AjopyoraGiantElectrobikeCanyonLostInLapland
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 47 / 47

Aihe: Halpa monstercross (29" CX)

  1. #31
    Liittynyt
    09/2007
    Viestit
    469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jenkka Katso viesti

    Shimanoon kun ei sopivia droppitankoadaptereita löydy.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
    Itse en ole rakentanut mutta muistanko väärin että joku oli etuvaihtajan pannasta modannut adapterin kyseiseen tarkoitukseen??

  2. #32
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti V-P.V Katso viesti
    Itse en ole rakentanut mutta muistanko väärin että joku oli etuvaihtajan pannasta modannut adapterin kyseiseen tarkoitukseen??
    Samaa kääntelin, kun oli etuvaihtajan panta käsillä, mutta silti siihen olisi joutunut popniittaamaan tms. Pätkän maastotankoa, että olisi saanut adapterin, joka laskee/ nousee suhteessa tankoon. Tämä vaihtajan pystyyn laitto perustui oivallukseeen, että pienemmälle rattaalle tippuu molempiin suuntiin lipsuttamalla, sen sijaan isommalle nousee vain työntöliikkeellä. Guuglasin kaikki variaatiot, mutta ohueksi jäi ratkaisut. Siksikin olen tyytyväinen tähän omaan yksinkertaiseen modaukseen, josta en mistään valmista toteutuskuvaa löytänyt....
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  3. #33
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634
    Minä tein kiinnityksen tällaisesta LVI kiinnikkestä. Jostain löytyy kuvakin kun nyt muistasi mistä.

    https://www.promart.fi/image_view.ph...usside_aba.jpg

  4. #34
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    Tuota voisi kokeilla ilman muuta. Laitoitko vaihtajan pannan keskeltä kiinni noihin päihin. Kestääkö vaihtaessa / tuitko vaihtajaa tankoon?
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  5. #35
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.946
    Minulla kävi Sramin triggeri ihan helposti etuvaihtajan clamppiin, pitääpä kaivella kuva jostain...


  6. #36
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634
    Eli tällainen viritys. Sahasin siitä vivun kiinnityspannasta 3/4 pois, ja tuo kuvassakin näkyvä kiinnitysruuvi kiristyy siihen alkuperäisen kiinnityspannan kierreosaan. Ja vipuja on yhtä helppo käyttää kuin suorassa tangossa konsanaan, vaikka ovatkin kauempana kuin tavallisesti.

    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  7. #37
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    ^^Juurikin noin rautasahalla avartaa ja toi kiinnike hoitaa loput. Se on sitten vaihtaja vaan taputeltu juurikin maantietankokäyttöön (edit.. tai voihan sen samalla kiinnikkeellä laittaa takaisin maastotankoon). Mihin runkoon teit omasi?

    Sramiin tekee Pauls cycles myös adaptereita, mutta shimpan kanssa juurikin tuo kiinteä korvake ongelmana, kun maasto-ja maantietangot niin eri paksuisia. Ainoastaan Soma valmistaa on gator tankoa, joka on 22.2 mm. Poislukien sitten kiinalaiset halvat fixie tangot....
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  8. #38
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.634
    Tuossa SLX vaihtajassa on irroitettava se panta. Eli vaihtajan voi palauttaa maastokäyttöön jos löytää uuden kiinnityspannan. Runko on Norco Indie.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #39
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    https://www.wolftoothcomponents.com/...roducts/tanpan

    ei saakeli.... mulla olisi ollut juurikin ylimääräiset 10-kahvat. En ollut koskaan kuullut tästä tanpan vetosuhteen muuttajasta, jolla sti kahvat saa juttelemaan takavaihtajan kanssa. Ainakin R2 bike näyttää myyvän hintaan 37 euroa.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  10. #40
    Onko kellään mitään uusia virityksiä tähän ketjuun. Ihan veikeitä vekottimia

  11. #41
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    107
    Tanpan toimii, ainakin 10-vaihteisena. Lisäksi on tällaisia maastovaihdeyhteensopivia kahvoja, joista osaa ei juuri nyt saa: https://www.gevenalle.com/product-category/shifters/

  12. #42
    Laitetaas nyt sitten kuvaa omastakin kaunottaresta, tai hirviöstä, miten kukin sen näkee . Tää löyty fillaritorilta, vaihoin jäykän etuhaarukan joustokeulan tilalle ja flättitangon korvasin Woodchipper 2 -droppitangolla, tuloksena oma wannabe-fargoni .





    Itelleni normaalisti maastopyörän passeli koko ois 19" istuinputkella, mutta tässä mallissa tuon L-koon efektiivinen vaakaputki on 623 mm, joten arvelin sen olevan droppitankomuunnokseen liian pitkä. Löysin siis kokoa pienemmän, 17.5" istuinputkella olevan mallin, jossa efektiivinen vaakaputki 597 cm. Eipä tuolla 1.5 tuuman istuinputken erolla juuri merkitystä oo kun satulatolppaa saa kuitenkin hyvin nostettua ylöspäin. Maastopyörän muuntamiseen droppitangolle pitää ottaa huomioon muutamia seikkoja, jotka ymmärsin luettuani jenkkifoorumeilla vastaavia ketjuja, joita on hyvä lukaista läpi, jos tällainen projekti kiinnostaa (https://forums.mtbr.com/29er-bikes/b...er-462507.html). Erityisesti Guitar Tedilla on hyviä mietteitä droppitankomuunnokseen liittyen, kannattaa vilkaista, jos aihe kiinnostaa:

    Osa I: http://g-tedproductions.blogspot.com...art-i.html?m=1

    Osa II: http://g-tedproductions.blogspot.com...rt-ii.html?m=1

    Osa III, jossa hyvin havainnollistava kuva droppitangon tuomasta reachin muutoksesta verrattuna flattitankoon: http://g-tedproductions.blogspot.com...t-iii.html?m=1

    Osa IV: http://g-tedproductions.blogspot.com...ii_20.html?m=1

    Ja osa V: http://g-tedproductions.blogspot.com...art-v.html?m=1

    Moderni MTB-geometria on efektiivisen vaakaputken (ETT) osalta pitkähkö ja stackin osalta matala, joten droppitankomuunnokseen tarvitaan stemmi, joka on a) riittävän lyhyt kompensoimaan pitempää vaakaputkea ja b) riittävän jyrkällä kulmalla (yleensä väh. 30°), jotta tangon dropit saa nostettua suunnilleen sille korkeudelle, jolla flättitangolla ajettaessa ote olisi normaalisti [tämä siksi, että poluilla dirt drop-tyylisellä tangolla, kuten Salsa Woodchipper, on mielekkäämpää ajaa dropeilla kuin hoodeilla (pahoittelut amerikan kielen termeistä, en tiennyt suomenkielistä vastinetta, mutta tarkoitin sitä tangon yläotetta )]. Normaalilla loivakulmaisella stemmillä yläote voi tuntua sopivalta käytettäessä lyhyttä stemmiä, mutta dropeille siirryttäessä asento ei ole oikein toimiva.

    Netissä on hyvä sivusto (http://www.bikegeo.net/#), johon voi syöttää oman projektinsa mittoja ja verrata niitä johonkin toisiin pyöriin. Itse katoin Salsa Fargon (joka on siis alun perinkin geometrialtaan droppitanko-MTB) L-koon (itselle mitä luultavimmin sopivin) mitat, lisäsin Fargossa vakiona olevan 80mm ja 6° stemmin ilman spacereita sivuston laskuriin ja se antoi tulokseksi reachin, joka on laskettu ohjaustankoon saakka (normaalisti reach siis ilmoitetaan ohjainputken akseliin saakka) eli stemmin vaikutus otetaan huomioon. Myös stack ilmoitetaan vastaavalla tavalla. L-koon Fargossa ETT on 590mm ja kun siihen lisää vakio 80mm stemmin, tulee siitä etäisyydeksi ohjaustankoon n. 670mm. Mun cyclocrossarissa on 560mm ETT ja käytän 90mm stemmiä, jolloin etäisyys on n. 650mm. Jotain tolta väliltä siis täytyisi projektin vastaavan mitankin olla. Kun olin sijoittanut projektini rungon mitat tuohon niin tehtäväksi jäi vain kokeilla sijoittaa eri mittaisten ja -kulmaisten stemmien lukemia ja löytää vaihtoehto, joka on reachin ja stackin osalta (stemmiin saakka mitattuna) lähimpänä Fargon mittoja. Itellähän ei siis ole ollut kunniaa kokeilla Fargoa ikinä, joten aika lailla joutui arvailemaan, onko vakio-osilla varustettu L-kokoinen Fargo itselleni sopivin (todennäköisesti olisi täytynyt vaihtaa se 80mm stemmi hieman lyhyempään, verrattaessa noihin cyclocrossarin mittoihin, toki aika erilaiset pyörät kyseessä). Laskuri antoi parhaaksi tulokseksi kuitenkin 90 mm, 40° stemmi, jonka löysin rosebikesilta reilun parinkympin hintaan. Samalla laskurilla muuten tuli huomattua, että todellakin se L-kokoinen Charge Cooker olisi ollut liian pitkä ETT:n suhteen droppitangolle, sillä 50mm ja 35° stemmillä reach oli jo sama kuin Fargossa mutta stack jäi silti vielä liian matalaksi, eli tankoa ei olisi saanut nostettua tarpeeksi ylös. Vaikka ohjainputken (headtube) pituus on 10 mm enemmän L-koossa kuin M-koossa, niin se ei olisi auttanut saamaan ohjaustankoa korkeammalle. Tolla 50mm stemmillä se nousu jää tosi vähäiseksi ja kun sitten pituus kasvaa stemmillä niin se reach karkaa käsistä. Sanoisin, että aika lailla nappiin osui tuo laskuri, sillä tuolla 90mm 40° stemmillä varustettuna tämä M-kokoinen pyörä on ajettavuudeltaan nautinnollinen.

    Guitar Ted painottaa blogissaan, että normaalia pienemmän runkokoon hankkiminen ei ole tarpeen, vaan pelkällä stemmillä voi saada omasta maasturistaan sopivan droppitangolle. Itse nyt kuitenkin laskureiden perusteella tulin siihen lopputulokseen, ettei se olisi ollut mahdollista ainakaan tämän mallin kohdalla (tai ehkä mahdollisesti tällaisen rumilusstemmin kanssa https://bbbcycling.com/uk_en/bhs-35-highfix-os). Retromaastureissa, joita enemmän näkee droppitangoilla varustettuina, tuo efektiivinen vaakaputki on lyhyempi kuin moderneissa pyörissä, joten noiden kohdalla ns. "oman" kokoisen maasturin muuttaminen droppitangolle voikin onnistua. Toki se olisi voinut toimia tämän pyörän L-koossakin, mutta kauhean optimi se ei olisi ollut ajettavuudeltaan.

    Projektin hinta?

    - Salsa Woodchipper 2 käytettynä fillaritorilta 45€

    - Ultegran 10-speed briftersit otin cyclocrossarista, joka on muutettu triathlon-setuppiin ja aerotankojen tangonpäävaihtajiin, joten noille ei ollut siinä tarvetta (lisäsin tektron jarrukahvat, jotka maksoivat 20€)

    - 9-vaihteinen Deore-XT MTB-takavaihtaja käytettynä 40€ (9-vaihteinen MTB-takavaihtaja toimii 10-vaihteisten STI-maantievaihtajien kanssa, ja MTB-takavaihtajan kanssa pystyy käyttämään isompilehtistä takapakkaa, esim. 11-36), toki löytyy myös wolf toothin adapteri jolla voi muuntaa 10-speed MTB-vaihtajan toimimaan 10-vaihteisten maantiekahvojen kanssa, mutta samaan hintaan saa sen uuden 9-vaihteisen takavaihtajan ).

    Tähän kasasin vielä 700c-kiekkosetin DT-swissin 18mm vanteilla ja levarinavoilla, joihin isken 38mm Specialized Trigger Pron eteen ja taakse WTB Nano 40mm jotka sopivat arkikäyttöön ja työmatka-ajoon. Nuo 2.8" leveät 27.5-kokoiset Maxxis Rekonit menee sitten polkuajoon sekä talvikäyttöön. Bikepacking-reissuihin valitsen kiekot maaston mukaan.




    Tokassavikassa kuvassa vaijerit sojottaa mihin sattuu kun oli toiselta puolen tankonauhat vielä laittamatta.

    Edit. Niin ja se itse pyörän hinta käytettynä oli 500€, joten halvemmaksi tuli kuin Fargo, jonka pelkkä runkosetti päälle tonnin .
    elämäntapapyöräilijä muokkasi tätä : 28.05.2019 at 15.28

Samanlaisia aiheita

  1. Halpa keula
    By rantanr in forum Jousitus
    Vastaukset: 48
    Viimeinen viesti: 13.03.2012, 19.42

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •