Kyllä - takavaihtaja onkin erittäin arka tälläisessä maastossa ja järkeä pitää käyttää jos meinaa myös kotiin päästä ajamalla. Myös vaihtajan tyyppi ja takarenkaan leveyskin tuntuu hieman korreloivan oman kokemuksen mukaan mikä kestää ja mikä ei. Toiset vaihtajat eivät törrötä ihan niin ulkona kuin toiset ja toisissa on myös häkki lyhyempi/korkeammalla kuin toisissa. Lisäksi leveällä takarenkaalla (itsellä näissä ajoissa 3" HighRoller) tuntuu olevan vaihtajaa hieman suojaava ominaisuus kun vaihtaja jää hieman "renkaan sisään" pienillä vaihteilla. Mutta en minä kyllä takavaihtajan asemaa tälläisessä ajossa yhtään kadehdi siltikään ja samasta syystä pysyttelen kaukana arvokkaista sähkövaihtajista, vaikka muuten kivoja pelejä ovatkin..
Massa tasoittaa menoa yhdessä moottorin kanssa, isot renkaat matalilla paineilla + loiva keulakulma, lyhyet kammet + kohtuu hyvä maavara jne.. Yllättävän paljon kuitenkin tulee ihan keulittuakin esteiden yli kun se tuolla onnistuu kivasti ja sitä jaksaa tehdä paljon pidempään kuin luomulla (koska käytännössä tuollaista on ajettava seisaaltaan lähes koko ajan ja se on kyllä ihan myrkkyä pidemmän päälle luomulla)
Kirjanmerkit