Löytyisköhän jostain taulukko, jossa olisi lueteltu nykyisin tuotannossa olevat joustohaarukat ja ehkä jopa takaiskarit. Meikäläiselle on vähän hepreaa minkä tasoisia esim. RockShoxin eri mallit ovat. Jotain osviittaa saa kun katsoo jostain nettikaupasta hintoja, mutta olisi kiva lukea jostain taulukosta mitkä eri merkkien keulat on suunnilleen samalla tasolla ominaisuuksiensa suhteen.
Onko moderni ('17/18) RockShox Reba RL 26" Solo Air 100 toiminnaltaan parempi kuin vanha(~2010) Fox 100 32 Fit?
Eli ei puhuta kulumisesta vaan 1:1 toiminnasta/vaimennuksesta. 26" keulat alkaa olla vaikeita hankkia mutta jos
esim hypoteettisesti tuollainen rokkari olisi hyvin halvalla niin olisiko upgrade vai down?
edit. Toki samalla lailla uudempia Sidejä on ihan samoihin hintoihin satunnaisesti vielä.
Tuli juuri paketista Radonin 29" hardtaili, jossa keulana RockShox Judy gold. Ja kysymys koskee keulan outoa tökkivää toimintaa, tuntuu että se painuu ja palautuu 1cm portaissa. Eli keulan herkkyys on hävyksissä. Vertailukohtana aikoinaan oli(10v sitten) reba dualair jossa tällästä en havainnut. Eikä myöskään Fox 32 floatissa. Eli voiko se olla "uutuuden jäykkyyttä" vai onko keula vaan huono tai ei ole suunniteltu 130-150psi paineelle (lue: painavalle kuskille)
Judy ei taida ihan painia samassa sarjassa fox floatin tai reban edes.
Auttaa kummasti, jos kertoo version. Judy goldista löytyy vieteriversio ja ilmaversio.
Se vieteri varmasti onkin huono.
KotooTöihin muokkasi tätä : 12.04.2019 at 19.30 Syy: Lisäys
Tarkistin juuri eikä pitäisi judystä löytyä kuin solo air, 30 mallista on vieteri. Ja kyllä tuonne juuri paineita säädin eli ilmajousi. Pakosti siinä on jokin toiminnallinen juttu mikä estää tolppien portaattoman liikkuvuuden
Typerä kysymys.
Mutta onko jousituksen määrässä otettu huomioon sag.iä
Eli jos on vaikka 120mm keula niin jääkö siitä käyttöön vain 100mm vai onko se ilman "kuskia" yli 120mm? Sillä kysyn kun en saa axle to crown mittaa täsmäämään netissä ilmoitetun kanssa? Olipas vaikeasti kysytty mut jos joku saa kiinni niin valaiskoon.
Esim. tossa suntourin 650+ keulassa netti näyttää axle to crown mitaksi 530mm ja äsken mittasin niin 540mm. 120mm keula kyseessä.
Kyllä se 120 mm on koko joustomatka. Siitä on sitten sagi pois.
Vaihdoin talouden Judy 120mm Gold RL keulaan uudet öljyt alajalkoihin, 6ml Foxin 20wt goldia per puoli kun sitä on hyllyssä. Keula kyllä herkistyi mutta tökkiminen on yhä läsnä. Etenkin jos lisää painoa keulan päällä, loppusentit menee todella tökkien. Pyörä jäykkäperä 65 asteen staattisella keulakulmalla eli aika paljon jo tulee paino ohi keulan suunnan. Kun taas painaa keulan suuntaan, keula toimii herkästi. Vaikuttaa siis osin keulan jäykkyysongelmalta. Ajossa tulevat töyssyt onneksi yleensä tulee enempi keulan suuntaan. Pyörän käyttäjä ei onneksi ole mun tavoin satakiloinen joten ehkä tuo ajaa asiansa, varsinkin maastoon ei sillä usein varmastikaan eksytä. Selkeästi kuitenkin rimpulampi kuin 120mm SID saati 140mm Fox34 joihin vertasin.
Jees vain rokkarista mulla kokemusta.
Monarch plus rc3 ongelma.. talven aikana tiivisteet vuotaneet jolloin ilmat ja öljyt menneet sekaisin.
Vaihdoin öljyt ja ilmakannuksi debonairin. Iskari alunperin Spessun autosag.
Ongelma: ilmat sisään ja sag testaus. Ilmaa sujahtaa pihalle ja sag n. 35%.
Ilmasin iskarin uudelleen ja vaihdoin IFP kannun korkin tiivisteen. IFP
O-rengas puuttui joten en saanut vaihdettua sitä. Paineet IFP kannussa ja ilmapuolella kunnossa.. Vaan ei kanna iskari enään ollenkaan.
Sag: maksimi jousto.
Mikä meni pieleen ja minkä tiivisteen onnistuin tuhoamaan?
Oliskohan Debonair-kannun ulompi kuori jotenkin löysällä? Jos ilma karkaa sitä kautta.
Tai sitten ilma vaan menee negapuolelle vasta sagitestin kohdalla ja pitää vaan pumpata lisää ilmaa. Eikai tää muu voi olla kuin ilmakannun ongelma.
Kuinka tuo keulojen paine mahtaa korreloida keulan keston ja huoltotarpeen kanssa? Meikeläinen pärjää Foxeilla noin 90 psi paineilla kun vastaavat Rokkarit vaatii noin 120 psi.
Oma Fox on tähän asti pitänyt paineensa aika hienosti. Kerran keväällä tarkistaa tuon 90 psi, niin sillä pärjää koko kesän. Kun aikoinaan vanha Rokkari piti tsekata paljon useammin, liki viikottain.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?id=551&m=bike
https://www.sram.com/sites/default/f...chart_2015.pdf
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Motion Control DNA:ssa tuntuu klappia ajettaessa lukituksen väliasennoissa, mistä kyse? Klappi tuntuu keulan vaihtaessa suuntaa epätasaisuuksissa ja esim. nopesti ylös-alas pumpatessa. Ikäänkuin vaimentimessa olisi pieni vapaa kohta ennenkuin vaimennus lähtee mukaan. Nuppi täysin auki ja täysin kiinni -asennoissa klappia ei tunnu.
Keula on -17/-18 Reba.
Mulla Manitou Mastodon odottelee asennusta Scoop Singleen. Tarkoitus on joskus vielä ostaa Pole Taiga, ja aion siirtää tuon keulan aikanaan siihen. Singlen emäputki on 10 cm (https://cdn.verk.net/960/images/14/2...9-1538x607.jpg , M-koko), kun Taigassa se olisi 14 cm (https://polebicycles.com/taiga/ , M-koko).
Kuvittelen että olen turvassa kun leikkaan Mastodonin niin että jätän 4 cm enemmän putkea kuin mitä Singlessä tarvitsisi, mutta onko näin? Pitäisikö osata huomioida jotain mitä en liian suoraviivaisella ajattelulla tajua? Rumahan tuosta varmasti tulee kun Singlessä jää niin paljon putkea näkösälle, mutta sen kanssa nyt vain on pakko elää.
No mahdolliset spacerit ja stemmin paksuus kannattaa miettiä myös, ja että onko se ajoasento polessa sopiva just sil minimi korkeudella.
Jos en väärin muista niin Polen orkkiskeulan putki on 25cm. Spacereita tulee Polessa aika pino emäputken päälle. Tai itsekkä ainakin tuli ja niin näkyy olevan promokuvassakin.
https://polebicycles.com/wp-content/...-1-600x375.jpg
Milloin täysjoustopyörän iskarit on hyvä käyttää huollossa? Tietyn kilometrimäärän välein vai vasta silloin kun niissä ilmenee jotain ongelmia?
200 h tai kerran vuoteen on yleisin ohje täyshuollolle. Etuiskariin 50 tunnin välein alajalkojen öljynvaihto ja vaahtomuovirinkuloiden putsaus.
Putsaus, miten ja millä aineilla?
Pitäisikö etuiskarin (Fox 32) lukittuna pitää keula niin, että se ei jousta kuin nimeksi. Ko. keula oli ammattilaisen huollossa ja joustossa ei mitään eroa, onko lukittu vai ei?
Kirjanmerkit