Ärsyttävästä-kakkosesta tulossa pari 32mm TL-versioita. Kun omistan kiekot joille ne aion asentaa niin voi raportoida mittoja ynnä fiiliksiä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tattis. Paljon on korkeutta jos joudat mittaamaan?
Mä suunnittelen 28mm GP5k TL kumia 20mm sisäleveälle vanteelle ja Gigantti TCR:ään. WW foorumilla kertovat, että >25mm kumi alle 21c vanteelle tarkoittaa väistämätöntä vakavaa onnettomuutta, mutta täällä on niin rupiset polut, että olen valmis ottamaan äärimmäisiä riskejä.
6.7 WTF/kg
Hyvin joutaa mittaamaan; korleutta vanteen yläreunasta aika tasan 25mm, ei ainakaan alle.
Tattis vielä toisenkin kerran. Ei ne kaikki keravalaiset olekaan läpeensä pahoja.
6.7 WTF/kg
Pistin mavic ksyrium (vannejarru) vanteille sisurin kanssa venymään 25mm versiot (jos ne nyt mihinkään venyy). Oli aivan sairaan tiukka saada somivoimin vanteelle, toinen meni toisessa joutui muovia käyttämään.
Noissa vanteissa ei ole mitään syvää keskiuraa mikä helpottaisi asiaa. Onko kukaan mitannut onko noi levyjarru vanteet halkaisijaltaan pienempiä kuin vannejarruvanteet?
Pitäis ottaa reynoldsin hiilarivanteilta schwalben tl kumit pois ja noi tunkea tilalle, kauhulla odotan sitä jumppaa. Nyt on kuormaliina apuna, viimeksi ei ollut ja tuskaa oli saada nousemaan hyllylle.
^ GP5000 25mm laitoin maantiepyörään just ja ne olivat helpoimmat mitä olen ikinä laittanut. Meni näppivoimin ihan helposti.
5tonnisilla takana vasta muutama lenkki mutta sen voi jo todeta että aivan uskomattoman mukava on ajotuntuma 5/6bar paineilla, arvio on että paineeta voi vielä laskea pikkaisen, kuskin nettomassa 85kg. Rengas ei tunnu keräävän kiviä vaikka on joutunut ajamaan tappajasepelillä.
Hannes polkee - kunnes halkee.
Aika paljon painetta...taakse 5 ja eteen 4,5
6.7 WTF/kg
Kuskin massa kriittinen tekijä mutta OJ oikeassa, painetta voi kyllä pudottaa. Toisaalta pyörä vaikuttaa, alla on Domane jossa jotain "joustoa" kummasakin päässä sekä stongassa (Bontrager Isocore). Renkaat kuitenkin avain asemassa taikamattomaiseen kyytiin, ei taida olla paluuta tuubi- tai avorengastukseen.
Hannes polkee - kunnes halkee.
Höh.. asensin GP4000SII:n tilalle vastaavat 25 milliset GP5000:t. Kun vanha 25 millinen oli oikeasti vanteelle asennettuna 27,5 milliä leveä, uusi olikin vain 24 milliä. Piti oikein varta vasten tarkistaa että olihan ne 25 milliset mitä ostin, eikä 23:t, kun näyttivät silmään kovin kapeilta.
Tätä olen kuullut, ja sen takia kysellyt kaikilta mittaustuloksia. Enemmän kiinnostaa paljonko 28 milliset on pienentyneet, kun 4000 ei ihan mahdu pyörimään takana.
Vanteiden sisäleveydet vaikuttaa, mutta kuinka paljon ja mihin suuntaan milloinkin, leveys vs. korkeus. Mittasitko vanteen sisäleveyttä?
Entä korkeus vanteen reunasta. Vähän hankalahan sitä on tarkasti mitata. Hiukan epäilyttää kyllä leveysmitatkin, voiko olla noin paljon eroa?
http://www.kaupinkanuunat.fi
Vanne on Dt Swiss P1600, sisäleveys taitaa olla 18 milliä.
Ei pahalla, mutta eikö tämä ole ollut jo pitkään julkista tietoa että siinä missä GP 4000 oli yleensä jonkin verran nimelliskokoaan leveämpi GP 5000 on nimelliskoon mukainen tai jopa aavistuksen kapeampi? Toisin sanoen se että Continental otti ja meni ja muutti systeemiään "kaventamalla" renkaitaan?
Eli kaikkien tämän renkaan ystävien täytyy nyt opetella valitsemaan aikaisemmin käyttämästään se seuraavaksi leveämpi.
Mutta mikä lie ollut syynä tai "todellisena syynä"? Halu pärjätä paremmin rengastestien painovertailussa, t.s. saada renkaiden ilmoitettu paino alemmaksi? Ei luulisi noin hyvän ja kehutun renkaan kohdalla olevan tarvetta moiseen temppuiluun.
Toivottavasti syynä on ollut tarve ilmoittaa todellinen leveys, eikä jatkaa gp 4000 sarjan virheellistä tyyliä.
Varmaan leveämmät kehät. Kyllähän tuollainen 18mm sisäleveys on jo aika kapea. 5000 on varmaankin jo suunniteltu nykyaikaisille kehille. Mulla on itsellä 17.5mm sisäleveät kehät ja nuo on liian kapeat jo 25mm renkaille.
Mutta onhan tuo tosiaan mittausten mukaan selkeästi aiempaa kapeampi. Tuo selittääkin 32mm renkaan tarpeen.
Helppo mitata aero etuja ja pitää paino kurissa, kun muuttaa koot taas oikeaksi.
Trek myös uhmaa käyttäjien terveyttä kun Domaneissa on vakiona ollut 32mm rengas 19mm sisäleveydellä olevalla kehällä.![]()
Varmaan myös kaikki Fulcrum- ja Campa- 17c-kiekkojen käyttäjät ovat ongelmissa, kun käyttävät niissä valmistajan suosittelemia 25 mm kumeja.
Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Se on WW foorumilla varsin ison porun aihe noi vanteiden leveydet. Kertovat, että 21c vanteelle voi asentaa korkeintaan 25mm kumin, muuten edessä on väistämäton ja vakava loukkaantuminen. Mä ajoin monta vuotta 15c vanteella ja 25mm GP4000II kumilla ja hulluus on vain lisääntynyt, eli olen elävä varoitusmerkki moisen yhdistelmän vaaroista.
6.7 WTF/kg
Oisko sulla linkkejä tommosiin keskusteluihin, nää kuulostaa kyl aika kovan luokan meiningeiltä jo?![]()
Onneksi tuo GP5000:n pakkauksessa ollut dokumentaatio on hieman armollisempi vanteen leveyden suhteen
![]()
Eihän tässä kukaan ole puhunut mistään turvallisuudesta. Totta hitossa sillä 25mm renkaalla voi ajaa ihan hyvin 13c kehälläkin. GP5000 on vaan aika varmasti suunnitteltu leveille kehille, koska sellainen on nopeampi jo 25mm renkaalla.
Onko tosiaan niin ettei yhdellekään edellä kommentoinnesta tullut mieleen että vanteen ja renkaan leveyksien suhteessa voisi olla kysymys muustakin kuin turvallisuudesta,? Eikö kukaan todellakaan ollut edes vahingossa törmännyt juttuihinasian merkityksestä pyörän aerodynamiikallle (ja aerodynamiikan merkityksestä suhteessa rullaavuuteen)?
Tarkemmin sanottuna siitä miten nykytiedon (lue: jo aikoja yleisesti tunnetun) valossa rengas joka kapean vanteen takia saa hehkulamppumaisen muodon eli on vanteen ulkoleveyttä leveämpi on
aerodynaamisesti todella huono ja miten optimaalinen rengas on pikemminkin pari milliä kapeampi kuin vanteen ulkoleveys.
Kai meistä jokainen - ja jotkut jopa oman kokemuksensa kautta - tietää että esimerkiksi 35-millisen voi valmistajien varoituksista ja standardien suosituksista huolimatta laittaa 15c-vanteelle, joten on mielestäni tyypillistä foorumiääliömäisyyttä olettaa lähtökohtaisesti ettei joku asiasta kirjoittava sitä tietäisi aivan yhtä hyvin - ja olla hetkeäkään ajattelematta mahdollisuutta että hän puhuu täyttä asiaa jostain muusta!
Conti on onnistunut markkinoimaan gp5000 siihen kilpailtuimpaan ja myydyinpään segmenttiin.
" The gp5000, ultimate TMT tyre. BE FAST!!!"
Joo en ole koskaan kuullut noista aerouksista, rullaattuuksista tai ajo-omaisuuksista.
Tässä artikkelissa tarkastellaan aika hyvin eri aspektit. https://intheknowcycling.com/2016/04...s-wheel-sizes/
Jos aeroa haetaan, niin renkaan on tosiaan parasta olla kapeampi kuin vanteen ulkoleveyden. Eastonin testien mukaan 21mm kumi on jopa 23 sekuntia nopeampi kuin 23mm kumi asennettuna Easton EC90SL kiekolle kun matkana on 40km. EC90SL taitaa olla yksi leveimmistä vanteista markkinoilla (28mm jarrupinnan kohdalla ja 29,5mm leveimmillään). Vai oliko Envellä jotain maasturin vanteen levyisiä? Eli jos haluaa aeroimman leveyden GP5000 renkaalle, niin pitää odotella leveämpiä vanteita markkinoille.
Rullaavuus saman renkaan eri leveyksien ollessa kyseessä on niin marginaalinen tekijä, että sen kanssa ei kannata hikoilla. Rullaavuus eri renkaiden välillä onkin sitten eri asia koska useimmat tarvitsevat renkaat joka tapauksessa, renkaat maksavat suunnilleen saman verran ja eroa voi olla vähän marginaalista enemmän.
Sitten tulee kuvaan mukaan perskohtaiset fiilistekijät. Uskaltaisin väittää, että vakioidussa sokkotestissä 18C ja 21C vanteen ero saattaisi olla aika hankala tunnistettavaksi ainakaan ennalta odotetun mukaisesti. Leveällä vanteella joutuu laskemaan painetta, jotta saa saman "mukavuusfiiliksen" kuin kapeammalla vanteella. Mun todella vakioimattomassa kenttätestissä 25mm GP4000 asennettuna 19C vanteelle 5 bar paineella tuntuu huomattavasti kovemmalta kuin sama rengas 15C vanteella ja 6-6,5 bar paineella. Mutkaominaisuudet ovat tietty tärkeitä, mutta niin kauan kun puhutaan suht normaaleista maantiepaineista, niin homma toimii niin kauan kun renkaan muoto on pyoreä. Tosin...sokkotestissä ei välttämättä taaskaan tule odotettuja tuloksia jos ajatettaisiin kantikkaaksi kulunutta rengasta vs. uusi rengas.
Kun käytännossä kaikki uudemmat vanteet ovat vähintään 17C, niin ainakaan minä en ryhdy stressaamaan, että toimiiko 25 tai 28 rengas jollain vanteella jos se mahtuu pyorimään "riittävän" hyvin. En ryhdy etenkään stressaamaan jostain leveyden tuomasta marginaalisesta aerohyodystä siinä määrin, että kipittäisin kauppaan ostamaan usean satasen tai tuhannen kiekkoja leveämmän vanteen toivossa. Tietenkin siinä hiilarikiekkokaupoilla tulee yleensä sekä leveämpi että korkeampi vanne. Ja toisaalta, mistä lähtien järki ja logiikka on ollut merkittävässä roolissa kun puhutaan kaksipyoräisistä harrastusjutuista? Jos ei kiinnosta ajaa 18C kiekoilla, mutta 21C kiekoilla kiinnostaa, niin sitten on laitettava 21C kiekot.
EDIT: 25mm GP4000 18C vanteella on muuten kapeampi, mutta yhtä korkea kuin sama rengas 21C vanteella. Olisi mielenkiintoista nähdä, käyttäytyyko GP5000 samalla tavalla.
OJ muokkasi tätä : 05.04.2019 at 15.07
6.7 WTF/kg
Kirjanmerkit