GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 72 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 82 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 2873

Aihe: Silverbackin läskipyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Sramin gripparilla menee kaksi tai useampi molempiin suuntiin. Sramia kanssa suosisin vaihteissa mutta nää on taas näitä. Shimanokin on ihan hyvä.
    Nää on näitä. Grippari on kyllä hyvä. Mullakin käytössä 9-vaihteisissa.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

10-v on vaan gripparina aika kallis muistaakseni, saako sataseen? 11-v sitten 25 euroa NX joka ainakin itsellä tpoiminut hyvin.

Täällä keskustelu jatkuu vielä... hienoa, sillä pyöräkauppoja en vielä eilen tehnyt. Tuo tavallista edullisempi Scoop Deluxe putosi pelistä pois, kun kävin sitä testaamassa. Kyseinen erikoistarjous kappale oli XL rungolla, joka tuntui hiukan liian suurelta. L runko sopii allekirjoittaneelle kuitenkin paremmin tällaisena rajatapauksena. Tosin ohjainkannatinta siitäkin joutuu ehkä vaihtamaan, että saa lisää tilaa. En tosin alkanut vielä pyörää sen suuremmin säätämään, joten saattaa korjautua ihan satulan asentoakin vaihtamalla.

Nyt täytyy valinta tehdä - jos merkissä pysyn - Scoop Fattyn tai uutena tulokkaana Scoop Singlen välillä. Singlessä itselleni asettama budjetti tosin ylittyy reilusti, joten jos niin paljon on kakkospyörään valmis laittamaan, niin samalla voisi alkaa jo miettimään Trekin Farley 5, mikäli siitä saa muutaman satasen pois ovh-hinnasta. En tosin tiedä onko kyseessä sen parempi pyörä, mutta Trek on itselleni merkkinä tuttu... Saako tuolle 250 eurolle puolestaan vastinetta fattyn ja Singlen välillä (verkkokauppojen tarjoushinnat). Singlen hiilikuituinen etuhaarukka taitaa olla se arvokkain palikka erona näiden kahden välillä, mutta onhan siinä muutakin pientä eroa?

Sitten varsinaiseen kysymykseen...Osaisiko joku valistunut sanoa, mitä eroa on Scoop Fattyn 2018 ja 2019 malleilla? Toki sen verran olen itsekin osannut lukea, että vaijerit on piilotettu rungon sisään 2019 mallissa (ei kovin tärkeä ominaisuus itselleni) ja - ilmeisesti - runkogeometriaa hiukan hiedosäädetty? Mutta onko muita muutoksia tai peräti heikennyksiä esim komponenttien osalta? Kuinkahan suuri merkitys tuolla runkogeometrian hienosäädöllä on?

^joo keulakulma vaihtu järkevämmäksi -19 malleihin. Joka on aika iso muutos

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hapan korppu Katso viesti
    Sitten varsinaiseen kysymykseen...Osaisiko joku valistunut sanoa, mitä eroa on Scoop Fattyn 2018 ja 2019 malleilla? Toki sen verran olen itsekin osannut lukea, että vaijerit on piilotettu rungon sisään 2019 mallissa (ei kovin tärkeä ominaisuus itselleni) ja - ilmeisesti - runkogeometriaa hiukan hiedosäädetty? Mutta onko muita muutoksia tai peräti heikennyksiä esim komponenttien osalta? Kuinkahan suuri merkitys tuolla runkogeometrian hienosäädöllä on?
    Tsekkaa myös Kona Wo ja Feltit.

Singlen keula on jo noin 200€ upgrade. Jos on siihen varaa, niin ottaisin sen. Muita speksejä en jaksa kaivaa, mutta kaikki voimansiirrossa ja jarruissa lienee kertaluokkaa parempaa.

Keulakulma on loivempi 2019 malleissa. Vaikuttaa esim. alamäessä stabiliuuteen ja hallintaan ylipäätään.
    Jyrkkä 2018 keulakin toimii minusta hyvin, riippuu ajotyylistä ja käytöstä, läskin rengas tuo kuitenkin sitä stabiiliuutta..

Onnistuuko muuten 2018 fattyyn vaihtaa 11v tai jopa 12v pakan? Tällä hetkellä itsellä 11-42 takana 10-v. Välissä tuntuu tuolla pehmeässä lumessa auratessa, että ei haittaisi jos olisi vielä pienempi vaihde tarjolla. Eturattaan pienentäminen taas ei oikeastaan innosta jos siirtymiltä lähtee sitten nopeutta reilusti.

Mitä tulee noihin Scoop Fattyn jarruihin niin itse en osaa kyllä kaivata noita orkkis Shimanoja parempia. Mikä näissä on huonoa? Itsellä ainakin toppaa heti eikä melkein. Ajoin tutun Nishikillä ja siinä oli kyllä selkeästi huonomat jarrut.

Ymmärrän jos ajetaan todella kovaa, mutta ajaako suurinosa näillä fatbikeillä? Olisin kiinnostunut, että missä tilanteissa niiden huonous tulee esille?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Onnistuuko muuten 2018 fattyyn vaihtaa 11v tai jopa 12v pakan? Tällä hetkellä itsellä 11-42 takana 10-v. Välissä tuntuu tuolla pehmeässä lumessa auratessa, että ei haittaisi jos olisi vielä pienempi vaihde tarjolla. Eturattaan pienentäminen taas ei oikeastaan innosta jos siirtymiltä lähtee sitten nopeutta reilusti.

Mitä tulee noihin Scoop Fattyn jarruihin niin itse en osaa kyllä kaivata noita orkkis Shimanoja parempia. Mikä näissä on huonoa? Itsellä ainakin toppaa heti eikä melkein. Ajoin tutun Nishikillä ja siinä oli kyllä selkeästi huonomat jarrut. Ymmärrän jos ajetaan todella kovaa, mutta ajaako suurinosa näillä fatbikeillä?
    Voi laittaa esim. Shimanon 11-46 tai Sram NX 11-50. Vaihtajat ja triggerit myös vaihtoon.
    Omat kokemukset ainakin halvemman pään Shimanon jarruista, että kahvat on isot ja tunnottomat, pakkasella heittivät toimimasta ja vuotamaan öljyä. Toimivana pysäyttävät riittävästi.

^^Ite vaihdoin vastaavat pois ku olin tottunu m615:iin. Noi jarruttaa vaikka yhellä sormella. Tuntuu paljon tarkemmilta. Joka on ihan kätevää hankalassa maastossa. m315 piti painaa aika voimalla. Tosin ois varmaan parantunu ku palat ajettu sisään.

Käsittääkseni 10sp vapaarattaalle ei mene 11/12 pakat.
    Jos välityksiä haluat lisää niin se etuvaihtaja takas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Menee Shimanon 11-spd maastopakka ja Sramiltakin NX.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^^Ite vaihdoin vastaavat pois ku olin tottunu m615:iin. Noi jarruttaa vaikka yhellä sormella. Tuntuu paljon tarkemmilta. Joka on ihan kätevää hankalassa maastossa. m315 piti painaa aika voimalla. Tosin ois varmaan parantunu ku palat ajettu sisään.

Jos välityksiä haluat lisää niin se etuvaihtaja takas
    Mulla on kans vanhat SLXt tilalla. Eron huomaa.

Minun käsittääkseni ne 11/12 maastopakat menee ihan samalle vaparille. Maantieversiot ei.

Etuvaihtaja on minustakin hyvä!

Vaihtaja ei tule takaisin, en tykännyt siitä selaamisesta ja päällekkäisyydestä. Varsinkin nopeissa tilanteissa oli aina väärää sisässä. Pitääpä miettiä tuota 11v tai 12v systeemiä. Olisikohan sama sitten suoraan hypätä siihen 12v systeemiin.

Mulla ei nuo Fattyn jarrut ole kyllä kertaakaan jäätyneet, toimineet kuin se legenraadinen junan vessa Kahdella sormella olen itse tainnut operoida noita m315 jarruja, ei tarvitse mitenkään voimaa siis erityisemmin käyttää, mutta kai sen eron sitten huomaisi jos kokeilisi parempia. Kohta pitää vaihtaa taakse jarrupalat.

Lähinnä ajattelin, jos tätä ketjua lukee joku aloittelija niin ei noita jarruja tarvitse tosiaankaan heti olla vaihtamassa.

Mitä mieltä olette noista levyjen koosta? Onko mitään hyötyä fatbikessä kasvattaa halkaisijaa?

Vaihtaja ei tule takaisin, en tykännyt siitä selaamisesta ja päällekkäisyydestä. Varsinkin nopeissa tilanteissa oli aina väärää sisässä. Pitääpä miettiä tuota 11v tai 12v systeemiä. Olisikohan sama sitten suoraan hypätä siihen 12v systeemiin.

Mulla ei nuo Fattyn jarrut ole kyllä kertaakaan jäätyneet, toimineet kuin se legenraadinen junan vessa Kahdella sormella olen itse tainnut operoida noita m315 jarruja, ei tarvitse mitenkään voimaa siis erityisemmin käyttää, mutta kai sen eron sitten huomaisi jos kokeilisi parempia. Kohta pitää vaihtaa taakse jarrupalat.

Lähinnä jos tätä ketjua lukee joku aloittelija niin ei noita jarruja tarvitse tosiaankaan heti olla vaihtamassa.
    Eka Scoopissa oli 36/22x11-36 ja se oli tosiaan turhan suuri hyppäys etuvaihtajalla. Dudessa 34/26x10-42 ja toimii kyllä hyvin.
    Juu, minustakin kannattaa ajaa ensin noilla perusjarruilla, jos ei satu olemaan "hyllyssä" parempia. Ihan hyviä ovat nykyään ja varmatoimisia yleensä. 2015 Whitessa eivät vakuuttaneet.

Kammet ja keskiö on ainakin eroa -18 mallista vaihtunut -19 malliin nähden. -18 mallissa on raceface eli tuon osalta katsoisin ainakin että ei välttämätä parempaan suuntaan ole mennyt -19 mallissa.
    Tuo keulakulma on mielipiteitä jakava asia, jyrkempi keulakulma on toisealta ketterämpi ajella kun loivempi taas rauhallisempi siis kummasta tykkää riippuu ajajasta. Pidän pyörää Scoop Fatty hyvänä kompromissi pyöränä joka kelpaa kokeneemmallekin ajajalle aivan varmasti, se ei sisällä mitään erikoisen hyvää mutta luotettavaa perusvarmaa pyörää hakeva saa siitä edullisen kulkineen ja rahaa on laitettava vähintään 1000e lisää niin aletaan puhua jo huomattavasti paremmasta.

Jarruissa ei ole ollut mitään huomautettavaa ei kesällä eikä talvella, tehot on aivan riittävät kunhan palat vain ajaa kunnolla sisään uutena. Mitään vikaa ei pyörässä ole muutenkaan ollut ja jopa maalipinta ja yleensä rungon viimeistely on yllättävän virheetöntä ja siistiä.

Jos nyt olisin tuossa tilanteessa kuin nimimerkki hapan korppu niin valintsisin Scoop Fattyn ja Singlen välillä, ja jos rahatilanne ei este niin valinta olisi Single joka on astetta parempi kuin Fatty ja nimen omaan voimalinja puolikin on järkevämpi kuin deluxessa ja muutenki komponentit parempi.....mutta jos fattyyn päädyt ei ole sekään huonovaihtoehto, deluxen jättäisin pois laskusta. Kyseessä siis 2019 mallit.

PS: Onko todistettaavaa tieto muuten tuosta keulakulmasta että se oikeasti on muuttunut -19 mallissa vai onko se vain mutua??

Ei ole mutua. Kyllä sitä täällä seurailtiin ku testailivat prototyypeillä.
    Ennen oli 71,5-72. Nyt 69,5

Olen tässä reilun puolisen vuotta Scoop Fattyllä (2018) ajellut ja takana on noin 2500 km. Kysymys liittyen kampiin; minkä pituinen kampien akseli Fattyssä on? Nykyiset kammet on Race Face Ridet

Silverbackin sivut eivät suoraan tuota tietoa minulle anna, joten voisiko joku viisaampi kertoa tämän? Kiitos!

Oma Fatty on tässä ajassa saanut pientä faceliftiä, nykyinen setuppi:
    Etuhaarukka: RockShox Bluto RL Solo Air OneLoc Fatbike Fork - 120mm
    Ohjainkannatin: DMR Defy 35+, 35x35 mm
    Ohjaustanko: Race Face Turbine 35mm
    Etuvaihtaja pois ja tilalle 30T ratas
    Satulatolppa: Red hissitolppa

Melkoisella varmuudella 2x vaihteistolla varustettu pyörä on varustettu 190mm versiolla Ride-kammista. Niitä on kahdella eri leveydellä (170mm ja 190mm perälle) ja jos sulla on noin 1cm kampiin chainstaysta väliä, ne on ne leveämmät. Kapeammat on siinä ja siinä mahtuvat koko ne edes paikalleen.

Tällöin akseli on reilut 150mm... en löytänyt mistään tarkkaa mittaa... Mutta se on kiinteä joka tapauksessa ja ei vaihdettavissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jlah Katso viesti
    Olen tässä reilun puolisen vuotta Scoop Fattyllä (2018) ajellut ja takana on noin 2500 km. Kysymys liittyen kampiin; minkä pituinen kampien akseli Fattyssä on? Nykyiset kammet on Race Face Ridet

Silverbackin sivut eivät suoraan tuota tietoa minulle anna, joten voisiko joku viisaampi kertoa tämän? Kiitos!

Oma Fatty on tässä ajassa saanut pientä faceliftiä, nykyinen setuppi:
    Etuhaarukka: RockShox Bluto RL Solo Air OneLoc Fatbike Fork - 120mm
    Ohjainkannatin: DMR Defy 35+, 35x35 mm
    Ohjaustanko: Race Face Turbine 35mm
    Etuvaihtaja pois ja tilalle 30T ratas
    Satulatolppa: Red hissitolppa

Mulla sama pyörä, itse vaihdoin myös takapakan 11-42. Oletko ollut tyytyväinen tuohon Blutoon? Miettinyt tuon ja Mastodonin välillä.

Itsellä 2018 scoop deluxe. Pakka vaihtui 20km jälkeen 11-42 + wolftoothin adapteriin. Etunen edelleen 30t. Jarruilla ajoin viime talvesta kesään jolloin ei enää huvittanu promaxit. Vaihdoin vanhat ylimäärä slx:t sisään ja modulaatio parani huimasti. Maalit halkeillu haarukoista kiinnityskohtien läheltä ja näytti että ois vähän liian paksu maali sattunu. Muuten ei ongelmia. Tuppia ja satulaa mitä nyt paivittäny renkaiden lisäksi. Hissitolppa seuraavana. Maksoin vuosi sitten 2018 mallista 599e ja hintalaatusuhde ollu enemmän kuin parempi.

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

Mulla sama pyörä, itse vaihdoin myös takapakan 11-42. Oletko ollut tyytyväinen tuohon Blutoon? Miettinyt tuon ja Mastodonin välillä.
    Itsellä oli bluto myös mielessä mutta sehän menee ainakin 2018 mallissa napa vaihtoon ja rengas pitäs rakentaa uusiksi kun blutossa läpiakseli ja mulefüteissa qr. Onko 2019 jo läpiakseli?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mice Katso viesti
    Itsellä oli bluto myös mielessä mutta sehän menee ainakin 2018 mallissa napa vaihtoon ja rengas pitäs rakentaa uusiksi kun blutossa läpiakseli ja mulefüteissa qr. Onko 2019 jo läpiakseli?

Vähän riippuu mitkä navat kyseessä. Ite miellän ennemminkin että Mulefuteissa on aina läpiakseli. Mulla siis kolme vannetta joissa kaikissa on SRC-navat.

Juu minulla 2018 malli ja läpiakselit löytyy..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mice Katso viesti

Osan pikalinkullisista saa päätytulpilla muutettua läpiakselillisiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Osan pikalinkullisista saa päätytulpilla muutettua läpiakselillisiksi.
    Niinpä kyllä. Pitää vielä varmistaa. Esim täpärin mavicin kiekoissa tuli roippeet mukana jos haluun 15mm ->12mm tai qr muokata jostain syystä.

Olen tuumaillut kolmos- (ja huonon kelin) pyöräksi laittavani Scoop Singlen tai Fattyn. Paikallisessa Verkkiksessa olisi nyt vielä joku palautus tms. Fatty (2019) L:nä hyvässä tarjouksessa. Pääsin eilen koeajamaan 2018 Scoop Singlen L:nä ja 2019 Scoop Fattyn M:nä. M-koko tuntui muuten käteen istuvammalta (vaikka olen isommilla pyörillä tottunut ajamaan), mutta tuossa M:ssä tuntui pitkäjalkaisena (86-87 cm) pahasti loppuvan satulaputken säädöt kesken. Olen siis 181,5 cm ja pitkäjalkainen. Tuossa tutkiskelin geometrioita Silverbackin sivuilta ja Fattyssä (2019) näkyisi olevan Singlenä 31 mm matalampi Stack (melkeoinen ero!) ja 10 mm pidempi Reach kuin Fattyssä(?). Myös mm. keulakulmissa (Singlessä loivempi) oli selkeät erot. Liekö nämä erot todellisia - ja mitenhän tuo 2018 Single suhtautuu näihin eroihin - eli onko lähempänä 2019 Singleä tai Fattyä (jos erot siis todellisia)? Hotsittais käydä tuo Fatty L:nä nappaamassa kolmospyöräksi, mutta vähän mietityttää että olisko M sopivampi koko. Plussani (Spessun Fuse Expert Fattie) kyllä on vielä pidempi rungoltaan kuin tuo Fatty L, mutta se (Fuse) onkin ehkä hieman pitkä ja viritelty "suunnilleen sopivaksi". Tuon L:n Fattynhän varmasti vielä säätäisi hyvinkin istuvaksi, mutta jäi mietityttämään, kun tuo M-koko tuntui mukavan ketterältä. Yleensä ajamani maasturi- ja plussa M:t tuntuneet ihan "leluilta", liian pieniltä, ehkä tottumuskysymyskin. Nyt flunssan ja ajamattomuuden jälkeen kroppa saattoi mukautua helpommin uuteen - ja yleensä tottumattomana pystympi asento maistuukin - ja yleensä ottaen rauhallisemmilla lenkeillä, mitä läskillä varmaan tulisi enemmän ajeltuakin.

Tässä mietin, että kun aina puhutaan siitä ettei voi pienempää kokoa ostaa satulaputken riittämättömyyden takia, niin rajoittaako joku asia vaihtamasta pyörään pidempää putkea? Kärsiikö ajo-ominaisuudet yleensä ottaen tms., kun aina neuvotaan ottamaan isompi koko, jos satulaputken mitta ei riitä. Mulla tämä aina pyöränvaihdossa dilemma, kun pitkät jalat, lyhyt yläkroppa ja selän ja hartioiden ongelmia. Pitäisi siis olla pitkä satulaputki ja lyhyt vaakaputki mieluiten.

Toki tuon L:n modaa varmasti äkkiä sopivaksi. Stemmissä vielä lyhennysvaraa, riser bar on tuttu modaus jo aiemmin, kuten myös set back -satulaputken vaihton inlineen työkalupakissa. Näillähän säätövaraa on jo ylimäärinkin, mutta jotenkin jäi vain se M:n ketteryys houkuttamaan, eikä nyt rahasta ole kiinni, etteikö voisi täyteen rahaan sopivaa pyörää hankkia.

Kommentteja/suosituksia - ja ennen kaikkea kannanottoja tuohon satulaputken vaihtoon?

Pääosin olen ollut tyytyväinen. Olen noin 20 tuntia ehtinyt metsässä rymyämään keulan kanssa ja vielä on vähän keulan paineet hakusassa. Ohjeistuksessa olleet paineet tekivät mielestäni keulasta liian jäykän.

Mulla on ollut mietinnässä tuo 11-42T takapakka, meneekö ihan sellaisenaan vai vaatiiko jotain muutoksia takavaihtajan suhteen?

Niin...oma kokemukseni on se että läskipyörä tuntuu heti alkuunsa ketterämmältä ja varsinkin silverback kuin normi maastopyörä ja mitä tuohon satulaputken riittämättömyyteen tulee niin SB:ssä on vakiona 400mm putki ja jos tuo ei tunnu riittävän niin kyllä isompi runko olisi se oma valintani ja sitten ohjaamoa säätämällä sopivaksi.

Jos on tykästynyt hieman pystympään ajo asentoon niin SB:ssä on vakiona melko etukeno ajo asento lisättynä melko jyrkkään keulakulmaan joka tuo ketterän tunteen mutta myös tunteen että sarvien yli mennään melko helposti tiukassa tilanteessa, siksi suosin 40mm korotuksella olevaa tankoa alkuperäisen tilalle jolloin ajo asento on minulle sopiva. Eli uskoisin että se muutos mitä yleensä Silverbacin ajoasennon takia joutuu ehkä muuttaa on joko stemmi tai ohjaustanko tai molemmat ja epäilen että moni korottaa ajo asentoa hieman alkuperäisestä jolloin pyörän olemus muuttuu sopivaksi, stemmihän on jo alkujaan melko lyhyt niin pelkä ohjaustanko korotus riitti itselläni.

Haaran mitta 82cm ja pyörä M koko.

Silverback on tosiaan aika aggressiivinen ajoasennoltaan, mikä sopi taas minulle loistavasti. Laitoinkin kevyen flattitangon ja -17° 70mm stemmin. Jos q-faktori olisi vähän kapeampi, olisi geometria kuin xc-kilpurissani. Miinusta tulee vain yhdestä pullotelineestä, pitkille lenkeille on vaikea ottaa riittävästi juomaa. Reppu ei ole vaihtoehto, vielä vähemmän houkuttelee runkolaukku.
    Runko M, keskiöstä satulan päälle n.75cm, orkkistolppa, vm. 2019.

Myös ketteryydestä olen samaa mieltä edellisen postaajan kanssa, mutta se on läskipyörille tunnusomaista (neljäs läskpyörä menossa...).

Onko pieni porausharjoitus + niittimutterit vaihtoehto?

Lähetetty minun SM-J600FN laitteesta Tapatalkilla

^ on sitten kun on aikaa, nyt ajetaan

Noita pullo telineitä kyllä löytyy vaikka millaisia esim. ebaystä, on ohjaustankoon, satulaputkeen jne. kiinnitys telineitä eikä maksa kuin muutaman euron. Minulla on kyllä kaksi pulloteline paikkaa mutta pyörä on -18 mallia, onko toinen pulloteline paikka poistettu -19 mallista?

Samanlaisia aiheita

1. Canyon Läskipyörät
    By Ski in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3847
    Viimeinen viesti: 29.07.2025, 11.20
  2. Whiten läskipyörät
    By rjrm in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5827
    Viimeinen viesti: 27.06.2024, 15.00
  3. Chargen läskipyörät
    By zarzan in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 27