Eihän tuo cuben geo ole muuttunu milliäkään -18 vs -19, osat huonontunu kyllä ja painoa tullu melkee 2kg lisää. Ja on geokin perus cubea, lyhyt ja korkee.
Eihän tuo cuben geo ole muuttunu milliäkään -18 vs -19, osat huonontunu kyllä ja painoa tullu melkee 2kg lisää. Ja on geokin perus cubea, lyhyt ja korkee.
Joo, näinhän se on. Mutta toisaalta ei tullut musta koskaan oman elämän dh-kuskiakaan jolloin tuo lyhyt/korkea toteamus ei niin haittaa. Peruspolkuajoa porukkalenkkien muodossa on meikäläisen laji. Silloin tavallaan jonkun tietyn osa-alueen painottaminen,olkoon vaikka keulakulma ainoastaan on yhdentekevää, lenkkeihin mahtuu niin paljon erilaisia maastoja. Meillä täällä mansessa on pirusti juurta/kivikkoa/kulunutta polkua jolloin kaikista matalin laite ei ole omasta mielestäni paras ratkaisu.
Viittasin tolla korkeudella stack mittaa, mikä ei kyllä juurakossa auta yhtään, päin vastoin lyhyempi jalkaisella miehellä voi olla kivet vaarassa jos joutuu sielä juurakossa jalkautua. Hyötyä lienee vaa pitkille jotka saavat korkeamman ohjaamon. Bb:n korkeudesta samaa mieltä että suomessa ei tarvi mitenkään kovin matala olla.
Oiskohan tää nyt tälläinen otsikkoon menevä. Keula on kyllä liian pitkä tuohon (150mm kun runko speksattu 130mm). Pitäisi jaksaa vaihtaa ilmaruoto niin ehkä tuosta vielä hyvä tulee. Nyt vähän huteran oloinen kivikossa, kun etupää niin korkea.
Siirrä nyt ekaksi noi spacerit stemmin alta sen yläpuolelle.
Ookei.
Ei kai sillä stongan paikalla sit ole mitään tekemeistä ajotuntuman kanssa.
Edit: Eikä se pitemmän keulan laittaminen tietenkään nosta sitä tankoa, vaan pelkästään etupäätä.
Scrap muokkasi tätä : 31.05.2019 at 11.31
En usko että 150 yhtää liian pitkä keula, kuitenkin vaa 2cm ja sägiä tulee vähä enempi. Itellä 120mm speksatussa rungossa 160mm keula jäykkäperässä ja omasta mielestä just hyvä ja tulee käytettyä koko joustomatkakin.![]()
Raju Fluidi! Ainut asia mikä noin ”ylipitkän” keulan laittamisessa mietityttää, on lisääntyneen väännön myötä aiheutunut rasitus rungolle. Varsinkin emäputken ja alaputken välinen liitoskohta joutuu tuossa lujille.
Herneet pois hengityselimistä. Tottakai nuo molemmat on totta, mutta se tangon paikan muuttaminen ei poista sitä faktaa, että suunniteltua pidemmän keulan laittaminen nostaa esimerkiksi keskiön suunniteltua korkeammalle, joka aiheuttaa taas tuota huteruutta painopisteen noustessa.
Ajoasento tuossa sinänsä tuntuu aika hyvältä. Kuva on vähän etuviistosta niin tanko näyttää olevan todellista korkeammalla. Todellisuudessa tanko on alempana kuin ilman nousua oleva tanko, joka kai tämän tyypin pyörässä on lähes anteeksi antamatonta.
Kyllä periaatteessa pidempi keula, jolloin myös keulakulma muuttuu loivemmaksi, lisää runkoon kohdistuvia rasituksia. Mutta suuresta erosta ei tässä ole kysymys. Huomattavasti suurempi muutos rasitukseen tulee jo sillä että painavampi ja kovemman ajotylin omaava kuski hyppää puikkoihin. Ja täytyy runkojen tämäkin kestää. Joten ihan näin "tarkalle" en usko runkoja mitoitettavan, on niissä oltava reilusti turvamarginaalia, varsinkin etupäässä ja emäputken kiinnityksessä.
Itse laittaisin pidemmän keulan, jos se mukavalle tuntuisi, yhtään sen enempää huolestumatta.
Ja vielä, jos pidemmällä keulalla käytetään alkuperäistä pidempää joustomatkaa, niinkuin todennäköistä on, niin tämä muutos taas puolestaan pienentää runkoon kohdistuvia rasituksia. Joten ihan yksioikoinen juttu ei pidemmän keulan aiheuttama runkoon kohdistuva rasituksen lisäys ole.
Keskiö on niin takana, siis lähellä taka-akselia, että keulan pituuden muutokset vaikuttavat keskiön korkeuteen aika vähän.
Kysy meilillä hinnat osoitteesta mtbcentre@mtbcentre.fi. Varsin kilpailukukyistä tarjousta olen tuolta aina saanut ja yhden fillarinkin ostanut. Homma toimii.
Tasapainon säilyttämiseksi yksi ragley 120mm keulalla.(Lenkin jälkeen satula valahtanut taaksepäin.) Ajatuksena vaihtaa 140mm tilalle. Osat tulivat suoraan vanhasta Octane pronestani. Reach kasvoi 415->440mm, silti 50mm stemmi tuntuu hyvältä. Seatbäkkin tilalle tulee inline. Octaneen verrattuna tuntuu paremmalta/laadukkaammalta ajaa. Vähän sama fiilis, kun hyppäisi alumiinista kuituun. Alunperin piti ostaa solaris Max, mutta kauhean pitkä reach ja hinta arvelutti. Ragleytä ajettuani ei enää Coticin mitat arveluta..
Paino ilman ketjua 10,65kg
Testilenkki ajettu. Vanha tolppa todettu liian lyhyeksi ja uusi tilattu.
Olihan siirtyminen 26-tuumaisesta nykyaikaisen 29:n puikkoihin aika iso harppaus, mutta helppohan tuolla on ajaa, kun rullaavuus esteiden yli on ihan eri luokkaa. Vaatii kuitenkin opettelua. Kuvaavaa on, että erästä jyrkkää kalliota Ilmalassa arvoin varmaan 10 vuotta kunnes viime kesänä uskalsin siitä 26:lla ajaa - uudella pyörällä vetäisin saman paikan vajaan tunnin kokemuksella säätöjen ollessa mitä lie![]()
Mielenkiintoisia eroja keuloissa kun tutkailee niiden pituutta ja joustomatkoja.
Jotain Rokkarin 120 mm keulaa vertailin omaan 100 mm Foxiin, niin 20 mm joustomatkan lisäys ei pidentänyt navasta kruunuun mittaa kuin 5 mm.
Joo itellä oli myös toi 160mm yari ja foxin 130mm rhythm melko lailla saman pituiset. Foxi tosin nieli myös 29”, yari vaan 27.5+. Foxin akseli oli alajalkojen päässä, yarissa alajalat menee hieman akselia alemmaksi.
Foxit on "aina ollu" lyhyempiä kuin RockShoxit, siksi kannattaisi vertailla A-C mittoja, eikä joustomatkaa, kun miettii keulan vaihtoa..
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Kai se on myönnettävä olleensa väärässä. Nostin satulaa sentin ja laskin tankoa toisen tai toisin päin ja nyt tuntuu jo varsin mainiolta. Hauskan oloinen peli paiskoa menemään. Tälläinen slack geo lyhyellä takahaarukalla tuntuu varsin mainiolta. Ei töki ja taittuu mutkiin ja kannon kiertoon oikein iloisesti. Nousukyky ei sitten ole ihan sillä tasolla mihin pitkällä takahaarukalla olevat pystyy, mutta näkisin tämän olevan suomimaastoihin melkeinpä paremman, mutta varmaan makuasioita. No täytyy katsoa mihin tämän kanssa lopulta päätyy. Toistaiseksi tuntuu, että iltalenkkikäyttöön varsin mainio, kun kuski joutuu vähän enemmän töihin kuin täpärillä cruisaillessa. Pidemmillä turneilla (5h+) voi olla täpäri sitten parempi. Hissitolppa kai se pitäisi vielä.
Meniskö tää tässä ketjussa?
![]()
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Mitenhän noi Radonin takuuhommat meni Suomessa? Alkoi keula vuotaa jo öljyä...
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Vaihda stefa siihen niin taas pelittää. Etrasta käyt hakemassa sopivan siihen.
Toki kannattaa selvittää mitä takuu kattaa ennenkuin lähtee sörkkimään. Mut helppo homma olis vaihtaa tiiviste ja kovaa ajoa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kirjanmerkit