Polut Pirkkolassa näyttivät hyviltä hiihtolenkillä kurkattuna. Myös Pakilan ja Paloheinän välinen osuus näytti oleva ajettavissa kelvosti.
Polut Pirkkolassa näyttivät hyviltä hiihtolenkillä kurkattuna. Myös Pakilan ja Paloheinän välinen osuus näytti oleva ajettavissa kelvosti.
Aamupäivällä sää oli hieno ja keskeisimpiä polkuja (olivat vielä jäässä) pitkin pääsi ISP:lla ajamaankin, pienemmillä poluilla kyllä alkoi luikertamaan liikaa...
![]()
Minäkin kävin läskillä toteamassa, että kondiksessa ovat. Tosin joku oli Maunulan maisemissa vetänyt ”normimaasturilla” aika syvällä. Niin vain vaikeutti tuo railo jopa läskillä menoa. On täytynyt olla raskasta menoa. Ukrainanpolulla pystyi vetämään tosi lujaa.
Päivällä toteutui varjopaikoissa jopa hankikanto. Kokeilin myös Paloheinän maisemissa pellolla, mutta auringon lämpö lopetti nämä kokeilut heti alkuunsa.
6/5 blissiä oli Kepu-poluilla krossailu tänään. Ihan noin sileetä ei ollut joka paikassa, mutta Laakso-Munkkikoski meni 99-prosenttisesti ajamalla, jopa se ennen Maunulaa oleva kesällä kivikkoinen ylämäki joka nousee mastolle vievälle kalliolle.
Pirkkolan uimahallin itäpuolen ylämäessä tuli joku täpärikuski täysiä vastaan ja sanaton viestintä kertoi vähän sellaisesta pois MUN alamäestä -tyyppisestä asenteesta. Yksi polkulaittomaksi tuunatulta vaikuttanut sähköpyörä myös.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Huomisen päivän kunto kiinnostaisi, eli jos joku oli tänään ajamassa kepussa, niin polkuraportit kiinnostaa.
“I'm a little bit whoor, a little bit whaeey, a little bit swish-swish-swish! I'm a little bit dodgy, I'm a geezer."
Tänään pääpolut olivat hyvässä ajokunnossa Laakso Hakamäentie välillä (ainakin Dillinger5:lla). Joissain paikoissa vähän sohjoa mutta pohja kuitenkin kiinteä.
Parissa kohtaa oli sulamisvesi tehnyt eturenkaan mentävän kuopan polkuun eli tuollaiseen ei kannata ajaa, ainakaan lujaa.
Tänään en ajellut Keskuspuistossa, mutta vastaavissa olosuhteissa. Siellä on nyt tarjolla vauhtia ja vaarallisia tilanteita tosiaan, kun yks’ kaks’ edessä on parinkymmenen sentin syviä kanjoneita.
Sent from my iPad using Tapatalk
Löysin keskellä metsää sen ukrainapolun viittoja. Jänniä tilanteita tosiaan kun tulee vauhdilla ja huomaa että pitkospuita on alla, ja vierestä on saapas uponnut todella syvälle lumeen. Samalla lumi on tamppaantunut harjanteeksi keskellä pitkospuita, ja se on vielä jäinen. Tuurilla ja nastoilla siitä selvittiin.
Kuninkaantammentie on sitten latua. Viereisellä pellolla kulkee samaan suuntaan latu. Viereinen ulkoiluväylä on latua. Eli kohti haltialaa ei oikein pääse ellei aja ladulla.
Fallintie on latua. Viereisellä pellolla on samansuuntanen latu.
Haltialasta kun jatkaa ulkoiluväylää Vantaan joen länsireunaa pitkin on latua. Niin jäinen että tokkopa menee montaa päivää ennen kuin se on ei-latua.
Muutto suoritettu, saa alkaa tutkimaan haltialaa vähän useammin.
Olisko minun vuoro olla tylsä...
Kyseinen polkuhan on varsin suosittu ulkoilijoiden, suunnistajien ja kaikenlaisten lapsiryhmien parissa joten siellä ”tykittely / kaahailu / stravailu” -hommissa olisi syytä huomioida muut kulkijat erityisen hyvin.
Löytyipä hyvä sivu jossa nuo ladut on merkattu: https://ulkoliikunta.fi/ Helpottaa vähän suunnittelua.
marco1: Vauhti on niin suhteellista. Mun vauhdissa ehtii kyllä huomioimaan kaikkia.
Ulkoliikunta.fi palvelusta puuttuu latuja ja ne on monin paikoin väärin. Piirtein viime talvena laduista kartan, suunnilleen noin ne on tänäkin talvena. Pyöräpolut tuosta puuttuu. Pisteviivat eivät ole koneella tehtyjä baanoja, ajoittaisia luomuoikolatuja.
![]()
Ei taida baanat sulaa auki viikonlopuksi. Huomenna vielä pakkaspäivä ja viikonlopuksi nollaan.
Missäköhän sitä viikonloppuna pyöräilisi...
-K
Pakkasella baanat on ihan parhautta, tietty jos siellä on kauheita uria ja monttuja voi vähän häiritä
Jos löytyy oakleyn kova aurinkolasikoteloa missä soc merkkiset juoksuhanskat sisällä, niin voi poimia talteen. Tippui takataskusta lenkillä jonnekin ylästön voimalinjat - laakso välillä.
Polut oli hyvässä ja nopeassa kunnossa. Paikoin pahoja uria ja pari puuta kaatunut polulle paloheinässä, mutta kokonaisuus hyvä ja rengas-suosituksena isp.
Tänään oli varsin hyvät kelit ajaa ja näkyihän poluilla muitakin menossa. (Varma)kevään merkki eli kippurasarvinenkin siellä tuli vastaan
Monttuja ja uria oli jonkin verran joten ihan kesävauhtia ei voinnut rymistellä.
Muuta ei jäännyt kaipaamaan kuin fättiin joustokeulaa...
(Kuuluisivatkohan nämä kuvat ennemmin tuonne fatbike fiilistelyyn)
Mikäköhän on päivän kunto 🤔
Viime viikonloppuna meni välillä jo sohjon puolelle.
-K
Tänään läpi koko keskuspuisto aina Paloheinästä eteläisimpään kärkeen ja takaisin. Jotain 20+km tästä tulee.
Oikeastaan muutamissa kohdissa reitti on lähtenyt pehmenemään ja mennyt soseeksi -> Isot urat. (lähinnä Pirkkolan seutu ja sitten eteläkärjen vähemmän ajetut pätkät.). Pääsääntöisesti kuitenkin ura on ajettavassa kunnossa. Pohjoisessa Kehä-1 - Paloheinä reitti on jäistä ja en ilman nastoja suosittele ajamaan.
Mukavaa oli ja kohtuu rauhassa sai ajaa!
-K
Pitkäkoski-Pirkkola bueno. Löysä mössö sulanut pois polkujen pinnalta enimmäkseen ja kova ydin jäljellä. Yllätys oli.
Ei varmaan vielä ilman nastoja kannata?
Tietääköhän joku tarkemmin, mitä toi "pyöräilyä maastossa rajoitetaan" tarkoitetaan?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006043822.html
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Edit: Kyse lienee tästä: https://www.hel.fi/static/liitteet/k...s-28012019.pdf sivulla 70:
Maastopyöräily sallitaan merkityillä poluilla, eli opastetuilla luontopoluilla ja merkityillä ulkoilupo-luilla. Näiden pituus on suojelualueella yhteensä noin 10 kilometriä. Opasteissa suositellaan maastopyöräilyn välttämistä erittäin kosteina kausina kulumisen vähentämiseksi.
Lopputulos jää nähtäväksi mutta raportti vaikuttaa kyllä ihan asiantuntevasti laaditulta ja siinä tunnistettu ihan oikeita asioita:
Polkujen ylläpidossa on huomioitava kävelijöiden ja maastopyöräilijöiden yhteiskäyttö. Polkuja ei tule kunnostaa tasaiseksi, koska silloin maastopyöräilijöiden vauhti kasvaa liian kovaksi suhteessa kävelijöihin. Maastopyöräilijät hakeutuvat haasteellisiin paikkoihin ja karttavat ulkoiluteitä. Polkukunnostuksen vaarana on, että polkuverkosto laajenee entisestään, jos kävelijät hakeutuvat maastopyöräilijöiden alta pois pienemmille poluille, jonka jälkeen maastopyöräilijät löytävät uusia haasteellisempia pienpolkuja.
marco1 muokkasi tätä : 28.03.2019 at 15.48
Missäs kunnossa kepun polut on ?
Ohi ajaessa jäisiltä näyttivät. Jos jaksankerkiän vkl niin nastoilla eka.
Nyt alkaa olemaan polut kuivia ja kivet ja juuret myös. Aitakin näytti olevan entisellä paikalla kun siitä oltiin jo huolissaan.
![]()
^Aika selvästi on kevät Hesassa pari viikkoa edellä verrattuna Vantaan maastoihin. Ei meinaan kuivia paikkoja juuri ole. Joku jäälämpärekin vielä, mutaa ja vesilammikoita. Kalliot, ja polut kallioilla on kyllä jo kuivia. Sinänsä mielenkiintoista että tämänkin verran eroa paikkojen kunnossa vaikka välimatka on aika pieni.
Tässä vantaan rajalla itä-hki on myös ihan kuivaa. Mahtikelit ajella!
Kirjanmerkit