Stenu tarkoittanee kiekon dishingiä eli onko kehä keskellä suhteessa napaan.
![]()
Stenu tarkoittanee kiekon dishingiä eli onko kehä keskellä suhteessa napaan.
![]()
Kiitos näistäkin huomioista. Tuo toispuoleiseksi rihtaaminen vaikuttaa todennäköisimmältä selitykseltä. Ahdas väli on oikealla eli vetopuolella. Tekisikö Shimano tuon tarkoituksella vai vahingossa? Joka tapauksessa pitää tarkistaa viimeistään, kun lauantain brevetti (toisella pyörällä) on ajettu. Tai pyytää rihtaamisen taitavaa kaveria apuun.
Tuota vannetta on tarve siirtää keskelle haarukoita pinnojen avulla. Pyörä ei kulje ihan suoraan, jos renkaat eivä kulje ihan linjassa. Pyöräkasaamot eivät sovita kiekkoja ihan tarkasti runkoon, on noita joutunut hienosäätämään, jotta pyörä kulkee oikein.
Hetkeksi "tupakoimaan" pyörän ääreen ettei lähde siirtämään väärään suuntaan. Nippeleitä auki joka toisesta pinnasta ja vastakkaiselta puolelta saman verran kiini, neljänneskierros suunnilleen. Jos ei riitä sama toiseen kertaan.
Yhden takakiekon vanteen olen joutunut keskittämään uudestaan, jotain neljä milliä jopa. Hyvin onnistuin vaikkei jäsen LJL:n mielestä tommonen käy tämmöiseltä juopolta.
I väntan på ännu dåligare tidet
Eihän me huumorista lannistu!
Ps. Minulla tullut noita kiekkoja kans runsaanpuoleisesti, varmaan laskutaito riittäisi, mutta olkoon. Kaikissa rungoissa mitä nyt on, on 130 mm takahaarukka ja osassa kiekoista on ollut alkujaan 135mm. Noihin kun on pakan vastakkaiselta puolelta vaihtanut kapeamman holkin akselille, niin vannetta on joutunut keskittämään uudelleen ja näin tutustunut tuohonkin ropleemaan. Vanne ei saa paljon olla sivussa kun tuntuu ajossa.
TERU muokkasi tätä : 12.04.2019 at 14.57
Vinoon oli Shimanon kiekko rihdattu, mutta nyt on keskiö ja vanne samalla linjalla. Tarvittiin minua taitavampaa siihen puuhaan. Tilaa on tasaisesti renkaan molemmin puolin ja 40 mm g-one on oikein sopiva. Pyöräkin kulkee varmaan suorempaan, jos ei kuski heilu.
Hyvä juttu, jos on epävarma mitä pitäisi tehdä, on parempi ettei tee mitään!
Ammattilainen auttaa aina...
Kenellä on ollut käytössään Barlow Passit? Extralight vai standard? Tuoko Extralight sijoitukselle vastinetta ilman haitallisia sivuvaikutuksia (kyljet näissä siis ovat ohuemmat, eikö?)?
Ennen "tilaa" napin painamista nöösi toivoo pitempään harrastaneiden mielipiteitä.
En ota vastaan muita ehdotuksia, koska otin stenun heittämän haasteen vastaan. Löysin vain muutamia paikkoja, joista näitä saa:
https://dailybreadcycles.de/store/pr...8-barlow-pass/
https://www.libertecycles.nl/product...pass-700c--38/
https://www.svencycles.com/products/...1037&page=1&q=
Challengen open tubular renkaita on muistaakseni tässäkin ketjussa kehuskeltu. Ovathan ne lateksisisurin kanssa mahtavat ajella, mutta reippaan tonnin ajettuna aika karussa kunnossa alkavat olemaan. Nyt huomasin, että nappulatkin tippuvat kyydistä. Onko tuttu ilmiö? Pistin pikaliimalla kiinni, jos tuolla vielä jonkun lenkin kiertäisi. Toivottavasti kuvalinkki toimii.
https://get.google.com/albumarchive/...AFjBobRU-RgWxB
Specilized Trigger Sport 700x38:t ollut nyt käytössä pitempään.Voisin jopa sanoa, että ovat ehkä parhaat yleisrenkaat gg käyttöön.
+ hinta
+ helppo asentaa, käsipumppu riittää
+ rullaa hyvin asfaltilla
+ rullaa vielä paremmin hiekkatiellä
+ kestää kulutusta, paikkauksia nolla
- painoa vähän enemmän, ei huomaa ajossa
- pito ei paras pehmeällä alustalla
- tubeless ei onnistu
Kun näistä aika jättää, luultavasti kokeiluun lähtee pro:t, tai sitten vähän leveämpi 700x42c sport.
Sven Cyclesistä tilasin omat Steilacoomit. Homma toimi ja tulivat nopeahkosti. Mulla normiversiot, koska en uskaltanut lähteä extralighteihin. Steilacoomissa on sama runko kuin Barlow Passissa. Kyljet on ohuet verrattuna kaikkiin muihin nykyisiin tlr-renkaisiin, mutta ei niin ohuet kuin sisuriaikaan oli kevyimmissä pierunkuorirenkaissa. Steilacoomeissa nappulat estää sen, että pistoreikiä ei tule niin herkästi, joten ehkä olis voinut ottaa ekstralightinkin. Jos haluat mahdollisimman nopeata ja mukavaa kyytiä hyväkuntoisilla hiekkateilla, mutta vähän isommalla flättiriskillä, ota se kevyempi. Jos meinaat ajella yhtään myös karkeammalla sepelillä, niin normiversio on ehkäpä viisaampi valinta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
https://gravelcyclist.com/bicycle-te...s-ext-extreme/
Sorakunkkuihin parempaa suojausta ja kokonaan uusi karkeammalla kuviolla oleva rengas.
On tuttu ilmiö. Chicanen reunanappulat repeää irti asfaltilla kantatessa (niillä kurvailu on muutenkin aika hirveän tuntuista). Yritin liimata Bostikilla, mutta eivät pysyneet kiinni.
Almanzon tuubiversoista ei repeä nappulat koska ovat niin pieniä, mutta kulutuspinnan reuna repsottaa sieltä täältä. Olen liimannut takaisin Aquasurella, jolla myös olen käsitellyt koko kyljet. Aquasurella liimaus on kestänyt hyvin.
Nyt harkinnassa tulevaan sorapyörään ensiasennuskumien tilalle Strada Bianca TLR 36mm. Olettaisin että nuo ovat vähemmän paapomista vaativat kuin Challengen tuubit ja open tubularit, mutta tuskin yhtä smoothit ajotuntumaltaan? Onko kokemuksia? Vaihtoehtona mielessä pyörii myös Barlow Pass, mutta olen lukenut vähän huolestuttavia juttuja varsinkin extralight-version tubelesoinnista.
Mä olen liimaillut noita ihan tavallisella pikaliimalla ja se on tuntunut toimivat hyvin. Alkuperäisen liimauksen laatu taitaa vaihdella noissa aika paljon, koska jotkut yksilöt kestää, jotkut ei.
Mulla oli hetken aikaa TLR Gravel Grinderit, mutta myin pois kun ei ollut yhtään "Challenge-fiilistä". Aavistuksen muuten sama vika mun mielestä myös OT Strada Biancassa ja OT Gravel Grinderissa. Luulisin olevan tuplapistosuojauksen syytä. Lähimmäksi Challengen tuubien ja OT-krossirenkaiden tuntumaa pääset Compasseilla. Perusversiokin on jo huomattavasti parempi kuin TLR-Challenge, mutta luultavasti myös herkempi pistoille, koska Compasseissa ei ole minkäänlaisia pistosuojanauhoja.
Mitä tubelesointiin tulee, niin ainakin ei-Extralight Steilacoomit tubelesoitui helpohkosti. Kompuran tai jonkinmoisen possauttimen vaativat kyllä, että sai nousemaan vanteille. Mulla on ehkä joku 600 km takana niillä. Käytössä kyljet ovat pitäneet hyvin, eivätkä tihkuneet läpi edes uusina. Litkuna perus-Stan's. Käytössä ei ole ollut minkäänlaisia blurppaus- tms. ongelmia eikä flättejäkään, vaikka tuli ajettua tappajasepelilläkin jonkun verran, mutta Steilacoomeissa on tosiaan se nappula.
Ps. Mikä on tulossa soratiepyöräksi?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mikäs olisi raadin mielestä se trendikkäin gg-rengas tällä hetkellä? Nyt alla Challengen GG Prot ja lateksit, mutta tubeless-hommia olen harkinnut tilalle. Ovatko Panaracerin SK:t edelleen rokkenrollia?
Foorumillahan kuuluu asiaan kehua omia valintojaan, joten SoraKunkut on edelleen ihan törkeän rokkenroll!
Kokeilemisen arvoinen on myös Hutsun Overide. Mielenkiintoinen olisi myös Spessun Pathfinder, mutta siitä ei ole vielä kokemuksia. Ja niin, Kendalta Flintridge tai Happy Medium?
Kiitos Stenulle kommenteista. Maagista sukkasillaanhipsuttelu-fiilistä arvotan kyllä kovasti joten pitänee varmaan laittaa Barlow Passit tilaukseen. Pyöräksi on tulossa Giant Revolt Advanced 0 kun sellainen järjestyi sopivasti. Bikeradar antoikin sille ainoan miinuksen orkkisrenkaista. Saas nähdä onko Revolt liiankin mukava sohva kisakireään kivirekeen tottuneelle underbiking-ihmiselle.
Noista Santein linkittämistä Panaraverin nappularenkaista tuli mieleeni, että pidättekö ao. artikkelin pohdinnoista huolimatta SK:ta parempana sekalaiseen sora- ja asfalttitieajeluun kuin vastaavaa sliksiä, kun tarkoitus ei siis ole ajella pehmeässä maastossa?
https://janheine.wordpress.com/2017/...-gravel-tires/
Sinänsä tuo pistosuojaus kuulostaa kiinnostavalta.
Kompromissi sliksin ja kuvioidun renkaan välillä voisi olla WTB Explorer, mutta on kohtalaisen kallis ja jostain netin syövereistä olen muistaakseni lukenut siihen liittyvistä ongelmista kestävyyden suhteen. 60 euron rengas saisi pitää ilmat sisäpuolella.
https://www.bikeshop.fi/WTB-Exposure...pa/pW010-0643/
Minulla onpi alla SKt 40 millin koossa yhdessä kulkimessa. Moni on ollut tyytyväinen näihin gummeihin. Minäkin. Harkitsen jopa kesäistä Keski-Euroopan turnetta tehtäväksi näillä, vaikka tarkoitus on pääasiassa ajella asfaltilla.
Sitten ehkä hieman tuntemattomampi WTB Explorer, jotka ovat taasen alla toisessa kulkimessa. Ostin 30 mm koossa, mutta ovat venyneet 33 milliin Stanin graileilla. Taitavat sitten nuo leveämmät olla aivan toisenlaisella kuvioinnilla. Mutta näistä omistani (jotka ovat nyt ehkä hieman väärän otsikon alla): alkuun oli noita ilmaongelmia, mutta sen jälkeen ovat pitäneet ilmat sisällään. Nämä ostin, kun halusin SKta nopeammat renkaat, joilla mennään tarvittaessa porukkamaantielenkeille minkä lisäksi kaikki mahdollinen yleisliikenne mukaan lukien hiekkatiet. Toimii kaikissa näissä tehtävissä sangen mainiosti. Hinta hirvitti, mutta Lauttasaaren iBikessa saavat Hepolaiset tuntuvan alennuksen.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Huomio Compassien tubelesoinnista: yritin siirtää ne mun ykköskiekoille, joissa on Hed Belgium Plussat vanteina. Hedeissä on aika kapea hylly ja niiden kanssa Compassien tubelesointi vaatisi kunnon kompressorin. Schwalben poksauttimessa ei riitä ilmat nostamaan rengasta vanteelle. Compassien kyljet on niin löysät ja joustavat, että renkaan poksauttaminen paikoilleen ei mennyt ihan tosta vaaan. Käytännössä vanteelle saaminen edellyttää sitä, että nostaa toisen reunan sisurilla paikoilleen (tai monta kerrosta teippiä, että saa renkaan istumaan tiiviimmin). Mutta sitten kun sisurista päästi paineet pois, tipahti rengas hyllyltä ja joutui palaamaan alkuun. En jaksanut taistella pitempään ja laitoin renkaan takas WTB:n Criss Cross -vanteelle, jossa on leveämpi hylly. Ei siis kaikkein helpoin tubelesoitava ja suositeltavampi leveähyllyisen vanteen kanssa. Esim. tlr Open Prot vois toimia hyvin. Vaivan väärti kuitenkin.
Donnellyn cyclocross-tubelekset nousee Hedeille helposti kertalaakista. Ei tartte sisuria avuksi ja pysyy hyllyllä, vaikka tiputtaa paineet litkujen laittamista varten, joten yhteensopivuusongelma on selkeästi enemmän renkaan kuin vanteen vika.
Toinen huono puoli Steilacoomeissa on se, että ne on niin kivat ajaa, että jää kaikki muut kiekot ja renkaat käyttämättä... Mulla on kolmet kiekot Gravaan, yleensä on ollut jotkut paksummat gg-renkaat yksillä kiekoilla, kapeammat ja nappulaisemmat cx-renkaat toisilla krossitreenejä varten ja välillä myös jotkut sileämmät asfalttiajoja varten. Steilacoomeilla menee kaikki ajot niin mukavasti, että muut jää vaille käyttöä![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Virittelemässä 650b kiekkosettiä. Vaikuttaisi että 50mn rengas mahtuu vielä pyörimään. Kuvio voisi olla hieman rouheampi. WTB Sendero ? Suosituksia ?
Bike-Components ilmoitteli, että Panaracerin uudet Gravelking plus-renkaat on tulossa pikapuoliin ennakkomyyntiin ja toimitukset alkanee toukokuun puolivälissä.
Eka GravelKing SK litkutusyritys jäi todellakin yrityksen asteelle, ei puhettakaan. Kun oli reissuun lähtö niin sisurit ja menoksi.
Toinen kerta toden sanoi. RR411 vanne, edessä kaksi kiekkaa ja takana yksi DT:n omaa teippiä.
I väntan på ännu dåligare tidet
Lainaus vuoden takaa: onko näistä kertynyt kenellekään kokemuksia? Kuvio vaikuttaa mukavan maltillisen rullaavalta ja 460g painokin ihan ok 40-milliselle.
Harkitsen kovasti Vagabondiin, kun 57mm G-onet kyllästyttää. Rullaavat ihan kelvollisesti mutta paksuutta on aivan liikaa omalle ajofiilikselle.
Taitaa olla kylkien vuotaminen ominaista WTB:n renkaille. Mulla on 42 mm Resolutet ja 30 mm Exposuret käytössä ja kummatkin tekee sitä. Ei nyt mikään paha nakki aina välillä lisätä ilmaa renkaisiin, mutta olishan se mukavampaa kun sellaisesta ei tarvis huolehtia.
Noi 30 mm Exposuret on kyl melkein gravel kokoa, omat on 20 mm sisäleveyden vanteilla n. 34 mm leveät ja oikein mukavat ajossa. 32-milliset on ilmeisesti samalla rungolla, mutta pikkuruisten nappuloiden ansiosta niissä lukee kyljessä 32 mm. 34-millisten Exposurejen todellinen leveys kiinnostaisi.
Otin tänään pitkästä aikaa alle pyörän, josta löytyvät nuo WTBn Exposuret. Yhtään eivät olleet ilmat hävinneet noin kahden viikon aikana. Muistiinpanojeni mukaan litkuna edessä normi-Stan ja takana Race sealant. Olisikohan tuo jälkimmäinen loppunut kesken asennuksen, kun olen vain taakse sitä laittanut. Niin tai näin, niin yleensä tuo tuhdimpi Stan takaa myös ilman pysyvyyden asennusvaiheessa, jollainen oli muistaakseni ongelmana yhteiselomme alkutaipaleella.
Kirjanmerkit