GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 70 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 60 68 69 70 71 72 80 120 170 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.071 - 2.100 / 10545

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2071
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onko takajarrusta kyse? Laita pari milliä pienempi palikka palojen väliin, ei ilmaannu muuten. Tai sitten kahva on halki, jos otat kahvan irti stongasta niin onko sen sisäpuoli rasvainen?
    Takajarru kyllä. Koitetaan pienemmällä palikalla seuraavalla ilmauksella. Nyt saatiin se siedettävään kuntoon, ei toki lähelläkään etujarrun tasoa mutta parempi kuin aikaisemmin.

    Kahvan sisäpuoli oli rasvainen ilmauksen jälkeen, mutta saattoi olla jäämiä kun pursus yli ja pyörä oli hieman kallellaan oikealle. Otin pahimmat rasvat pois siitä ja katon tuleeko ne takaisin.

  2. #2072
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Aivan muistivaralta muistelisin että ilmauskitin mukana tuleva palikka on 10 mm paksu. Laitoin palojen väliin kiintoavaimen toisen leuan joka oli 8 mm paksu.

  3. #2073
    Mitäköhän tarkoittaa eturattaassa "boost" ( Sram )???


    Kiitos

  4. #2074
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    3mm offsettia?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #2075
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Jarrut Magura mt8. Etujarru ei pure. Kahva tuntuu "normaalilta". Kun rutista yli kovaa lopulta jarru lukkiutuu, mutta silloin ollaan jo ojassa. Takajarrun kahvatuntuma samanlainen, mutta toimii ongelmitta. Toinen männistä liikkuu huonommin kuin toinen - mäntiä pumppaamalla ja painelemalla ongelma vaihtaa mäntää. Molempia ei saa liikkumaan yhtä hyvin.

    Tehdyt toimenpiteet: Jarrupalat + levyt hiottu ja puhdistettu, männät putsattu rasvattu ja nitkuteltu, ilmattu, imetty ruiskulla yläpäästä(magura kikka), olleet nipparilla yön kahva lukittuna. Nämä toimenpiteet on tehty useammin kuin kerran=(

    Mitä seuraavaksi? Täytyisi varmaan vaan ajaa, jos korjautuisivat itsestään. Varmaan ostan xteet tilalle, vai mitkä olisivat hyvät?
    Vastaus: vuotaa kahvasta. Laitoin bike-discountille viestiä, koska Maguralla 5v vuototakuu. Xteet ovat jo paikallaan ja hyvin toimivat.

  6. #2076
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Pyörään olisi tarkoitus päivittää vanneteipit, onkohan tähän joku tyylipoliisi-ohjeistus miten päin tekstit kulkee

    Vaihtoehdot mihin törmännyt:
    - Alhaalla oikeinpäin, ylhäällä ylösalaisin (näin taitaa valtaosa olla)
    - Alahaalla oikein, ylhäällä oikein (esim. Schwalben kumit), puolen kierroksen jälkeen toki väärin-väärin tilanne
    -Ylhäällä oikein, alhaalla väärinpäin (esim. Zippin kiekot)
    - mustaksi jättäminen vähän laimea vaihtoehto




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #2077
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    3mm offsettia?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kun vain niin noviisi ja pyörä pitäisi nyt muuttaa 1x 10 ( alkuperäinen 3x 8)
    niin mitähän tuo "offset" tarkoittaa?
    Mitä asiassa täytyy erityisesti huomioida?

    Kaikkihan ei voi olla aloittaessaan kaikki tietäviä.

  8. #2078
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hirsipuutarhuri Katso viesti
    Kun vain niin noviisi ja pyörä pitäisi nyt muuttaa 1x 10 ( alkuperäinen 3x 8)
    niin mitähän tuo "offset" tarkoittaa?
    Mitä asiassa täytyy erityisesti huomioida?

    Kaikkihan ei voi olla aloittaessaan kaikki tietäviä.
    Juu, en tiedä minäkään läheskään kaikkea. Offset rattaassa tarkoittaa hampaiden tai hammaslinjan etäisyyttä rattaan kiinnityksestä kampeen tai spideriin. Kuva kertoo enemmän.

    Kuvassa vasemmalla ”suora” ratas (0mm offset) ja oikealla offset-ratas. Kuva absoluteBlackin sivuilta. Normaali Sramin ratas taitaa olla 6mm offsetilla ja boost 3mm offsetilla. Boost-perä leveämpi kuin ei-boost, joten pakka tulee hiukan ulos päin keskilinjasta. Eli ketjulinjan säätöön tarkoitettu tuo offset-muutos.




    Korjatkaa mestarit, jos olen väärässä!

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kanuuna muokkasi tätä : 12.05.2019 at 22.39

  9. #2079
    Vaihdoin eka kertaa ketjun silverbackin scoop delight läskiin, ja totta kai lyhensin ketjua väärästä kohtaa ja siitä tuli yhden "lenkin" verran lyhempi kuin vanhasta.

    Vaihteet toimii kuitenkin ok, mutta toisinaan kovasti runtatessa jokin antaa periksi ja polkimet pyörähtää hieman tyhjää.
    Tuntuu ainakin että tapahtuu useammin kun edessä ketju on pienemällä rattaalla. Väljä liike on siis todella pientä, enkä usko että ketju hyppää rattaiden yli, mutta voiko tuo johtua siitä että ketju on karvan verran liian lyhyt?

    Samalla voisin kysyä mikä avuksi kirkuviin jarrupaloihin, meni talven aikana huonoksi eikä jarrutehoakaan ole nimeksikään.
    Ostanko suosiolla uudet palat vai onko nuo pelastettavissa? Asetonilla putsailin palat mutta tuloksetta.

  10. #2080
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Uusi ketju vanhoilla rattailla saattaa vaatia vähän "tekeytymistä".
    Yksi konsti kirkuviin jarruihin on jarrulevyjen puhdistaminen.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  11. #2081
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Olisko takapakka jo sen verran kulunut, yhden lenkkiparin puuttuminen ei pitäisi tolla tapaa vaikuttaa. Jarrupaloja voit yrittää sillä tavalla että laahaat jarruja vaikka tasaisella tai loivaan alamäkeen vähitellen lisäten jarrutusta, vaikka sata metriä tai jotain. Itsellä ainakin toiminut välillä.

  12. #2082
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hulius Katso viesti
    Vaihdoin eka kertaa ketjun silverbackin scoop delight läskiin, ja totta kai lyhensin ketjua väärästä kohtaa ja siitä tuli yhden "lenkin" verran lyhempi kuin vanhasta.

    Vaihteet toimii kuitenkin ok, mutta toisinaan kovasti runtatessa jokin antaa periksi ja polkimet pyörähtää hieman tyhjää.
    Tuntuu ainakin että tapahtuu useammin kun edessä ketju on pienemällä rattaalla. Väljä liike on siis todella pientä, enkä usko että ketju hyppää rattaiden yli, mutta voiko tuo johtua siitä että ketju on karvan verran liian lyhyt?

    Samalla voisin kysyä mikä avuksi kirkuviin jarrupaloihin, meni talven aikana huonoksi eikä jarrutehoakaan ole nimeksikään.
    Ostanko suosiolla uudet palat vai onko nuo pelastettavissa? Asetonilla putsailin palat mutta tuloksetta.
    Omat palat oli ihan lasittuneet, hioin paljon ja putsasin niin lopulta autto. Eka varovainen hionta ei vielä riittänyt. Hioin ihan vähän myös levyä, en tiedä onko tämä suositeltavaa ja syökö palat heti mutta ainakin jarru toimii hyvin

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

  13. #2083
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Olisko takapakka jo sen verran kulunut, yhden lenkkiparin puuttuminen ei pitäisi tolla tapaa vaikuttaa. Jarrupaloja voit yrittää sillä tavalla että laahaat jarruja vaikka tasaisella tai loivaan alamäkeen vähitellen lisäten jarrutusta, vaikka sata metriä tai jotain. Itsellä ainakin toiminut välillä.
    Voiko tosiaan olla että takapakka olisi niin kulunut, pyörällä ajettu vain n. 2000km. Tänään se teki jo "hyppimistä" maantiesjossakin, ihan normaali polkemisella.

    Tuli mieleen että onkohan uusi ketju ylipäätään oikeanlainen, tämä ketju siis kyseessä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...d-chain-798782

    Taidan kohta lyödä vanhan ketjun takaisin, ja ajaa sillä niin kauan että alkaa hyppimään sekin, saapahan sitten hyvän syyn päivittää voimansiirto 1x10

  14. #2084
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hulius Katso viesti
    Voiko tosiaan olla että takapakka olisi niin kulunut, pyörällä ajettu vain n. 2000km. Tänään se teki jo "hyppimistä" maantiesjossakin, ihan normaali polkemisella.

    Tuli mieleen että onkohan uusi ketju ylipäätään oikeanlainen, tämä ketju siis kyseessä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...d-chain-798782

    Taidan kohta lyödä vanhan ketjun takaisin, ja ajaa sillä niin kauan että alkaa hyppimään sekin, saapahan sitten hyvän syyn päivittää voimansiirto 1x10
    Jos alkuperäisellä ketjulla olet läskillä ajanut 2000km niin ketjun laadusta riippuen se on pilannut jo ainakin takapakan. Hyppiikö semmoisella vaihteella mitä et ole paljon käyttänyt?
    Oman cyclon vakioketju oli talvikäytössä vaihtokypsä alle 1000 km. Kannattaa hommata ketjutulkki.

  15. #2085
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kierrätys ketjuissa itsellä käytössä eli jotain 500 ja vaihto. Kolmet ketjut yleensä. Joku kolme kierrosta menee. Kyllähän nytkin voit tosiaan ajaa niin pitkään kuin toimii ja sitten vaihtaa kaiken eli eturataskin vaihtoon. Kyllähän noin on ajettu vaikka kuinka ja paljon, vaihtaminen vähän heikentyy mitä enemmän kuluu mutta periaatteessa kyllä toimii. Mulla taitaa täpärissä olla kaikki ketjut jo yli rajan mutta hyvin toimii.

  16. #2086
    "Hyppii" milloin missäkin vaihteella, välillä ei ollenkaan. Poljintuntumalla en vaan millään usko että se hyppii yli, mutta jokin siellä antaa periksi, eikä sinne näkemäänkää pääse ajon aikana. Pakan kuntoa ei varmaan silmämääräisesti voi oikein tarkistella?
    Harmi kun en tiennyt että ketju pitää vaihtaa noinkin tiuhaan, toki olen kyllä säntillisesti pitänyt voimansiirron osat puhtaana

  17. #2087
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Turha asiaa on arvailla, mittaa sen ketjun kuluma niin tiedät missä kunnossa se oli.

  18. #2088
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hulius Katso viesti
    "Hyppii" milloin missäkin vaihteella, välillä ei ollenkaan. Poljintuntumalla en vaan millään usko että se hyppii yli, mutta jokin siellä antaa periksi, eikä sinne näkemäänkää pääse ajon aikana. Pakan kuntoa ei varmaan silmämääräisesti voi oikein tarkistella?
    Harmi kun en tiennyt että ketju pitää vaihtaa noinkin tiuhaan, toki olen kyllä säntillisesti pitänyt voimansiirron osat puhtaana
    Voisi olla myös vaparissa ongelma, jos se on kynsi mallinen niin voi olla esim osa kynsistä rikki.

  19. #2089
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Hiilikuituhaarukassa gorillateipin liimajäämiä (stnan tiukassa). Millä uskaltaa yrittää poistaa?

  20. #2090
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Ite poistanu liimajälkiä kaikkilta pinnoilta valet pron citrus tar and glue removerilla. Tosin en kuidusta, mutta onkai siinä kuidussakin maali ja lakka päällä?

  21. #2091
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Ite onkai siinä kuidussakin maali ja lakka päällä?
    Niinpä. Kiitos.

  22. #2092
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    215
    Mistäs tällä hetkellä löytyy edullisin XT jarrusetti (kahvat,letkkut, satulat)?
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...a-resin-453782
    ?

  23. #2093
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518

  24. #2094
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Kysymys XT hydraulisista levyjarruista: Minulla on uudessa pyörässä tuollaiset, ja niissä on kahvoissa aluksi aika pitkä tyhjä liike, ja jarrutus tapahtuu vasta kahvan liikkeen lopuksi aivan lyhyellä matkalla. Onko tuollainen vapaa liike kahvoissa normaalia toimintaa? Ei se sinänsä käyttööä haittaa, kun jarrut toimii hyvin kuitenkin, mutta ovat minulle ensimmäiset nestejarrut, niin mietin vaan, kuuluko sen olla noin vai onko esim. ilmaa tai joku muu säätöjuttu.
    -

  25. #2095
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Kysymys XT hydraulisista levyjarruista: Minulla on uudessa pyörässä tuollaiset, ja niissä on kahvoissa aluksi aika pitkä tyhjä liike, ja jarrutus tapahtuu vasta kahvan liikkeen lopuksi aivan lyhyellä matkalla. Onko tuollainen vapaa liike kahvoissa normaalia toimintaa? Ei se sinänsä käyttööä haittaa, kun jarrut toimii hyvin kuitenkin, mutta ovat minulle ensimmäiset nestejarrut, niin mietin vaan, kuuluko sen olla noin vai onko esim. ilmaa tai joku muu säätöjuttu.
    Sanoisin, että ilmausta vailla. Ilmaa joko kahvassa tai satulassa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  26. #2096
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Sanoisin, että ilmausta vailla. Ilmaa joko kahvassa tai satulassa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jos jarrutuntuma on "jämäkkä" eikä kumipallomainen (tyypillinen ilmausta vaativalle) niin kyse voi olla kuluneista paloista tai jarrukahvan säätöruuvista (siellä pohjalla).

    Eli ilma jarruissa ilmaisee itsensä sillä, että jarrukahva "joustaa, pohjaa tankoon, jarruteho on huono"...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #2097
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Kyllä niissä tuntuma on mielestäni hyvä muuten ja jarruttaa hyvinkin tehokkaasti. Kuluneisuudesta ei voi olla kyse 600km kuivassa kelissä ajetussa uudessa pyörässä, kun on olleet alusta asti samanlaiset. Noin kaksi kolmasosaa kahvan liikkestä on tyhjää, ja sen jälkeen jarruttaa. Minulla vaan ei ole nestejarruista mitään vertailukohtaa, niin siksi kyselen.
    -

  28. #2098
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Jos jarrutuntuma on "jämäkkä" eikä kumipallomainen (tyypillinen ilmausta vaativalle) niin kyse voi olla kuluneista paloista tai jarrukahvan säätöruuvista (siellä pohjalla).

    Eli ilma jarruissa ilmaisee itsensä sillä, että jarrukahva "joustaa, pohjaa tankoon, jarruteho on huono"...
    Totta. Ja ylempään vielä lisäykseksi; kuluneiden jarrupalojen seurauksena männät voivat jäädä liian ulos ja jarru ei ota heti painaessa kiinni. Tämä korjautuu painamalla jarrua ilman kiekkoa, jolloin palat siirtyvät lähemmäksi toisiaan. Täytyy kuitenkin varoa, että männät eivät pullahda pihalle. Ja ei parane laittaa paloja liian lähelle levyjä, koska kiekko joustaa aina inasen mutkassa ja sillon jarru hinkkaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #2099
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Tuleeko raadille mieleen kohtuuhintasia vannejarrukiekkoja 1800g hujakoille, jotka söisi 40mm nurkilla olevia kumeja? Halvat maantiekiekothan menee helposti tuon alle, mutta mahtaako toimia 15-17mm sisämitta läskimpien kumien kanssa?

  30. #2100
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Kuinka paljon center lock jarrulevyissä on väljää? Tavallinen 6-pulttilevy adapterilla asennettuna heiluu monta astetta ennen kuin sen kiristää...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •