FillariHephaGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Pyörämatka Riikaan - apua suunnittelussa?

Pyörämatka Riikaan - apua suunnittelussa?

Moikka!

Ollaan kaverin kanssa lähdössä kesällä Riikaan pyöräilemään täältä Helsingistä. Ollaan siis amatöörejä pyöräilemisen suhteen, ja ollaan tässä pohtimassa kuinka tätä reissun suunnittelua kannattaisi lähteä purkamaan. Ajattelin, että paras paikka kysyä olisi varmasti täältä fillarifoorumilta, kun täällä tuntuu olevan tietävää jengiä

Siis muutama kysymys:
    -kuinka monta päivää kannattaa varata Riikaan pyöräilemiseen realistisesti normaalikuntoisille jäbille?
    -minkälainen varustus, eli ainakin vaatteet ja matkatavarat?
    -mitä työkaluja / pyörätarvikkeita (pumppu, jakoavain)?
    -kuulimme huhua, että Virossa ja Latviassa olisi matkan varrella jotain muita pyöräilijöitä jotka ottaa omaan kotiinsa koisimaan ilmaiseksi. Onko tämä vain tornaria vai totuus?
    -mitä evästä kannattaa ottaa pyöräilyn ajaksi, mikä olisi kätevää ravintoa polkemisen aikana?
    -minkä kysymyksen unohdin tässä kysyä, ja mikä on siihen vastaus?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

No tästä on jokaisella omia kokemuksia. Warmshover sivusto on sohvamatkailijoiden sivusto siis pyöräilijöiden. Kannattaa liittyä, olen saanut majapaikan ja myös antanut majapaikan. Muuten tavaroiden suhteen itse käyttänyt käytäntöä, se mitä meinaat ottaa mukaan, laita sängylle ja puolet pois.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Okei, pistetään toi Warmshover korvan taakse. Kiitoksia vinkistä

Lähetetty minun HP laitteesta Mozilla Firefoxilla.

Mitä tahansa suunittelette, ÄLKÄÄ ajako Latviassa väliä Salatsi-Saulkrasti Via Balticaa pitkin. Rekkaliikenne jäätävää, piennar kapeahko ja renkaiden vaijerinkudospätkiä tie täynnä eli rengasrikkoja luvassa. Riian lähettyvillä sisääntulotiet todella kapeita ja jäätävä liikenne ainakin ruuhka-aikoina.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Suorinta reittiähän Tallinnasta Riikaan on kolmisensataa kilsaa joten jos on vain halu syödä kilsoja ja päästä perille nopeasti "amatöörikin" kai hoitaisi ton kolmessa päivässä. Silloin mennään kyllä Via Balticaa pyöräily pääasiana eikä välttämättä ole kovin kivaa jos muutakin reissulta haluaa. Ensinnäkin Tallinnasta alas kannattaa mennä reittiä Raplan kautta. Pärnun jälkeen joutuu menemään Via Balticalle joksikin matkaa mutta ennen rajaa on hieno vaihtoehto n 30 kilsaa Häädemeestestä Ainaziin Latvian puolelle.

Itse olen muutamankin kerran ajanut Via Balticaa Latviankin puolella ilman kuolemanpelkoa ja rengasrikkoja, ei toki kovin hauskaa itsessään mutta se vain on lyhyin reitti. Hieman sisämaahan koukaten Limbazin kautta ton pystyy välttämään mutta ainakin vielä joitakin vuosia sitten sillä osuudella on jonkin verran soratietä ja itse olen sitä mieltä että minkä tahansa reitin Latviassa ottaakin: älkää menkö siellä päällystämättömille teille!

Pidempi reittimahdollisuus on Valgan kautta rajan ylitys, siitä tullee nelisensataa kilsaa.

Peruskysymykset varusteista, vaatteista ja työkaluista on ihan oma lukunsa mutta pääohje joka tossa jo tulikin on tosiaan että kattoo mitä aattelee ottavansa, ja sitten karsii siitä pois. Monenlaisia "pakkauslistoja" löytyy kyllä pilvin pimein.

warmshowers.org tosiaan on matkafillaristien sohvasurffaaja-rinki, muutamia hosteja on tollakin välillä, ei kyllä montaa eikä sen varaan kannata aina kauheasti laskea, kaikki eivät vaivaudu edes vastaamaan kyselyihin taikka eivät syystä tai toisesta voi ottaa vierasta kun kysyy. Tosin silloin kun homma toimii se on todella jees.

Soininvaaran "Fillarilla Nizzaan" -kirja (vieläkin saatavana, esim Adlibriksessä) tarjoaa vinkkejä matkailuun/retkeilyyn, joka tehdään mahdollisimman vähillä varusteilla. Soininvaara myös lähti reissulleen Tallinnasta ja ajeli Baltian läpi Puolaan jne. Voisi olla hyvä lukaista tuokin omien pohdintojen ja ratkaisujen pohjaksi.

Virossa ja Latviassa rannat ovat yleistä omaisuutta, joten jos kantti ja kalusto kestää ja aikaa on riittämiin voi yrittää seurata rannikkoa aina Riikaan asti.

Kaameassa vesisateessa meidän piti valita ajaako Salatsista Limbazin kautta Saulkrastiin vai via Balticaa. Koska oli niin märkää, valitsimme Via Baltican. Kuivalla säällä Limbazi olisi ollut ykkösvaihtoehto. Iklassa rajalla on halpa hostelli entisessä rajavartijoiden majapaikassa. Vieressä huoltikselta saa särvintä.

https://www.youtube.com/watch?v=cT1Iznnu6o4 tuosta voi katsella 1:10 kohdalta muutaman sekunnin väläyksen. Todella inhottavaa ja vaarallista. Ei ollut rengasrikkoja onneksi. Baltiassa kannattaa varautua siihen, että bussipysäkkejä on paljon ja osa toimii todella hyvin sateensuojina. Ovat niin suuria.

Mutta siis, tuota Salatsi Saulkrasti-väliä ei kannata ajaa via Balticaa. Salatsin pohjoispuolella vaihtoehtoisia reittejä ja Balticaa seurailevia pikkuteitä kyllä on.
    Saulkrastissakin on halpa ja jopa hyvä hotelli, maksoikohan kympin/henkilö. Oli sellaisessa Banja-nimisessä datsakylässä. Hotellin vieressä oli hyvin erikoinen pieni kauppa, josta saa särvintä ja varsinkin viinaa, jos sitä juo.

Jos aikaa on, ajaisin Tallinnasta kaakkoon, vaihtoehtoisia reittejä on pari. Tarttoon on 200km. Sieltä yhdessä päivässä rajakaupunki Valgaan. Valgasta Otepäähän, Otepäästä Valmiera ja Cesis ja Sigulda. Tähän saa menemään viikonkin. Liikennettä on vähän, hinnat on halpoja. Olen tuon reitin ajanut.

Sigulda-Riga-väli on minulle tuntematon, sitä en uskalla suositella. Päätie on ainakin vilkas mutta leveäkin.

Latviassa jos aikoo poiketa Via Balticalta, kannattaa ehdottomasti panostaa rengasleveyteen. Todennäköisesti kannattaa olla vähintään 50mm leveyttä. 37mm leveillä renkailla jouduimme vaimon kanssa taluttamaan pyöriä eräässä kohdassa 10km, koska Latviassa erityisesti pikkutiet ovat jostain syystä aika usein varsin upottavaa hiekkaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Latviassa jos aikoo poiketa Via Balticalta, kannattaa ehdottomasti panostaa rengasleveyteen. Todennäköisesti kannattaa olla vähintään 50mm leveyttä. 37mm leveillä renkailla jouduimme vaimon kanssa taluttamaan pyöriä eräässä kohdassa 10km, koska Latviassa erityisesti pikkutiet ovat jostain syystä aika usein varsin upottavaa hiekkaa
    Ihan samanlaisia kokemuksia viimekesältä. Kaikki rantojen lähellä olevat mäntymetsissä olevat tiet aivan kauheaa irtohiekkaa ja lastatulla filolla ei onnistunut eteneminen kuin tunkkaamalla. Siis tälläisiä polkuja:
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Meidän kokemus tosin oli enemmän sisämaan maanteistä. Latvia on aika haastava fillarointimaa

Tämä topic osuikin sopivasti, kun olin juuri tulossa kysymään kokemuksia ja vinkkejä Baltiaan. Tuli melko ex tempore ajatus ajella Tallinnasta Kuurinkynnäälle niin rantoja pitkin kuin mahdollista, toki hyvistä nähtävyys- tai luontosyistä poikkeamat sisämaahan päin mahdollisia tai jopa suotavia. Pääsääntöisesti wild camping -tyyliin niin kuin lähes aina ennenkin. Mieluiten ajaisin päällystetyillä tai kovilla/kovahkoilla päällystämättömillä teillä, joten vinkit rannikon teiden pehmeydestä ja rengasleveydestä tulivat tarpeeseen. Google Earthia olen tässä nopeasti käyttänyt suunnittelun apuna, mutta voin äkkiä hakea tai tilata kirjallista materiaalia, jos joku osaa suositella jotain?

Vai olisiko sittenkin parempi kääntyä alkuperäisen suunnitelman puoleen, pistää maantiepyörä autoon ja ajella Jyllannin länsiosiin...

Jos/kun paluumatkan Kuurinkynnäältä tai jostain välipisteestä haluaisi tehdä junalla ja/tai bussilla, miten onnistuu? Eli pyörä varusteineen pitäisi saada kyytiin.

Joukuinen syy miksi pikkutiet ovat heikka on hiekkainen maaperä mistä voi taas nauttia hiekkarannassa. Virossa on hiekka vähemmän, Latviassa on hiekka melkein joka puolella. Soratiet taas kun on tehty kalkkikivestä niin kuiva tie tomua hirveästi:

Suunniteluapua:

Pyöräreitit:
    https://www.biroto.eu/en/find-cycle-...d-tours-on-map

Kartat:
    Viro: https://geoportaal.maaamet.ee/eng/
    Latvia: http://map.lgia.gov.lv/index.php?lan...th=4&txt_id=88
    Liettua: https://www.geoportal.lt/geoportal/web/en

Viron metsähallituksen ilmaiset telttailupaikat, reitit jne.:
    https://loodusegakoos.ee/where-to-go/search-options

Pari teemaa mitä kannattaisi lukea:
    Viro: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...php?34790-Viro
    Baltia: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ej%E4-Baltiaan