
Alkujaan tämän lähetti
Ville86
Vanha Kona Unit tuli tiensä päähän ja pitäis löytää korvaaja (29'' täysjäykkä sinkula).
Pidän tuosta lähtökohdasta. Omaan sinkulaani olen tyytyväinen.
Mutta jos kumminkin uutta sinkulaa laittaisin, pyrkisin ehkä tällaiseen kokoonpanoon:
Runko saisi olla jotain metallia. Teräksiset katsoisin myös.
Takahaarukassa pystysuorat dropit ja levyjarrulle korvakkeet.
Rungossa ja etuhaarukassa pitäisi olla valmius täydelliseen lokasuojavarustukseen.
Symmetrinen etukiekko keraamipintaisen vanteen (Mavic, Boyd Altamont, DT Swiss, tms.) kanssa ja V-jarru asianmukaisten jarrupalojen kanssa.
Etunapa voisi olla dynamonapa, hyvä juttu valaisinta ajatellen. Olisiko se sitten Shimano tai alkuperäinen SON, enpä osaa sanoa. Minulla ei näistä ole kokemusta, mutta Shimano on huokeampi ja SON on se alkuperäinen.
Eturatas voisi olla ovaali mäkien nousun helpottamiseksi. Tietenkin pitkähköä välitystä siihen ainoaan vaihteeseen halutaan, joten ovaaliratas voi auttaa siinä. Valmistajia on nykyään useampia (Rotor, SRAM ja Absolute Black ainakin, mahdollisesti useampiakin) joten luulisi hintakilpailun vähitellen vetävän näiden hintoja alas, mutta eipä oikeastaan vielä siltä näytä.
Olen ennenkin sanonut että vaikka vaihteen välityssuhde onkin tärkeämpi, muuten rattaiden hampaiden lukumäärää kannattaa kasvattaa hyötysuhteen hyväksi kunhan ei mennä järjettömyyksiin. Maavaraa tulee olla. Sinkulassa voimansiirron optimointi on aika erilaista taidetta kuin ketjuvaihteisten kanssa.
Takakiekosta olisi mahdollista rakentaa symmetrinen levyjarrusta huolimatta, koska oikealla puolella on vain vapaaratas eikä mitään rataspakkaa. Levyjarrun ja vapaarattaan vaatima tila molemmin puolin on suunnilleen yhtä suuri.
Jos keskiö on ns. epäkeskokeskiö, se ratkaisee ketjun kiristyksen, mutta muuten White Industries Eccentric ENO takanapa ratkaissee asian yhtä tyylikkäästi. Takahaarukka olisi sitten hyvästä syystä 135 mm leveä.
Koska kyseessä olisi epäkeskolla kiristettävä ketju, pyörään voisi asentaa erittäin hyvin ketjun peittävän suojan, mahdollisesti jopa kotelon.
Vaimentava satulatolppa on toisten mielestä ylimääräistä luksusta, mutta kyllä se tekee ajelusta rennompaa. Esimerkiksi USE tms.
Käyttöpyörästä oletetaan että käyttö on helppoa ja mutkatonta. Pyörän satulaan hypätään ja lähdetään ajamaan. Lukkopolkimet sopivat siihen ideaan hieman epätäydellisesti. Siksipä muita vaihtoehtoja voisi katsoa, esimerkiksi Power Grips.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Kirjanmerkit