GiantLostInLaplandAjopyoraCanyonElectrobike
Sivu 3 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 1088

Aihe: Continental GP 5000

  1. #61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Omat 28mm renkaat tuli tänään, ja vääntelin toisen kokeeksi sormivoimin etuvateelle (DT R24). Tietenkin vanteet on erilaisia, mutta ei noi TL versiot mitenkään mahdottomat ole vaikka varmaankin riittävän tiukat.
    Raportoin että 28mm 5tonnisen tubeleksen nettoleveys on 29,5mm Bontragerin XXX4 TLR kiekolla jonka sisäleveys on 21mm (out 27mm).

  2. #62
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ärsyttävästä-kakkosesta tulossa pari 32mm TL-versioita. Kun omistan kiekot joille ne aion asentaa niin voi raportoida mittoja ynnä fiiliksiä.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  3. #63
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.039
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Raportoin että 28mm 5tonnisen tubeleksen nettoleveys on 29,5mm Bontragerin XXX4 TLR kiekolla jonka sisäleveys on 21mm (out 27mm).
    Tattis. Paljon on korkeutta jos joudat mittaamaan?

    Mä suunnittelen 28mm GP5k TL kumia 20mm sisäleveälle vanteelle ja Gigantti TCR:ään. WW foorumilla kertovat, että >25mm kumi alle 21c vanteelle tarkoittaa väistämätöntä vakavaa onnettomuutta, mutta täällä on niin rupiset polut, että olen valmis ottamaan äärimmäisiä riskejä.
    6.7 WTF/kg


  4. #64
    Hyvin joutaa mittaamaan; korleutta vanteen yläreunasta aika tasan 25mm, ei ainakaan alle.

  5. #65
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.039
    Tattis vielä toisenkin kerran. Ei ne kaikki keravalaiset olekaan läpeensä pahoja.
    6.7 WTF/kg


  6. #66
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Pistin mavic ksyrium (vannejarru) vanteille sisurin kanssa venymään 25mm versiot (jos ne nyt mihinkään venyy). Oli aivan sairaan tiukka saada somivoimin vanteelle, toinen meni toisessa joutui muovia käyttämään.
    Noissa vanteissa ei ole mitään syvää keskiuraa mikä helpottaisi asiaa. Onko kukaan mitannut onko noi levyjarru vanteet halkaisijaltaan pienempiä kuin vannejarruvanteet?
    Pitäis ottaa reynoldsin hiilarivanteilta schwalben tl kumit pois ja noi tunkea tilalle, kauhulla odotan sitä jumppaa. Nyt on kuormaliina apuna, viimeksi ei ollut ja tuskaa oli saada nousemaan hyllylle.

  7. #67
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.154
    ^ GP5000 25mm laitoin maantiepyörään just ja ne olivat helpoimmat mitä olen ikinä laittanut. Meni näppivoimin ihan helposti.

  8. #68
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    ^ GP5000 25mm laitoin maantiepyörään just ja ne olivat helpoimmat mitä olen ikinä laittanut. Meni näppivoimin ihan helposti.
    Heh, täällä taas GP5000 TL 25mm oli kevyesti vaikeimmat renkaat mitä olen vanteille asentanut. Kiekkoina jotkut DT Swissin Dicutit.

  9. #69
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Tattis vielä toisenkin kerran. Ei ne kaikki keravalaiset olekaan läpeensä pahoja.
    Emme ole aivan Off, onhan meillä sentään Koff!
    Hannes polkee - kunnes halkee.

  10. #70
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    ^ GP5000 25mm laitoin maantiepyörään just ja ne olivat helpoimmat mitä olen ikinä laittanut. Meni näppivoimin ihan helposti.
    TL versiot on ihan eri planeetalta.

  11. #71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Raportoin että 28mm 5tonnisen tubeleksen nettoleveys on 29,5mm Bontragerin XXX4 TLR kiekolla jonka sisäleveys on 21mm (out 27mm).
    5tonnisilla takana vasta muutama lenkki mutta sen voi jo todeta että aivan uskomattoman mukava on ajotuntuma 5/6bar paineilla, arvio on että paineeta voi vielä laskea pikkaisen, kuskin nettomassa 85kg. Rengas ei tunnu keräävän kiviä vaikka on joutunut ajamaan tappajasepelillä.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

  12. #72
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.039
    Aika paljon painetta...taakse 5 ja eteen 4,5
    6.7 WTF/kg


  13. #73
    Kuskin massa kriittinen tekijä mutta OJ oikeassa, painetta voi kyllä pudottaa. Toisaalta pyörä vaikuttaa, alla on Domane jossa jotain "joustoa" kummasakin päässä sekä stongassa (Bontrager Isocore). Renkaat kuitenkin avain asemassa taikamattomaiseen kyytiin, ei taida olla paluuta tuubi- tai avorengastukseen.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

  14. #74
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.922
    Höh.. asensin GP4000SII:n tilalle vastaavat 25 milliset GP5000:t. Kun vanha 25 millinen oli oikeasti vanteelle asennettuna 27,5 milliä leveä, uusi olikin vain 24 milliä. Piti oikein varta vasten tarkistaa että olihan ne 25 milliset mitä ostin, eikä 23:t, kun näyttivät silmään kovin kapeilta.

  15. #75
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Höh.. asensin GP4000SII:n tilalle vastaavat 25 milliset GP5000:t. Kun vanha 25 millinen oli oikeasti vanteelle asennettuna 27,5 milliä leveä, uusi olikin vain 24 milliä. Piti oikein varta vasten tarkistaa että olihan ne 25 milliset mitä ostin, eikä 23:t, kun näyttivät silmään kovin kapeilta.
    Tätä olen kuullut, ja sen takia kysellyt kaikilta mittaustuloksia. Enemmän kiinnostaa paljonko 28 milliset on pienentyneet, kun 4000 ei ihan mahdu pyörimään takana.

    Vanteiden sisäleveydet vaikuttaa, mutta kuinka paljon ja mihin suuntaan milloinkin, leveys vs. korkeus. Mittasitko vanteen sisäleveyttä?
    Entä korkeus vanteen reunasta. Vähän hankalahan sitä on tarkasti mitata. Hiukan epäilyttää kyllä leveysmitatkin, voiko olla noin paljon eroa?
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  16. #76
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.922
    Vanne on Dt Swiss P1600, sisäleveys taitaa olla 18 milliä.

  17. #77
    Ei pahalla, mutta eikö tämä ole ollut jo pitkään julkista tietoa että siinä missä GP 4000 oli yleensä jonkin verran nimelliskokoaan leveämpi GP 5000 on nimelliskoon mukainen tai jopa aavistuksen kapeampi? Toisin sanoen se että Continental otti ja meni ja muutti systeemiään "kaventamalla" renkaitaan?

    Eli kaikkien tämän renkaan ystävien täytyy nyt opetella valitsemaan aikaisemmin käyttämästään se seuraavaksi leveämpi.


    Mutta mikä lie ollut syynä tai "todellisena syynä"? Halu pärjätä paremmin rengastestien painovertailussa, t.s. saada renkaiden ilmoitettu paino alemmaksi? Ei luulisi noin hyvän ja kehutun renkaan kohdalla olevan tarvetta moiseen temppuiluun.

  18. #78
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.182
    Toivottavasti syynä on ollut tarve ilmoittaa todellinen leveys, eikä jatkaa gp 4000 sarjan virheellistä tyyliä.

  19. #79
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.968
    Varmaan leveämmät kehät. Kyllähän tuollainen 18mm sisäleveys on jo aika kapea. 5000 on varmaankin jo suunniteltu nykyaikaisille kehille. Mulla on itsellä 17.5mm sisäleveät kehät ja nuo on liian kapeat jo 25mm renkaille.

  20. #80
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.968
    Mutta onhan tuo tosiaan mittausten mukaan selkeästi aiempaa kapeampi. Tuo selittääkin 32mm renkaan tarpeen.

    Helppo mitata aero etuja ja pitää paino kurissa, kun muuttaa koot taas oikeaksi.

  21. #81
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Varmaan leveämmät kehät. Kyllähän tuollainen 18mm sisäleveys on jo aika kapea. 5000 on varmaankin jo suunniteltu nykyaikaisille kehille. Mulla on itsellä 17.5mm sisäleveät kehät ja nuo on liian kapeat jo 25mm renkaille.

    No syytän sitten tarvittaessa Canyonia, kun kuolemaa uhmaten kiidän tuolla epäsopivalla yhdistelmällä pitkin Uudenmaan teitä. Originaalivanne (18 milliä) ja 25 mm rengastus oli ostettaessakin.

  22. #82
    Trek myös uhmaa käyttäjien terveyttä kun Domaneissa on vakiona ollut 32mm rengas 19mm sisäleveydellä olevalla kehällä.

  23. #83
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498
    Varmaan myös kaikki Fulcrum- ja Campa- 17c-kiekkojen käyttäjät ovat ongelmissa, kun käyttävät niissä valmistajan suosittelemia 25 mm kumeja.

    Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla

  24. #84
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.039
    Se on WW foorumilla varsin ison porun aihe noi vanteiden leveydet. Kertovat, että 21c vanteelle voi asentaa korkeintaan 25mm kumin, muuten edessä on väistämäton ja vakava loukkaantuminen. Mä ajoin monta vuotta 15c vanteella ja 25mm GP4000II kumilla ja hulluus on vain lisääntynyt, eli olen elävä varoitusmerkki moisen yhdistelmän vaaroista.
    6.7 WTF/kg


  25. #85
    Oisko sulla linkkejä tommosiin keskusteluihin, nää kuulostaa kyl aika kovan luokan meiningeiltä jo?

  26. #86
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.922
    Onneksi tuo GP5000:n pakkauksessa ollut dokumentaatio on hieman armollisempi vanteen leveyden suhteen


  27. #87
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.968
    Eihän tässä kukaan ole puhunut mistään turvallisuudesta. Totta hitossa sillä 25mm renkaalla voi ajaa ihan hyvin 13c kehälläkin. GP5000 on vaan aika varmasti suunnitteltu leveille kehille, koska sellainen on nopeampi jo 25mm renkaalla.

  28. #88
    Onko tosiaan niin ettei yhdellekään edellä kommentoinnesta tullut mieleen että vanteen ja renkaan leveyksien suhteessa voisi olla kysymys muustakin kuin turvallisuudesta,? Eikö kukaan todellakaan ollut edes vahingossa törmännyt juttuihinasian merkityksestä pyörän aerodynamiikallle (ja aerodynamiikan merkityksestä suhteessa rullaavuuteen)?

    Tarkemmin sanottuna siitä miten nykytiedon (lue: jo aikoja yleisesti tunnetun) valossa rengas joka kapean vanteen takia saa hehkulamppumaisen muodon eli on vanteen ulkoleveyttä leveämpi on
    aerodynaamisesti todella huono ja miten optimaalinen rengas on pikemminkin pari milliä kapeampi kuin vanteen ulkoleveys.


    Kai meistä jokainen - ja jotkut jopa oman kokemuksensa kautta - tietää että esimerkiksi 35-millisen voi valmistajien varoituksista ja standardien suosituksista huolimatta laittaa 15c-vanteelle, joten on mielestäni tyypillistä foorumiääliömäisyyttä olettaa lähtökohtaisesti ettei joku asiasta kirjoittava sitä tietäisi aivan yhtä hyvin - ja olla hetkeäkään ajattelematta mahdollisuutta että hän puhuu täyttä asiaa jostain muusta!

  29. #89
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.968
    Conti on onnistunut markkinoimaan gp5000 siihen kilpailtuimpaan ja myydyinpään segmenttiin.

    " The gp5000, ultimate TMT tyre. BE FAST!!!"

  30. #90
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.039
    Joo en ole koskaan kuullut noista aerouksista, rullaattuuksista tai ajo-omaisuuksista.

    Tässä artikkelissa tarkastellaan aika hyvin eri aspektit. https://intheknowcycling.com/2016/04...s-wheel-sizes/

    Jos aeroa haetaan, niin renkaan on tosiaan parasta olla kapeampi kuin vanteen ulkoleveyden. Eastonin testien mukaan 21mm kumi on jopa 23 sekuntia nopeampi kuin 23mm kumi asennettuna Easton EC90SL kiekolle kun matkana on 40km. EC90SL taitaa olla yksi leveimmistä vanteista markkinoilla (28mm jarrupinnan kohdalla ja 29,5mm leveimmillään). Vai oliko Envellä jotain maasturin vanteen levyisiä? Eli jos haluaa aeroimman leveyden GP5000 renkaalle, niin pitää odotella leveämpiä vanteita markkinoille.

    Rullaavuus saman renkaan eri leveyksien ollessa kyseessä on niin marginaalinen tekijä, että sen kanssa ei kannata hikoilla. Rullaavuus eri renkaiden välillä onkin sitten eri asia koska useimmat tarvitsevat renkaat joka tapauksessa, renkaat maksavat suunnilleen saman verran ja eroa voi olla vähän marginaalista enemmän.

    Sitten tulee kuvaan mukaan perskohtaiset fiilistekijät. Uskaltaisin väittää, että vakioidussa sokkotestissä 18C ja 21C vanteen ero saattaisi olla aika hankala tunnistettavaksi ainakaan ennalta odotetun mukaisesti. Leveällä vanteella joutuu laskemaan painetta, jotta saa saman "mukavuusfiiliksen" kuin kapeammalla vanteella. Mun todella vakioimattomassa kenttätestissä 25mm GP4000 asennettuna 19C vanteelle 5 bar paineella tuntuu huomattavasti kovemmalta kuin sama rengas 15C vanteella ja 6-6,5 bar paineella. Mutkaominaisuudet ovat tietty tärkeitä, mutta niin kauan kun puhutaan suht normaaleista maantiepaineista, niin homma toimii niin kauan kun renkaan muoto on pyoreä. Tosin...sokkotestissä ei välttämättä taaskaan tule odotettuja tuloksia jos ajatettaisiin kantikkaaksi kulunutta rengasta vs. uusi rengas.

    Kun käytännossä kaikki uudemmat vanteet ovat vähintään 17C, niin ainakaan minä en ryhdy stressaamaan, että toimiiko 25 tai 28 rengas jollain vanteella jos se mahtuu pyorimään "riittävän" hyvin. En ryhdy etenkään stressaamaan jostain leveyden tuomasta marginaalisesta aerohyodystä siinä määrin, että kipittäisin kauppaan ostamaan usean satasen tai tuhannen kiekkoja leveämmän vanteen toivossa. Tietenkin siinä hiilarikiekkokaupoilla tulee yleensä sekä leveämpi että korkeampi vanne. Ja toisaalta, mistä lähtien järki ja logiikka on ollut merkittävässä roolissa kun puhutaan kaksipyoräisistä harrastusjutuista? Jos ei kiinnosta ajaa 18C kiekoilla, mutta 21C kiekoilla kiinnostaa, niin sitten on laitettava 21C kiekot.

    EDIT: 25mm GP4000 18C vanteella on muuten kapeampi, mutta yhtä korkea kuin sama rengas 21C vanteella. Olisi mielenkiintoista nähdä, käyttäytyyko GP5000 samalla tavalla.
    OJ muokkasi tätä : 05.04.2019 at 15.07
    6.7 WTF/kg


Samanlaisia aiheita

  1. Continental Gatorskin
    By kmw in forum Renkaat
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 17.09.2018, 14.55
  2. Continental Mud King
    By MK79 in forum Renkaat
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 19.05.2018, 11.42
  3. Merida cyclocross 5000
    By Seniori in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 01.12.2017, 21.13
  4. Continental Racesport litkutus?
    By T.K. in forum Renkaat
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 07.06.2017, 20.22
  5. Continental X-King
    By Mikko Kivi in forum Renkaat
    Vastaukset: 184
    Viimeinen viesti: 28.03.2015, 16.01

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •