Pariin kertaan on kääntynyt syliin ilman vilkkua. Parempi olisi tietty risteyksen kohdalla olla jo eellä![]()
Pariin kertaan on kääntynyt syliin ilman vilkkua. Parempi olisi tietty risteyksen kohdalla olla jo eellä![]()
Joo kuvauksesta ei pystynyt päättelemään oliko autoilija kääntymässä vai ei. Tästä riippumatta, jos edessä pyöräkaistalle ryhmittyneenä punaisissa valoissa on auto, niin kannattaa olla varovainen sinne väliin ajaessa. Ihmisiä kuolee vastaavissa tilanteissa, kun auton kuljettaja ei huomaa pyöräilijää ja kääntyy oikealle. Peruskaupunkipyöräilyssä on tiettyjä vaaran paikkoja, joissa kannattaa ottaa varman päälle. Tämä on mielestäni sellainen.
Oikealle kääntyvät autot tuleekin yleensä ohitettua vasemmalta
ollikainen muokkasi tätä : 24.01.2019 at 00.03 Syy: Kuva lisätty
.....kesällä. Pistäkääs tuosta lumisia ja pöpperöisiä talvikuvia. Hahmottaminen onkin jo vaikeampaa, ainakin jos ajaa vieraassa paikassa. Aloitus kirjoituksessahan se tuotiin esille : "Pöperöä oli jonkin verran mutta eteenpäin pääsi ja punaistakin näkyi siellä täällä että tiesi olevansa oikealla puolella."
Pahimmillaanhan tuo peittyy täysin tuoreen lumen alle.
Jep jep, päivän hyötypyöräilyn saldoa: Citikkakuski melkein tykitteli kolmion takaa päälle, mutta sai kuitenkin vaivoin pysäytettyä. Jotain epämääräistä käsien huitomista tuli vastaukseksi, kun osoitin kärkikolmiota. Vähän myöhemmin anjoviksen kabiinissa esiteltiin keskisormea, kun en suostunut väistämisvelvollisena lähteä vilkkaasti liikennöityä katua ylittämään. Kun osaaminen on tällä tasolla, niin eipä ihmetytä millä logiikalla bensalenkkaripiireissä ulistaan "sääntöjä noudattamattomista pyöräilijöistä." Höhöm.
Viime perjantaina yksi vihervasemmistolainen (oikeasti nuorehko tavan jantteri läskipyörällä) polki aivan surutta eteeni väistämisevelvollisena. Onneksi mulla on renkaat kunnossa. Hölmönä se katsoi jotta kuinka se noin kovasti joutui jarruttamaan ja tuskin tajusi, miksi hänen olisi pitänyt pyörätienjatkeella väistää. Kun osaaminen on tällä tasolla, niin eipä ihmetytä millä logiikalla hipsteripiireissä ulistaan "sääntöjä noudattamattomista autoilijoista." Höhöm.
Miten niin tyhmä kysymys??
Oi kuinka nokkelaa. On kai hieman eri asia, että saan paskaa niskaan kujalla olevilta tai muuten vaan piittaamattomilta autoilijoilta vaikka ajoin liikennesääntöjen mukaan verrattuna siihen, että kujalla oleva fillaroitsija perseilee sinulle. Vai mikä nollapostauksesi pointti oli?
Millä ihmeen logiikalla yhdistät citikalla tai anjoviksella kurvailevat toopet bensalenkkaripiireihin. Osaamattomia löytyy molemmin puoli tämän keksityn vihollislinjan ja homma ei ainakaan parane näppärillä nimittelyillä tai ulinajutuilla.
Noi läheltäpiti-tilanteet on vakavia, keskarin esittelyt ei niinkään.
Sen mitä liikun työmatkaani autolla tai pyörällä, niin suht tasoihin tötöilyt menee. Tottakai, autossa on paremmassa turvassa, mutta en todellakaan halua ajaa kenenkään yli, oli vika missä tahtoaan.
Miten niin tyhmä kysymys??
Ei korvien välinen asennevamma vaadi mitään tiettyä automerkkiä. Eikä minulla ei ole mitään vihollislinjoja, koska itsekin ajan autolla kohtuullisen paljon. Sinä voit olla mitä mieltä tahdot ja jatkaa jankkaamista, mutta minä en sulata sitä, että tuolla liikenteessä osoitetaan mieltä vaikka se perimmäinen "syy" on kuitenkin siinä mielenosoittajassa. Enkä minä sitäkään kiellä, etteikö fillaristit tötöile. Melkein joka porukkalenkillä, johon olen osallistunut on joidenkin toimesta "sovellettu" sääntöjä.
Aika mielenkiintoista muuten, että minun pitää _fillarifoorumilla_ puolustella tämmöistä, sääh.
Nyt kun on joutunut vaihteeksi mätänemään autossa ihan liikaa, niin koko hemmetin autoilu tympii. Tai siis itse ajaminen menettelisi, mutta esim ne peräluukussa roikkuvat öyhöttäjät kiroan syvimpään helvettiin. Tältä pohjalta ei pysty vakavalla naamalla katsomaan niitä autovalmistajien mainoksia, joissa pyritään hehkuttamaan jotain ajamisen nautintoa. Ymmärtäisin, että jostain "freude am fahrenista" tai muusta vastaavasta puhuttaisiin rata-ajamisesta tai rallitouhuista, mutta siis että normiliikenteessä jotain nautintoa? Eh, liikenteessä ajaminen on ihan sitä itseään passiivia. Mutta jos loppuviikko menee kuten se tällä hetkellä näyttäisi menevän, niin perjantaita lukuunottamatta ei tarvitse ajella muulla kuin fillarilla.
Parhautta pyöräilyssä on juuri tuo vapaus "minä ensin", "minä tähän väliin", "mene nyt perkele persuuksissa roikkuja-audeista"... TMT tietty tilalla, mutta osallistuminen tuohon oma vainta![]()
Vaihtelevaa vastatuulta...
Autolla ajaminen tuntuu nykyään niin raskaalta, että itse en enää omista moista. Rouvalle kyllä valitsin kauppakassin niin että sillä ei jalkoihin jää. Ei sitä ole sille itselle kerrottu, kunhan köröttelee.
Sen harvan kerran kun ajan, niin eikös persiiseen taas ilmaantunut kärsimätön bemarimies. Ihan kun nyt sitten lähtisin ajamaan ylinopeutta hänen takiaan. Siellä se kurkki välillä oikealla, välillä vasemmalla. Moottoritien rampille tultaessa ei sitten yllätyksekseen pysynytkään puskurissa kiinni. Lopulta saavutettuaan tuli sellainen liki peräänajo-ohitus ilman vilkkua ja heti eteen takaisin ilman vilkkua ja kiire loppui siihen.
Kyllä säälitti kun ensin oli raukka joutunut stressaantumaan rajoitusten mukaan ajavien takia ja siihen päälle nöyryyttävä tappio. Pettymystensietokyvyn puuttuessa piti vielä todistaa olevansa vähä-älyinen.
Lötjönen muokkasi tätä : 20.02.2019 at 20.54
Tänään näin kamikaze-ninjan. Helsingissä Haagassa klo 19 Kauppalantien liikenneympyrässä sujahtaa auton eteen ajorataa pitkin pyörä lujaa vauhtia, meni parin metrin päästä etupuskurista, ei valoja tai heijastimia. Jatkaa Kauppalantietä etelään, ohitan pyörän ja pysähdyn seuraaviin valoihin (Kylänevantien kohdalla). Valoissa on useampikin auto odottamassa mutta pyörä painaa täyttä vauhtia ajoradan keskeltä punaisia päin katua eteenpäin.
Näitä taas. Vaikea ymmärtää miksi niin häiriintyneet ihmiset ylipäätään edes liikkuu pyörällä. Vaikuttaa siltä että yhteiskunnassa ei ole heille mitään miksi kannattaisi käyttäytyä ihmisiksi, mutta silti intoa riittää kuntoiluun. Menisivät baariin, niin kuin muutkin kunnon häiriköt.
Yliystävällisyyttä vai tietämättömyyttä?
En löytänyt vanhaa aihetta (jossain se on), jossa keskusteltiin autoilijoiden turhasta väistämisinnosta pelkän suojatien takia pyöräilijöitä kohtaan. Minua kiinnostaisi tietää, onko kyse luulosta, että suojatie antaa jotain lisäoikeuksia myös pyöräilijöille, vai pelkästä yliystävällisyydestä. Onko teille selvinnyt pyöräilemättömien autolijoiden kanssa keskustellessanne, mistä tässä on kyse? Ja kyse on siis tilanteista, joissa olen täysin pysähdyksissä ja osoitan selvästi väistämisvelvollisuuteni.
Tuossa keskustelussa, jota en löydä, käytiin läpi tällaisen käyttäytymisen haittoja tarpeeksi.
^Oma käsitys että kohteliaita ja pitävät pyöräilijöitä arvaamattomina tai ainakin huonosti ennakoitavina kun pyörillä saa ajaa liikennesääntöjä tuntematta.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Jotkut on ihan vaan pihalla väistämissäännöistä. Onhan sitäkin nähty, että sama autoilija antaa ensin tietä ja on sitten jo seuraavassa risteyksessä kääntymässä eteen.
Markettien parkkipaikoilla ei ymmärretä yhtään ketä pitää väistää, paitsi jos satutaan kolmion takaa tulemaan, silloin ollaan kyllä varmoja ettei tarvitse väistää ketään.
Liikenneympyrän ajosäännöt ovat täysin hukassa useimmilta. Toiset ei edes välitä, kunhan vaan suorin mahdollinen ajolinja, kaistat voi oikoa.
Kummallisinta on ympyröiden koristelu jollakin panssariestekivillä tai linnantornilla joka peittää näkyvyyden, niin että kun teini(varhais- tai myöhäis-) päättää tulla kahva edellä ja vauhdilla sen takaa, niin päällehän se vyöryy jos satut eteen.
Typerin esimerkki näköesteestä liikenneympyrässä oli tiivis pöheikkö jotain Vuoristomäntyä, joka vyöryi kaistoille asti. Ihan normaali liikenteessäkin joutui monta kertaa painamaan kytkimen takaisin lattiaan täysin puskista tulevien autojen takia. Vaikea siinä on liittyä ympyrään.
No, kotimaassa en ole nähnyt yhtä kirjavaa menoa liikenneympyröissä, kuin täällä Hollannissa viikon ajelun aikana. Normaaliin x-risteykseen tehtyyn ympyrään mennessä useampikin laittoi vilkun vasemmalle ennen ympyrää, jos oli vasemmalle menossa. Siis ihan kuin normiristeyksessä. Mutta ei tietenkään kaikki; osa ajoi kuten meillä, ja tietysti oli se sakki joka ei vilkkua käytä lainkaan. Koeta siitä päätellä mikä täällä olisi oikea käytäntö... Muuten toki ihan ok liikennekulttuuri, ehkä hitusen parempi kuin kotimaassa. (huom. disclaimer: subjektiivinen näkemys lyhyellä otannalla)
Ympyrästä ekasta pois aikova voisikin laittaa vilkun jo ympyrään mennessä... Mutta kun vilkuttavat oikealle vain mennessään ympyrään sisään. Ihan kuin vaihtoehtona olisi kääntyminen liikennettä vastaan. Sitten poistuessa ei vilkuteta ja sillä pysäytetään odottamaan sisään haluavat (ymmärryskykyiset) väistämisvelvolliset.
KIeltämättä huono homma on tuo vilkuttamisen puuttuminen ympyröistä poistuttaessa. Vielä enemmän on persieestä kotoisin perävalojen puuttuminen autoista. Tuossa eilen päivännäöllä aloin peilistä seurailemaan kuinka monelta vastaantulijalta valot puuttuivat. Lyhyellä otannalla noin joka kolmannelta. Eipä se puuttuminen tietenkään niin pahasti haittaa päivällä selkeässä kelissä, mutta kun niitä on paljon liikkeellä hämärässäkin jopa pimeässä.
Minulle ei ole vielä valjennut se, että ketä ja mitä palvelee se että autosta saa nuo takavalot pois? Onko ne tehty sellaisiksi vain sen takia että ihmisille täytyy taata jokin valinnanvapaus? Omassa kymmenen vuoden ikäisessä kotterossani ei tuollaista valinnan mahdollisuutta edes ole, ja hyvä niin.
Osalle tuntuu se valosäätimen käyttö olevan ylivoimainen tehtävä. Varmaan menee jotenkin niin, että kun katsastusmies on sen kääntänyt nolla-asentoon, niin siinä se sitten on ja pysyy.Oma lukunsa on sitten ne jo enemmän elämää nähneillä mersuilla ajavat, niissä ei tunnu toimivan mitkään valot.
Tässä onkin pitänyt taas opetella valojen päällelaitto, valoautomatiikan takia. Minun mielestä valot kuuluu olla päällä aina. Auton mielestä niitä ei tarvitse vielä edes selkeästi hämärässä.
En edes uskalla ajatella näitä jarrutusautomaatteja.
Ostakaa kunnon autoja. Minun auto ainakin sytyttää ajovalot varsin aikaisin ja säätö on asetuksista keskitasolla. Halutessa sytyttäisi vielä aikaisemmin. Ainoa keli missä tarvii valokatkaisijaan kajota on tämän päivän kaltainen lumipölly.
No ei osteta. Eroon pyritään entisistäkin, vaikkei ne tosin minua juuri kosketa muutenkaan.
Takavaloista: "Vuodesta 2011 EU-alueella tyyppihyväksytyissä uusissa automalleissa on sallittu niin sanottu päivänvaloautomatiikka. Se polttaa valoisassa vain auton edessä olevia päivävaloja, takavalot eivät pala ollenkaan."
Nopeasti tarkistettuna näyttäisi siltä, että nykyinen laki määrää että "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja." Ensi vuonna voimaan tulevaan lakiin on kirjattu näin: "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."
Eli se pimeä perä on valoisaan aikaan täysin sallittua, mutta kuten yllä jo mainitsin niin kovin usein se valojen manuaalinen säätäminen tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä.
Kirjanmerkit