^Eilen Manskulta kääntyi auto uhkaavasti Tilkanvierrolle kun olin trackerin mukaan menossa risteyksen yli 26.4 km/h .. se väisti jalankulkijaa mutta mua ei meinannut, tuli mun kanssa samasta suunnasta alamäkeen.
^Eilen Manskulta kääntyi auto uhkaavasti Tilkanvierrolle kun olin trackerin mukaan menossa risteyksen yli 26.4 km/h .. se väisti jalankulkijaa mutta mua ei meinannut, tuli mun kanssa samasta suunnasta alamäkeen.
Usein tulee katsottua asioita pyöräilijän näkökulmasta. Tänään liikkeellä kävellen. Matka alta 10km. Radanvarren yhteisellä kevarilla ensin meinasi vastaantuleva nuori neitokainen ajaa päin kun sometti tms. puhelimellaan samaan aikaan kun ajoi. Itse kävelin mahdollisimman vasenta reunaa. Se olikin hyvä ratkaisu sillä kohta tämän jälkeen vanhempi herrasmies joka vaikutti työmatkapyöräilijältä ajoi ehkä kuntotasonsa äärirajoilla koska tujiotti lähinnä pyöränsä etunapaa ja jouduin hyppäämään kokonaan kevarilta pientareelle ettei törmäystä tullut. Sitten menikin vähän aikaa paremmin ja vasta Stockkan edessä nuorempi naisihminen pujotteli jalkakäytävällä dramaattisesti, mutta onnistui lopulta kiertämään tämänkin puijottelukepin varsin onnistuneesti ilman että edes polvi osui keppiin.
Mitenköhän noita tunnelien lähipätkiä voisi parantaa? Maanantaina ajoin kehä3:n viereistä pyörätietä alas Viinikkalan notkelmaa. Kyseessä aika iso mäki jonka pohjassa on kehän alittava tunneli, tunneli ei ole ihan kiinni pyörätiessä vaan siinä on vähän luiskaa, se luiska myös aiheuttaa alamäkeen aikamoisen sokkopaikan.
Laskin mäkeä alas ja näin kaukaa vastasuunnassa pyöräilijän tulevan notkelmaan. Jostain syystä jarruttelin viel normaalia enemmän mutkaan tullessa ja hyvä niin, sieltä tuli vastapalloon nenää kaivava sankari väärää puolta pyörätietä... tajusi onneksi väistää oikealle. Toivottavasti sai kaivella jännäkakkaa kotiin päästyään.
Lähetetty Takapalkilla
Eilen käsittämätön kokemus. Pitkässä alamäessä kelville liittyi viistosti taka-vasemmalta toinen samanlainen. Näin, että eteen sieltä punnersi 29-jäykkäperällä "isokokoinen" veijari lippis väärinpäin. Vetäisi taakseen katsomatta suoraan eteeni ja alkoi kohtuu holtittomasti polkea mäkeä alas. Soitin kelloa kertoakseni, että "täällä tullaan ja ohi mennään". Kaveri vilkaisi taakseen vasemman olkansa yli ja siinä yhteydessä tietysti pyörä siirtyi metrin vasemmalle blokaten ohituksen. Odotin, että siirtyy takaisin oikealle. Tää sankari polki kuin se "hullu rumpali karhu" Kermit-sammakko-animaatiosarjassa. Alamäessä oli vielä mutkia suuntaan sun toiseen. Juuri kun lähdin ohittamaan niin tää sankari "oikaisi vasemmalle kääntyvässä mutkassa suoraan eteen/vasempaan reunaan ja melkein kilkkasi minut pihalle. Alkoi jo pelottaa, että minkä sortin ektoplasma tässä oikeen etsii tapaa kolhia naapureita. Onneksi hetken päästä pääsin puikkaamaan suoralla pätkällä tuosta ohi, mutta jäi kyllä aika hämmentynyt fiilis. Kaiken sorttista avohoitopotilasta tuolla painaa...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Tähän aikaan vuodesta on kaikkein vaarallisinta tuolla kelveillä kun ne talviuniltaan heränneet alkaaa liikkuilla. Syyskuulla jo helpottaa
Aamun paras oli kun pyörätien poikki parkkeerannut nojapyöräilijä kirosi perääni kun ohitin liikennevaloissa liki vaarallisesti. Soitin toki Knog Oi -kelloa jo kaukaa. Ja monesti![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
^ Joo erityisesti sauvojaan sivuille huitelevat hiihtäjät on vaarallisia!
Huvitti kun lenkillä ohitin ylämäessä ihan kepeesti jonkun tavispyöräilijän ( no tavispyöräilijä minäkin olen) mutta tämä oli miespuolinen. Ilmeisesti otti kunnian päälle aika rankasti, ja kohta tää hurjasteli jotain neljääkymppiä mun ohitte ( ajelin ite noin 31km/h kun oli myötäistä...) tai sitten se laittoi moottorin päälle....
Enemmän pelkään nyt näitä sähkäreitä, joita sikiää kuin multasieniä sateella. Juuri eilen vetäisi (taas) sähköläski huitaisemalla ohi kun oma kompuutteri näytti 28km/h. Eli ehkä hieman viritetty oli kyseessä. Ei minua henkilökohtaisesti harmita pätkääkään tulla moisen kuittaamaksi, mutta hiljaisena kulkijana moinen aika painava ja massiivinen fillari tekee satunnaiselle, normi-häröpallo-(jalan)kulkijalle kelvillä kyllä ison "pipan" kohdalle sattuessaan. Noiden määrän jatkuva lisääntyminen tarkoittaa kyseessä olevan vain ajan kysymys...
Ei varsinaisesti liity avautumiseen kevyen liikenteen väylillä, mutta jos joku sattui ajamaan tänään radanvartta pitäjänmäen kohdilla (Digia lähin maamerkki) klo 9.35 kohti keskustaa, tai sitä juuri ennen olevassa bulevardinomaisessa metsikössä, minulta tippui Asssaver pyörän kyydistäarvostaisin kaikkia vinkkejä tms.
Poliisimoottoripyörä tuli ulkoiluhiekkatiellä vastaan .. no ei se niin vaikeata tai kauheaa ollu, komia pyörä![]()
Toivottavasti löytyi! Itselläni hyppäsi aamulla avaimet kyydistä kevyen liikenteen väylälle. Onneksi olen keskittänyt useimmat harvemmin tarpeelliseetkin avaimet samaan nippuun, joten kilahdus havahdutti. Samasta syystä olisi ollut todella vaikea elämä, ellen olisi ko. kilinää kuullut...
Jollakin oli ilmeisen vaikeaa viime viikolla, kun piti ojentaa minun vaimoani kelvillä oikeasta ajolinjasta. Tosin kelvillä eikä jalkakäytävällä ollut muita liikkujia siihen aikaan. Tämä siis Kallvikin tiellä Mellunmäen päässä siinä jyrkässä nousussa.
Ilmeisesti tämä oman elämänsä poliisi ei enää jatkanut edelleen Niinisaarentielle, koska siellä tuli kelvillä vastaan neljän kilpa(?)pyöräilijän joukko, joka täyttikin sitten koko pyöräkaistan. Heidän kilpailijastatuksestaan en ole varma, mutta kaikilla samanlaiset vaatteet ja keltaiset paidat. Itse väistin jalankulkijoiden puolelle enkä kokenut että se oli mitenkään pois keneltäkään. Kun muuta liikennettä ei ollut.
Keltapaitainen porukka, on se isompi tai pienempi, jonka maantiellä tai kelvillä kohtaa tai näkee, on melkoisella todennäköisyydellä yleensä varsin tuoreista maantiepyöräilyn harrastajista enimmäkseen koostuva Rynkeby-hyväntekeväisyysporukka. Asun väri tulee nimisponsorilta.
On tosiaan olemassa sellainen kelvipyöräilijälaji jonka edustajille jaetun kelvin viivan ylittäminen on täysin mahdoton ajatus ja suurin mahdollinen liikennerike ellei suorastaan synti. Heihin ei taida tepsiä edes minkäänlainen järkipuhe tai vetoaminen siihen miten asiat käytännössä sujuvat parhaiten ja ennen kaikkea turvallisimmin.
Itse olen ollut tilanteessa jossa jaettu kelvi oli vasemmalla ja sen pyöräkaista kuten tavallista lähempänä tietä eli oikealla. Edessä ajoi niin sanottu tavispyöräilijä kaistan vasemmalla reunalla ja kääntyi sitten risteyksessä vasemmalle suuntamerkkiä näyttämättä tai edes taakseen vilkaisematta. Kysyttäessä hän oli horjumatta ja peräänantamattomasti sitä mieltä ettei hänen tilanteessa tarvinnut koska hän oli ryhmittynyt aivan vasempaan reunaan eikä sillä puolella ollut tilaa ohittaa; minun olisi pitänyt ohittaa hänet oikealta (jossa siis oli vapaata tilaa puolet vähemmän kuin tyhjällä jalankulkijoiden kaistalla).
tänään sitten kohtasin kelvillä sen haluan tappaa autoilijan, ajan kelviä pyörätietä. kolmion takaa tulossa henkilöauto, normiarvailu ja hidastaminen pyörällä tuleeko eteen vai ei. katsekontakti autonkuljettajaan, huomasi.auton hidastaminen ennen pyörätietä,kolmiota. oletukseni että pysähtyy ja vitut eikun autolla eteen koipien saanti irti lukkopolkimista paniikkijarrutuksen ja pystyssäpysymisen jälkeen aikamoinen sirkustemppu ei kaatumista ei törmäystä mutta primittivireaktiolleni huudon muodossa en voinut mitään.
^Îkuinen ongelma. Jotkut ilkee vielä väittää ettei kolmio velvoita väistämään pyörätietä ajavaa vaikka ennen sitä.
Samoin, "kääntyvä ajoneuvo väistää molemmista suunnista tulevia", tahtoo olla vaikee ymmärtää varsinkin kiertoliittymästä poistuvalle autolle.
Ja aina riittää pyöräileviä jotka katsoo että jos pyörätie ylittää kadun niin heillä on etuajo-oikeus vaikka kadulla ei ole kolmiota. Ja pahimpana suojatielle risteyksissä koukkaajat ja siinä ajavat.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Kevyenliikenteen alikulkutunneli, jossa pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain: ajoin pyörällä tunneliin ja huomasin pyörätien puolella kävelijän. Kilautin kelloa ja sanoin kohdalle päästyäni vielä, että jalkakäytävä on toisella puolella. Sain vastauksena "haista *****!".
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä äiti kahden pienen lapsen kanssa pyöräilemässä. Lapset seikkailivat pyörätien laidasta toiseen ja äiti heidän edellään. Päädyimme samoihin valoihin odottelemaan vihreää valoa ja siinä sanoin, että oikeaan reunaan pyöräilemään. Äiti siihen totesi, että on sanottu lapsille ja vielä opiskelevat sääntöjen noudattamista. Hyvä vastaus tähän asti. Mutta sitten nainen totesi, että sinulla ei ole lapsia. En oikein vieläkään keksi, että miten se kommentti liittyi asiaan mitenkään. Vai näkeekö isät ja äidit oman lapsensa, vaikka ajavat heidän edellään ja katsovat eteenpäin? Vähän epäilen. Vai eikö lapseton saa sanoa mitään mikä koskettaa jonkun lasta? Osasin kuitenkin varoa näitäkin lapsia ja matka jatkui ainakin minun osaltani turvallisesti.
Kun kovin muodikasta on syyllistää (sähkö)potkulautoja, niin tänään Vantaalla / Vihdintien varrella kelvillä (sähkö loppu?) potkulauta keskellä kelviä Rajatorpassa...
Noobie tässä terve!
Jotten tekisi heti alkuun jotain kardinaalivirhettä, niin kysyn: Mihin voisin lätkäistä videoitani esille? Teenkö uuden langan vai löytyisikö jokin lanka, johon videoni ja niistä mahdollisesti käytävä keskustelu sopisivat?
Teen videosarjaa ”Huomioita liikenteestä / Huomioita kaupunkiliikenteestä pyöräilijän näkökulmasta”. Tässä yksi esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=jjII5Lg3bA4
Kanavani esittelyteksti: https://www.youtube.com/channel/UCYb...YmeXc4dg/about
Tänne videoiden tuomisella minulla on (lisähuomion lisäksi) toiveikas tarkoitus: Uskon, että videoiden avulla pystyy keskustelemaan joistain ongelmapaikoista ja –tilanteista verbaalista kuvailua helpommin.
Mitä siis suosittelisit? Ohjaisitko minut oikeaan paikkaan? Teenkö uuden langan?
Ehkä täytyy sitten uskaltautua ja tehdä uusi lanka.
Aika mielenkiintoinen kokemus täällä (Helsinki, Kaivopuisto, vähän ennen kahvila Ursulaa) tänään aamupäivällä. Ajoin pyörätiellä mäkeä alas ihan rauhallisella vauhdilla, kun ajoradalla etupuolellani etenevä taksi laittoi vilkun oikealle. Ei siinä mitään, saahan sitä kadun reunaan pysähtyä vaikka paikka onkin vähän outo. Etupyörien asennosta sitten näki, että aikomukset olivat aivan toiset. Kuski kampesi autoa ihan kunnollisen reunakiveyksen yli ja edelleen pyörätien ja jalkakäytävän leikaten puistokäytävälle (kuva on aika vanha eikä vastaa todellisuutta tältä osin). En tietty ollut tähän varautunut, mutta kunnollisella jarrutuksella sain pyörän pysähtymään alle metrin päähän auton takaovesta.
Auton ikkunat oliva sen verran mukavasti auki, että en voinut vastustaa kiusausta käytännössä huutaa, että katsooko kuljettaja ollenkaan kun ajaa. Aika nopeaan tahtiin sieltä tuli vastauksina:
- onhan sulla jarrut
- fillarilla ei ole etuajo-oikeutta ja
- ajoin tässä hitaasti (hän kai kuvitteli, että hänen hidas ajonsa ei yllättänyt minua).
Tämä ei oikein osunut oikeudentuntooni, vaan yritin saada hänet ymmärtämään, että hän olisi tässä väistämisvelvollinen. Ei auttanut, hän vain toisteli edellä mainittuja opeteltuja fraaseja, mutta mainitsi, että hänellä on vielä jotain muutakin sanottavaa, mutta jättää sen sanomatta. Oli aika vähällä, että en soittanut poliiseja, mutta eihän tässä oikeasti mitään tapahtunut, eli tuskin he olisivat tulleet paikalle tai ottaneet asiaa käsiteltäväksi.
Vähän ihmetyttää, että liikenteessä ei voi sanoa, että tein virheen, sori siitä. Tämänkin episodin jälkiosa olisi jäänyt tapahtumatta.
Jäin jälkeenpäin miettimään, että kuinka hyvin taksinkuljettajat Helsingissä onkaan brieffattu ajamaan kelveillä aika lailla muista välittämättä.
^toiset ammattikuljettajat ovat psykopaatteja, jos nyt vaikka lukee jotain kommenttiketjuja.
Tänään taas tunki auto stop merkin takaa suoraan pyörätien jatkeelle vaikka olin parin metrin päässä tulossa. Ei pysähtynyt stop merkille eikä edes katsonut minun suuntaan.
Mielipiteet "pyöräilijän on käytettävä pyörätietä jos sellainen on olemassa" voi tunkea sinne missä päivä ei paista. Ja nimenomaan autoilijoiden takia....
Hyvin samantapainen kokemus mulla eilen Hakaniementorin satamarannassa.
Pakettiauto tulee vauhdilla Hakaniemenkatua ja katsoin, että heittää uukkarin Hakaniemenrannan tielle. Ei heittänyt, vaan tuli nenän edestä suoraan kanttareiden ja pyörätien yli satamaan. Jarrut pohjaan ja vältyin osumalta.
Onneksi pysähtyi lähelle ja sain käydä antamassa palautetta. Kaveri sanoi vain "okei". Parempi sekin kuin tuo sinun saamasi perusteeton äpinä.
Se nyt on pitkään ollut selvää ettei kelveillä ole turvallista pyöräilä, kun milloin tullaan kolmion takaa suoraan pyörätienjatkeen yli tai käännytään risteyksistä eteen. Mutta että pitää alkaa jo suoralla pyörätiepätkälläkin alkaa varomaan sivusta sinkoilevia autoja.
Tämä se on kyllä ironista. Ajaisin oikeasti valtavasti enemmän pyöräteillä ajoradan, sijaan, jos voisin 100% luottaa että 1000 kg metallia ei tule risteyksestä tai pihasta päälle. Samalla tavalla kuin autoilija voi rauhassa ajaa ajorataa ilman että tarvitsee miettiä tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa joku kylkeen. 95% autoilijoista kyllä noudattaa väistämissääntöjä, mutta tämä ei riitä.
Tuttua. Etenkin ajoradan vasemmalla puolen kulkevat pyörätiet koen ongelmallisiksi. https://www.youtube.com/watch?v=u0fcLpIWOV8
Juuri tästä syystä vakilenkilläni (jolla yleensä ajan kelvejä) tuollaisen reilun puolentoista kilometrin pätkän vedän aina ajoradalla. Syynä se, että tuo pätkä on loivaa alamäkeä, jolla vauhti nousee ketterästi kummemmin polkematta +35km/h nopeuksiin ja koko pätkä on täynnä omakotitaloja, joiden pihatiet tulevat kelvin yli ajoradalle - tyypillisesti vielä tuuhean, näkyvyyden estävän pensasaidan läpi. Sen verran pelottava pätkä, että mielelläni otan (useasti jo tänä kesänäkin) munuais- ja potkurikeulojen mielenosoitukset tööttäyksinä, keskisormina ynnä muina huitomisina. Hauskinta on se, että tienpätkällä on 40km/h rajoitus ja tyypillisesti kun taakse junttautuu, tai vierestä änkeää Saksalainen laatuauto mieltä osoittaen ohi, niin fillarin (kalibroitu) kompuutteri näyttää ajoradalla, jolla uskaltaa kunnolla polkea menemään +40km/h nopeuksia.
Ja muutko ei änkeä ohi kuin saksalaiset laatuautot? On se kumma.
---
Joku mursukuski sai miljoonan raivarin hetki sitten Naulakalliontiellä. En nähnyt mitä tapahtui, mutta kuulemma vittuperkele sitä vitun pyörätietä tulee v*ttu niinku käyttää.
Ja kuulemma peruutti vielä ovi auki. En tiedä peruuttiko pyöräilijän perään vai mitä tuossa oikein tapahtui/oli tapahtumassa. Ja vaikea sanoa mikä oli pyöräilijän osuus tapahtumien kulussa.
Ehkä kannattaa muuttaa tänne slummiin, niin ei (uudet) saksanseisojat häiritse![]()
Kirjanmerkit