GiantElectrobikeGarminMPMessut
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 39 / 39

Aihe: Yksi fillari ympärivuotiseen käyttöön.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeZu Katso viesti
    Lähinnä työmatkaa tulisi tällä tehtyä Tampereen seudulla. Tuohon kyseiseen pyörään saisi jonkun verran leveämmät renkaat ja nuo lokasuojat mitä kävin jo pyörää paikanpäällä katselemassa. Auraus on täällä päin joskus niin ja näin, mutta tuskin muutenkaan tulisi talvella paljon ajettua kun bussilla pääsee tällä hetkellä melkein ovelta ovelle.

En kauheasti pyöristä niinkään ymmärrä mutta itselle tuo flättitanko olisi turvallisempi ratkaisu sittenkin. Pari kertaa droppiatankoa kokeillut, mutta ei oikein ollut mun juttu ja kädetkin tuli kipeeksi todella nopeasti.
    Minä en oikein ymmärrä, miksi maksaa tuollaisesta pyörästä noin paljon. Mikä on se ominaisuus, josta siinä maksetaan, kun ei tuossa ole mitään erikoista. Osat toki ovat hyvät, mutta se on vähän eri asia.

Tuossa on minusta huonot välityksetkin, mutta minä olen sellainen heikkoreisinen, jolla on väärä mielipide asiasta, joka on kuitenkin mielipideasia, kuten minulle jaksetaan usein jostain syystä muistuttaa samalla, kun mielipidettäni sanotaan vääräksi, kun kuulemma vähemmilläkin vaihteilla selviää, vaikka asia onkin kuulemma myös reisistä kiinni, mutta silti kuulemma selviää vähemmillä eli asia ei olekaan reisistä kiinni. Näin se vain menee tällä palstalla. Tästä huolimatta 50, 34 on mielestäni yleispyörään huonosti valittu. 50 on ihan liian iso. Kahteen rattaan systeemeissä onkin usein vähän huonoa tuo, että sitä aluetta ei saa oikein tasapainoon sen tärkeimmän alueen ympärille.

Onko sinulla hyvä säilytystila työmatkan ajalle? Jos ei, niin ihan hyvin voisit ostaa jonkin halvahkon XXL:n hybridin tai sitten tuosta väliltä Marin Muirwoods olisi aika hyvä, kun siinä tosiaan olisi sitä rengastilaa lokareiden kanssakin. Osiltaan se ei toki pärjää, mutta eihän noista asioista tule mitään olennaista toiminnallista eroa pyörään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    Minä en oikein ymmärrä, miksi maksaa tuollaisesta pyörästä noin paljon. Mikä on se ominaisuus, josta siinä maksetaan, kun ei tuossa ole mitään erikoista. Osat toki ovat hyvät, mutta se on vähän eri asia.

Tuossa on minusta huonot välityksetkin, mutta minä olen sellainen heikkoreisinen, jolla on väärä mielipide asiasta, joka on kuitenkin mielipideasia, kuten minulle jaksetaan usein jostain syystä muistuttaa samalla, kun mielipidettäni sanotaan vääräksi, kun kuulemma vähemmilläkin vaihteilla selviää, vaikka asia onkin kuulemma myös reisistä kiinni, mutta silti kuulemma selviää vähemmillä eli asia ei olekaan reisistä kiinni. Näin se vain menee tällä palstalla. Tästä huolimatta 50, 34 on mielestäni yleispyörään huonosti valittu. 50 on ihan liian iso. Kahteen rattaan systeemeissä onkin usein vähän huonoa tuo, että sitä aluetta ei saa oikein tasapainoon sen tärkeimmän alueen ympärille.

Onko sinulla hyvä säilytystila työmatkan ajalle? Jos ei, niin ihan hyvin voisit ostaa jonkin halvahkon XXL:n hybridin tai sitten tuosta väliltä Marin Muirwoods olisi aika hyvä, kun siinä tosiaan olisi sitä rengastilaa lokareiden kanssakin. Osiltaan se ei toki pärjää, mutta eihän noista asioista tule mitään olennaista toiminnallista eroa pyörään.
    Hyviä pointteja. Itse en noista välityssuhteista tajua yhtään mitään niin hyvä että toi sen esille. Se mitä tässä maksetaan on mielestenäi hyvät osat jne. Onhan tuossa hydrauliset jarrut ja ultegra osat. Itsellä on nyt alla yli 10 vuotias tuollainen Muirwoodsin tasoinen katiska niin haluaisin nyt päivittää vähän parempaan. Tuo oma kulkine on 3x8 vaihteistolla, V-jarruilla yms perus Crescent marketti pyörä ja siinäkin käytän lähinnä pääasiassa keskimmäistä ratasta edessä ja pari kolme eri vaihdetta takana kun välitykset siinä on mielestäni aika syvältä. Alkaa tuossa nykyisessä olemaan rattaat sen verran huonossa kunnossa, että en näe järkevää tuota enää korjailla/ostaa uusia osia siihen.

Tuolla Cubella nyt pääsisi mielestäni kevyemmin ja nopeammin näitä päällystettyjä teitä mitä pääasiassa ajelen. Jos jotain sorateitä alkaa enemmän ajelemaan niin sitten hankkii siihen tarkoitukseen sopivammat renkaat ja talveksi nastat jos tarpeellista.

Ja niin kuin sanoin niin en ole ihan sinut droppitankoisten suhteen vaikka olen niitäkin tässä sillä silmällä katsonut. Nuo GG:t CC:t maksaa kuitenkin sen saman 1ke+.

Lamppu syttyi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville86 Katso viesti

Vanha Kona Unit tuli tiensä päähän ja pitäis löytää korvaaja (29'' täysjäykkä sinkula).
    Pidän tuosta lähtökohdasta. Omaan sinkulaani olen tyytyväinen.

Mutta jos kumminkin uutta sinkulaa laittaisin, pyrkisin ehkä tällaiseen kokoonpanoon:

Runko saisi olla jotain metallia. Teräksiset katsoisin myös.

Takahaarukassa pystysuorat dropit ja levyjarrulle korvakkeet.

Rungossa ja etuhaarukassa pitäisi olla valmius täydelliseen lokasuojavarustukseen.

Symmetrinen etukiekko keraamipintaisen vanteen (Mavic, Boyd Altamont, DT Swiss, tms.) kanssa ja V-jarru asianmukaisten jarrupalojen kanssa.

Etunapa voisi olla dynamonapa, hyvä juttu valaisinta ajatellen. Olisiko se sitten Shimano tai alkuperäinen SON, enpä osaa sanoa. Minulla ei näistä ole kokemusta, mutta Shimano on huokeampi ja SON on se alkuperäinen.

Eturatas voisi olla ovaali mäkien nousun helpottamiseksi. Tietenkin pitkähköä välitystä siihen ainoaan vaihteeseen halutaan, joten ovaaliratas voi auttaa siinä. Valmistajia on nykyään useampia (Rotor, SRAM ja Absolute Black ainakin, mahdollisesti useampiakin) joten luulisi hintakilpailun vähitellen vetävän näiden hintoja alas, mutta eipä oikeastaan vielä siltä näytä.

Olen ennenkin sanonut että vaikka vaihteen välityssuhde onkin tärkeämpi, muuten rattaiden hampaiden lukumäärää kannattaa kasvattaa hyötysuhteen hyväksi kunhan ei mennä järjettömyyksiin. Maavaraa tulee olla. Sinkulassa voimansiirron optimointi on aika erilaista taidetta kuin ketjuvaihteisten kanssa.

Takakiekosta olisi mahdollista rakentaa symmetrinen levyjarrusta huolimatta, koska oikealla puolella on vain vapaaratas eikä mitään rataspakkaa. Levyjarrun ja vapaarattaan vaatima tila molemmin puolin on suunnilleen yhtä suuri.

Jos keskiö on ns. epäkeskokeskiö, se ratkaisee ketjun kiristyksen, mutta muuten White Industries Eccentric ENO takanapa ratkaissee asian yhtä tyylikkäästi. Takahaarukka olisi sitten hyvästä syystä 135 mm leveä.

Koska kyseessä olisi epäkeskolla kiristettävä ketju, pyörään voisi asentaa erittäin hyvin ketjun peittävän suojan, mahdollisesti jopa kotelon.

Vaimentava satulatolppa on toisten mielestä ylimääräistä luksusta, mutta kyllä se tekee ajelusta rennompaa. Esimerkiksi USE tms.

Käyttöpyörästä oletetaan että käyttö on helppoa ja mutkatonta. Pyörän satulaan hypätään ja lähdetään ajamaan. Lukkopolkimet sopivat siihen ideaan hieman epätäydellisesti. Siksipä muita vaihtoehtoja voisi katsoa, esimerkiksi Power Grips.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeZu Katso viesti
    Tuolla Cubella nyt pääsisi mielestäni kevyemmin ja nopeammin näitä päällystettyjä teitä mitä pääasiassa ajelen. Jos jotain sorateitä alkaa enemmän ajelemaan niin sitten hankkii siihen tarkoitukseen sopivammat renkaat ja talveksi nastat jos tarpeellista.
    Uudella pyörällä yleensäkin on mukavan kevyttä ajella. Minä silti olen sitä mieltä, että tuo on tavallaan ylilyönti, kun ei tuollainen käyttö vaadi Ultegran osia, vaan käytännössä kaikki Shimanon vaihtajat (toki moni muukin merkki) toimivat. Hydrauliset levyjarrut ovat minusta ihan must nykypäivänä (kun hintaerohan on ihan mitätön tuollaisilla kahvoilla varustetuissa), koska tuntuma niissä on niin paljon parempi. Jos raha ei ole este, niin mikäpäs tuossa. Rahalla tietysti saa parempaa, mutta yritän vain sanoa, että se ero ei välttämättä ajossa olennaisesti tunnu, koska uusi pyörä oikein säädettynä toimii joka tapauksessa hyvin. Tuota varkausriskiä myös pidän aika olennaisena näissä, että jos ei saa varmaan paikkaan, niin silloin minä itse en satsaisi mielellään hybridiin ainakaan puolta tonnia enempää, koska sillä ajaa yhtä hyvin, mutta se ei ole ihan niin houkutteleva varkaille. Vakuutus toki voi korjata tarvittaessa pyörän, mutta kaipa siinä ikävähennyksineen kalliissa enemmän häviää.

Jos ei rengastilaa tarvitse talveksi (eikä paksujen renkaiden tuomaa mukavuutta tärinän vaimentumisen kautta), niin silloin Muirwoodsia ei kannata yhtään harkita, koska eihän sekään ole halpa pyörä. Tietysti siinä on teräsrunko. Silti onhan se vähän turhan arvokas siihen nähden, mitä se on, ellei hyvästä tarjouksesta saa.

Tuollaisista muista hybrideistä joskus näkee esim. Bikesterissä Serious-merkkisiä aika hyvään hintaan tarjouksessa hyvillä vaihteisto-osilla. Samoin XXL kannattaa mielestäni vilkaista, jos siellä on hyvää tarjousta. Ehkä tuossa Cubessa on syynsä, miksi on 2016 vuoden pyörä vielä myymättä. Se on se hinta, kun se on kuitenkin vain hybridi. Minusta se on hybridi tarpeettoman kalliilla osilla.
    hiilikuitumies muokkasi tätä : 02.03.2019 at 05.30

Tietysti on aiheellista pysähtyä miettimään, mistä kannattaa maksaa ja mitä oikeasti tarvitsee. Toisaalta jos puhutaan työmatkapyörästä, johon helposti kertyy enemmän kilometrejä kuin harrastepyörään, miksi harrastepyörän kohdalla hifistely on ok. Cuben rungon laadusta en osaa sanoa mitään, mutta kun osat on kiekkoja myöten hyviä, ei 1150 € aivan paha hinta tuosta ole. Esim. Kona Dr Dewin ovh on melkein sama (toki siitä saa varmaan sen 10% alennusta). Se, että pyörä on hybridi, ei mielestäni ole syy väheksyä sitä. Hybridi on aivan erinomainen valinta moneen tarpeeseen ja jos ei krossaria halua, joka saman tason osilla maksaisi liki 2000 €, voi hyvinkin olla perusteltua ottaa tuollainen pyörä. Huolimatta siitä, että moni hybridiä väheksyy ja siksi tuollainenkin tarjous markkinoille tulee.

Kiitos hyvistä pointeista taas. Tuo minustakin vähän erikoista että droppitankoisesta voi helposti maksaa 2ke mutta flätistä sen max 500e.

Noista välityksistä vielä. Tuo 50/34 vähän turhan hc tuollaiseen vehkeeseen? Tosin ei taida olla eri välityksillä olevia kauheasti myynnissä(?).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    Uudella pyörällä yleensäkin on mukavan kevyttä ajella. Minä silti olen sitä mieltä, että tuo on tavallaan ylilyönti, kun ei tuollainen käyttö vaadi Ultegran osia, vaan käytännössä kaikki Shimanon vaihtajat (toki moni muukin merkki) toimivat. Hydrauliset levyjarrut ovat minusta ihan must nykypäivänä (kun hintaerohan on ihan mitätön tuollaisilla kahvoilla varustetuissa), koska tuntuma niissä on niin paljon parempi. Jos raha ei ole este, niin mikäpäs tuossa. Rahalla tietysti saa parempaa, mutta yritän vain sanoa, että se ero ei välttämättä ajossa olennaisesti tunnu, koska uusi pyörä oikein säädettynä toimii joka tapauksessa hyvin. Tuota varkausriskiä myös pidän aika olennaisena näissä, että jos ei saa varmaan paikkaan, niin silloin minä itse en satsaisi mielellään hybridiin ainakaan puolta tonnia enempää, koska sillä ajaa yhtä hyvin, mutta se ei ole ihan niin houkutteleva varkaille. Vakuutus toki voi korjata tarvittaessa pyörän, mutta kaipa siinä ikävähennyksineen kalliissa enemmän häviää.

Jos ei rengastilaa tarvitse talveksi (eikä paksujen renkaiden tuomaa mukavuutta tärinän vaimentumisen kautta), niin silloin Muirwoodsia ei kannata yhtään harkita, koska eihän sekään ole halpa pyörä. Tietysti siinä on teräsrunko. Silti onhan se vähän turhan arvokas siihen nähden, mitä se on, ellei hyvästä tarjouksesta saa.

Tuollaisista muista hybrideistä joskus näkee esim. Bikesterissä Serious-merkkisiä aika hyvään hintaan tarjouksessa hyvillä vaihteisto-osilla. Samoin XXL kannattaa mielestäni vilkaista, jos siellä on hyvää tarjousta. Ehkä tuossa Cubessa on syynsä, miksi on 2016 vuoden pyörä vielä myymättä. Se on se hinta, kun se on kuitenkin vain hybridi. Minusta se on hybridi tarpeettoman kalliilla osilla.
    Tässä oli ihan hyvää mielipidettä. Itse katson osasarjoista sen että mitä se käytännön ero on juuri itselle. Onko kalliimpi helpompi huoltaa itse vai päinvastoin. Vaihtaako sojuvammpin tai kestääkö käyttöä pidempään. Jos esim painon alentuminen on se etu, niin kannattaa oikeasti miettiä miksi ja miten kevyen pyörän haluua ja tarvitsee.

Sitten siihen lopputulokseen. Itse kävin testaamassa tuota Mahunaa ja päädyin yllättäen eri runkokokoon kuin olin aluksi ajatellut. L koko tuntui isolta, mutta M koko auttamattoman pieneltä.
    Nyt reilun viikon testailleena olen tyytyväinen. Kukkaroa tuo rokotti vähemmän kuin uusi Unit, mikä oli iso plussa tällä hetkellä. Jousitus on ekaa kertaa hyvän oloinen. Takavuosina mulla ollut yli tonnin fillareita mutta tässä halvemmassa selvästi parempi jousitus. Ovat kehittyneet 10 vuodessa selvästi.

Välitykset tuntuu olevan suht kohillaan, vaikka vaihtamiseen kestää vielä tottua. Pienintä vaihteita en ole vielä kertaakaan eksynyt käyttämään edes kärryä vetäessä, mutta eipä tohon ole tuon isompaakaan vielä kaivannut.

Yllättävän vakaa ajettava, eikä missään nimessä pikkunäppärään kikkailuun. Vähän turhankin vakaan ja "tylsän" oloinen, mutta ehdottomasti parempi näin päin.

Toistaiseksi tyytyväinen valintaan.

Itselläni myös hakusessa yleispyörä ympärivuotiseen käyttöön. Käyttöalue: kauppareissut, ym. pikkumatkat ja satunnaisesti työmatkat (10 km/suunta). Tärkeimpiä kriteereitä: vaihteet joko 1x8-11 tai napavaihteisto, lokarikiinnityspaikat ja hydrauliset levyjarrut. Hintahaarukka n. 600€-800€, mutta voin mahdollisesti joustaa ylöspäinkin. Olen katsellut mm. näitä fillareita ja nyt kallistumassa ehkä Orbeaan:

https://www.bikester.fi/orbea-carpe-...ta-856201.html

https://www.bikester.fi/marin-presid...ta-878964.html

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/303...techapel-large

https://www.canyon.com/fi-fi/urban/c...ommuter-3.html

https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod159718

Yhtenä ongelmana on koeajo. Onkohan kuinka riskistä tilata koeajamatta? Onko muilla kokemuksia näistä fillareista?

Noiden pyörien kokemusta ei ole, mutta silmäilin Orbean mitoituksen ja jos on normaalimitoitus kuskilla ja sattuu koon puolesta keskialueelle suositusta, niin uskaltaa tilata koeajamatta. Hyvin noista muutoin saa tietoa näin netin kautta.

Samanlaisia aiheita

1. Työmatkoille pyörää ympärivuotiseen käyttöön
    By Mirabelles in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 07.06.2017, 14.16
  2. Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 05.01.2016, 21.14

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja