HuntteriFanticVelosportContinentalLostInLaplandAjopyora
Sivu 38 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

  1. #1111
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    6.659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Minun autossani huolto-ohjelman ikkunassa voi valita palavatko takavalot vai eivät automatiikkaa käyttäessä.
    Kaikissa tuota asetusta ei pysty noin helposti muuttamaan, eikä kaikki merkkihuollot suostu edes ohjelmoimaan niitä päälle, vaikka pyytäisi.

    Toisaalta leditakavalot ei paljon talvella lämmitä. Ei konkreettisesti eikä kuvaannollistesti.

  2. #1112
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kaikissa tuota asetusta ei pysty noin helposti muuttamaan, eikä kaikki merkkihuollot suostu edes ohjelmoimaan niitä päälle, vaikka pyytäisi.
    Asiaan voi vaikuttaa ostaessaa, laitta sen kaupan ehdoksi, niin asia järjestyy helposti.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  3. #1113
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    6.659
    ^Eipä ole sen väärti mulle. En edes tiedä onko mun nykyisessä takavalot päällä päivävalojen kanssa. Ehkä on, ehkä ei.

  4. #1114
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    328
    Tuosta lähellä ajamisesta olen yhtäällä ja toisaalla kiukunnut itsekin. Viimeksi tänä aamuna itsekseen. Vähäliikenteinen ohitustie, kirkasta ja valoisaa (vähän ennen auringonnousua), vasen kaista vapaana ja hyvä ajokeli. Volkkari ajaa perässä epämukavan lähellä, ei ihan puskurissa mutta häiritsevästi kuitenkin. Hollään vauhdin selvästi alle rajoituksen; tämä tulee vielä lähemmäs muttei aikomustakaan ohittaa. Löysään vielä vähän vauhtia, ja sitten nopeutta ylös "rajoitus + sakkomarginaali", niin nopsaan tuo on taas kannassa. Eikä uusinnallakaan ohita, tai jätä kunnollista turvaväliä. Luultavasti vain noitui vetäjän epätasaista vauhdinpitoa. - Miksi, oi miksi sangen monille naispuolisille kuskeille (empiiriset havainnot, ilman dataa) ohittaminen on niin vaikeaa? Tuossa oli niin optimaaliset olosuhteet kuin mahdollista tähän vuodenaikaan: valoisaa ilman häikäisyä, hyvä ajokeli, kaksi kaistaa suuntaansa ja hiljainen liikenne (en nähnyt ketään vasemmalla kaistalla 8 km matkalla). Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta, eikä pelkästään Suomessa.

  5. #1115
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    565
    Peesissä säästää polttoainetta.
    No rain - no gain.

  6. #1116
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telipyörä Katso viesti
    Peesissä säästää polttoainetta.
    Joskus näin turun motarilla pakun melkeinpä rekan takapuskurissa ilmeisenä tarkoituksena säästää pari litraa löpöä

  7. #1117
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Ehkä maantiepyöräilijöiltä opittu tapa.

  8. #1118
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    117
    Sattuisikohan yhtään rekkamiestä paikalle... Eli riipiikö häntä peesaaminen? Imussa peesaaminen tosiaan säästää. Minulla ei ole koskaan kiire rekan ohi, joudan kyllä perässä tulemaan. Laittaisin vaikka köyden väliin.

    Lisättäköön vielä että en peesaa henkilöautoja tai muitakaan puskurissa kiinni.

  9. #1119
    ^Monet rekkamiehet ovat itse peesaajia. 80 tai alemmalla rajoituksella roikkuvat puskurissa kun ajaa normiliikennevirran rajoitus + vähän yli vauhtia. Tietysti oikeasti ammattitaitoiset ammattilaiset tietävät sellaisen käsitteen kuin turvaväli.

  10. #1120
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lötjönen Katso viesti
    Sattuisikohan yhtään rekkamiestä paikalle... Eli riipiikö häntä peesaaminen? Imussa peesaaminen tosiaan säästää. Minulla ei ole koskaan kiire rekan ohi, joudan kyllä perässä tulemaan. Laittaisin vaikka köyden väliin.

    Lisättäköön vielä että en peesaa henkilöautoja tai muitakaan puskurissa kiinni.
    Mä ajan joskus kaupungissa aika lähellä takapuskuria. Epämukavaa taas on jos jäisellä kadulla auto on ihan takana jos sattisikin fillari lähtemään alta.

    --
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    ^Monet rekkamiehet ovat itse peesaajia. 80 tai alemmalla rajoituksella roikkuvat puskurissa kun ajaa normiliikennevirran rajoitus + vähän yli vauhtia. Tietysti oikeasti ammattitaitoiset ammattilaiset tietävät sellaisen käsitteen kuin turvaväli.
    Se onkin hauskan näköistä kun ilmeisesti rekat säästää jarruja tai dieseliä ja näyttää jyräävän jotain pikkukinneriä parin metrin päässä puskurista

  11. #1121
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    117
    Kaupungilla auton takaikkunassa näkyvä pyöräilijän naama aiheuttaa epämukavuutta siinä, kun tietää että jos joutuu jalankulkijan tai muun syyn takia jarruttamaan äkisti, niin pyörä on nurin. Siinä tulee sitten vahdittua sitä taustapeiliä sillä riskillä että ei ehkä huomaa tielle juoksevaa lasta.

    Eli ajatellaan oman toiminnan vaikutuksia myös pyörän selässä.

  12. #1122
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Eipä ole sen väärti mulle. En edes tiedä onko mun nykyisessä takavalot päällä päivävalojen kanssa. Ehkä on, ehkä ei.
    Kukin voi asennoitua aiheuttamiinsa riskeihin vapaasti lain suomissa rajoissa, ainakin toistaiseksi, oli siinä järkeä vai ei.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #1123
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Sehän on muuten Mythbustersissa empiirisesti todettu, että polttoainetta säästääkseen pitää ajaa alle metrin päässä rekasta. Minkä polttoaineenkulutuksessa voittaa, sen hiekkapaskahionnassa häviää. Ja jos takana ajava ei osaa jättää riittävää turvaväliä niin sen voi säätää sopivaksi omalla ajonopeudella. Kyllä ne perskärpäset yleensä menee ohi viimeistään siinä vaiheessa kun moottorijarrulla himmataan kolmeenkymmeneen.

  14. #1124
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Sehän on muuten Mythbustersissa empiirisesti todettu, että polttoainetta säästääkseen pitää ajaa alle metrin päässä rekasta. Minkä polttoaineenkulutuksessa voittaa, sen hiekkapaskahionnassa häviää. Ja jos takana ajava ei osaa jättää riittävää turvaväliä niin sen voi säätää sopivaksi omalla ajonopeudella. Kyllä ne perskärpäset yleensä menee ohi viimeistään siinä vaiheessa kun moottorijarrulla himmataan kolmeenkymmeneen.
    Niin samaa mieltä. Jos joku voi **tuttaa, niin kaikki "kiireiset" jotka kuvittelee pääsevänsä nopeammin perille ajavansa metrin päässä takapuskurista. Ainakin omalla kohdalla herättää anarkistisen halun edellä ajavana hiukan himmailla sopivasti. Tunnustan, etä omalla kohdalla halu ajaa turvaväli säilyttäen ja yleensä kiireetömästi on kyllä kehittynyt iän myötä. Olen varmaan nuorena itsekin etsinyt vimmaisen ohituspaikkaa (ja kuvitellut hiostavani) puskurissa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  15. #1125
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    328
    Hiukan paremmin kuitenkin ymmärrän niitä ohituspaikkaa kärkkyviä, silloin kun on ilmeistä että ohitustilaisuus voi löytyä. Mutta jos a) on sellainen liikennetilanne, ettei ohitus ole kerta kaikkiaan mahdollista (tai ilmeistä, ettei ohitusaikomusta ole) tai b) vieressä on vapaa kaista jota pitkin voisi ohittaa, niin näissä tilanteissa en vain kerta kaikkiaan tajua sitä puskurissa roikkumista.

  16. #1126
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.457
    ^Kun esimerkiksi keltasta viivaa puol kilsaa edessä ja ollaan siinä pari metriä takana ja keskiviivan puolella

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lötjönen Katso viesti
    Kaupungilla auton takaikkunassa näkyvä pyöräilijän naama aiheuttaa epämukavuutta siinä, kun tietää että jos joutuu jalankulkijan tai muun syyn takia jarruttamaan äkisti, niin pyörä on nurin. Siinä tulee sitten vahdittua sitä taustapeiliä sillä riskillä että ei ehkä huomaa tielle juoksevaa lasta.

    Eli ajatellaan oman toiminnan vaikutuksia myös pyörän selässä.
    Yleensä noilla kapeilla yksisuuntaisilla liikennevalokaduilla kuten Albertinkatu Uudenmaankatu Freda liikennesilmää käyttäen.

  17. #1127
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Hiukan paremmin kuitenkin ymmärrän niitä ohituspaikkaa kärkkyviä, silloin kun on ilmeistä että ohitustilaisuus voi löytyä. Mutta jos a) on sellainen liikennetilanne, ettei ohitus ole kerta kaikkiaan mahdollista (tai ilmeistä, ettei ohitusaikomusta ole) tai b) vieressä on vapaa kaista jota pitkin voisi ohittaa, niin näissä tilanteissa en vain kerta kaikkiaan tajua sitä puskurissa roikkumista.
    Takapuskurissa roikkujaa en ymmärrä missään tilanteessa. Ohittamaankin pääsee pienellä ennakoinnilla paremmin kun on kohtuullinen turvaväli. Puhumattakaan siitä kun edellä ajavana hyppään jarrulle eteen sinkoavan peuran tmv. vuoksi. Lupaan melkein tempaista (mutta ehkä vedän viime hetkessä takaisin) kyllä kaaliin sitä peräkonttiin tuossa tilanteessa tunkevaa. Peräänajot on jos ei turhimpia, niin ainakin typerimpiä onnettomuuksia ja kertovat tasan kahdesta asiasta. 1: Tehdään jotain ihan muuta kuin ajetaan autoa ja tarkkaavaisuus on muualla kuin liikenteessä 2: Ollaan vaan liian lähellä, eikä ehditä...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  18. #1128
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    117
    Varmasti usein perässäroikkuva tai muu reippaasti liikehtivä pyöräilijä tai autoilija uskoo voivansa toimia kyseisellä tavalla, koska on silmää ja kykyä (ehkä jopa todellista) reagoida. Mutta eipä tule mieleen että muut liikkujat ei siihen voi luottaa. Ei voi tietää mikä narkki on taas liikenteessä.

    Loistava esimerkki on risteykseen viime hetkellä jarruttava. Siinä kohdin on muutkin jo joutuneet reagoimaan, kun ei heti näytä siltä että aikooko pysähtyä ollenkaan. Eikä ole kaikki pysähtyneetkään.

  19. #1129
    tempokisu Guest
    No en tiedä mikä silläkin rekkakuskilla oli niin kova tarve ajaa ihan takapuskurissa kiinni 7.12. kun ajelin aamuseiskan jälkeen Nakkilaan. Pientä sumua, pimeetä....ja piruvie se rekka ihan perässä kiinni, kääk! yritin aina ylämäissä ajella reippaammin että se rekka jäisi...mutta pahus ajeli aina kiinni. Väläyttelin jarruvaloja...katselin hyvää paikkaa pysähtyä ja päästää se rekka suosiolla ohitte, mutta ei havainnu mitään sopivaa paikkaa.
    Onneksi kääntyi Mouhijärven liikenneympyrässä jonnekin muualle. Helpotti ihan suunnattomasti...ja sitten alkoikin jo aamu valjeta.

  20. #1130
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Ylläpidon kilpailutuksen epäonnistuminen. Hyvä ja halpa eivät taaskaan kohdanneet.
    Nykyään normaalit talviolosuhteet ovat "haasteellisia" ja vaikeat "ylitsepääsemättömiä".
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  21. #1131
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    No en tiedä mikä silläkin rekkakuskilla oli niin kova tarve ajaa ihan takapuskurissa kiinni 7.12. kun ajelin aamuseiskan jälkeen Nakkilaan. Pientä sumua, pimeetä....ja piruvie se rekka ihan perässä kiinni, kääk! yritin aina ylämäissä ajella reippaammin että se rekka jäisi...mutta pahus ajeli aina kiinni. Väläyttelin jarruvaloja...katselin hyvää paikkaa pysähtyä ja päästää se rekka suosiolla ohitte, mutta ei havainnu mitään sopivaa paikkaa.
    Onneksi kääntyi Mouhijärven liikenneympyrässä jonnekin muualle. Helpotti ihan suunnattomasti...ja sitten alkoikin jo aamu valjeta.
    Mikä esti koukkaamasta ensimmäisen yrityksen jälkeen pysäkin kautta? Rekka kun ajaa rajoitinta vastaan ja jos sinä ajat rajoituksen mukaan, saa se sinut kiinni, vaikka ylämäessä karkuun pääsisitkin. Rekka ei myöskään ohita kuin moottoritiellä. Onko kyse valtapelistä, jossa väistäminen tarkoittaa tappiota? Jos kyse on turvallisuudesta, en voi käsittää tarvetta pitää rekka takana.

    Ennen kuin alkaa selitellä tarpeesta pysähtyä jokaiselle pysäkille ja siten uskotella itselleen ajatuksen mahdottomuutta, kannattaa muistuttaa itseä siitä, että itselle pitää olla rehellinen. Muille voi sitten satuilla mitä sylki suuhun tuo.

  22. #1132
    tempokisu Guest
    ^ mä en havainnu mitään sopivia pysäkkejä, kuten mainitsinkin. Keskityin ihan eteen näkemiseen kun oli pimeetä ja sumuista. joo todellakaan ei ollu kyse siitä että piruvie et mee ohitte, kyllä mun ohitte mennään ajan mitä kulkuneuvoa tahansa. ...mutta mulla oli se nahkiais-tarra takalasissa, jos rekkakuski halusi katsella sitä, no sehän se
    En mä mikään maailman paras kuski ole, mutta en huonokaan. Sun tässä näköjään piti pakosta päästä kuittailemaan.

    Oli kuitenkin kiva reissu ja tuomisena nahkeeta hyvää mieltä.

  23. #1133
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Kuittailua tai ei, mutta en pidä uskottavana, että kun toistuvasti ajat karkuun ja silti rekka ottaa sinut kiinni eli kyse täytyy olla kohtalaisen pitkästä matkasta, johon ei osuisi yhtään paikkaa, jossa voisit ajaa sivuun.

  24. #1134
    F. Kotlerburg Guest
    No oli tai ei niin rekkapenoilla ei ole mitään oikeutta painostaa ajamalla puskuriin kiinni.

  25. #1135
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Ei tietenkään ja siksi asia onkin hankala. Jos väistän, painostaja onnistuu. Jos en väistä, painostaja jatkaa turvallisuuden vaarantamista. Tuhannen taalan paikka onkin vastata kysymykseen, kumpi on vähemmän huono juttu. Toinen on se, mitä itse voi asialle tehdä.

  26. #1136
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kuittailua tai ei, mutta en pidä uskottavana, että kun toistuvasti ajat karkuun ja silti rekka ottaa sinut kiinni eli kyse täytyy olla kohtalaisen pitkästä matkasta, johon ei osuisi yhtään paikkaa, jossa voisit ajaa sivuun.
    Ajelin Pirkkalasta Nakkilaan, en mä tunne sitä tietä (vielä) niin hyvin että tietäisin missä niitä pysäkkejä on. Oho, tossa oli mutta meni jo.
    Hei antakaa jo olla, pääsin Nakkilaan ja mukavaa oli, se tässä nyt tärkeintä oli. Hyvä että oli kuitenkin sula keli, seuraavana päivänä tuli lunta ja matkanteko olisi ollut kurjempaa osin liukkaalla tiellä.

  27. #1137
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    6.659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No oli tai ei niin rekkapenoilla ei ole mitään oikeutta painostaa ajamalla puskuriin kiinni.
    Näinpä. Tässä taas syyllisyys saatiin näppärästi siirrettyä uhrille.

    Rekkojen rajoittimet pitäisi säätää sen ajoneuvokohtaisen rajoituksen mukaisesti eikä "vähän yli", kuten jostain syystä on maan tapa ja jopa viranomaisten hyväksymä. Itse tosin harvemmin olen rekan edessä tukkeena, mutta silloin kun olen, niin kyllä se aika kuumottavaa on. Ja jos ajan rajoituksen mukaan, niin miksi minun pitäisi keskeyttää matkani, jotta toinen pääsee ajamaan yinopeutta? Sama juttu kuin nämä kehällä perseessä roikkujat. Jos ajan rajoituksen (tai rajoitus +10) mukaan, niin ei mulla ole mitään velvollisuutta huolehtia muiden etenemisestä.

    (edit_: lisätty lainaus, kun muuten viittasi väärään postaukseen)

  28. #1138
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Näinpä. Tässä taas syyllisyys saatiin näppärästi siirrettyä uhrille.
    Joidenkin mielestä liikenteessä saa näemmä perseillä vahvemman oikeudella ja ongelma on uhrin, jonka pitää vaaratilanne purkaa. Todella vahvaa syyllistämistä taas sitä kohtaa, joka ei tehnyt mitään väärin.

    Rekkojen rajoittimet on ihan syystä vähän sallittua nopeutta korkeammalla. Luistavaa kärryä ei oikaista muuten kuin kiihdyttämällä ja vetämällä se suoraksi. Suurin osa rekkapekoista vaan ulosmittaa itseltään tämän mahdollisuuden ajamalla rajoitinta vasten. Case Konginkangas esim.

  29. #1139
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    6.659
    ^Jos asia (rekkojen rajoittimet) haluttaisiin oikeasti ratkaista, niin rajoittimesta tehtäisiin sellainen, että sitä vasten ei voisi ajaa täältä Utsjoelle. Tuskin kenelläkään niin pahasti peräkärry on pois hallinnasta. Tai kannattaa miettiä uutta ammattia. Eli normisti rajoitin olisi se 80 km/h ja antaisi sitten hetkeksi +10-15km/h lisää nopeutta/voimaa.

    Mutta asiaa ei ole jostain syystä haluttu ratkaista näin. Ja kuten totesit, niin nyt se kuski todellakin ajaa sitä rajoitinta vasten täältä Utsjoelle, joten ei ole enää mitään extraa mitä käyttää kun mopo keulii.

  30. #1140
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    6.659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ajelin Pirkkalasta Nakkilaan, en mä tunne sitä tietä (vielä) niin hyvin että tietäisin missä niitä pysäkkejä on. Oho, tossa oli mutta meni jo.
    Joo, olen ollut joskus vastaavassa tilanteessa. Siinä kun on 42 tonnia metrin päässä takapuskurista, niin ei viitsi mitään äkkijarrutuksia suoritella, kun joku bussipysäkki ilmestyy mutkan takaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •