HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 69 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 59 67 68 69 70 71 79 119 169 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.041 - 2.070 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2041
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Vaihtajan häkin aisat propelilla, kun ketju mennyt pakan ja pinnojen väliin, se on aikamoinen rymäys. Häkin aisat irti toisistaan ja oikaisu aisa kerrallaan.
    Viikonlopun aikana purkasin vaihtajaa ja koitin oikoa paremmaksi. Eipä mainittavaa parannusta tullut. Ulkopuolinen häkki oli hiilikuitua ja sisempi metallia, sitä uskalsi hieman enemmän runnoa. Metallisesta häkista näki että ketju on raapinut sitä pintaa huolella alemman rissan kohdalta. Onko vinkkejä konkreettisista työtavoista oikaisuun vai mitä tulisi tehdä tässä tilanteessa?
    Voiko olla riskinä että vaihtaja viallisella toiminnallaan taivuttaa myös uuden korvakkeen vinoon? Onko siinä tarpeeksi jerkkua siihen?

  2. #2042
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ei ymmärrä miten virvelitehdas on osannut tuollaisenkin perustekniikan kolvata vain omalla ketjullaan toimivaksi....
    Sama kokemus Nexuksen ketjuista. Ostin perusketjut jostain etukäteen. Vaihdatin pyöräliikkeessä isomman takarattaan ja kerroin siellä aikeistani vaihtaa myöhemmin uudet perusketjut.

    Siellä kerrottiin ettei tule toimimaan. Päätin kuitenkin kokeilla perusketjulla. Ja seuraavana päivänä samaan pyöräliikkeeseen ostamaan Nexuksen ketjut.

  3. #2043
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ostermaister Katso viesti
    Tuomiota mikä mahtaa olla vialla:

    Takavaihtaja XX1 11spd (1x11) kesällä lopetti toimintaansa ja vei ketjut jumiin pakan ja vanteen väliin. Tästä selvittiin rukaamalla ketjut paikoilleen ja tarkistamalla rajat ja ketjun kireys.
    Vaiva ei vaan poistunut ja ongelmana on että ketjut tuntuu rahisevan tuntemattomasti ja välillä hyppää ulos rissoilta sivuun häkin viereen.
    On koitettu seuraavat korjaustoimet:
    - rajat säädetty
    - vaijerin kireys tarkastettu monesti
    - tarkastettu että rissat on oikeinpäin
    - ketjut vaihdettu
    - vaihtajan korvake vaihdettu

    Mikä mahtaa olla ongelmana vaihtajassa?
    Meillä molemmilla tuntuu peli olevan hallussa, ei tuohon täältä kaukaa ole oikein mitään ihmeempää. Kun jos häkin aisat ovat riittävän suorat, jää vähän apukeinoja mieleen.

    Jotain noiden rissojen suuntauksessa tuntuis olevan vialla, kun hypittää ketjua tuolla tavalla.

  4. #2044
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Vannejarrullisten vanteet.
    Kuinka paljon kilometrejä vanteet kestää?
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  5. #2045
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Vannejarrullisten vanteet.
    Kuinka paljon kilometrejä vanteet kestää?
    Sori, tuohon ei voi vastata (ainakaan pikakysymyksenä) koska se riippuu noin kuudestasadasta asiasta.

    Tärkeimpinä esim. käytetyn vanteen seinämän paksuus, ajotapa ja olosuhteet. Toki myös jarrupalojen ominaisuudet ja laatu.

    Mutta jos lyhykäisesti yrittäisi vastata, niin tuhansia kilometrejä.


  6. #2046
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Vannejarrullisten vanteet.
    Kuinka paljon kilometrejä vanteet kestää?
    Nyt on tosi laaja kysymys. Maantiepyörä? Vanteet kuitua vai alumiinia?
    Omat lenkkireitit semmoset, että varmaan keskimäärin kerran 10 km joudun jarruttamaan johonkin risteykseen , kaikki alamäet laskettavissa jarruttamatta ja ajan pääsääntöisesti kuivalla. Eli omassa käytössä kaikki muu pettää ennen kun vanteet kuluu puhki

    Edit. Miten Oja on aina noin nopee?
    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  7. #2047
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Olen hankkimassa momenttiavainta.

    Onko olemassa momenttiavain joka toimii molempiin suuntiin. Liittyy siihen kun kiristää keskiölaakeria missä toisella puolella on käänteinen kierre. Muutamaa momenttiavainta olen kokeillut mutta momenttiin laittaminen ei onnistu kuin vain toiseen suuntaan eli toisen laakerikupin saa laitettua kuten pitää ja toinen pitää laittaa fiiliksen mukaan.

  8. #2048
    JackOja on päivystävän dosentin isobroidi. Kaiken minkä päivystäva dosentti osaa ja mihin se pystyy on JackOjan sen sille jo pentuna opettanut.

    Joku joskus sanoi että alumiinivanteet saa ei-kisakäytössä puhki ajamalla kymmenentuhatta kilometriä. Se joka onnistuu alle sen ei koskaan putsaa tai vaihda jarrupaloja.

    Toisaalta mä en tunne ketään joka 2000-luvulla olisi ehtinyt ajaa vanteitaan puhki tai edes kulumisen takia vaihtokuntoon. Yleensä vanhat ovat päätyneet kierrätysmetalliastiaan jo ennen sitä, vanne on ottanut hittiä eikä siitä ole saanut rihtaamalla enää priimaa tai vanteeseen on ilmaantunut halkeaman merkkejä tai napaa ei ole kannattanut uusia tms.

  9. #2049
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Olen hankkimassa momenttiavainta.

    Onko olemassa momenttiavain joka toimii molempiin suuntiin. Liittyy siihen kun kiristää keskiölaakeria missä toisella puolella on käänteinen kierre. Muutamaa momenttiavainta olen kokeillut mutta momenttiin laittaminen ei onnistu kuin vain toiseen suuntaan eli toisen laakerikupin saa laitettua kuten pitää ja toinen pitää laittaa fiiliksen mukaan.
    Ainakin biltemalla ollut 1/2" avain jossa pukataan keskiön nelikanttipala avaimen toiselle puolelle kiristys suunnan mukaan.
    Mulla on vastaava, mutta melkein 40v vanha ja tarkka edelleen.
    3/8 ja 1/4 avainta en ole nähnyt kuin yksisuuntaisena räikkänä, mutta pyörä käytössä tuo 1/4" ollut eniten käytössä

  10. #2050
    Moi, vaihdan isomman eturattaan ja ketju pitää siis vaihtaa myös. Kysymys voi olla vähän dille
    Eli jos ratas kasvaa 6 piikkiä, niin eikö uusi ketju ole silloin 6 palaa nykyistä suurempi ?

  11. #2051
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Calle.private Katso viesti
    Moi, vaihdan isomman eturattaan ja ketju pitää siis vaihtaa myös. Kysymys voi olla vähän dille
    Eli jos ratas kasvaa 6 piikkiä, niin eikö uusi ketju ole silloin 6 palaa nykyistä suurempi ?
    Ei ole, ketju ei ole kokokierrosta eturattaalla. Valmistajan ohjeen mukaan edestä ja takaa isolle ja sitten katsotaan pituus oikeaksi.

  12. #2052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Ei ole, ketju ei ole kokokierrosta eturattaalla. Valmistajan ohjeen mukaan edestä ja takaa isolle ja sitten katsotaan pituus oikeaksi.
    Hmm, tuo on käytettynä ostettu MTB, johon on modattu etuvaihtaja pois edellisen omistajan toimesta. Nyt olen vaihtamassa 32 piikkisen tilalle 38 piikkistä (täältä haettu ohjeet oikean rattaan hankkimiseksi) .

    Jos siis edessä eturattaalle ja takana isoimmalle, niin "miten jännittynyt" takavaihtajan tulee olla ?

  13. #2053
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    https://r.tapatalk.com/shareLink?url...3&share_type=t

    Tuossa asiaa käsitelty ja useampikin määrittely löytyy, Itse olen katsonut häkin asentoa isoilla ollessa.

  14. #2054
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    https://r.tapatalk.com/shareLink?url...3&share_type=t

    Tuossa asiaa käsitelty ja useampikin määrittely löytyy, Itse olen katsonut häkin asentoa isoilla ollessa.
    kiitos luen nuo ja askartelu alkaa viim huomenna



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #2055
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Itse just huomenna laitan uuden ketjun 48-32 kammenrattaille ja 11/34 pakalle ,iso/iso yhdistelmä ja sillain että takavaihtaja vielä sentin toista liikkuu etiäpäin.
    Onko tää nyt se oikea niin tiijä tuota.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #2056
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Itse just huomenna laitan uuden ketjun 48-32 kammenrattaille ja 11/34 pakalle ,iso/iso yhdistelmä ja sillain että takavaihtaja vielä sentin toista liikkuu etiäpäin.
    Onko tää nyt se oikea niin tiijä tuota.
    Ite otin kuvan missä asennossa takavaihtaja oli ja aika helposti tuli ketjulle mitta ja hyvin toimi lyhyen koeajon perusteella + voi tarvittaessa vähän nippasta vielä pois jos alkaa vaikuttamaan löysältä


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #2057
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Calle.private Katso viesti
    Ite otin kuvan missä asennossa takavaihtaja oli ja aika helposti tuli ketjulle mitta ja hyvin toimi lyhyen koeajon perusteella + voi tarvittaessa vähän nippasta vielä pois jos alkaa vaikuttamaan löysältä


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minusta aivan oikein, jos yhdistelmällä pieni/pieni ei takavaihtaja pysty täysin kiristämään ketjua niin siitä mun mielestä on vähemmän riesaa ja aina voi napata lenkin pari ketjusta pois.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #2058
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    190

    X-SYNC 2 yhteensopivuus

    Tarkoituksena olisi vaihtaa isompi eturatas Konan Unit X:ään 28 hampaisen tilalle, mutta X-SYNC mallistossa teräsrattaita on pelkästään kolmea eri kokoa ja niistäkin vain yksi suoralla kiinnityksellä (28t). Sopivatko siis SRAMin X-SYNC 2 malliston eturattaat ihan suoraan sellaisenaan myös muille kuin Eagle osasarjoille (SRAM NX) vai voiko tuon kanssa tulla ongelmia? Ja kannattaako tuolle rattaalle ostaa myös joku muu ketju kuin NX-sarjaan oletuksena kuuluva PC-1110?

  19. #2059
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Jos pinnat pitää ääntä onko ne vain kiristystä vaille?

  20. #2060
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ATK Katso viesti
    Tarkoituksena olisi vaihtaa isompi eturatas Konan Unit X:ään 28 hampaisen tilalle, mutta X-SYNC mallistossa teräsrattaita on pelkästään kolmea eri kokoa ja niistäkin vain yksi suoralla kiinnityksellä (28t). Sopivatko siis SRAMin X-SYNC 2 malliston eturattaat ihan suoraan sellaisenaan myös muille kuin Eagle osasarjoille (SRAM NX) vai voiko tuon kanssa tulla ongelmia? Ja kannattaako tuolle rattaalle ostaa myös joku muu ketju kuin NX-sarjaan oletuksena kuuluva PC-1110?
    Kyllä tuo pelaa ihan suoraan. Ketjukin toimii hyvin. Eturatas ei oo niin kranttu. Enpä hoksannutkaan, että SRAMilla on omia noin edullisia rattaita. Omaan Unittiin on tuloss Blackspiren ratas.

  21. #2061
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Itse just huomenna laitan uuden ketjun 48-32 kammenrattaille ja 11/34 pakalle ,iso/iso yhdistelmä ja sillain että takavaihtaja vielä sentin toista liikkuu etiäpäin.
    Onko tää nyt se oikea niin tiijä tuota.
    Samaa tuossa pähkin itse eilen uuden käytetyn pyörän kanssa. Pyörän mukana tulleissa kiekoissa kiinni olevan pakan suurin 25T, omissa kiekoissa kiinni olevan pakan suurin 28T. Paikallaan olevalla ketjulla vaihtaa 28-pakalla sievästi iso-iso-yhdistelmälle ja vaihtajassa on vielä liikkumavaraa eteenpäin. Eiköhän tuo siis ketjun pituuden puolesta pelitä.

  22. #2062
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mulla on sekin vielä että teetin gg/retkikiekot joissa 11-34 pakka, käytän kahdessa pyörässä ja näille on nimikkoketjunsa. Ketjun pitää piisata myös teräsvehkeen pidemmälle takahaarukalle.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #2063
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Osaisiko joku sanoa kuinka paljon sitä noin keskimäärin ajaa maasturin/fatbiken ketjuilla, takapakalla ja eturattailla?
    Itse tuossa syksylllä päivitin XT sarjaan ja kilometrejä nyt 1207 km takana
    Isoimmat rattaat takana tuntuisi olevan kuluneet että ei aina vaihda kunnolla ja ketjut putosi viime lenkillä pinnojen ja rattaan väliin. Säädin rajoitinta hieman sisälle päin vaikka ei ole koskaan ennen sinne pudonnut. Shimanon ketjut eivät näyttäisi myöskään olevan venyneet lainkaan mitan mukaan.
    Yrittänyt säätää mutta 42,37 ja 32 rattaiden välillä hieman raplattaa ja joskus hyppii.
    Tuntuu ettei oikein uskalla mäkiä nousta jos on siellä pinnojen ja rattaan välissä taas tai nyppii sinne tänne ja on hampaat poikki ja rattaat kierossa jälleen?
    Vai onko ketjut sitten väljistyneet sivusuunnassa tai antaa ammattilaisen säätää?

  24. #2064
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Jos pinnat pitää ääntä onko ne vain kiristystä vaille?
    Kun omissa ei "pinnat ole ikinä pitäneet ääntä" niin en tiedä välttämättä mitä tarkoitat. Kunnolla rakennettujen / huollettujen kiekkojen pinnat "soi" tasaisesti. Kun otat vaikka ruuvarin ja tuolla soitat pinnat läpi, niin saman puolen pinnat soi samalla taajuudella jos mitään suurempia vauriokorjauksia ei ole tehty.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  25. #2065
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trecu Katso viesti
    Osaisiko joku sanoa kuinka paljon sitä noin keskimäärin ajaa maasturin/fatbiken ketjuilla, takapakalla ja eturattailla?
    Itse tuossa syksylllä päivitin XT sarjaan ja kilometrejä nyt 1207 km takana
    Isoimmat rattaat takana tuntuisi olevan kuluneet että ei aina vaihda kunnolla ja ketjut putosi viime lenkillä pinnojen ja rattaan väliin. Säädin rajoitinta hieman sisälle päin vaikka ei ole koskaan ennen sinne pudonnut. Shimanon ketjut eivät näyttäisi myöskään olevan venyneet lainkaan mitan mukaan.
    Yrittänyt säätää mutta 42,37 ja 32 rattaiden välillä hieman raplattaa ja joskus hyppii.
    Tuntuu ettei oikein uskalla mäkiä nousta jos on siellä pinnojen ja rattaan välissä taas tai nyppii sinne tänne ja on hampaat poikki ja rattaat kierossa jälleen?
    Vai onko ketjut sitten väljistyneet sivusuunnassa tai antaa ammattilaisen säätää?
    Noilla kilometreillä (jos et ole noita hiekassa/savessa kylvettänyt ja polkenut) eivät ole kuluneet moiseen. +1000km ei ole ketjuille / rattaille mitään, jos niistä on alkeellisestikin pidetty huolta. Varsinkin vielä hyvälaatuisista (XT). Kannattaa lukea ajatuksella tältäkin foorumilta löytyviä säätöohjeita. Ketjujen tai rattaiden kuluminen ei aiheuta niiden päätymistä pinnojen ja rattaiden väliin - vaan väärä säätö.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  26. #2066
    Vaihdoin kiekon ja jostain syystä ei vaihteet osu millään paikalleen.
    Kaikki on boost standardia ja sama rataspakka on käytössä.
    Korvakkeen kierous on tarkistettu(uusia löytyy kyllä).
    Onko mulla menny runko solmuun, vai mikä tässä on onkelmana.

  27. #2067
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    MT-5 ilmauskysymys - ei saa ihan uudenlaiseksi, hiuka jää ilmaa aina. ilmattu joku 3-4 kertaa nyt eri tavoilla. Vinkkejä?

  28. #2068
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Onko takajarrusta kyse? Laita pari milliä pienempi palikka palojen väliin, ei ilmaannu muuten. Tai sitten kahva on halki, jos otat kahvan irti stongasta niin onko sen sisäpuoli rasvainen?

  29. #2069
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kun omissa ei "pinnat ole ikinä pitäneet ääntä" niin en tiedä välttämättä mitä tarkoitat. Kunnolla rakennettujen / huollettujen kiekkojen pinnat "soi" tasaisesti. Kun otat vaikka ruuvarin ja tuolla soitat pinnat läpi, niin saman puolen pinnat soi samalla taajuudella jos mitään suurempia vauriokorjauksia ei ole tehty.
    Vähän huonosti selitin. Elikkä no aluks vanne otti vähän osumaa. Sit ajaessa kuuluu pinnoista ääntä, ikään kuin elää, jokunen oli vähän löysällä, kiristelin mutulla löysiä, ääni ei kadonnu kiristin lisää, ääni paheni, löysäsin vähän helpotti vähän, pientä heittoa oli myös ja paikallistin ääneen tulevan kun kallellaan jarrujen puolelle, sillä puolella niitä löysiä pinnoja olikin. Tänään kuulin tuosta äänijutusta, sen perusteella koitin vähän säätää, sit alko häirittee heitto minkä kutakuinkin korjasin sormituntumalla ja pinnat nyt suunillee ehkä yhtä kireinä jos nyt eio hyvä ni kai se on vietävä rihdattavaks Pitää varmaa hommaa täpäri että alkaa takakiekot kestämään

  30. #2070
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Noilla kilometreillä (jos et ole noita hiekassa/savessa kylvettänyt ja polkenut) eivät ole kuluneet moiseen. +1000km ei ole ketjuille / rattaille mitään, jos niistä on alkeellisestikin pidetty huolta. Varsinkin vielä hyvälaatuisista (XT). Kannattaa lukea ajatuksella tältäkin foorumilta löytyviä säätöohjeita. Ketjujen tai rattaiden kuluminen ei aiheuta niiden päätymistä pinnojen ja rattaiden väliin - vaan väärä säätö.
    No nyt sai tuossa korjauspukilla testaillemalla ainakin ihan hyvin toimimaan. Täytyy käydä huomenna testilenkillä ja katsoa toimiiko silloin.
    Ei vain oikein mennyt järkeen kun joutui vaijeria löystää vaikka olisi luullut että ennemmin olisi venynyt ja joutunut hieman kiristää?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •