Huomenta. Minä taas ajattelin vastaavaan käyttöön Pirellejä
https://velo.pirelli.com/en/ww/catal...aCampaign=true
Ei ole ensisijaisesti GG-formaattiin eikä välttämättä paksukaan (parhaimmillaan 35c), mutta mutta olutmiehenkin mukaan vaikuttaa kiinnostavalta, iskukykyiseltä ja rullaapi hyvin:
https://www.bicyclerollingresistance...rato-velo-2018
Sent from my iPad using Tapatalk
Kappas perhana. Katselin noita mutten huomannut että 35mm versiokin löytyy... Tuommoiset olisivat myös kiinnostavat. Viime kauden ~4500km krossarikilsaa menivät suunnilleen 50/50 35mm Grävelkingeillä ja 33mm Schwalben krossikumeilla, ja tekisi mieli jotakin toisenlaista. Supernopea asfaltilla ja ok hiekkatiellä voisi olla tällä kertaa preferenssinä. Kai nuo slicksit menevät jos ei laita liian kovia paineita ja muistaa kurveissa ettei reunanappula pelastaPoluille noilla ei mennä, mutta sitä varten on keksitty maasturi.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hakusessa 32-42 leveät renkaat jotka kestävät maastoajoa (vaikka Tahko MTB) ja tubeless onnistuu.
Suosituksia?
WTB Resolute. https://www.wtb.com/products/resolute
Tubeless asennus helppo, rullaa hyvin ja sopiva nappula sorateillekkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jos sileä rengas kelpaa, niinkin mielikuvituksellinen valinta kuin Marathon Supreme 32 tai 37 millisenä vaikuttaa bikerollingresistancen mittausten perusteella kilpailukykyiseltä tuohon verrattuna. GG:ssä kyllä saisi olla edes vähän kuviota, vaikka hyväpintaisella soralla sileäkin menee ihan hyvin.
No näähän ne olis. Ja tubeleksenä tietty. Jos haluaa pelata varman päälle, niin ei-Ultralight-versio, mutta jos haluaa ultimaattisen ajoelämyksen, niin sitten Ultralight. Heinosen Janin mukaan toimivat gravelillakin ja itseasiassa viime kesänä mä ajelelin paljon erään nimeltä mainitsemattoman Open Upper -kuskin kanssa, jolla oli Sorakunkun sliksiversiot alla ja hyvin niillä sorateitä veteli. Mutta siis jopa mä(!) oon aatellut, että joskohan sitä pitkästä aikaa innostuisi ens kesänä ajelemaan vähä asfalttiakin.. Siitä on nyt vissiin seitsemän vuotta, kun myin maantiepyörän pois. Ainakin jonkun kakssatasen brevetin vois koittaa ajaa. Joka tapauksessa nuo tulee mulle Gravan kakkoskiekoille. Sopis myös Ritsin tyyliin. Mä olen sitä mieltä, että koska renkailla on suurin yksittäinen vaikutus pyörän ajo-ominaisuuksiin, on ne viimeinen paikka, missä kannattaa säästellä. Hyvillä renkailla ei niin hyvästä pyörästäkin saa kohtalaisen pyörän ja paskoilla renkailla huippuhyväkin pyörä on vain kohtalainen pyörä.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Totta! =)
Ex. Clementin uus X'Plor EMP vaikuttaa lupaavalta raffimpaan menoon. Varsinkin jos kyljet olis vähän vähemmän tönköt kuit vanhassa MSO:ssa. Donnellyn krossirenkaista on tullut mun suosikkikrossikumeja, erityisesti MXP:t on ihan parhaat.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Varsin kiinnostava näkemys kulutuspinnan merkityksestä soratieajossa.
Taidan laittaa nuo Supremet kevään tilaukseen, kun siinä kulutuspinta on selvästi paksumpi kuin Bon Jon Passissa, mutta vierintävastus on mitattu samaa suuruusluokkaa olevaksi. Pitäisi olla kohtuullisen huoleton ja hyvin rullaava rengas. Toki painoa voisi olla 100 g vähemmänkin, mutta ehkä se menee kestävyyden piikkiin. Hifistely on oma lukunsa, mutta tavalliseen asfalltipainotteisessa käytössä Compass tai esim. Gravelking sliksinä tuskin oleellisesti parempaa ajonautintoa tarjoaa. WTB Exposurekin vaikuttaa hyvältä, mutta on selvästi Schwalbea kalliimpi.
^ No me ihmisetkin ollaan tietysti tuntumaltamme ja vaatimuksiltamme erilaisia, mutta jos noilla rolling resistancen mittauksilla ylipätäänsä on true life -olosuhteissa juurikaan arvoa, niin se mihin mä kiinnittäisi huomiota, on ne matalien paineiden tulokset. Sieltä ei myöskään käynyt ilmi, onko renkaat testattu tubeleksena vai ei ja LJL:n tuntien tubeleksesta on kyse. Bon Jon Passista taisi olla testattu se painavampi ja huonommin rullaava versio. Mitä joustavarunkoisempi rengas, sitä paremmin se oletusarvoisesti rullaa matalilla paineilla ja sitä paremmin ja mukavammin se oletusarvoisesti kulkee epätasaisella alustalla. Mä en laittaisi lenkkipyörään yhtäkään pistosuojanauhalla varustettua rengasta, koska kaikki sellaiset mitä olen kokeillut, pilaa tyystin sen taikamattofiiliksen, mihin parhaimmillaan leveällä ja joustavalla renkaalla, matalilla paineilla ja hyvällä teräsrungolla pääsee. Tietäjät tietää. Ne, jotka ei tiedä, ei osaa kaivatakaan.![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Apropoo pistosuoja: mä olen miettinyt - mitä se nyt mun kohdalla tarkoittaakaan- mitä eroa renkaan ajo-ominaisuuksissa mahdollisesti voi olla, jos pistosuoja on renkaaseen sisäänrakennetussa pistosuojakerroksessa tai -vyössä (tyyliin Schwalben Plus-renkaat tai jos se on erillisenä pistosuojanauhana.
Ensinmainittuhan tarkoittaa käytännössä (lähes aina?) sitä että koko renkaan rakenne on kylkiä myöten jäykkä, mutta pistosuojanauhaa voisi käyttää myös joustavarunkoisemman renkaan kanssa. Toki se leikkaisi kärjen stenun kokemasta taikamattofiiliksestä, mutta voisin kuvitella että yhdistelmä olisi silti huomattavasti rullaavampi ja mukavampi kuin jäykkärunkoinen pistosuojattu rengas.
Mitään laajempaa kokemusta mulla ei ole, mutta sysäyksen tämän funtsimiseen antoi se että aikanaan ajoin paljonkin Rolling Roneilla (sen jälkeen kun niiden nappulat olivat keskeltä jo pitkälle kuluneet) joihin laitoin pistosuojanauhat ja olin aivan tyytyväinen. Ehkä syynä oli se ettei minulla ollut paremmasta tietoa? Ehkä yhdistelmä todella oli toimiva? Kiva olisi tietää...
Varmaan kyse on noissa valinnoissa myös siitä, millaisen varmuuden rengasrikkoja vastaan haluaa.
Tubeless on aina hyvä valinta. Ellei omat periaatteet tms. ole sellaista vastaan.
"Tms." pitänee sisällään haluttomuuden hankkia yhteensopivat vanteet tai heittää hyvillä olemassaolevilla vesilintua? Sekä arkuuden kohdata tunnetut hankaluudet tai vaikeudet joita tubelesseihin kuitenkin vielä lähes aina - huolimatta lukemattomista tyytyväisistä käyttäjistä jotka eivät koskaan minkäänlaisia ole kohdanneet - liittyy?
PS Ensimmäistäkään periaatteellista syytä tubelesseja vastaan en edes osaa keksiä (vaikka monessa muussa asiassa ehkä turhien tai keksittyjenkin periaatteiden mies olenkin).
Tietenkin nuo mittaukset edustavat vain yhtä totuutta, eikä se ole sama kuin omissa ajoissa vallitsevat olosuhteet. Mutta sivustolla oli myös kiinnostava mittaus tubeless vs sisärengas. Toki vain kapeassa maantierenkaassa ja siten merkitys esim. 35...40 mm renkaassa jää avoimeksi. Mutta jos maantiepyörässä saavutetaan parin watin säästö, kovin suuri vaikutus nopeuteen ei ainakaan sileähköllä pinnalla näytä olevan.
Mutta jokainen maasturissa tai gg:ssä, cyclocross-kisakäytöstä puhumattakaan, tubelesta joskus testannut tietää tasan tarkkaan kuinka paljon sillä on vaikutusta ja mihin kaikkeen. Henk. koht. mulle ei pienillä wattieroilla ole merkitystä. Asiat jotka merkkaa, on ajotuntuma, mukavuus ja se kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa.
Maantierenkaissa pidetään paineita yleensä sen verran runsaasti, että maalaisjärkikin sanoo erojen hämärtyvän. Lisäksi se, että pitää olla korkeat paineet, on omiaan hankaloittamaan koko tubelesshommaa ylipäätänsä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No paljonko se vaikuttaa vierintävastukseen n. 35-40 mm renkaissa, kun ajetaan 3-5 barin paineilla asfaltilla ja soralla?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
27.5" hardtail maasturiin on vaan 29" (19c) takakiekko. Siihen meinasin maastokelpoista cyclocross rengasta, jolla voi Etelä-Suomen poluilla ajella ja vaikka Tahko MTB:n.
Selvittelyn perusteella leveyden puolesta 40/42 taitaa olla isoin jos ei tule liiikaa ulospain vanteelta, joka mahtuu pyorimaan.
WTB Nano 40 on ilmeisen suosittu, isolla ilmatilalla, mutta tuleeko liikaa ulos vanteelta ja mahtuukohan pyörimään?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...folding-684362
Muitakin saa ehdotella?
Tubeleksesta ja keveydesta plussaa, mutta ei pakollisia. Kuskilla painoa alle 70 kg, ja toivomus tietysti ettei tartte maastossa liikaa varoa. Mutta pyörällä ei ole tarkoitus mennä isoista hypyistä vaikka vauhdista tykkäänkin.
^mikset laita maastorengasta?
Tuo on niin runkokohtaista, että kysymyksen on mahdotonta vastata varmasti. Jos pystyt mittojen perusteella arpomaan, niin Nano on suunnilleen nimellismittansa kokoinen rengas eli sisäleveydeltään 19 mm vanteella noin 40 mm leveä ja melko pyöreä- ja korkeaprofiilinen, oliskohan suunnilleen 38 mm korkea.
Et ole miettinyt vanteen vaihtamista/vaihdattamista oikean kokoiseksi?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tarkoitatko liikaa vanteelta ulos tulemisella sitä, että voiko 19 mm vanteelle laittaa 40-42 mm renkaan? Kyllä voi. Minulla on maasturissa 17 mm vanne (Bontrager) ja renkaana on 2,2". Ei todellakaan ihanteellinen yhdistelmä, mutta konkreettista ongelmaa ei ole vielä aiheutunut ja ihan Trekin ensiasennusratkaisu tuo on. Toki jatkuvasti noiden vanteiden päivitystä kelvollisiin mietin, mutta 400 euron hintalappu jarruttaa tilausnapin painamista. Toki halvemmallakin selviäisi, mutta 200 euron hienosäätöä en ala tehdä.
Liikaa ulostulemisella sitä tarkoitin että se mahtuisi pyörimään 27.5" MTB hardtail rungossa. Tilaa on noin 6 cm vantelta ulospäin suunnassa, ja tuossa koossa tilaa leveydelle olisi n. 4,5-5 cm. Jos rengas tulisi vain 4 cm ulos vanteelta, olisi tilaa ainakin 6 cm leveälle renkaalle.
Kiekkoja alkaa olla itselläni niin paljon että mieluusti käyttäisin 29" vannetta ja normaalia MTB-rengas hieman kapeampaa kumia pyörässä, kun ostaisin taas uutta kiekkoa. Jos sellainen vaan onnistuisi. Toki ei uusikaan paljoa maksaisi, mutta jos ei nyt aivan välttämätöntä ole.
Kirjanmerkit