Ongelma Shimano 105 5800 -kahvan (takavaihtaja) kanssa

Aihe: Ongelma Shimano 105 5800 -kahvan (takavaihtaja) kanssa

  1. Käyttäjän 'Frosty' Avatar

    Frosty said:

    Ongelma Shimano 105 5800 -kahvan (takavaihtaja) kanssa

    Aiemmin moitteettomasti toimineesta otsikon mukaisesta kokoonpanosta napsahti takavaihtajan vaijeri poikki. Uudella vaijerilla kahvan puolella ei vaan nyt tunnu tapahtuvan mitään, eikä siis ala vaihtaa isommalle rattaalle. Näyttää siltä, että kahvan puolella mikään ei vaan tartu vaijeriin, vaan kahva käy tyhjää. Pienemmälle rattaalle vaihtaessa kahva tuntuu napsahtavan aivan normaalisti. Isommalle päin koko kahvaa kääntäessä liikettä ei tule normaalisti vaan liike jatkuu ikäänkuin vaan yhden napsun verran, eikä kahva käänny runsaasti sisään kuten normaalisti.

    Mikähän tässä nyt mättää? Onko kahvan vaihtajamekanismi voinut jäädä jotenkin väärään asentoon, vai onkohan kahvan sisältä jotain rikki? Ajatuksia tai kokemuksia vastaavasta?
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
     
  2. Käyttäjän 'Fuuga' Avatar

    Fuuga said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Aiemmin moitteettomasti toimineesta otsikon mukaisesta kokoonpanosta napsahti takavaihtajan vaijeri poikki. Uudella vaijerilla kahvan puolella ei vaan nyt tunnu tapahtuvan mitään, eikä siis ala vaihtaa isommalle rattaalle. Näyttää siltä, että kahvan puolella mikään ei vaan tartu vaijeriin, vaan kahva käy tyhjää. Pienemmälle rattaalle vaihtaessa kahva tuntuu napsahtavan aivan normaalisti. Isommalle päin koko kahvaa kääntäessä liikettä ei tule normaalisti vaan liike jatkuu ikäänkuin vaan yhden napsun verran, eikä kahva käänny runsaasti sisään kuten normaalisti.

    Mikähän tässä nyt mättää? Onko kahvan vaihtajamekanismi voinut jäädä jotenkin väärään asentoon, vai onkohan kahvan sisältä jotain rikki? Ajatuksia tai kokemuksia vastaavasta?
    Mistä kohtaa vaijeri meni poikki? Ettei vain aivan vaijerin pään mulkuran vierestä kahvan sisällä? Olisiko säikeitä jäänyt kahvan sisään?

    Ei kurjuutta kummempaa
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
     
  3. Käyttäjän 'maalinni' Avatar

    maalinni said:
    ^ Saman meinasin minäkin tavata.
     
  4. plr said:
    Sama kävi mielessä kuin Fuugalla. Kahvan sisään jää joskus vaijerin säikeitä, jotka estavät normaalin toiminnan.
     
  5. Käyttäjän 'Frosty' Avatar

    Frosty said:
    Tuo kuulostaisi enemmän kuin järkevältä selitykseltä. Sieltähän se kahvan puolelta poikki meni. Saakohan tuota kahvaa purkamalla tai jotenkin muuten mahdolliset jäänteet ulos?
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
     
  6. plr said:
    Joskus on joutunut puoli tuntia onkimaan vaijerin säikeitä kahvasta. Kärkipihdit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi. Ei ole vielä koskaan tarvinnut purkaa kahvaa.
     
  7. Käyttäjän 'maalinni' Avatar

    maalinni said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Joskus on joutunut puoli tuntia onkimaan vaijerin säikeitä kahvasta. Kärkipihdit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi. Ei ole vielä koskaan tarvinnut purkaa kahvaa.
    Saisko magneetilla? Tuli vaan mieleen.
     
  8. plr said:
    Eipä ole tullut kokeiltua magneettia. Erityisesti rispaantunut vaijeri voi olla yllättävän lujassa.
     
  9. Käyttäjän 'lai' Avatar

    lai said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Saisko magneetilla? Tuli vaan mieleen.
    Hiukan heikosti ottaa kiinni laadukkaaseen ruostumattomaan vaijeriin?
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet
     
  10. Käyttäjän 'maalinni' Avatar

    maalinni said:
    ^ okei, typerä idea 😂
     
  11. paaton said:
    Onko 105 kahva edelleen niin tollo, ettei siinä ole luukkua vasemmassa laidassa kuten ultegrassa on? Muistaakseni siitä kuitenkin irtoaa alhaalta pala, jonka kautta säikeitä saa putsailtua pois. Älä missään nimessä pura kahvaa kokonaan. Et tule saamaan sitä ikinä kasaan. Mä koetin.
     
  12. Käyttäjän 'Frosty' Avatar

    Frosty said:
    Kiitos kaikille avusta!

    Yhden ruuvin purkamisella löytyi syyllinen. Kahvan piti olla vaijeria asennettaessa pienimmän rattaan asennossa, mutta se ei ollut tosiasiassa siihen asentoon palautunut, kun mekanismi oli jumissa. Niinpä sen vaijerin sai illan hämärissä tungettua jonkin väärän aukon kautta.

    https://www.flickr.com/gp/44412503@N08/3z9313

    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
     
  13. Käyttäjän 'maalinni' Avatar

    maalinni said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Niinpä sen sai illan hämärissä tungettua jonkin väärän aukon kautta.
    We have all been there bro
     
  14. plr said:
    Onpa tutun näköinen vaijerinpätkä.

    Olen yrittänyt arvioida miten vaihteiden toiminnasta voisi päätellä vaijerin kunnon. Joskus vaihteet alkavat tahmata niin, että takana ei oikein hyvin vaihda pikkurattaille. Tällöin on hyvä vaihtaa vaijeri, koska se on ehjänä erittäin nopea vaihdettava eikä perusvaijeri maksa kuin pari euroa.
     
  15. Käyttäjän 'arctic biker' Avatar

    arctic biker said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    We have all been there bro
    metoo
    I väntan på ännu dåligare tidet
     
  16. Käyttäjän 'rjrm' Avatar

    rjrm said:
    Samoin, tarpeeton takeltelu on paljastanut rispaantuneen vaijerin. Onpa joskus tullut vaihdettua rispaantumatonkin vaijeri, mutta ei sillä väliä. Jos parin vuoden välein takavaihtajan vaijerin vaihtaa ja etuvaihtajastakin edes joskus, niin välttyy tuolta katkeamisongelmalta ja kärkipihtien käytöstä.
     
  17. Käyttäjän 'arctic biker' Avatar

    arctic biker said:
    Lisätään tuohon vielä kuoren vaihto, varsinkin kun takavaihtajan puoleisen kuoren päästä alkaa piikkejä näkymään niin ei hyvä ole. Ympärivuotisessa ajossa olevat crossarit saa kerta vuoteen uudet kuoret ja vaijerit, pätkävetoisia kun ovat niin takavaihtajan puoleinen kuorenpätkä vaihtuu puolivuosittain. Maantiecarboonitar joutuu tyytymään hieman vähempään... Tälle kesälle kolme lenkkiä ja 500 kilsaa, hittoako minä tolla teen, ainu että kiva ihailla tallin katossa, pyörää ja kaikkia kuituosiaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet
     
  18. Käyttäjän 'nikobiker' Avatar

    nikobiker said:
    Toinen ongelma 105:sen takavaihtajan kahvan kanssa tai niin ainakin oletan: kun vaihtaja on isoimmalla/kevyimmällä takarattaalla ja sieltä vaihtaa pykälän raskaammalle, niin samalla vaihteet vaihtuvat kaksi tai kolme pykälää liian pitkälle. Kyse ei ole väärän kireyksisestä vaijerista tai huonosti säädetystä takavaihtajasta. Nimittäin myös kahvasta koneisto siirtää sen kaksi-kolme naksua vaihteita raskaammalle. Eli jostain syystä kahva siirtää yhdellä naksulla (pikemminkin paukaus) vaihteita monta pykälää kerralla. Vaihteet vaihtuvat kauttaaltaan normaalisti raskaimmalta aina kevyimmälle. Samoin myöskin jos lähtee vaihtamaan 3. rattaalta kohti pienempiä, niin vaihtuvat normaalisti.

    Otin vaijerin irti vaihtajasta ja pidin sitä käsikireänä ja samalla naksuttelin kahvalla edes takaisin, niin ei mitään ongelmaa koko vaihdeskaalalla. Mutta ilmeisesti kun vaijeri on kireimmillään eli takavaihde kevyimmällä rattaalla, niin kahvan koneisto päästää luistamaan vaihteita liian monta pykälää kerrallaan. Tältä se minusta ainakin vaikuttaa...

    Onko muilla kokemusta vastaavasta? Onko mitään tehtävissä vai onko kahva entinen?
     
  19. paaton said:
    Eiköhän se vaijeri ole vaan rikki. Oletko vaihtanut milloinka viimeksi?
     
  20. Käyttäjän 'nikobiker' Avatar

    nikobiker said:
    Kyllä vaijeri oli ihan ehjä... kokeilin sitäkin, että vaihdoin uuden vaijerin tilalle, mutta sama ongelma. Vanhasta vaijerista ei myöskään ollut rispautunut metallilankoja, jotka olisivat voineet jäädä kahvan koneistoon.

    Outoa tässä on se, että ongelma on tullut sinä aikana, kun pyörä oli talviteloilla. Tänään otin sen ekan kerran huoltaakseni ja ongelma oli heti päällä. Viime syksyn viimeisellä lenkillä vikaa ei ollut.
     
  21. Käyttäjän 'SSGT-92' Avatar

    SSGT-92 said:
    Pikkasen vivahtaa kuivuneelle/tahmaavalle vassulle kahvan mekanismissa. Saattaapi olla olla että suihkaus pari voiteluainetta sinne kahvan sisuksiin auttaa tuohon.
    No, aineskin edukas ja helpohko kokeilla . . .
     
  22. plr said:
    Kuinka kireällä vaijeri on isoimmalla takarattaalla? Voisiko se olla niin tiukalla rajoitinruuvia vasten, että kahvan indeksointi hyppää muutaman naksun juuri tuolla vaihdolla?
     
  23. Käyttäjän 'nikobiker' Avatar

    nikobiker said:
    Voi olla, plr.. tosin jos vaijeria löyhentää, niin sitten alkaa ongelmat raskaassa päässä. Ketju lakkaa nousemasta keveämmille vaihteille.

    Rajoitinruuvien pitäisi olla ihan kohdallaan. Vaijeri on Shimanon polymeeripäällystettyä ja oikein sukkelasti liikkuu kuorien sisällä.

    Kiitos Ssgt:lle vinkistä. Enpä tajunnut tuota kokeilla. Testaan heti töistä päästyäni.
     
  24. Käyttäjän 'Fuuga' Avatar

    Fuuga said:
    Ootkos vaihtanut kuoret? Kuori kuluu siitä viimeisestä mutkasta sisäpuolelta ja vaikuttaa nimenomaan vaijerin palautumiseen. Helposti tulee harha, että yhdellä naksulla siirtyy useita raskaammalle, kun se on jäänyt vaihtumatta jossain vaiheessa ja sitten rojahtaakin alaspäin useita vaihteita kerrallaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
     
  25. Käyttäjän 'nikobiker' Avatar

    nikobiker said:
    Vaijerin ja kuoret vaihdoin n. 1000 km sitten ja ovat kunnossa. Vaijeri liikkuu oikein liukkaasti myös tuossa viimeisessä mutkassa.

    Eipä tuo kahvakoneiston rasvaaminenkaan auttanut. Laitoin öljyä kahvan sisään pyörän ollessa ylöspäin ja alaspäin ja naksuttelin kahvasta edestakaisin. Annoin vähän aikaa olla ja taas naksuttelin. Sama juttu...pahimmillaan vaihteet ja kahvakoneisto hyppää kolmekin pykälää kerralla alaspäin suurimmalta rattaalta.

    Vaijerin kireyden saa kyllä sellaiseksi, että muutama kevyin vaihde vaihtuu nätisti, mutta raskaampi pää meneekin sitten tuhannen sekaisin. Varsin käyttökelvoton vaihteisto tällä hetkellä.

    Kunhan taas jaksaisi jatkaa säätämistä, niin vois kokeilla sellaista, että laittaa alarajoittimen ruuvin niin tiukalle, ettei vaihdetta saa nostettua edes keveimmälle ja eläisi sitten vajaasti 9 rattaalla takapakan osalta. Tai toisin päin, ylärajoitin tiukalle, ettei mene pienimmälle rattaalle ja katsoisi vaikuttaako se kokonaisvaihtuvuuteen parantavasti muiden rattaiden osalta.

    Toisaalta tulin tsekanneeksi, että ketjuilla on ajettu n. 3000 km ja takapakka on 7500 km ikäinen. Ehkä voisi olla paikallaan uusia voimansiirto noilta osin ja ihmetellä vaihteita sen jälkeen lisää...
     
  26. Käyttäjän 'Fuuga' Avatar

    Fuuga said:
    Tuo 5800 taitaa olla 2x11? Vanhemmassa 105:ssa eli siinä missä vaihdevaijeri tuli sivusta ulos, minulla oli kuluma joka aiheutti nimenomaan tupla tai jopa triplavaihdon jos painoin palautinvipua kevyehkösti. Tuon käyttäytymisen kuitenkin tunsi ja kuuli selvästi että joku ratas kahvan sisällä pääsi pyörähtämään liian paljon. Sittemmin vaihdoin uudempaan 105een (2x10) juuri tuon vian takia. Noin muuten, olen noita ongelmia isommalle (alaspäin) vaihtaessa törmännyt vain kuorien ongelmiin, mutta ilmeisesti se on jo huomioitu vaikkakin täytyy sanoa että ei sitä mielestäni tunne kädellä liikuttaessa huilaako se hyvin vai ei.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
     
  27. Käyttäjän 'nikobiker' Avatar

    nikobiker said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Tuo 5800 taitaa olla 2x11? Vanhemmassa 105:ssa eli siinä missä vaihdevaijeri tuli sivusta ulos, minulla oli kuluma joka aiheutti nimenomaan tupla tai jopa triplavaihdon jos painoin palautinvipua kevyehkösti. Tuon käyttäytymisen kuitenkin tunsi ja kuuli selvästi että joku ratas kahvan sisällä pääsi pyörähtämään liian paljon.
    Juuri näin. Alkuperäisen postaajan otsikosta poiketen pyörässäni on juuri kuvailemasi 105 (10 spd / 5700) ja käyttäytyy noin.
     
  28. Käyttäjän 'Fuuga' Avatar

    Fuuga said:
    Ok, vaikka itse inhoan aina uuden ostamista korjaamisen sijaan ja kaikenlaista näpertelenkin (juuri äsken uudet flektit vuoden 2007 mac book pro:n), olen yhä siinä uskossa, ettei virvelitehtaan tuotoksia ole tehty purettaviksi, joten tyydyin ostamaan uudet. Samalla toisin sain kahvat, joissa vaijerit menevät jo tankonauhojen sisällä ja tilaa etulaukulle ja sen sellaiselle enemmän.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."