HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 125 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 75 115 123 124 125 126 127 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.721 - 3.750 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #3721
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti immudium Katso viesti
    Milloin täysjoustopyörän iskarit on hyvä käyttää huollossa? Tietyn kilometrimäärän välein vai vasta silloin kun niissä ilmenee jotain ongelmia?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    200 h tai kerran vuoteen on yleisin ohje täyshuollolle. Etuiskariin 50 tunnin välein alajalkojen öljynvaihto ja vaahtomuovirinkuloiden putsaus.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Putsaus, miten ja millä aineilla?
    Isopropanolilla
    Tässä Rokkarin Piken 50 h huoltovideo. Kysymäsi kohta tulee 3 minuutin kohdalla.
    Huom. käytetyt vaahtomuovit turpoaa nopeasti, jos ne upottaa huolella öljyyn ennen takaisin asennusta ja ne on vaikea saada takaisin ilman ryppyjä. Laittaisin vähemmällä öljyllä paikoilleen ja sen jälkeen lääkeruiskulla tms lisäisin öljyä kun ovat jo ensin paikoillaan takaisin
    https://m.youtube.com/watch?v=q71iSEEuiw0

  2. #3722
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Huom. käytetyt vaahtomuovit turpoaa nopeasti, jos ne upottaa huolella öljyyn ennen takaisin asennusta ja ne on vaikea saada takaisin ilman ryppyjä. Laittaisin vähemmällä öljyllä paikoilleen ja sen jälkeen lääkeruiskulla
    Kiitos, hyvä vinkki. Viimeksi juuri tuossa kohtaa homma kesti odottamattoman kauan.

  3. #3723
    Liittynyt
    01/2018
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    88
    Keula Fox 34.

    Ohjeistuksen mukaisessa sagissä paine on 74 psi. Alhaalla olevan ruuvin ( rebound, jos oikein ymmärrän ) olen säätänyt puoleen väliin. Ajan hiekkatietä ja metsäautoteitä, polkuja ei valitettavasti löydy pyörän sijaintipaikkakunnalta.

    En ole täysin tyytyväinen keulan toimintaan, minusta pienissä toistuvissa kuopissa jousitus iskee käsille ja suuremmissa syvissä toistuvissa kuopissa tuntuu että lennän ratin yli. Näin tapahtuu, kun ylhäällä oleva säädin on asennossa täysin open. Mikähän olisi se jousituksen perusafilosofia hiekkateille, kun yläsäätö on asennossa open eli jousitusta on herkimmillään? Pitääkö jousitusta säätää kovemmalle painetta lisäämällä eli sagia pienentämällä ja rebound hitaalle vai mitä tässä kuuluu tehdä? Haen lähinnä perusasetusta paineen ja reboundin suhteen, mistä voisi sitten hieroa säädöt kohdalleen.

  4. #3724
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Peräkkäisten töyssyjen ylilentämisen tunteen estämiseen voisi auttaa oikean alajalan reboundin säätäminen nopeammaksi eli auki suuntaan (jänis symboli, ei kilpikonna). Nopeampi rebound estää keulan painumista kasaan peräkkäisten töyssyjen tapauksessa, kun keula ehtii paremmin palautua töyssyjen välissä pidemmäksi. Koita vaikka vain 2 kliksua täysin nopeasta kohti hitaampaa.
    Voi auttaa pienempien perättäisten töyssyjen käsille lyömisen tunteeseenkin, jos niissäkin keula painui jo vähän syvemmälle jolloin keula ei ollut enää niin ylhäällä, jonka vaimennusalue on ehkä herkempi pienille töyssyille.

  5. #3725
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Weston Katso viesti
    Jos en väärin muista niin Polen orkkiskeulan putki on 25cm. Spacereita tulee Polessa aika pino emäputken päälle. Tai itsekkä ainakin tuli ja niin näkyy olevan promokuvassakin.
    https://polebicycles.com/wp-content/...-1-600x375.jpg
    Kiitoksia kommenteista Weston & Stefa78.

    Jätin sitten leikkaamatta koko putken, kun ei siitä olis paljoakaan uskaltanut napsaista. Ajelen harrikalla toistaiseksi.

    (Tuo kauhea spaceri-pino teki itse asiassa ajoasennolle silti hyvää.)


  6. #3726
    F. Kotlerburg Guest
    Pitäis ilmaruoto vaihtaa. Mitä rasvaa tuonne kannattaa tuupata, kun ei jaksaisi alkaa Slick honeytä erikseen tilailemaan.

  7. #3727
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Oletko pk-seudulta? Pikku-huopalahdesta sitä saa kivijalasta.

    Perun puheeni. Ne ovat muuttaneet johonkin skutsiin
    http://www.shocktherapy.fi/

  8. #3728
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Oletko pk-seudulta?
    En onneksi.

  9. #3729
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    heh, no entäs Turku? Foxcomp voisi toimia. Mutta siellä nyt ei kukaan ainakaan haluaisi asua

  10. #3730
    F. Kotlerburg Guest
    En ole Turustakaan eikä minua nyt kiinnostanut se, että mistä sitä Slick Honeyta saa, koska tästä kylästä sitä ei saa vaan se, että mitä sen tilalla voisi käyttää, jota saa nyt jostain Tokmannilta tai Motonetista.

  11. #3731
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Eikös siihen tarkoitukseen sovi kumia vaurioittamaton tavara, siis käytännössä silikonirasva.

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/600101...nirasva-100-ml

  12. #3732
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    No ei sen slick honeyta tarvi olla mutta kyllä minä laittaisin keulahuoltoon tarkoitettua vaseliinia enkä ihan mitä tahansa ehkä sopivaa tuotetta. Eikai ilmaruodon vaihtamiseen niin kiire ole etteikö voisi viikkoa, max kahta odottaa jotta saa postista varmasti oikeaa tuotetta. Jotain muuta samalla pakettiin niin ei harmita yhtä tuotetta tilata ja postikuluja maksaa. Toinen mun käyttämä on Rock n Rollin super slick grease. Voisin mielelläni postittaa sulle puoliksi käytetyn purkin mutta en halua

    Jos nyt moponettiin haluaa panostaa tässä asiassa niin tämä kelarasva näyttää ihan päteävältä. Mutta onko varmasti sellaista, joka ei vahingoita ja haurastuta keulan komponentteja, liukupintoja, erilaisia kumilaatuja, sopii keulaöljyn kanssa, sopii niille vaahtomuovirinkuloille jne, ei tietenkään ole takuuta.
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/550006...rsal-kelarasva

    Ja kuuluuko sun kylän moponet nyt sitten niihinkään, joissa tuota on saatavilla kun näkyy olevan vain tarjolla noin kolmasosassa myymälöistä.

  13. #3733
    Etujouset vinkuu/inisee kun maastossa kunnolla ajelee. Mistä johtuu ja onko siitä muuta haittaa kuin, että kuulostaa vaan hieman ärsyttävälle?

  14. #3734
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Mahdollisesti rasvan puute ja hetkellisesti ei suurempaa haittaa, pidemmällä aikavälillä tod näk aiheuttaa nopeampaa kulumista. Riippunee keulasta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #3735
    Hankin pyörään taakse Rs super deluxe coil rct:n ja nyt sitten heräsi kysymys tuosta jousen pre loadista. Eli olen käsittänyt että kierretään niin tiukalle, että jousessa ei ole klappia. Mutta saako jousi silti pyöriä akselinsa ympäri. Tuo klappi nimittäin poistuu huomattavasti aikaisemmin, kuin tuo jousen pyöriminen. Olen myös nähnyt joillain videoilla, että kun tuo preload adjusteri on säädetty ja jousesta pyörittää, niin tuo säädin pyörii jousen mukana. Itse kun säädän jousesta klapin pois ja pyöritän pelkästä jousesta, niin pelkkä jousi pyörii ja säädin pysyy paikallaan. Dear Eki, mitä teen väärin?

  16. #3736
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Säädä se sagi sillä preloadilla.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  17. #3737
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    163
    Takaiskarin silmät ei ole puslien keskellä. Yläpäässä nuo prikat ei ole yhtä leveät kuin puslan leveys on joten puslaa jää näkyviin reilu milli kun iskarin laittaa pyörään kiinni ja vasen yläpään prikka heiluu vapaana millin sivuttaissuunnassa (kun iskari on tiukasti kiinni). Alhaallakin jää puslaa näkyviin päästä mutta vain puoli milliä.

    Onko tästä haittaa että puslat ei ole keskitetty ja prikat heiluu?

    Onko noilla prikoilla (ja alapään puslan päällä olevilla sovitteilla) muuta virkaa kuin olla näkösuojana puslalle, mekaanisestihan ne ei tule tiukasti puristuksiin iskarin ja rungon väliin. Eli onko ok että runko on vain suoraan puslaa vasten kiinni?

    Järki sanoo että keskitettyhän nuo pitäisi olla paremmin ja esim yläpään prikat on liian ohuet kun eivät tule tiukasti mitään vasten mutta empä näistä tiedä

    Tein havainnollistavan kuvan


  18. #3738
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Takaiskarin silmät ei ole puslien keskellä. Yläpäässä nuo prikat ei ole yhtä leveät kuin puslan leveys on joten puslaa jää näkyviin reilu milli kun iskarin laittaa pyörään kiinni ja vasen yläpään prikka heiluu vapaana millin sivuttaissuunnassa (kun iskari on tiukasti kiinni). Alhaallakin jää puslaa näkyviin päästä mutta vain puoli milliä.

    Onko tästä haittaa että puslat ei ole keskitetty ja prikat heiluu?

    Onko noilla prikoilla (ja alapään puslan päällä olevilla sovitteilla) muuta virkaa kuin olla näkösuojana puslalle, mekaanisestihan ne ei tule tiukasti puristuksiin iskarin ja rungon väliin. Eli onko ok että runko on vain suoraan puslaa vasten kiinni?

    Järki sanoo että keskitettyhän nuo pitäisi olla paremmin ja esim yläpään prikat on liian ohuet kun eivät tule tiukasti mitään vasten mutta empä näistä tiedä

    Tein havainnollistavan kuvan

    Jos iskari on suorassa, ei tuo liene lyhyellä aikavälillä vaarallista. Jos iskari on vinossa, aiheuttaa se turhaa kitkaa osiin ja se voi tuntua herkkyydessä ja myöhemmin näkyä nopeampana kulumisena. Kun puslat on vinossa, kuorma jakautuu oikean ja vasemman kiinnityspisteen kesken hieman epätasaisemmin, joka taas puslien ja kiinnitysosien jäykkyydestä riippuen aiheuttaa hieman taivutusta iskariin, joka voi näkyä ajan saatossa mäntien ja tiivisteiden kulumisena. Järkevintä lienee kuitenkin siirtää osaset siten, että ne ovat oikeassa linjassa. Tähän tarkoitukseen on työkalujakin olemassa, mutta jos niitä ei ole, niin ruuvipenkin ja sopivien hylsyjen tai lenkkiavaimien avulla osasien paikkaa saa säädettyä. Pistää vaan iskarin ruuvipenkkiin siten, että ottaa riittävän ison hylsyn, joka mahtuu kiinnitysosien läpi ja ottaa kiinni iskarin runkoon lähelle kiinnitysreikää ja painaa toiselta puolelta holkkia ruuvipenkillä. Jos ei löydy ruuvipenkkiä, niin sopivasta pultista voi väsäillä myös työkalun.
    When in doubt, flat out.

  19. #3739
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Metsänpeikko Katso viesti
    Hankin pyörään taakse Rs super deluxe coil rct:n ja nyt sitten heräsi kysymys tuosta jousen pre loadista. Eli olen käsittänyt että kierretään niin tiukalle, että jousessa ei ole klappia. Mutta saako jousi silti pyöriä akselinsa ympäri. Tuo klappi nimittäin poistuu huomattavasti aikaisemmin, kuin tuo jousen pyöriminen. Olen myös nähnyt joillain videoilla, että kun tuo preload adjusteri on säädetty ja jousesta pyörittää, niin tuo säädin pyörii jousen mukana. Itse kun säädän jousesta klapin pois ja pyöritän pelkästä jousesta, niin pelkkä jousi pyörii ja säädin pysyy paikallaan. Dear Eki, mitä teen väärin?
    Siinä kiristysrenkaassa lukee muistaakseni preload min 1.5 turn, max 5, turn. Luki mitä luki, niin rokkarin manuaalista löytyy tuo säätöraja. Jousta ei kannata kiristää yhtään sen enempää, kuin on tarvis, koska se vaikuttaa alkuherkkyyteen. Hieman se jousi saattaa liikkua minimikiristyksellä, kun oikein riuhtoo, mutta ihan holona sen ei pitäisi hölskyä. Kiristysrenkaan kierteessä on muistaakseni 1mm nousu, joten voi olla helpompi mitata preload mittalla, kuin arpoa kierroksia, jos eksaktia säätöä haluaa. SE on hieman epämääräistä, missä se kiristyksen alkun laskee.
    When in doubt, flat out.

  20. #3740
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyschi Katso viesti
    Jos iskari on suorassa, ei tuo liene lyhyellä aikavälillä vaarallista. Jos iskari on vinossa, aiheuttaa se turhaa kitkaa osiin ja se voi tuntua herkkyydessä ja myöhemmin näkyä nopeampana kulumisena. Kun puslat on vinossa, kuorma jakautuu oikean ja vasemman kiinnityspisteen kesken hieman epätasaisemmin, joka taas puslien ja kiinnitysosien jäykkyydestä riippuen aiheuttaa hieman taivutusta iskariin, joka voi näkyä ajan saatossa mäntien ja tiivisteiden kulumisena. Järkevintä lienee kuitenkin siirtää osaset siten, että ne ovat oikeassa linjassa. Tähän tarkoitukseen on työkalujakin olemassa, mutta jos niitä ei ole, niin ruuvipenkin ja sopivien hylsyjen tai lenkkiavaimien avulla osasien paikkaa saa säädettyä. Pistää vaan iskarin ruuvipenkkiin siten, että ottaa riittävän ison hylsyn, joka mahtuu kiinnitysosien läpi ja ottaa kiinni iskarin runkoon lähelle kiinnitysreikää ja painaa toiselta puolelta holkkia ruuvipenkillä. Jos ei löydy ruuvipenkkiä, niin sopivasta pultista voi väsäillä myös työkalun.
    No ei ole vuokrakämpässä mitään ruuvipenkkiä Enkä ala tuota itse työstämään kun tuli tuollaisena uudessa pyörässä. Ihmettelen vain mikä virka noilla spacereilla edes on jos ne ei tule puristuksiin mitään vasten eivätkä suojaa lialtakaan koska heiluu löysänä.

    Tuntuu että kaikissa muissa osissa toleranssit on aika pienet ja toiminta selkeää mutta miksi takaiskarin yläkiinnityksessä on jotain heiluvia prikkoja ja liian pitkä pusla prikkojen kokoon nähden niin että niillä olisi mitään hyötyä?

  21. #3741
    Mikähän mahtaa olla vikana kun tuliterän fillarin Rockshox Recon RL jumittaa ja pitää kitinää?

    Eli se on aina ajamaan lähtiessä jumahtanut ja jos omalla painolla pumppaan alas sitä niin se irtoaa ja toimii hetken aikaa smoothisti, kunnes taas ajon aikanakin jumahtaa. Sitten taas hieman kovemmassa töyssyssä se irtoaa siitä jumista. Haarukka pitää myös ihme kitinää etenkin jumin irtoamisen jälkeen, jos vähän aikaa pumppaan sitä niin ihan normaalisti tuntuu siinä toimivan... Ihan uusi noin 40km ajettu fillari/haarukka kyseessä.

    Onko tuo jokin säätöä vaativa homma vai viallinen kampe? Ensimmäinen ilmajousitettu pyörä itselle, eikä näin tuoreena harrastajana ole ihan perillä noiden sielun elämästä.

  22. #3742
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jotain on pahasti vialla jos vielä ihan uusikin on. Reklamointia vain myyjälle. Toivottavasti saat pian kuntoon.

  23. #3743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Jotain on pahasti vialla jos vielä ihan uusikin on. Reklamointia vain myyjälle. Toivottavasti saat pian kuntoon.
    Osaako kukaan kertoa että minkälainen vika aiheuttaa tuollaisia oireita?

  24. #3744
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ainoa mikä tulee mieleen on se, että lukitus on koko ajan hieman päällä/rikki. Eikös tuossakin mallissa jonkinlainen lukitus ole siinä oikean putken yläpäässä tai etänä mallista riippuen.

  25. #3745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Ainoa mikä tulee mieleen on se, että lukitus on koko ajan hieman päällä/rikki. Eikös tuossakin mallissa jonkinlainen lukitus ole siinä oikean putken yläpäässä tai etänä mallista riippuen.
    On sellainen jolla saa sitä jouston "jäykkyyttä" säädettyä. Toisessa ääriasennossa joustaa kunnolla, toisessa tekee ihan pientä liikettä. Vaikuttaa kyllä siinä mielessä toimivan?

  26. #3746
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kivistö
    Viestit
    36
    Yarin manuaalin mukaan keulaan pitäisi laittaa 5wt öljyä vaimennuspuolelle ja alajalkoihin 0w30 öljyä. Meneekö metsään jos hommaan Motulin 5w tai 10w keulaöljyä ja toiseksi ihan perus 0w moottoriöljyä Motonetin valikoimasta?

    Oliko tuo Motul jotenkin laihempaa kuin perus RockShox keulaöljy, niin onko 10w parempi vaihtoehto vs 5w?

  27. #3747
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fragu Katso viesti

    Oliko tuo Motul jotenkin laihempaa kuin perus RockShox keulaöljy, niin onko 10w parempi vaihtoehto vs 5w?
    Omalla näppituntumalla Motulin 5w oli paksumpaa kuin iskarista poiskaadettu vuoden ajettu Rs:n 5w-vakioöljy.

  28. #3748
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    Vaimennusöljyn pitäisi todennäköisesti olla ~15 cSt.
    https://www.peterverdone.com/wiki/in...eir_properties
    Tuolta voi arpoa omaan käyttöön sopivaa.

  29. #3749
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kivistö
    Viestit
    36
    Kiitos molemmista vastauksista.

  30. #3750
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Keula on FOX 36 Factory E-bike, GRIP2 damper, 29" Boost™, 150mm of travel. Sivulta https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=987 löytyy alajalkoken voiteluöljyjen määrät ja suositukset.

    Katsonko oikean määrän ja laadun vaimenninpuolelle kohdasta: All 36mm Grip and Grip2 Damper-Side Bath, FOX 5wt. Teflon Infused, 40cc? Aika paljon öljyä minusta pelkäksi voiteluksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •