Pari kommenttia kun tässä vielä ylhäällä keikutaan eikä päästä vielä tämän koneen ääreltä mihinkään:
- Helsingin ja Sipoon yhteisen maarajan välttämättämyys johtui asioista tavallisesti hyvin perillä olevan tahon mukaan yksinkertaisesti siitä että se oli hallinnossa vallinnut kanta joka perustui halllituksessa tehtyyn päätökseen ettei enklaavi tule kyseeseen. En tunne Wikipediassa mainittujen tapausten taustoja, mutta kuntaliitoksissa on joskus niinkin että molemmat osapuolet ovat olleet niiden puolesta. Helsingin ja Sipoon tapaus oli kai sikäli ainutlaatuinen ettei edes liitettävälla alueella juurikaan ollut liitoksen kannattajia, ei ainakaan enemmistöksi asti eikä ehkä ensimmäistäkään.
- väittäisin kivenkovaan että vielä rastia viedessäni ei pitkospolkustradan alussa ollut tuota casanovan kuvassa näkyvää pyörälläajon kieltävää merkkiä. Silloinkin ulkoilijoita oli liikkeellä väisteltäväksi saakka, mutta kaikille näytti kelpaavan rauhallisella äänellä lausuttu "Vasemmalta" eikä kukaan katsonut pahasti tai ruvennut selittämään kuinka täällä ei saa ajaa (mitä on tottunut kuuntelemaan silloinkin kun nimenomaan saa ajaa). Muistaakseni pysähdyin edestakaisella matkalla vain kerran kun vastassa oli kaksi alle viisivuotiasta lasta ja puhelimestaan kiinnostunut äiti.
- kannattaa lähteä ajamaan silloinkin kun väsyttäisi ja olisi muutakin hommaa, sillä juuri silloin lyhytkin lenkki tekee eniten eetvarttia. Idean tai ideoita uudesta rastista saa lähes varmasti ja nimenomaan rastinhakulenkin aikana ja ne kannattaa toteuttaa ilman sen kummempaa itsekritiikkiä ja tutkailua. Kun on pari-kolme vaihtoehtoa. jokin niistä on melko varmasti aiemmin käyttämätön ja täysin kelvollinen - ja rasti jota itse ei pidä kummoisenakaan voi olla muiden mielestä hyvä tai jopa erittäin hyvä. Uskaltaisin muuten veikata ettei casanovallakaan ollut tietoa uudesta rastista siinä vaiheessa kun lähti vanhaa rastia hakemaan; idea lienee syntynyt vasta tuossa kuvaa ottaessa tai välittömästi sen jälkeen...
Kirjanmerkit