^Eipä ole sen väärti mulle. En edes tiedä onko mun nykyisessä takavalot päällä päivävalojen kanssa. Ehkä on, ehkä ei.
Tuosta lähellä ajamisesta olen yhtäällä ja toisaalla kiukunnut itsekin. Viimeksi tänä aamuna itsekseen. Vähäliikenteinen ohitustie, kirkasta ja valoisaa (vähän ennen auringonnousua), vasen kaista vapaana ja hyvä ajokeli. Volkkari ajaa perässä epämukavan lähellä, ei ihan puskurissa mutta häiritsevästi kuitenkin. Hollään vauhdin selvästi alle rajoituksen; tämä tulee vielä lähemmäs muttei aikomustakaan ohittaa. Löysään vielä vähän vauhtia, ja sitten nopeutta ylös "rajoitus + sakkomarginaali", niin nopsaan tuo on taas kannassa. Eikä uusinnallakaan ohita, tai jätä kunnollista turvaväliä. Luultavasti vain noitui vetäjän epätasaista vauhdinpitoa. - Miksi, oi miksi sangen monille naispuolisille kuskeille (empiiriset havainnot, ilman dataa) ohittaminen on niin vaikeaa? Tuossa oli niin optimaaliset olosuhteet kuin mahdollista tähän vuodenaikaan: valoisaa ilman häikäisyä, hyvä ajokeli, kaksi kaistaa suuntaansa ja hiljainen liikenne (en nähnyt ketään vasemmalla kaistalla 8 km matkalla). Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta, eikä pelkästään Suomessa.
Peesissä säästää polttoainetta.
No rain - no gain.
Ehkä maantiepyöräilijöiltä opittu tapa.
Sattuisikohan yhtään rekkamiestä paikalle... Eli riipiikö häntä peesaaminen? Imussa peesaaminen tosiaan säästää. Minulla ei ole koskaan kiire rekan ohi, joudan kyllä perässä tulemaan. Laittaisin vaikka köyden väliin.
Lisättäköön vielä että en peesaa henkilöautoja tai muitakaan puskurissa kiinni.
^Monet rekkamiehet ovat itse peesaajia. 80 tai alemmalla rajoituksella roikkuvat puskurissa kun ajaa normiliikennevirran rajoitus + vähän yli vauhtia. Tietysti oikeasti ammattitaitoiset ammattilaiset tietävät sellaisen käsitteen kuin turvaväli.
Mä ajan joskus kaupungissa aika lähellä takapuskuria. Epämukavaa taas on jos jäisellä kadulla auto on ihan takana jos sattisikin fillari lähtemään alta.
--
Se onkin hauskan näköistä kun ilmeisesti rekat säästää jarruja tai dieseliä ja näyttää jyräävän jotain pikkukinneriä parin metrin päässä puskurista
Kaupungilla auton takaikkunassa näkyvä pyöräilijän naama aiheuttaa epämukavuutta siinä, kun tietää että jos joutuu jalankulkijan tai muun syyn takia jarruttamaan äkisti, niin pyörä on nurin. Siinä tulee sitten vahdittua sitä taustapeiliä sillä riskillä että ei ehkä huomaa tielle juoksevaa lasta.
Eli ajatellaan oman toiminnan vaikutuksia myös pyörän selässä.
Sehän on muuten Mythbustersissa empiirisesti todettu, että polttoainetta säästääkseen pitää ajaa alle metrin päässä rekasta. Minkä polttoaineenkulutuksessa voittaa, sen hiekkapaskahionnassa häviää. Ja jos takana ajava ei osaa jättää riittävää turvaväliä niin sen voi säätää sopivaksi omalla ajonopeudella. Kyllä ne perskärpäset yleensä menee ohi viimeistään siinä vaiheessa kun moottorijarrulla himmataan kolmeenkymmeneen.
Niin samaa mieltä. Jos joku voi **tuttaa, niin kaikki "kiireiset" jotka kuvittelee pääsevänsä nopeammin perille ajavansa metrin päässä takapuskurista. Ainakin omalla kohdalla herättää anarkistisen halun edellä ajavana hiukan himmailla sopivasti. Tunnustan, etä omalla kohdalla halu ajaa turvaväli säilyttäen ja yleensä kiireetömästi on kyllä kehittynyt iän myötä. Olen varmaan nuorena itsekin etsinyt vimmaisen ohituspaikkaa (ja kuvitellut hiostavani) puskurissa.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Hiukan paremmin kuitenkin ymmärrän niitä ohituspaikkaa kärkkyviä, silloin kun on ilmeistä että ohitustilaisuus voi löytyä. Mutta jos a) on sellainen liikennetilanne, ettei ohitus ole kerta kaikkiaan mahdollista (tai ilmeistä, ettei ohitusaikomusta ole) tai b) vieressä on vapaa kaista jota pitkin voisi ohittaa, niin näissä tilanteissa en vain kerta kaikkiaan tajua sitä puskurissa roikkumista.
Takapuskurissa roikkujaa en ymmärrä missään tilanteessa. Ohittamaankin pääsee pienellä ennakoinnilla paremmin kun on kohtuullinen turvaväli. Puhumattakaan siitä kun edellä ajavana hyppään jarrulle eteen sinkoavan peuran tmv. vuoksi. Lupaan melkein tempaista (mutta ehkä vedän viime hetkessä takaisin) kyllä kaaliin sitä peräkonttiin tuossa tilanteessa tunkevaa. Peräänajot on jos ei turhimpia, niin ainakin typerimpiä onnettomuuksia ja kertovat tasan kahdesta asiasta. 1: Tehdään jotain ihan muuta kuin ajetaan autoa ja tarkkaavaisuus on muualla kuin liikenteessä 2: Ollaan vaan liian lähellä, eikä ehditä...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Varmasti usein perässäroikkuva tai muu reippaasti liikehtivä pyöräilijä tai autoilija uskoo voivansa toimia kyseisellä tavalla, koska on silmää ja kykyä (ehkä jopa todellista) reagoida. Mutta eipä tule mieleen että muut liikkujat ei siihen voi luottaa. Ei voi tietää mikä narkki on taas liikenteessä.
Loistava esimerkki on risteykseen viime hetkellä jarruttava. Siinä kohdin on muutkin jo joutuneet reagoimaan, kun ei heti näytä siltä että aikooko pysähtyä ollenkaan. Eikä ole kaikki pysähtyneetkään.
No en tiedä mikä silläkin rekkakuskilla oli niin kova tarve ajaa ihan takapuskurissa kiinni 7.12. kun ajelin aamuseiskan jälkeen Nakkilaan. Pientä sumua, pimeetä....ja piruvie se rekka ihan perässä kiinni, kääk! yritin aina ylämäissä ajella reippaammin että se rekka jäisi...mutta pahus ajeli aina kiinni. Väläyttelin jarruvaloja...katselin hyvää paikkaa pysähtyä ja päästää se rekka suosiolla ohitte, mutta ei havainnu mitään sopivaa paikkaa.
Onneksi kääntyi Mouhijärven liikenneympyrässä jonnekin muualle. Helpotti ihan suunnattomasti...ja sitten alkoikin jo aamu valjeta.
Ylläpidon kilpailutuksen epäonnistuminen. Hyvä ja halpa eivät taaskaan kohdanneet.
Nykyään normaalit talviolosuhteet ovat "haasteellisia" ja vaikeat "ylitsepääsemättömiä".
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Mikä esti koukkaamasta ensimmäisen yrityksen jälkeen pysäkin kautta? Rekka kun ajaa rajoitinta vastaan ja jos sinä ajat rajoituksen mukaan, saa se sinut kiinni, vaikka ylämäessä karkuun pääsisitkin. Rekka ei myöskään ohita kuin moottoritiellä. Onko kyse valtapelistä, jossa väistäminen tarkoittaa tappiota? Jos kyse on turvallisuudesta, en voi käsittää tarvetta pitää rekka takana.
Ennen kuin alkaa selitellä tarpeesta pysähtyä jokaiselle pysäkille ja siten uskotella itselleen ajatuksen mahdottomuutta, kannattaa muistuttaa itseä siitä, että itselle pitää olla rehellinen. Muille voi sitten satuilla mitä sylki suuhun tuo.
^ mä en havainnu mitään sopivia pysäkkejä, kuten mainitsinkin. Keskityin ihan eteen näkemiseen kun oli pimeetä ja sumuista.joo todellakaan ei ollu kyse siitä että piruvie et mee ohitte, kyllä mun ohitte mennään ajan mitä kulkuneuvoa tahansa. ...mutta mulla oli se nahkiais-tarra takalasissa, jos rekkakuski halusi katsella sitä, no sehän se
En mä mikään maailman paras kuski ole, mutta en huonokaan. Sun tässä näköjään piti pakosta päästä kuittailemaan.
Oli kuitenkin kiva reissu ja tuomisena nahkeeta hyvää mieltä.
Kuittailua tai ei, mutta en pidä uskottavana, että kun toistuvasti ajat karkuun ja silti rekka ottaa sinut kiinni eli kyse täytyy olla kohtalaisen pitkästä matkasta, johon ei osuisi yhtään paikkaa, jossa voisit ajaa sivuun.
No oli tai ei niin rekkapenoilla ei ole mitään oikeutta painostaa ajamalla puskuriin kiinni.
Ei tietenkään ja siksi asia onkin hankala. Jos väistän, painostaja onnistuu. Jos en väistä, painostaja jatkaa turvallisuuden vaarantamista. Tuhannen taalan paikka onkin vastata kysymykseen, kumpi on vähemmän huono juttu. Toinen on se, mitä itse voi asialle tehdä.
Ajelin Pirkkalasta Nakkilaan, en mä tunne sitä tietä (vielä) niin hyvin että tietäisin missä niitä pysäkkejä on. Oho, tossa oli mutta meni jo.
Hei antakaa jo olla, pääsin Nakkilaan ja mukavaa oli, se tässä nyt tärkeintä oli. Hyvä että oli kuitenkin sula keli, seuraavana päivänä tuli lunta ja matkanteko olisi ollut kurjempaa osin liukkaalla tiellä.
Näinpä. Tässä taas syyllisyys saatiin näppärästi siirrettyä uhrille.
Rekkojen rajoittimet pitäisi säätää sen ajoneuvokohtaisen rajoituksen mukaisesti eikä "vähän yli", kuten jostain syystä on maan tapa ja jopa viranomaisten hyväksymä. Itse tosin harvemmin olen rekan edessä tukkeena, mutta silloin kun olen, niin kyllä se aika kuumottavaa on. Ja jos ajan rajoituksen mukaan, niin miksi minun pitäisi keskeyttää matkani, jotta toinen pääsee ajamaan yinopeutta? Sama juttu kuin nämä kehällä perseessä roikkujat. Jos ajan rajoituksen (tai rajoitus +10) mukaan, niin ei mulla ole mitään velvollisuutta huolehtia muiden etenemisestä.
(edit_: lisätty lainaus, kun muuten viittasi väärään postaukseen)
Joidenkin mielestä liikenteessä saa näemmä perseillä vahvemman oikeudella ja ongelma on uhrin, jonka pitää vaaratilanne purkaa. Todella vahvaa syyllistämistä taas sitä kohtaa, joka ei tehnyt mitään väärin.
Rekkojen rajoittimet on ihan syystä vähän sallittua nopeutta korkeammalla. Luistavaa kärryä ei oikaista muuten kuin kiihdyttämällä ja vetämällä se suoraksi. Suurin osa rekkapekoista vaan ulosmittaa itseltään tämän mahdollisuuden ajamalla rajoitinta vasten. Case Konginkangas esim.
^Jos asia (rekkojen rajoittimet) haluttaisiin oikeasti ratkaista, niin rajoittimesta tehtäisiin sellainen, että sitä vasten ei voisi ajaa täältä Utsjoelle. Tuskin kenelläkään niin pahasti peräkärry on pois hallinnasta. Tai kannattaa miettiä uutta ammattia. Eli normisti rajoitin olisi se 80 km/h ja antaisi sitten hetkeksi +10-15km/h lisää nopeutta/voimaa.
Mutta asiaa ei ole jostain syystä haluttu ratkaista näin. Ja kuten totesit, niin nyt se kuski todellakin ajaa sitä rajoitinta vasten täältä Utsjoelle, joten ei ole enää mitään extraa mitä käyttää kun mopo keulii.
Kirjanmerkit