Reilun sadan kilometrin perusteella on loistava rengas. Hyvä pito ja rullaavuus. Hyvä ajaa myös vähän huonommallakin pinnalla.
Reilun sadan kilometrin perusteella on loistava rengas. Hyvä pito ja rullaavuus. Hyvä ajaa myös vähän huonommallakin pinnalla.
Aina jaksaa oma surkeuteni yllättää kun en näitä eri tuotesukupolvien nippanappa mitattavissa olevia ominaisuuseroja persiissä tunne. Palstat ja facebookki on kuitenkin täynnä näitä kultapeppuisia pro-kuskeja, jotka aina kevään ensimmäisellä lenkillä heti tuntevat kuinka paljon parempi pito ja 2W rullaavuusero on uudessa renkaassa verrattuna edelliskesänä alla olleeseen edeltäjään...![]()
![]()
Joo, omistan GP5000 ja uskon että ne ovat paremmat, mutta en usko, että kukaan sokkotestissä pystyisi sanomaan onko alla 4000 vai 5000.
^Jos oli suunnattu minun suuntaan tämä, niin pyydän kernaasti anteeksi tahditonta kommenttiani.
Jos vapaasti lainataan intternetin mittadataa ja laskureita niin onhan GP4000 25mm ja GP5000 25mm TL välillä jo noin 9W eroa jos ajetaan esim 33km/h ja suht normaalipainoisella kuskilla ja pyörällä ja 5,5bar paineilla (ynnä muilla oheispainoilla elikkä esim 88kg total). Tuo ero voi olla suht samaa luokkaa kuin normikiekolla ja 50mm kiekolla.
Mitä omiin kokemuksiin tulee niin vasta yksi lenkki GP5000 TL 25mm kumilla takana (i19/31mm kiekoilla) ja hyvältä vaikuttaa niin rullauksen, pidon kuin tuntuman suhteen ja jäänee nyt ykkösoptioksi työmatka-ajoon (koska tubeless). Verrokkina samalla pyörällä jokusen satasen ajettu GP5000 25mm lateksisisurilla ja 50mm kiekolla. Perstuntuma sanoo että TL versio on pehmeämpi/mukavampi ajaa vaikka oli samat paineet. Ehkä kylmässä kelissä tuo lateksi ei vielä ole ihan elementissään. Toki kiekkojen jäykkydessäkin on varmaan eroa.
Ei rengasrikkoja kummallakaan vaikka on välillä ajettu rajussakin sepelissä.
Asennuksesta sen verran että 25mm TL versio meni napakasti mutta kiroilematta i19 31mm Superstarin levarikiekoille sekä i18 Giantin 40mm vannejarrukiekoille ja tubeless toimi aivan leikiten. Wigglen Prime i16.5/25mm ulkoleveälle 50mm levyjarrukiekolle ei saanut millään. Tuossa on vanteen keskiura liian kapea GP5000 TL renkaalle jossa on selkeästi leveämpi alareuna/reunalangan osuus kuin ei-TL versiossa (ja muistelen, että Schwalben Pro One TL on myös kapeampi tuolta kohtaa). Rengasta ei siis tuolla Primen kiekolla saa pidettyä urassa kun viimeistä osaa yrittää nostaa vanteelle. GP5000 25mm normiversio asentui normaalisti tuollakin kiekolla (koska kumissa ohuempi reuna).
Kolme lyhyttä lenkkiä 5000 TL 25 ajettu. Verrokkina viime vuonna One 23.
Rullaus; ehkä parempi muttei mitään jippiiiii elämystä aiheuttanut. Huomaisinko eron jos en tietäisi kumpi on käytössä. En.
Mukavuus; One n 6,2/6,7 paineilla (kuski 75 kg) oli ihan mukava pidemmilläkin lenkeillä. 5000 TL ajettu paineilla 5/5,5 5,5/6 6/6,5. Huomaisinko eron jos en tietäisi kumpi on käytössä. Pienimmillä paineilla ehkä vähän pehmeenpi muilla en.
Eka lenkki takana 28mm TL kumeilla. Oli vanteilla venähtänyt vähän eli nyt 28,5mm leveät. Rulllaus, pito ja ajotuntuma erittäin hyvät, varsinkin mukavuus yllätti erittäin positiivisesti, muistelin että vakiolenkin asfaltti olisi ollut paljon täräyttävämpi kokemus viimeksi. Paineet oli toki maltilliset 5/5,5bar.
Ajelin ekan lenkin kans TL 25mm:llä, laitoin 6.25 bar mutta oli ehkä turhan paljon, taidan tähdätä seuraavat 5.5bar tietämiin. Hyvin kyllä rullaavat!
Mitä 80kg:sen pitäisi laittaa paineita 25mm renkaisiin, ei tubeless?
Hakusanalla Road Bike Tire Pressure Chart löytyy tuo sama kaavio, joka on tuossa linkissä https://road.cc/content/feature/1808...mfort-and-grip
Kannattaa ottaa pyöränkin paino huomioon
Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi
Jotain 500 kilsaa on nyt GP5000:lla takana. Havaintojeni mukaan ovat ylämäkeen raskaampia polkea kuin alamäkeen, samoin vastatuuleen joutuu laittamaan watteja lisää verrattuna myötätuuleen. Siitä, miten vertautuvat viime kesäisiin GP4000:n samassa pyörässä, en sano mitään. Ei voi, ei pysty.
Minkä levyset mun pitäis ostaa?
orggissetti on tämmönen:
KIEKOT: Mavic Aksium Disc, 100x12mm / 142x12mm, Centerlock
RENKAAT: Schwalbe X-One, Kevlar, 33-622
yhdistelmän paino noin 85kg ja asfalltia on työmatka, en juuri soralle poikkee.
28 tai leveemmät. Itellä suoratankosessa 28 ja maatiefilossa 25.
Laitettu continentalin 5000 tubelekset mavicin vanteille.Todella tiukat ei meinannut tulla mitään koko hommasta.Mikähän olisi paras taktiikka todella tiukan renkaan asennuksessa.Oikein kun väännät niin siinähän vähän jo vannekkin kärsii.Onkohan jo liian tiukaksi valmistettu.Renkaat sai paikoilleen mutta ei mikään nautinto kyllä ollut.
Kertauksena vielä: kuski 75 kg. 25 TL etu 5,5 taka 6 bar. 32 TL etu 4,2 taka 4,5 bar. Leveemmillä runttasin jopa 32 murskeen seassa lenkillä, ei naarmuakaan kumeissa.
GP5000 tuntuisi rullaavan käytännössäkin paremmin kuin GP4000sII:set? Tämä kuitenkin on hieman epävarma "mutu" juttu.
Siitä olen kuitenkin melko varma että rengas on hiljaisempi, ja jotenkin kulkee enemmän "sukkasillaan" verrattuna GP4000sII:seen karkeillakin asfalttilaaduilla.
Kyseessä siis 23mm latex-sisurilla.
Uskon kyllä tuon. Tuli testailtua viikonloppuna, että misukan endurancet ovat oikeasti aikamoiset jarrut verrattuna nelitonnisiin, vaikka rullilla mitattuna noilla ei ole eroa kuin muutama watti. Kun sprintataan ja ajetaan putkelta, niin se ero on oikeasti kymmeniä watteja.
Rullalla ajettu testi pitää kyllä paikkansa ajettaessa 30km/h tasamaalla. Mutta kun vauhti nousee tai rengas painuu putkelta ajamisen vuoksi, niin ero on luokattoman iso. Tuo sama ero näkyy takuulla myös 4000 vs 5000 välillä. Enkä myöskään ihan usko, että rullatestit kertovat täyttä totuutta. Siis että renkaat voivat sitten todellisessa ajossa käyttäytyä joustossa eri tavalla.
Näiden eduksi luettakoon, että mitat vastaavat paremmin nominaalikokoa kuin GP4000sII:ssa, joten uskaltauduin tilaamaan 28mm siinä toivossa, että sopii haarukkaan. Isorenkaisille löytyy myös 32mm koko. Sormet ristissä odottelemaan.
Tubeless versiosta Ronaldin mietteet: https://www.youtube.com/watch?v=-BPuYF9f7uA
Nyt täytyy kyllä myöntää, että yhdyn Ronaldin mietteisiin. Eilen laitoin TL-version Huntin kehälle ja oli kyllä vaikein asennettava mitä on tullut vastaan. Kahteen pekkaan saatiin se väännettyä rengasraudoilla kehälle. Schwalben Pro One ja Hutchinson Fusion mennyt helposti ilman työkaluja. Pikkusen hirvittää, että mitä tuon kanssa voi tehdä jos tarvis yksin tien päällä laittaa sisuria alle.
Ite miettinyt että niillä rengastyökaluilla mitkä on satula laukussa niin hommasta ei tule mitään.on sen verran tiukka rengas.mitenkähän gontti noin tiukan TL renkaan on rehnyt pysyyhän ne hiukan löysemmätkin TL renkaat vanteella.
Kyllä nuo lapsikin asentaa. Ainakin meillä. Tulin työmatkalta niin poika oli laittanut vanteille. Ei kuulemma helpoimmat mitä asentanut.
Mitä tulee rengastyökaluihin, niin kaikki huonot on parempi samantien nakata jorpakkoon ja hommata kunnon "raudat". Hyviä löytyy useammalta valmistajalta. Itse tykästynyt Pedro's eikä yhtään ole ikinä mennyt rikki vaikka ollut todella tiukkoja komeja välillä. Logiikka että satulalaukussa pitäisi huonoja ei mielestäni oli fixu.
Joo ja seuraavaksi sanot lapsi täytti juuri 5v.Mutta ihme perheitä on aina olemassa .Oli varmaan saman niminen televisio ohjelmakin.
En. Valehtelusta en tykkää. Ei toki pikkulapsi ja aika kätevä fillareiden kanssa.
Sen verran tuossa oli huumorimieltä että on ne jäykät. Mutta on meillä muitakin "normirenkaita" mitä puoliso ei saa kammettua vanteelle. Jotkut kombot vaan on todella vaikeita.
23mm mittailin. Toisissa vanteissa 23.37mm (sisäl. 16mm) ja toisissa 24.03mm (sisäl. 19mm).
1300km 5000:lla ajettu, kulumaa ei tunnu eikä näy samalla tavalla kuin Grand Sport Extrassa tuntui jo puolen tuosta jälkeen(paine 7,5bar). Pito, ajotuntuma ja ennenkaikkea mukavuus ovat erinomaiset, luotto renkaaseen on kovalla tasolla vaikkakin olen täysin amatööri.
Lauantain lenkillä puhkesi takakumi, pieni kivi/tiilensiru porautui renkaan reunaan ja meni läpi -> uusi sisuri ja pikapaikka renkaaseen -> matka jatkui.
5000:n on oman kokemukseni mukaan helpompi vääntää vanteelle kuin em. GS Extra, pari kertaa kun ilman sisuria venyttää vanteelle niin menee helposti myös tien päällä.
28 milliset asennettu cyclocrossariin DT:n 22 mm sisäleveille kehille -> renkaan leveys 29,5 mm.
Napakat olivat, mutta tuskinpa olisin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, jos ei täällä olisi aiheesta kommentoitu. Tiukemmat nuo seinälle kesäksi päätyneet Schwalben CX-renkaat ovat.
MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000
Kirjanmerkit