FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 23 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 1380

Aihe: Apuja tietokoneen käytössä

Jopotuinen Guest
    Nonni. Nyt tuli Lenovo Yogan sarana korjatuksi.
    Itseasiassa yllättävän helppo rasti. Taustaselvittelyjen jälkeen aikaa ihmettelyineen meni joku 0,5…0,45 h.

Näytön uusi takakansi tuli Kiinasta parissa viikossa ja kustansi hieman reilu parikymppiä.

Tärkein vinkki näytön ja takakannen erottamiseksi oli välistä pilkistävien kahden teipin päät, jotka kuuluu vetää välistä pois, sen jälkeen osat irtoavat toisistaan lähes itsestään. Venyväistä teippiä maltillisesti vetäen sitä tulee ulos toista metriä per pätkä. Moni sen sijaan onkikkaa tietämättä lyönyt talttaa ja kuumapuhallinta väliin, saa kai sen niinkin, mutta voi siinä se taulukin hajota.

Toinen hyvä tietää asia on takakannen yläkulmissa hieman piilossa olevat magneetit, jotka tulee siirtää vanhasta kannesta uuteen sensori- ja kamerapiirilevyjen kanssa. Mainita magneeteista on jäänyt pois Lenovon huolto-ohjeesta jää helopsti siirtämättä ja luvassa on vaikeuksia käytön kanssa.

Saranan kiinnitys oli tuossa oletuksen mukaisesti porsinut takakannesta. Juurisyy porsimiselle oli ilmeisen kehno saranan liimaus, liimaa oli tuskin ollenkaan. Oliskos joku tarkoituksenmukainen ohjelmoitu hajoaminen viritelty tuohon? Lenovo systemaattisesti kiistää valmistusviat ja väittää asiakkaiden itse kolhineen konettaan. Tapauksia on runsaasti.

Saranan liimaus on sen näköinen, että sen olisi voinut myös korjata itse sopivalla liimalla, mikä olikin alkujaan suunnitelmissa, mutta kun löytyi huokea varaosa, niin se sai sitten jäädä.

Mullakin on muuten nyt yks Lenovo, Legion Y530 peliläppäri joka heräteostoksena tarttui matkaan kun halvalla sai. Tais olla vähän hutera

tempokisu Guest
    Koneen äänentoisto. Mikä piru on välillä kun ääni "särisee" - siis en ole tehny mitään, mutta välillä musiikki tulee semmoisena särinänä ettei voi kuunnella. Voiko tähän itse vaikuttaa, kun tuntuu että ei voi.
    Esimerkiksi nyt särisee, eilen ei. No, onneksi mä en tällä mitenkään aktiivisesti mitään musiikkia kuuntele ja ei ole erillisiä kaiuttimia tms. mutta harmittaa aika-ajoin, ja miettii että mistä voi johtua.

Inspiroiva innovaationi:

Jos ethernet-paikat loppuvat kesken, otapa hylkäämäsi (yhteyksiä pätkivä Ciscon) kaapelimodeemi käyttöön.
    Laitoin "kuuman" RJ-45-kaapelin (verkkokaapelin) kiinni Ciscon ethernet-porttiin (yhteensä neljä porttia) ja sen rinnalle lähteviä RJ-45-verkkokaapeleita - hei, data välittyy eteenpäin näihin kylmiin kaapeleihin. Valitettavasti kaapelimodeemi täytyy pitää virtaan kytkettynä.

Samalla saa luotua tarvittaessa uuden wlan-aseman, mutta data kulkee aina vinhammin laanissa kuin vlaanissa !! Suosi siis aina ethernettiä.

Plus-osio:

Tarvitsin lisää verkkokaapeleita, kun hankin kannettavalle (HP EliteBook) käytetyn telakointiaseman. Toista, erimerkkistä kannettavaa (Lenovo Ultrabook) käytettäessä täytyy olla vapaa RJ-45-kaapeli, kun se ensimmäinen on liitetty telakkaan.
    | PKK |
    Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)

tempokisu Guest
    Mä onnistuin korjaamaan särisemisen ....mä oon tietokone-nero

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Mä onnistuin korjaamaan särisemisen ....mä oon tietokone-nero
    Pienellä kolautuksella kaiuttimen alueelle?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Jopotuinen Guest
    Johan tuli tenkkapåå.

Yritin asentaa läppäriin 64 bit Office 360, mutta tuli herja, että koneessa on jo 32 bit Office Enteprice. Kehotus poistaa 32 bit versio, tai asentaa 32 bit Office 360.
    Helppo rasti, poista vanha Office. Mutku poisto-ohjelma jumahti, oli paikoillaan puolisen tuntia, kun itsellä kilahti. Pakotin koneen käynnistymään aloittaakseni poistoprosessin alusta.
    Vaan eipä onnannut. Nyt poisto-ohjelma valittaa ”ei yhteensopiva kielipaketti” tjsp. eikä suostunut aloittamaan ohjelman poistoa.
    Latasin sitten netistä jonkin ohjelmien poistokalun ja poistin sillä ton vanhan Officen ja putsasin rekisteritkin.
    Mutta edelleen tuo sama ilmo Ofiice 360 asennuksen alussa, jotain rääppeitä jäänyt johonkin.
    Laitoin sitten koko käyttiksen latautumaan uudelleen. Paljon säätämistä ohjelmien uudelleen asentamisia edessä.
    Paska.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Il ciclista di Roine Katso viesti
    Samalla saa luotua tarvittaessa uuden wlan-aseman, mutta data kulkee aina vinhammin laanissa kuin vlaanissa !! Suosi siis aina ethernettiä.
    Itsekin palannut langattomien yhteyksien maailmasta takaisin eetteriverkkoon aina kun se on mahdollista. Wanhassa vara parempi eikä pätki eikä vauhti heijaa eessuntaas.

Mut ei langallinen aina ole langatonta nopeampi vaikka pääasiassa näin onkin. Riippuu mm. onko kyseessä kytkin (switch) vai hubi? Mennäänkö half- vai full-duplexina? Oliko 100Mb/s vai gigabit ethernet (uudet langattomat standardit tarjoavat vikkelää siirtoa)? Multa löytyy 10Mb/s verkkokorttejakin jostain kaapin pohjalta jotka hyvin jarruttavat tiedonsiirtoa. Itse fyysisen kaapelinkin ominaisuudet vaikuttaa vauhtiin.

Tässä mökillä mulla on aikansa priimaa edustanut U.S. Robotics USR8054. On 54Mb/s WLAN ja 100Mb/s eetteri, ikää tuolla lähes parikymmentä vuotta ja hyvin hurraa edelleen. Virtalähde uusittu kerran tai kaksi.

Jopotuinen Guest
    Perhana, ei auttanut käyttiksen uudelleenasennus. Sama ilmo.
    Tein sitten astetta kovemman W10 asennuksen, jossa poistetaan myös kaikki jälkiasennetut softat.
    Se auttoi, tai no. Nyt Officen asennustoiminto lopetti valituksen ja aloitti asennuksen – ja latauspalkki pysähtyi jo alkumetreille. Ruudussa kuitenkin lukee kehotus olla katkaisematta yhteyttä.

Joskin sormet syyhyää jo virtanapilla, jokohan painaisi…

^ setä neuvoo: ota pistolapio, kaiva maahan 60cm syvä kuoppa (rautakanki hyvä apu jos on paljon routaa). Työnnä läppäri monttuun, kuse päälle ja peitä monttu.
    Seuraavaksi marssi mikromafiaan ja pyydä että setä tai täti hakee varastosta sinulle tällaisen vempeleen.
    Asenna virtapiuha seinään, kiinnitä USB mokkulat koneeseen kytke näyttö ja ala surffata. Ole hyvä.

Huom. Neuvo saattaa sisältää sarkasmia, huonoa huumoria ja hasselpähkinän jäämiä.
    -Usot sie jot myö uitiin?

Jopotuinen Guest
    Nåjåå…

Käynti kylillä välillä muilla asioilla auttoi paljon. Latauspalkki oli selkeästi sillä välin edistynyt ja tovi muuta puuhastelua johti lopulta menestyksekkääseen lopputulokseen.

Joskin kone on nyt tyhjempi mitä kaupasta kannettuna, mutta ystävällismielinen jyräohjelma oli tehnyt työpöydälle poistamistaan sovelluksista.

Sitten on vielä edessä poistettujen manuaalinen uudelleenasennus, joskin kaikista ei ole mitään hajua mitä ovat, Google Dective hommia edessä.

Sitten on liuta tilejä ja niiden käyttäjä & salasana pulmapeli.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Pienellä kolautuksella kaiuttimen alueelle?

Ei, vaan Suuri Operaatio Koneen Uudelleenkäynnistys ( missä ne kaiuttimet ylipäätään on, ei hajuakaan....)

Jopotuinen Guest
    ^Ainakin mulla ne on siellä, mistä se ääni tulee.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    ^Ainakin mulla ne on siellä, mistä se ääni tulee.
    eli? en mä vaan havaitse mitään erityistä, edellisessä tietokoneessa oli kaksi erillistä kaiutinta semmoiset pömpelit...tässä koneessa on oikein "dolby home theater" onkohan se sitten toi karheempi osa näppäinten yläpuolella.
    No ihan sama, tärkeintä että voi kuunnella nahkiaisvideoita, ja katsella tietysti myös.

Siihen voi myös laittaa kaiuttimet tai jopa vetää piuhan stereoihin

tempokisu Guest
    ^ muistaakseni olen sanonu jo että ei ole sellaiselle tarvetta. Yhtään lisää laitteita, piuhoja on ihan tarpeeksi tuolla piirongin takana...musiikin kuuntelua varten on autossa hyvät kaiuttimet, kotona kohtalaisen hiljainen äänenvoimakkuus riittää hyvin.

Mutta ihme sähköposti eilen tuli, että en ole käyttänyt jotain yahoo-tiliäni vuoteen ( joo en ole käyttänyt kun tietääkseni ei ole....) ja jos nyt en kirjaudu annetusta linkistä niin en saa enää ikinä sähköpostia tällä tilillä. ??? mä poistin viestin, ei ole yahoo tiliä enkä sellaista perustakaan.

tempokisu Guest
    aijoo, löytyi muuten kuva jossa on mun vanha tietokone ja ne kaiuttimet, ja jotain muitakin kaiuttimia ( niitä ei ole enää) ei ole liiemmin valkoista kirjahyllyäkään, eikä toimistotuolia, tulostinkin on uusittu. Koko huoneen ilme on aivan muuttunut, naurattaa nyt tää vanha tyyli

Ferrarit on edelleen olemassa...ja matto.

Jopotuinen Guest
    Aaargh! Nyt Kisusta paloi lähtemätön mielikuva Stieg Larssonin luomasta nörtistä nimeltä Lisbeth Salander.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lisbeth_Salander

tempokisu Guest
    ^ pidän hahmosta, minulla vaan on punaoranssit hiukset mutta persoonallisuudessa on samoja piirteitä; se mikä kiinnostaa se tehdään viimesen päälle

Jopotuinen Guest
    Pöytäkoneen päivitys SSD osalta nytkähti taas pykälän eteenpäin valinnan osuessa Western Digital Blue 3D NAND kohdalle. Pähkäilyn alla vielä, ottaisko 250 G (0,208 €/G) vai 1 T (0,135€/G) kokkosena.

Täytyisi vielä vaivautua tsekkaamaan oliko siellä niitä piuhoja vielä jouten, vai pitääkö lisätä kuormaan. Mitan voisi siinä samalla.

Ilmainen klooniohjelma löytynee Googlella?

WD Blue 3D NAND and SanDisk Ultra 3D 1TB SSD Reviews

Pari tollasta terasta sandiskia ollut videovarastona vai olisikohan toinen vanhempaa mallia. Vähän hepposen oloisessa pakkauksessa mutta toiminut on ja mukana kulkenut. Käyttislevynä ei kokemusta.

Telialla olis tarjouksessa Samsungin teranen 119€,

https://kauppa.telia.fi/kauppa/laitt...nentit/tarjous

Noita tarjouksia kyllä on joka puolella vähän väliä, tossa vaikka keskikokonen 480 GB 0.115€/GB tarkan markan miehelle

https://www.amazon.de/Kingston-SA400...ref=mp_s_a_1_5

500evo on verkkokaupassa 99.99. Pitäisi olla hyvä levy. Tuo qvo on hidas isompien tiedostojen siirrossa. Olikohan jonkin kymmenen gigan puskuri nopeaa muistia ja sen täytyttyä siirrot hidastuu huomattavasti niin kauaksi että puskuri on saatu taas purettua. Moneen käyttöön varmasti riittää hyvin, mutta huomiona.

Jopotuinen Guest
    Tilaukseen Jimssiltä lähti Western Digital 1TB WD Blue 3D SSD -levy, 2.5", SATA III, 560/530 MB/s. 135 € ja ilmainen toimitus.
    Ylimääräinen SATA kaapelikin löytyi miljoonalaatikosta, siitä säätöä 6 €. Vapaita SATA III paikkoja jäi koneeseen vielä yksi.

Koneen sielua fiksailin ilmaisella Driver Booster 6 suomenkielisellä sovelluksella, joka tuntui ihan pätevältä kalulta, pöytäkoneesta löytyi 37 päivitettävää ajuria, jotka se myös hommaili. Joskin ilmaisversion päivitystoiminnot on hidastettu ja se vie tovin.

Ohjelma osaa myös köljätä paljon muutakin, pari vakoilijaa poisti, putsasi rekisterit ja vapautti levytilaa reilun gikan ja suoritti järjestelmän optimoinnin.

Lopuksi poistin varoksi vielä ko. ohjelman, jos vaikka itse joku vakoilija. Jos joskus jos on taas tarvetta, niin asennellaan sitten uudelleen. Kävin sillä myös läppärin ja miniPC:n, molempiin upposi myös vajaat parikymmentä uutta ajuria ja n. 1 G levytilaa vapaaksi molemmista.

Avast oli hauska. Sen ajuripäivittäjä heräsi kesken päivityksen ja alkoi ehdotella menossa olevien jo vuosia ikääntyneiden ajureiden päivitystä. En tiedä missä on nukkunut, kun vasta nyt heräsi. Heivasin sitten senkin haitakkeen pois koneelta.

Avastille löytyy poistotyökalu, millä sen pitäisi poistua kohtuudella kokonaan. Oli aikoinaan hyvä ohjelma, mutta muuttunut aika tympeäksi.

^^Nythän sitä ei tiedä minkä kilkuttimen tuo hyödyllinen apuohjelma on jälkeensä jättänyt.
    No rain - no gain.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    Ilmainen klooniohjelma löytynee Googlella?
    WD:n omaa softaa olen WD:n levyjen kanssa käyttänyt. Luulisi muilla isoilla valmistajillakin olevan omansa.

Perinteisiä 8 teran ulkoisia levyjä saa jo alle 200 eurolla, milloinkohan sisäisiä? Luulisi niiden olevan halvempia vaan kun eivät ole. Mieluiten HGST jos saisi valita.

Toisekseen, mitään kokemuksia halvoista pikkuverkkolevyasemista? Esim. tyyliin tämä tai joku vastaava? Yksi 3Tb levykin on ollut joutilaana jo pari vuotta ja toinenkin vapautunee vuoden sisällä, voisi laittaa senkin/nekin vaikka hyötykäyttöön ja näyttää vaikka tallennettuja Ryhmä Haukkuja ja Pipsa Possuja jälkikasvulle TV:n ja tabletin ym. kautta...

Tollasen ulkosen voi aina purkaa ja ottaa levyn sieltä sisältä. En kyllä usko että olisi HGST levyjä kovin isolla todennäköisyydellä

Noista verkkolevyistä kantsii kattoo asetukset ja googlaa ettei ole avoimena maailmalle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Perinteisiä 8 teran ulkoisia levyjä saa jo alle 200 eurolla, milloinkohan sisäisiä? Luulisi niiden olevan halvempia vaan kun eivät ole. Mieluiten HGST jos saisi valita.
    Hmm, eikös HGST merkkinä mennyt unholaan männävuonna ja ne on nykyisin WD:tä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Toisekseen, mitään kokemuksia halvoista pikkuverkkolevyasemista? Esim. tyyliin tämä tai joku vastaava? Yksi 3Tb levykin on ollut joutilaana jo pari vuotta ja toinenkin vapautunee vuoden sisällä, voisi laittaa senkin/nekin vaikka hyötykäyttöön ja näyttää vaikka tallennettuja Ryhmä Haukkuja ja Pipsa Possuja jälkikasvulle TV:n ja tabletin ym. kautta...
    Mulla on 7 vuotta hyrrännyt QNAP TP-419P II. 4-levyisenä ei kai enää enää täytä "pikkuverkkolevyaseman" määritelmää mutta aika vähän ollut valittamista ja heillähän on myös pienempiä NASseja tarjolla. Jos käyttötarkoitus on tuo mainittu niin itse säästäisin euroja ja rakentaisin cheap-o NASsin: Raspberry Pi + Open Media Vault...vaikka näin: https://www.windowscentral.com/how-b...pi-powered-nas

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tollasen ulkosen voi aina purkaa ja ottaa levyn sieltä sisältä. En kyllä usko että olisi HGST levyjä kovin isolla todennäköisyydellä
    Ei varmaan eikä ole takuita mitä levyjä siellä muutenkaan on, muuten kuin että levyvalmistajien omissa asemissa varmaan on valmistajan omat levyt (esim. WD:ssä WD). Itse myös ainakin kuvittelin, että levyjen liitännät eivät välttämättä olisi samat kuin irtolevyissä.

Hmm, eikös HGST merkkinä mennyt unholaan männävuonna ja ne on nykyisin WD:tä?
    Jahas, niinpäs näyttääkin. Eli pitänee sitten palata WD:hen. HGST oli pääsääntöisesti pärjännyt parhaiten Backblazen tilastoissa joten siksi viimeksi on ostettu HGST:tä.

Mulla on 7 vuotta hyrrännyt QNAP TP-419P II. 4-levyisenä ei kai enää enää täytä "pikkuverkkolevyaseman" määritelmää mutta aika vähän ollut valittamista ja heillähän on myös pienempiä NASseja tarjolla. Jos käyttötarkoitus on tuo mainittu niin itse säästäisin euroja ja rakentaisin cheap-o NASsin: Raspberry Pi + Open Media Vault...vaikka näin: https://www.windowscentral.com/how-b...pi-powered-nas
    No ei kuin ajatuksena on ollut aika pitkäänkin hankkia vähintään 4-levyinen NAS jota alettaisiin täyttää vaikka levy kerrallaan niillä vähintään 8-teraisilla levyillä, jonkinlaisella RAIDilla ja mikä toimisi sitten ensisijaisesti varmuuskopioasemana. Mutta hintaluokka on sitten vähän eri. Saa sellaistakin toki ehdottaa. Halpiksen hankkiminen tuli mieleen kun levykin oli valmiina. Sinänsä ei haittaa vaikka olisi kaksi asemaa, halpis mediajakoon ja se varmistusasema, jossa ei tarvitsisi edes olla verkkoyhteyksiä kuin korkeintaan siihen, että lisävarmistus menisi kryptattuna pilveen.

Mulla on ollut pari vuotta käytössä Synology DS416play. Tuossa yksi arvio laitteesta. http://testit.kotimikro.fi/test/nas/...ogy-ds416play/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •