoeron oikeasti kuski huomaa. Vaikutukset kiihtyvyyteen on tietysti laskettavissa.

    Etsin myös laakereista eroja ja tällainen ”tuore” tutkimus löytyi: http://betterbicycles.org/science/sp...ring-friction/

    Tuon pohjalta pitäisi käyttää ”cup and cone”-tyyppisiä laakereita ja suljetuissa (cartridge)-tyyppisissä rasvan sijaan öljyä.

    Laitoin ”tuore” lainausmerkkeihin, koska viittaamani artikkeli on 2019 toukokuulta, mutta artikkeli taas näyttää käyttävän lähteenään artikkelia vuodelta 1991.. taidan kyllä tilata tuon Cycling Science-kokoelman (https://www.amazon.com/Cycling-scien...dp/B071KFYBZQ/)

  14. #4604
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Terve tietäjille.
    Uutta kiekkoa polttelee laitella Emondan ensiasennus Bontragerien tilalle. Alkup kiekot ovat speksien mukaan n 1720g.
    Omat ajot lähinnä vapaa-ajan lenkkeilyä, kuntoajoja ja maks kerran kesässä etelän vuoristoon.
    Harkinnassa Mavic Ksyriumit, jotka lie hinta/laatu/painosuhteeltaan perushyvät
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-666968

    Toisena vaihtoehtona hiukan syvempi vanneprofiili DT Swissiltä
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-873941

    Molemmat ovat tubeless valmiit. DT Swissien väritys istuisi oman pyörän mattamustaan saumattomasti, ja mahdollisesti tarjoaa parempaa jarrupitoa.
    Onko tuolla 32mm profiililla vielä muuta kuin ulkonäöllistä vaikutusta, onko yhtään aerodynaamisempi kuin Mavicit?

    Jollainhan sen hintaero pitää perustella..

  15. #4605
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Tuskinpa noin pientä profiilin lisäystä huomaa. Ottaisin nämä https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-873943.

  16. #4606
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Tuskinpa noin pientä profiilin lisäystä huomaa. Ottaisin nämä https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-873943.
    Noitakin on tullut silmäiltyä. Kevyet ja hyväksi kehuttu napa ja oxic jarrupinta. Ja tuo mattamusta.. Saattaisi olla hyvä valinta.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  17. #4607
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Oxic jarrupinta kuluu yhtälailla käytössä kirkkaaksi. Sateella jos ajaa niin voi mennä yllättävänkin nopeasti.

  18. #4608
    Pahus, itselläkin juuri ostohousut jalassa ja näitä DT Swissejä olen katsellut.

  19. #4609
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    533
    XXL:ssä näytti olevan Oulussa Shimanon D-A C24 avokiekkoa tasarahalla 500e.

  20. #4610
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Ehkä niitä riittää kahdelle...

    Oxic pinnoituksen kestävyydestä ei löydy vahvaa dataa. Valmistaja kuvaa menetelmän anodisointia kestävämmäksi, mutta käytännön reviewt eivät sisällä kestävyystestejä.
    Tämän kirjoittajan 7kk käyttö ei ollut vielä turmellut Oxic pinnoitusta
    https://bikeboard.at/Board/Langzeitt...urato-th245273


    Lähetetty laitteesta Tapatalkilla

  21. #4611
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Ehkä niitä riittää kahdelle...

    Oxic pinnoituksen kestävyydestä ei löydy vahvaa dataa. Valmistaja kuvaa menetelmän anodisointia kestävämmäksi, mutta käytännön reviewt eivät sisällä kestävyystestejä.
    Tämän kirjoittajan 7kk käyttö ei ollut vielä turmellut Oxic pinnoitusta
    https://bikeboard.at/Board/Langzeitt...urato-th245273


    Lähetetty laitteesta Tapatalkilla
    Jos anodosointi pysyy kiekossa vuoden, niin sehän meinaa tasan tuon verran enemmän käyttöikää kiekoille.

  22. #4612
    Kova houkutus on ollut päivittää maantiepyörää, ja uudet kiekot ovat olleet mielessä. Hiilarikiekkoja ei oikein huvittaisi hankkia vannejarrulliseen pyörään, siispä ajatuksissa on olleet 'paremmat' alukiekot tyyliin Fulcrum Zero, Campa Shamal tai DT Swiss PR 1400. Nyt alla vanhat Mavic Ksyrium Elitet. Onko tällaisestä päivityksestä iloa/hyötyä, vai säästääkö setelit levaripyörän (ja aerokiekkojen) hankintaan (mikä ei kuitenkaan ihan lähiaikoina ole tapahtumassa, pikemminkin hamassa tulevaisuudessa)?

  23. #4613
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Joitain parin tonnin verran ajellut tässä keväällä kesällä nyt Primen Black Edition 38 carbon clinchereillä, vannejarruversiolla.

    Ihan posi vibat noista. Hyvän jäykät kirien ja mäkien putkelta ajon perusteella, ei niin kovat kuin Ksyrret, ei pahat kovassa sivarissa. Navat herkät ei ongelmia so far. Rihtaus vielä tiptop vauhdeilla 0-70 ja 77kg kuski.

    Mukana tuli aika kevyen oloiset pikalinkut, joita en ole kokeillut ollenkaan vaan suoraan Mavicin tukevat tilalle.

  24. #4614
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sunnuntaipoljeskelija Katso viesti
    Kova houkutus on ollut päivittää maantiepyörää, ja uudet kiekot ovat olleet mielessä. Hiilarikiekkoja ei oikein huvittaisi hankkia vannejarrulliseen pyörään, siispä ajatuksissa on olleet 'paremmat' alukiekot tyyliin Fulcrum Zero, Campa Shamal tai DT Swiss PR 1400. Nyt alla vanhat Mavic Ksyrium Elitet. Onko tällaisestä päivityksestä iloa/hyötyä, vai säästääkö setelit levaripyörän (ja aerokiekkojen) hankintaan (mikä ei kuitenkaan ihan lähiaikoina ole tapahtumassa, pikemminkin hamassa tulevaisuudessa)?
    Miksi vannejarrulliseen pyörään ei huvita hankkia hiilarikiekkoja? Ei ymmärrä. Mitä olen tehnyt väärin kun maantiepyörään on kaksi settiä ja aika-ajopyörään yksi setti?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #4615
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    (1) Et aja kuin kauniiilla aurinkoisella ja kuivilla teillä.
    tai
    (2) Olet elämässäsi onnistunut hankkiutumaan suhteellisen hyvään taloudelliseen asemaan.

    Sillä eivätkö hiilikuituvanteet olekin tunnettuja siitä että märällä kelillä vannejarrujen teho heikkenee ja jarruttaminen muodostuu arvaamattoman vaikeaksi ja jopa vaaralliseksi? Ja että niille tarkoitettuja, tavallista kalliimpia, pehmeämpiä ja nopeammin kuluvia jarrupalojakin käyttämällä hiilikuituvanteet ovat alumiinivanteita huomattavasti lyhytikäisempiä?

    Ja jos markkinamiehet ja edelläkävijäkäyttäjät väittävät että materiaalit ovat kehittyneet ja suunnittelijat ja valmistajat ovat viisastuneet niin että nykyiset hiilikuituvanteet ovat edellämainittujen seikkojen suhteen suorastaan eri planeetalta kuin viiden vuoden takaiset, niin eihän harkitsevainen ja rahoistaan tarkka pyöräilijä sellaisiin puheisiin kovin helposti usko.

  26. #4616
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    (1) Et aja kuin kauniiilla aurinkoisella ja kuivilla teillä.
    tai
    (2) Olet elämässäsi onnistunut hankkiutumaan suhteellisen hyvään taloudelliseen asemaan.

    Sillä eivätkö hiilikuituvanteet olekin tunnettuja siitä että märällä kelillä vannejarrujen teho heikkenee ja jarruttaminen muodostuu arvaamattoman vaikeaksi ja jopa vaaralliseksi? Ja että niille tarkoitettuja, tavallista kalliimpia, pehmeämpiä ja nopeammin kuluvia jarrupalojakin käyttämällä hiilikuituvanteet ovat alumiinivanteita huomattavasti lyhytikäisempiä?

    Ja jos markkinamiehet ja edelläkävijäkäyttäjät väittävät että materiaalit ovat kehittyneet ja suunnittelijat ja valmistajat ovat viisastuneet niin että nykyiset hiilikuituvanteet ovat edellämainittujen seikkojen suhteen suorastaan eri planeetalta kuin viiden vuoden takaiset, niin eihän harkitsevainen ja rahoistaan tarkka pyöräilijä sellaisiin puheisiin kovin helposti usko.
    Jollei käytä kuitukiekkoja ympäri vuoden, niin saa rullata todella pitkään. Kerran saanut vannejarrulliset kiekot oikeasti kulumaan ja tämä oli cc ympärivuotisessa käytössä ja kilometrejä kiekoilla n 20k?
    Tuo että kuituvanteet kuluvat nopeammin on aikamoinen myytti. Omissa fulcrumeissa pinta täysin kuulumaton 5k ajettu vaihtelevassa kelissä. Tuttavalla Boran kehillä 30k ja edelleen kuosissa.

    Hiilikuitu on arvaamattomampi, kunnes kuivuu, eli jarrutusteho ei tule heti niin kuin levareilla. Kun tämän tietää, se ei vaikuta elämään mitenkään. Reagoi hitaammin ja kestää hetki tehon löytymiseen. Vaaralliseksi tämä muodostuu, kun ajaa sadekelillä liikenteen seassa päättömänä ja yhtäkkiä tarvitsee hätäjarrutuksen, mutta mitään ei tapahdukaan.
    Pirkassa aamun sateen jälkeen kuunnellessa levyjarruja - koska tahansa vaihdan toisinaan pidempään jarrutusmatkaan.

    Joku on syönyt levyjarrupyörien markkinoinpillerin


    Sent from my iPad using Tapatalk

  27. #4617
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeijei Katso viesti

    Joku on syönyt levyjarrupyörien markkinoinpillerin


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Kröhöm, tunnustan. Ajatuskulku on mennyt siihen tyyliin, että jos joskus hankin uuden pyörän, niin siinä on kuitenkin levyjarrut, ja nyt ei ole viisasta hankkia kalliita vannejarrukiekkoja. En ole koskaan ajanut metriäkään kuitukiekoilla, ja kertomukset huonosta jarrutehosta märällä kelillä ovat saaneet vähän epäröimään.

  28. #4618
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    87
    Vaikka vähän on tullut maantietä ajettua levyt tuntuu maantiepyörässä aika turhilta kun aika vähän jarruja ylipäätään tarttee vs. Levyjen huonot puolet (lähinnä paino). Mieluummin ostan 0.5kg kevyemmän maantiepyörän kuin levyjarrullisen..

  29. #4619
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Kyllä kevyitä levyjarrupyöriä saa kunhan on paalua. Jos ei kilpaile niin levyjarrut on hyvä idea mielestäni. 0,5kg painoero kompensoidaan käymällä vessassa ennen lenkkiä.

  30. #4620
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Joitain parin tonnin verran ajellut tässä keväällä kesällä nyt Primen Black Edition 38 carbon clinchereillä, vannejarruversiolla.

    Ihan posi vibat noista. Hyvän jäykät kirien ja mäkien putkelta ajon perusteella, ei niin kovat kuin Ksyrret, ei pahat kovassa sivarissa. Navat herkät ei ongelmia so far. Rihtaus vielä tiptop vauhdeilla 0-70 ja 77kg kuski.

    Mukana tuli aika kevyen oloiset pikalinkut, joita en ole kokeillut ollenkaan vaan suoraan Mavicin tukevat tilalle.
    Hankin tuossa pari viikkoa sitten samat, tosin tuubiversiot. Positiiviset ensivaikutelmat myös. Mitattu paino (ilman pikalinkkuja) jopa alle ilmoitetun. Rihtaus, pinnojen kireys, navat/laakerit ,vapaaratas ja viimeistely ylipäätään, kaikki niinkuin pitääkin suoraan laatikosta. Tai no toisessa mukana tulleista venttiilinjatkoista oli jotain fibaa kierteissä eikä kiertynyt kuin osittain paikoilleen, joten se ei päässyt jatkoon.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •