Pitkän Pirkan 36+ -ryhmä valmistautuu hyvää perinnettä jatkaen jälleen kerran ajamaan vähintään niin kovaa, että maalissa tietää ajaneensa ja vielä pikkaisen päälle. Nimensä mukaisesti ryhmän keskivauhti on vähintään 36 km/h ja siihen plussaa lisää niin paljon kuin ajoporukan reisissä riittää ruutia.
Tavoitteena tehokas ja vauhdikas ajo, muistaen kuitenkin, että tämä ei ole kilpailu eikä pudotuslenkki, ketään ei jätetä. Rykiminen, nykiminen, iskeminen ja muu vänkääminen ei kuulu tähän tapahtumaan. Mitä paremmin joukko ajaa yhdessä, sitä nopeammin matka kulkee. Ja kaikkein tärkein tavoite on edelleen ja yhä, että lenkiltä palaa sama määrä kuskeja ja kalustoa kuin mitä sille lähti ja samassa kunnossa, korkeintaan reilusti väsyneempänä ja jostain kohdasta nitisevänä.
36+ -ryhmässä kaikilla on vetovelvollisuus, valmistaudu jatkuvasti pyörivään telaketjuun, tahti ja suunta sovitaan ajossa. Pyritään siihen, että mahdollisimman moni jaksaa ottaa vetovuoroja mahdollisimman pitkään. Kun alkaa piiputtaa, niin perään toipumaan hetkeksi. Tempo pidetään sellaisena, että koko joukko pysyy kasassa ja jokainen ajaja mukana. Jos perä jää, kärki hidastaa.
Mäissä, risteyksissä ja liikenneympyröissä rytmi siten, ettei kenenkään tarvitse polttaa niissä ylimääräisiä tikkuja vaan syke pysyy tasaisena ja tehokkaana. Mitä tasaisemmin ajat, sitä paremmin kaveri takana jaksaa hoitaa oman hommansa myöhemmin ja saat muun tiimin hyödystä kaiken irti. Vetovuoroista selviämisessä toiminee kenraali Pattonin vanha periaate: "Sotaa ei voiteta kuolemalla maansa puolesta vaan laittamalla vastapuolen paskiainen tekemään se omansa puolesta."
Joten: Tankkaa etukäteen hyvin. Ota geelejä, energiapatukoita tms mukaan taskuihin koko matkan tarpeisiin. Lataa reitti GPS:ään, huolla fillari, ota huollon puhelinnumerot muistiin. Lämmittele, venyttele, pukeudu riittävän kevyesti, päivästä tullee lämpimähkö. Kaikki roskaaminen kielletty! Ota mukaan vain sellaista evästä, jonka jätteet saat kuljetettua mukanasi.
Huoltosuunnitelma sovitaan ryhmän kesken sään mukaan aamulla ja säädetään matkalla, jos tarpeen. Oletuksena kaksi nopeaa (muutama minuutti korkeintaan) stoppia (tod näk Komi ja Kuru). Jos viileä keli ja nesteet riittää, vähemmän pysähdyksiä, jos kuuma ja porukalla pullot tyhjenee niin silloin enemmän. Vastatuuleen niistäminen ja putkelta kuseminen keskellä joukkoa kiellettyjä, jos tulee pakottava tarve, ota riittävästi ryhmästä irti tai pure hammasta ja odota huoltopaikkaa.
Huoltostopit eivät ole ruokataukoja tai lepoja. Lyhyellä pysähdyksellä saadusta hetken levosta ei ole mitään hyötyä ja patukkaa ei tällä tahdilla saa poskeen tukehtumatta ja pykimättä varsinkaan loppumatkasta. Oleta siis, että eväät huollosta taskuun, ruokailut ja lepo satulassa vetovuorojen välissä. Tauoilla vain nesteiden vaihto, toisesta reiästä ulos, toisesta sisään. Mitä yhtäaikaisemmin, sen parempi. Sitä varten on kaksi kättä.
Loput ohjeet ja tilannekatsaus ennen lähtöä, kun aamu sarastaa.
Tsemppiä loppuvalmisteluihin itse kullekin!
Kirjanmerkit