Tänne on tullut 2 pyörää, molemmat lähteneet muutamassa päivässä maksun suorituksesta, max 5 päivää.
Olisko tuossa joku viikko kestänyt meikäläisellä.
Saako tähän 6.0 mallin takapakkaan erikseen näitä pienimpiä rattaita kuten XT takapakassa.
Kyseessä siis NX Eagle PG-1230 -pakka? En ainakaan löytänyt bike-componentsilta, jossa XT:n rattaita on. Myöskään SRAMin varaosakatalogi ei vararattaita listannut vaikka maantielle olikin listattu: https://www.sram.com/sites/default/f...spc_revd_0.pdf
^ Joo tuo pakka se tosiaan on. Joo tuolta se valitettavasti minustakin näyttää ettei noita pikkurattaita voi vaihtaa tuohon erikseenXT takapakka on sikäli hyvä sähköpyöräkäyttöön että noi pikkurattaat näissä kuluu eniten ainakin meikäläisen käytössä tähän asti, eli voi vaihdella noita pelkästään.
Kävinpäs tuossa paikallisessa pyöräliikkeessä vilauttamassa Spectral:ON 6.0:aa. Ongelmana on, että takavaihtaja vaihtaa hitaasti toiseksi isoimmalta vaihteelta isoimmalle eli saattaa mennä joku 30 sekuntia napsusta itse vaihtotapahtumaan ja tällöinkin vaihto tapahtuu runnomalla. Uutena toimi hienosti, nyt 250km ajettuna ei enää. Hieman tätä säädeltiin, lopputulema on että eipä juuri ollut vaikutusta. Siinä liikkeen korjaustelineessä vaihteet toimii nätisti kyllä mutta ei kyllä enää ajaessa. Itsekkin tuota vaijerin kireyttä koittanyt säätää ennen tätä reissua kahvapäästä, mutta huonoin tuloksin. Eli onko tämä Sramin NX Eagle takavaihtaja oikeasti näin huono? Möivät mulle paremman SRAMin takavaihtajan (139 eur), jonka mallia en enää muista (SRAMin vaihtajien mallinimet ei sano mulle mitään, Shimano rulesPitäis olla hyvä tuon 139 eur takavaihtajan koska toi liikkeen heppu oli tehnyt omat temput omaan sähköpyöräänsä vastaavassa tilanteessa. Samoin eturatas vaihtuu 38 hampaiseen, näin ei tarvi pyöräteillä ajaa koko ajan isoimmalla vaihteella, joka ei kuulemma kauaa tule kestämään ja sen kyllä uskon. Samoin ohjelmistopäivityksen yhteydessä voivat säätää rengaskokoa, tämän jälkeen pitäisi pyörän kulkea jopa 29km/h. Samalla tehdään ensihuolto. Saa nähdä miten käy, eli muutaman viikon päästä on aika näille hommille.
Edit: Tais olla GX Eagle tämä 139eur uus vaihtaja?
Kannattanee varmistaa ensin että 38 mahtuu siihen.. voipi olla että chainstay ottaa vastaan.
^ Ei ollut erikseen mitään puhetta vaihtajan korvakkeesta. Nyt kun otit puheeksi niin ongelma alkoi kun pyörä oli seissyt päivän tuossa työmaan pyöräparkissa. Oliskohan saanut jotain hittiä? Pitänee ottaa varakorvakko ensihuoltoon mukaan varmuuden vuoksi.
^ ^ 38 sopivuus selvinnee lopullisesti sitten huollossa, ilmoittelen miten kävi.
Aika huonosti olen bongannut erikokoisia rattaita Shimanon kampiin, vai onkos ne ihan perus 104bcd?
Jaahas, Chain Reaction Cyclesillä oli aika karuja käyttäjäkokemuksia GX takavaihtajasta eli näyttäisi että ei kestä käyttöä tuo. X01 takavaihtaja on vissiin ok kampe, mutta maksaa noin ~180-190 eur ulkomailta tilattuna. Tulipa tässä sitten mieleen että vaihtais koko voimansiirron Shimanon XT-tasolle ja 11 speed, ei tuu hintaa hirveesti enempää. XT takapakkaan voi vaihtaa erikseen noita pienempiä rattaita jotka eniten kuluu, eli ylläpidon kannalta olis hyvä kanssa. Näyttäis about sama voimansiirto olevan Spectral:ON 7.0ssa tosin SLX takapakalla?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-shadow-450084
68,67 eur
https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-right-533329
42,62 eur
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-11-46t-532029
78,05 eur
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ck-link-650376
35,12 eur
Muutaman kympin säästänee jos ostaa kerralla nuo kaikki, eikä erikseen: https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Upgrade-Kit-M8000-1x11_1
Paljonko nuo irtorattaat maksaa muuten tuohon XT:n / tuleeko yhtään halvemmaksi kun vaihtaa suoraan aina uuden SLX:n pakan..?
Tilasin itse Spectral:ON 7.0:n 16.3. (saatavuustiedon mukaan oli heti varastossa). Eilen 26.3 iltapäivällä tuli Canyonilta ilmoitus, että pyörä on lähetetty. Seurantanumerolla ei tosin löydy edelleenkään lähetyksen tietoja. Veikkaisin, että varsinkin näin kevätaikaan kun pyöriä menee paljon, niin kuriiriyhtiö hakee sopimuksen mukaan aina isomman kuorman pyöriä kerrallaan tehtaan lähettämöstä siten että se on edullisinta ja logistisesti sujuvaa. Asiakkaat saavat luvan hieman odottaa.
Ketjuksi tulee sittenkin tämä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...d-chain-798670
Irtorattaat ei muistaakseni montaa euroa maksaneet. No, pitää katsoa tuota sitten jos tulee ajankohtaiseksi että kantsiiko vaihtaa erikseen vai koko pakka.
Kädettömiä säätäjiä. Kaikki Sramin Eagle-vaihtajat toimivat kuin junan vessa kunhan etäisyydensäätöruuvi on niin kuin pitää. Eri asia jos korva on torvellaan, mutta ei se ihan millin tarkka ole siitäkään. Omien kokemusten mukaan Shimanon useamman rattaan yhdellä painalluksella vaihtavat vivut on sähköpyörässä myrkkyä. Vipua pitää kutitella kuin kipeetä p***** ettei mene osittain yli seuraavalle isommalle rattaalle ja kun ampuu sieltä kolahtaen ja rutisten alas, niin rauta valittaa. Itse en Sramilla oppinut aluksi sitä (siis sähköpyöriin tehdyllä single click-vivulla) että se pitää aina painaa kunnolla pohjaan. Klonk! Vähänkin lyhyt painallus tuntui kuin vaihteet eivät toimisi kunnolla kun latoi ketjua isommalle rattaalle.
Dille taas yrittää työntää köydellä vaan eihän siitä (taaskaan) mitään tule. Chain Reaction Cyclesin Customer Reviews sekä omat + kaverin kokemukset -> Shimanoon vaihtuu 100% varmuudella. Ja Dillen kanssa en ala jankkaamaan aiheesta tämän enempää. Pari poimintaa:
New bike came with GX 12 speed. After a few months the largest ring on cassette had mysteriously lost teeth at the shifting point. Not long afterwards the derailleur top jockey wheel shat the bed under peddling and subsequently wrote off the derailleur .
Was all set up by a reputable dealer and well maintained. Have never had an issue like this with any other drive train in 15 years of riding.
Disappointed given the price of this stuff . There’s other stuff out there shifts as well and stands up to a bit of use. Consider what you do with your hard earned dollars.
---
I had 2 of these destroyed within 7 months of light riding. The first one had the cage disintegrated mid flight. Luckily this one was replaced by a warranty.
The second one got bent out of shape for no particular reason - a bit of rough terrain on speed and trying to pedal. No knocks or craches. Chain got stuck and it never shifted right.
Also had major problems with shifting tolerances after about 4 rides and no amount of adjustment helped.
Expensive with very poor quality
Niinpä, samaa mieltä. No joo, en oo SRAM fani varsinaisesti eli esim toi triggerisysteemi on minusta huono eli peukalon asento on huono kun se vipu törröttää jotenkin luonnottoman korkealle, sit noita pakan pieniä rattaita ei voi erikseen vaihtaa, kelvollisen X01 vaihtajan tajuton hinta vs XT vaihtajan hinta jne eli ei hyvä systeemi kokonaisuutena. Toisaalta säätöjen pitäis olla ok, sehän jo tsegattiin ja toimi uutena hyvin mutta ei enää 250km ajettuna ja näihin palaa hermot äkkiä kun pyörä on kuiteski koko ajan ajossa. Veikkaan että toi osa on vain niin laaduton että kuten tämä pyöräkaupan myyjä sanoi (+ CRC huonot asiakas palautteet) että sen toiminta ei kovin kauaa uudesta pysy hyvänä. Kauppias itsekkin oli vaihtanut NX->GX omaan pyöräänsä. Ja tämän kauppiaan tunnen jo pitemältä ajanjaksolta ja on alan harrastaja kilpatasolla (ainakin nuorempana ollut) sen lisäksi että pitää tuota kauppaansa joten hieman on myös luottoa että noissa puheissa jotain perääkin on vaikka toki kauppiaan goal on myydä uus vaihtaja. Pitää nyt vielä varmastaa tänään ettei toi vaijeri hirtä mistään kiinni, eli yhden pienen mahdollisuuden vielä annan sille. Ja toki noista "vanhoista" osista jotain saa myydessä, että mitä tuota itkuvirsiä tämän takia veisaamaan, it's only money.
Ai perhana meikällähän oli Fanticissa GX, joka toimi noin 2500 km ilman ongelmia vaikka sai osumaakin. Korvaa piti muutamaan kertaan oikoa. Omakin meni kyllä yhdessä kaatumisessa verille! Ei se ole kaverillakaan (jolla tsygä nyt on) kenkkuilut, mutta ei ole vissiin lumilla saanutkaan paljoa lisäkilsoja. Kiitos ja anteeksi.
Jahas, taitaa itelläki sitten vaihtua XT setti kerralla 6.0:n mikäli sen päädyn hankkimaan. Eipä tuo GX sarja taida ihan XT tasoa tosiaan vastata loppupeleissä. Jos samalla jopa paremmat vanteetkin hommaisi, niin menisi pyörähommat kerralla.
Itsellä ei ole mitään kokemusta kahden eri rengassetin pyörittämisestä (kesä/talvi). Oletteko hankkineet molempiin rengassetteihin saman takapakan ja levyjarru roottorit, vai vaihdatteko pari kertaa vuodessa noita edestakaisin rengassettien välillä? Onko isokin homma vaihtaa?
No sen verran vielä jatkan tätä vaikka muuta uhosin (ja menee off topic) että mulla itseasiassa on vm 2018 Canyon Exceedissä GX takavaihtaja, en tätä edes tiennyt/muistanut ennen kuin äsken sattumalta näin tuon pyörän speksit kun etsin muuta tietoa. Tuota GX:ää en ala vaihtamaan niin kauan kuin se toimii ok ja koska luomu mtbssä ei noi pienimmät takapakan rattaat kulu samalla tavalla kuin sähkärissä. Ja sit jos GX ei kestä tossa niin laitan X01 vaihtajan, koska tykkään tuosta SRAMin gripshiftistä kyseisessä pyörässä. Hieman oli Exceedin vaihteiden kanssa ongelmia syksyllä eli pakan keskivaiheilla yksi vaihde ei millään asettunut ihan precis kohdilleen. Edellä mainitussa pyörähuollossa ensihuollon yhteydessä saivat nuo vaihteet kuitenkin täyteen iskuun. Tämän jälkeen on tosin tullut vain 2 lenkkiä lähinnä talven takia, eli ainakaan noilla kahdella lenkillä ei vaihteet oikutellu.
Kannattaa miettiä onko se pakan ja jarrulevyjen edes takas venkslaaminen yhtään nopeampaa kuin renkaiden vaihtaminen niillä yksillä kiekoilla. Toisinsanoen en hirveästi näe hyötyä ostaa toisia kiekkoja (varsinkin tähän 27,5"/29" sekasikiöön kun ei niitä settinä saa oikein järkevään hintaan) jos sit alkaa kuitenkin samoja levyja ja pakkaa kierrättämään. What's the point?
Joo ääni XT:lle täältä. NX/GX kuiteski toimiessaan/uutena ok, mutta jos hajoaa tai ei enää toimi kunnolla jonkin ajan jälkeen edes säätämällä niin siinä vaiheessa viimeistään vaihtoon. Hyvällä tuurilla tuokin varmaan voi toimia hyvin ja pitkään. Vanteissa en oo itse havainnu mitään robleemaa (knok knok).
Itse ajellut ihan jonkin verran ketjuvaihteisilla fillareilla ja opetellut vaihtamaan keventäen ja tietysti mikä tärkeämpää, oikeassa paikassa. Monesti huomaa varsinkin aloittelijoiden paukuttelevan vaihteita miten sattuu ja rusauttaen. Sähköfillarilla olen jatkanut samaa keventämisen linjaa, mutta toki syy siihen että ketju vaihtuu pehmeästi, voi olla osittain myös Boschin moottorissa. Shimanolla kävi pari kertaa vahinko ja varsinkin pienemmälle rattaalle vaihtaessa pääsi ketju paukahtamaan.
Itsellä on XT-11 ja koska vaihteita on aivan liikaa, on kiva että varsinkin kiihdyttäessä voi vaihtaa kaksi vaihdetta kerrallaan. Pienemmälle vaihteelle voisi ehkä kelvata myös kerrallaan vaihtava, mutta kun on oppinut tuota käyttämään, niin enpä osaa kaivata muuta. En tiedä miten muut vaihteitaan käyttää, mutta ainakin itsellä xt-voimansiirto on kestänyt aivan mainiosti.
Itse taas tykkään kun saa nimenomaan pienemmälle vaihdettua usean kerrallaan - monesti kun kun maastossa ainakin täälläpäin loikotat alamäkeä melkein isoimmalla ja sieltä montun pohjalta alkaa jonkun metsäojan toiselta puolelta ylämäki = ei voi ottaa kunnon alkuvauhtia, mutta voi laskiessa jo survaista kuitenkin valmiiksi useamman pienempää kevyesti tyhjää polkien, eikä tarvitse yksi kerrallaan niksuttaa kuin heikkopäinen..
Itse tuhosin yhden GX:n takavaihtajan aivan totaalisesti lainassa olleesta Kenevosta tutuilla kotipoluilla. Taisi osua näreeseen (vaikka en muilla pyörillä ole siihen osunutkaan), meni poikki (siis vaihtaja), pinnojen väliin jne.. Vaihtajan korvake sitävastoin oli ihan ehjä ja suora edelleenkin. Palautin pyörää kauppiaalle ja kaivoin kuvetta kysyen mitä olen velkaa, niin vastaus oli "Ei tälläistä vaihtajaa pitäisi laittaa tälläiseen pyörään lainkaan ja se siitä.." Ei varmasti ollut vaihtajan vika, mutta enemmän ottava se kyllä on pitkähäkkisenä kuin tuo XT:n medium ja aika ohutta valua oli siitä kohtaa mistä napsahti poikki. Mutta SRAMeja minulla on muissa pyörissä ja en koe sinällään mitään antipatiaa mitään merkkiä kohden.
Tuossa 11-46 XT:ssä vain kohtaa omaan makuun käyttöominaisuudet, välitysten laajuus, hinta ja ylläpitokulut näihin sähköpyöriin aika hyvin. Mieluisin varmaan olisi itselleni pakan puolesta se SRAMin 8-vaihteinen "sähkömaastopyörän" vaihteisto mitä oli joka pyörässä tarjolla viime vuonna, mutta mikä katosi aika tehokkaasti jo täksi vuodeksi kun pelkkä billetti takapakka maksoi melkein 400e uusia.. Siinä vaan oli sopivan isot vaihteiden välit tuonne maastoon - omaan ajoon 11 on ihan liikaa sekin (jollakin helpolla polulla tietenkin kiva kun saa kadenssin just mukavaksi), mutta vaikeassa maastossa vaan ärsyttävää kun vaihteet niin tiheästi porrastettuja
edit: Ja kyllä sitä muuten itsekin tulee kahta isompaa lapettua näköjään kerralla ihan koko ajan kun ylämäki taittuu alamäeksi. Piti oikein kiinnittää äsken asiaan huomiota. Ehkä sitä on juonnut luomumaitoa liikaa ettei oikein osaa innostua yksi kerrallaan vaihtavista.![]()
-W- muokkasi tätä : 27.03.2019 at 18.03
Mikäköhän on 2019 Spectral:ON malliston rungon headtuben koko/malli? Onko "tapered" 1.1/8" - 1.5"?
Sopiiko esim tämä ilmakeula suoraan? https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod183263
Kirjanmerkit