Siis tuonhan hiilikuitu keulan tarkoitushan olla jäykempi kuin alumiinisen ja sitä se todella on jos se on oikein tehty.
Siis tuonhan hiilikuitu keulan tarkoitushan olla jäykempi kuin alumiinisen ja sitä se todella on jos se on oikein tehty.
^^Ohjaustangollaki suuri merkitys. Mulla oli truvativ hussefeld comp tanko niin siinä meni ranteet paskaksi. Tanko ei anna yhtää anteeksi.
Laitoin sitte Sqlab 311 jossai on vähä suurempi taivutus 16astetta ja tanko antaa periksi hieman. Flex 10mm muistaakseni.
Rannekivut loppu siihen.
Laitoin kuiten vielä varmuuden vuoksi blutolla varustetun pyörän tankoon kiinni ettei varmasti uusiudu.Meni nimittäin kesä aika pieleen sen ranteen kans
Tuo on nyt aika hyväksi ohjaamolta säädetty, mutta kun satula lykätty inline-putkellakin aivan eteen, niin olettaisin että voimansiirto (jaloista kampiin) olisi parempi, jos istuisin hieman lähempänä ideaalia asentoa (siis siten että polvet eivät kovin paljoa ylittäisi polkimia kammet vaakatasossa). Samoin stemmi nyt 35 mm ja väittäisin että ohjaustuntuma olisi parempi "normaalin" pituisella stemmillä. Olen aina tykännyt ajaa tanko aika matalalla, mielestäni ohjaustuntuma on tuolloin paljon parempi. Voi johtu osittain siitäkin, että oikean (paremman käden) olkapää hervoton vanhoista kamppailuvammoista ja meno tuntuu stabiilimmalta matalammassa asennossa. Nytkin tanko on niin alhaalla kuin on varaa säätää - ja M:ssähän Stack on sen 4mm matalampi, mistä en usko haittaa olevan. Ylöshän tankoa saa tarpeen tullen risereilla, joita jo löytyy. Ja ihan ylipäätään, olettaisin että ajettavuus ei ainakaan huonone, jos ajaa itselleen sopivan pituisella vaakaputkella vs. että säätää ylipitkästä pyörästä ajoasennon aivan äärirajoille. Mulla yläkroppan pituus on varmaan suunnilleen sama kuin monella 170 cm mittaisella, joten kyllä tuo L vain vaakaputkeltaa on pitkä. Koeajoilla kenties parhaiten koskaan käteen geoltaan istunut pyörä on ollut Trekin 18,5"n Stache, jossa tuo vaakaputki pituudeltaan 601, eli hyvin lähellä Scooppien L:ää. Tuo ajoasennon mataluus ei tosiaan koskaan ole vaivannut, eikä mulle ole koskaan toiminut se "nosta tankoa" -ohje.
Ainakin tuossa 2018 mallin silverbackissä keulakulma on sellainen että pitkä stemmi tekee jo muutenkin yliherkästä ohjaustuntumasta vielä hervottomamman.
Omassa pyörässäni tein muutoksen melkein heti eli 35mm stemmi ja 785mm ohjaustanko rise 40mm ja johan muuttui ajo aivan erillaiseksi, rauhoitti pyörän koko olemusta ei pelkästään ohjausta, aivan uskomaton muutos. Ei enää tuntua kuin kohta mennään ohjaustangon yli varsinkin alamäessä, ei enää rauhatonta ohjaustuntumaa joka oli jopa hieman uraisella tiellä ajettaessa, ajo asento tietenkin nousi hieman joten auttoi myös näkemään eteenpäin ajettaessa ja ennakoimaan maastoa paremmin.
Olen erittäin tyytyväinen ollut tuohon muutokseen ja oikestaan kun katsoo tuon pyörän alkuperäistä geometriaa on juuri tuo ohjaustanko/keulakulma kaikkein eniten pielessä tuossa pyörässä ja sitä on vielä pahennettu entisestään laittamalla liian pitkä stemmi kun geometria aivan selvästi osoittaa tuohon kuuluvan mahdollisimman lyhyen stemmin mikä rauhoittaa yliherkän ohjauksen leveämmän ohjaustangon kanssa sekä tarkentaa ohjausta. Suosittelen tätä muutosta.
Mulla on aina ollut kyllä sellainen käsitys, että pitkä stemmi nimenomaan rauhoittaa sitä ohjausta ja lyhempi tekee siitä herkemmän. Kuten esim. maantiepyörissä. Mulla on 2018 mallissa 80mm stemmi (S-koko) ja ohjaus ei ainakaan hervottomampi ole.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
^ Tuo on aivan totta, noinhan se menee mutta asia ei ole ihan niin yksiselitteinen koska tuohon liittyy myös ohjaustangon leventäminen sekä painopisteen muuttuminen.
Jos ajatellaan mutterin aukaisua niin kireällä olevan mutterin aukaisuahan helpottaa pitkä vääntövarsi, eli mitä pidempi stemmi sen vähempi tarvitaan voimaa mutta myös laajempi liike eli ohjaustankoa saa kääntää enempi ennen kuin pyörä kääntyy verrattuna lyhyempään stemmiin. Nyt kun on asennettu lyhyempi stemmi on ohjaus raskaampi, sitä kompessoijaa leventämällä ohjaustankoa päästää likimain samaan lopputulokseen kuin alkuperäiselläkin pidemmällä stemmillä mutta painopisteen muutos keulakulmaan tekee ohjaustuntumasta aivan erillaisen siis omasta mielestäni huomattavasti paremman tuntuman ja vakaamman.
Oisko tuossa kyse ostoskärryn pyörä efektistä tuon keulan osalta jota tuossa pyörässä on alkuperäis kokoonpanossa![]()
Joo... Mullakin on Konan 760mm tanko pienellä taitolla, joten ei ihan vakiosetuppi toki sekään.
Isoa eroa en huomannut kyllä ohjauksessa vs. 60mm. Vähän laiskempi ja hitaampi lienee paras kuvaus. Toki renkaatkin vaikuttaa jne. (D5 edessä). En ole kesäsetupilla ajanut vielä tuolla stemmillä.
Tosin maantiepyörässäkään 30mm stemmin lyhennys ei tehnyt mulle massiivista muutosta käyttäytymiseen, joten kuskikin voi vaikuttaa lopputulokseen.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Suurimmaksi muuttujaksi arvioisin tuon painopisteen muuttumisen eli nyt paino jakaantuu paremmin sekä etu ja takapyörälle ollaan oikeammalla kohdalla pyörässä jolloin se tuo vakauden tuntua ajoon, suuntavakauden puute on tuossa pyörässä se ehkä pahin puute joka korostuu herkällä ohjauksella mutta ajajan painopiste runkoon nähden on yksi syy tuohon herkkyyteen ja tuolla alkuperäisellä stemmillä painopiste on viety vielä enempi pieleen ja siitä tunne että mennään ohjaustangon yli laskuissa on aivan ilmeinen, siihen tuo stemmin lyhennys ja ohjaustangon korotus/levennys antaa huomattavan parannuksen mutta kyllä se vaan rauhoittaa ohjaustakin.
Et kuitenkaan ole laittanut angle headsettiä? Sehän vaikuttaa heti tuohon keulakulmaan. Itsellä superstarin -2 asteinen 2018 fattyssä. Tuo rauhaton ohjatuntuma tulee jo pelkästään eturenkaana alun perin olevalla Bulldozerilla vaihto Budiin auttoi kummasti myös.
Omassa on 700 ohjaustanko rise 40mm orkkis 60mm 6asteen stemmillä. Tuntuu, että vähän saisi nostaa vielä. Mietin jos kokeilisi jotain 50mm ja 17-25 asteen stemmiä.
Minkä valmistajan tanko tuo sinun on?
Spank spoon 785 40mm nousulla...tykkään
Tuossa tarkistin asia niin tuo stemmin mitan muistin väärin eli ei se ole 35mm vaan 50mm ABR spider ja ohjaustanko siis Spank spoon 785 40mm nousulla.
https://picclick.com/ABR-Spider-3D-A...675826586.html
https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod126882
Joo suora stemmi.
No niin eli äsken soittelin bike serviceen. Kyllä se vaan on vääränlainen se akseli. Päistä 15mm mutta keskellä kavennus 12mm. Johtaa siihen että paino ei lepää keskellä laakerin päällä. Ihmettelinkin että yllättävän tiukkaan joutuu kiristämään etuakselin, mutta siis tämä selittää asian. Bike service kertoi että verkkokaupan mukaan tämän ongelman piti poistua jo viime vuonna mutta nyt taas samaa ongelmaa jostain syystä. Varaosaa nyt sitten odotellaan. Siellä on verkkiksessä scooppia hyvässä alessa ja en tiedä kuinka monessa on tuo kokoonpano keulassa.
Oho...miten tuollaisella akselilla yleensä saa kiekon kiinni niin että siinä ei tunnu todella suurta välystä akselilla.
No siinä sitten tutkin ohjainlaakeria että onko se löysällä kunnes jarruvika löytyi ja hommat jäi kesken. Olisihan se klappi sieltä varmasti löytynyt jos olisi päässyt enemmän testaamaan pyörää. Ja varmaan te kokeneemmat pyörän kasaajat olisitte sen huomanneet heti kättelyssä.
Täällä uunituore läskipyöräamatööri. Tämän viestin innoittamana otin viikon vanhasta 2019 Fattystä etuakselin irti, ja samanlainen keskeltä hoikistettuhan se oli. Katsotaan mitä Verkkokauppa ja Silverlabs vastaavat kyselyyn akselin oikeellisuudesta. Ilman näkyviä oireita sillä kyllä tähän asti ehti ajella mutta mitään noista en tiedäkään...
Eihän tuo akselin keskeltä ohennus mitään jos se vaan laakerin kohdalta on oikean paksuinen, kuinka pitkälti ohennusta on akselin päästä, vai alkaa ohennettu kohta heti kiereen jälkeen.....?? Arvavatenkin akseli on aivan oikeanlainen.
Jos työntää akselin irrallaan olevaan kiekkoon niin hölkkääkö se vai onko tiivis niin kuin se pitäisi olla??
Kierteen edessä on n 15 mm paksua osuutta ja siitä kapenee. Oletan myös että olisi ihan oikea kampe kun ei mitään oireillutkaan, mutta eipä vara venettä kaada, katsotaan mitä valmistaja sanoo.
Tuota juuri tarkoitin, eli akseli on aivan oikea ja nyt ihmettelen pyörä huoltoa että minkäslaisia huoltajia siellä oikein on että eivät tällaista asiaa ymmärrä.
Painon säästö tuossa on varmaankin ollut tarkoitus eikä tuo vaikuta kestävyyteen mitään.
Eli kyseessä on tuon tyyppinen akseli: https://velosport.fi/verkkokauppa/fi...seli-p-69075-0
Tuon Scoopin akseli on aika äärimmilleen kyllä ohennettu keskeltä, otettu paljon pitemmältä pätkältä mitä tuossa ylemmässä linkissä on. Varsinkinkaan jarrulevyn puolelta ei juuri jää tuota 15mm paksua kohtaa kun laittaa akselin haarukkaan paikalleen (toisessa päässä jää muutama milli 15mm pätkää ennen ohennusta). En ole varma onko edes puslassa/laakerissa kiinni akselista jarrulevyn päässä kun renkaan kanssa kiristää, onko rengas enemmänkin haarukan ja puslien puristuksen varassa ja vähän niinkuin leijuu akselin ympärillä? Lisäisin parit kuvat jos osaisin..
Hitsi kun en pääse siihen akseliin enää käsiksi kun se on siellä huollossa... niin vaan sanoivat että se akseli on huono ja asia on jo aiempiin versioihin kertaalleen korjattu ja nyt taas samaa "vikaa".
Verkkokaupan sivuilla tuo bike service salo on merkitty keskushuolloksi silverbackin pyörille.
Verkkokauppa, bike service ja Silverback nyt asiaa puivat.
En tiedä onko merkitystä mutta jos katsoo silverbackin spare partseja niin siellä kyllä kuvissa 15mm akselit on tasapaksuja. Myös SBC haarukan kuvassa on tasapaksu akseli.
Kyllä tuo virheeltä näyttää, liian pitkältä matkalta ohennettu. Omassa pyörässäni on tasapaksu akseli
No tuolla ohennuksella ei ole yhtään mitään merkitystä kantavuuden kans, ei se akseli tuolta keskeltä kanna muutenkaan.
Jos tuo mitta täsmää päissä edes liki laakerin leveyden verran niin mitään ongelmaa ei ole!
Joo mutta kuvan perusteella ei niin oo
Kirjanmerkit