Nyt on komeeta!^
Viimeistely ollut vähän niin ja näin Puolan poikien rungoissa mitä muutama ollut, mites RAG?
Nyt on komeeta!^
Viimeistely ollut vähän niin ja näin Puolan poikien rungoissa mitä muutama ollut, mites RAG?
Colnago Prestige
Griswold 38mm ei mahdu mitenkään taakse, joten nyt siellä on W240 32mm.
Alunperin satulatolpaksi oli hankittu 3T Zero25, mutta sen kiinnitysmekanismi oli niin ankea, että satula ei sopinut siihen kunnolla ja piti kovaa nitinää. Ylikiristin sitten kiinnityspultin ja hajotin koko mekanismin.
^Hieno Colnago! Kiva nähdä välillä Campankin osia pyörässä kiinni.
^^ on pirteä ja hieno. Onko noi renkaat Griswoldit vai jotain muuta?
Sibbo odottelee vielä osia. Täytynee sittenkin tehdä tästä talven ajaksi sinkula suoralla tangolla.
Eka lenkki takana Ragilla. Mukavaa touhua! Sramin toimintalogiikka oudoksutti aluksi Campan miestä, mutta alkoihan tuo sujumaan. Joku kysyi viimeistelystä. Rouheet on hitsisaumat (Gdanskin telakalta?) mutta ei ainakaan tässä runkoyksilössä ole mitään kesken jäänyt.
Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
Sibbo tuli valmiiks
Runko: Pelago Sibbo
Keula: Surly Disc Trucker
Kiekot: Hope 20five
Voimansiirto: SS 42-18
Vivve muokkasi tätä : 14.01.2019 at 14.49
Kuva olis kiva.
Okei, näen että olet yrittänyt liittää kuvan kun testasin lainata viestiäsi mutta se ei siis näy.
^hyvinhän toi näkyy.
Mä nään kummallakin.
Näkyykö nyt?
^Khyl.....
Kumpikin näkyy, eka on parempi. Laita se googlelinkin sijaan @ kuvanjako.fi tai pic.useful.net.
Eipä näy Vivve:n Sibbo enää , aamupäiväl kyl näky selaimella.
Juu ,nyt taas näkyy.
SSGT-92 muokkasi tätä : 14.01.2019 at 14.55 Syy: lisäys
Toistan itseäni, mutta hyvinhän se edelleenkin näkyy. Selaimella ja Tapatalkilla.
Mitä/mistä liimaa ketjunsuojaan/pohjalevyyn maastofillarissa, pyörä tulossa maalauksesta eli semmosta liimaa ettei vahingoita maalipintaa millään tavalla. Toki on kova lakka päällä. Lämmittämällä lähti tehtaan liimat hyvin ja ihan sormilla lähti loput nätisti pinnasta.
3M VHB 2-puoliteippi.
Tavoittaisikohan täältä tekijää.. mulla ois tuossa Pole Taiga, johon menee 235mm pitkä 12mm läpiakseli taakse, ja akselin toiseen päähän pitäisi saada kiristys sekä tappi johon kiinnittää peräkärry. Robert Axle Project tekee korkeintaan 229mm pitkiä akseleita. Kaupallista tuotetta siis ei saa yhtään mistään. Onkohan tuollainen koneistettavissa?
Varmasti on tehtävissä, kun vaan löytyy sorvi, kierrepakka ja mieluista värkkiä, mistä tehdä.
Ammattikoulu?
2018 vuoden Taigan akselin juuri mittasin ja sain pituudeksi 229mm. Kierrekampaa ei ollut, mutta nousu ilmeisesti 1.5mm.
Tulin siihen tulokseen että tämän pitäisi passata:
https://robertaxleproject.com/shop/1...mount-trailer/
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Ei tartte edes kierrepakkaa. Sorvi ja materiaali riittää. Sorveja on vähän joka puolella, tälläkin foorumilla varmasti liuta porukkaa, jotka joko omistaa moisen tai lähipiiristä löytyy tekijä. Mut ammattikoulu on kyllä hyvä vaihtoehto.
Miten niin tyhmä kysymys??
Uusin projekti alkaa olla siinä vaiheessa, että pääsee jo ottamaan ensimmäisiä kuvia.
2018 mallin Cervelo R3 disc, Campagnolon Chorus disc -osat ja Bora onet. Kokonaisuuden paino vector 3 -polkimilla 7,55 kg.
![]()
Rule #1: Obey The Rules
Aloittelin eilen uusinta fillariprojektia purkamalla pyörän kaikista osista ja olo oli kuin vanhan talon kunnostajalla. Koko ajan tuli kaikenlaisia pieniä ylläreitä, vaikka mitään kosteusvaurioon verrattavaa ei olekaan (vielä) löytynyt.
Tyyliin:
- stongaa lyhennetty ja onnistuttu jostain syystä saamaan päät tuhannen vinoon. Ja jätetty viimeistelemättä. No, stonga on menossa muutenkin vaihtoon
- ketjut oli öljytty niin, että nykyisellä barrelihinnalla saanen pyörän hankintahinnan korkoineen takaisin
- tästä johtuen takavaihtaja myös "hyvässä rasvassa"
- takapakka löysällä -> kunnon jäljet vapaarattaan rungossa, hyvä että sai pakan irti
- letkujen reititys ns. mielenkiintoinen, josta johtuen takajarruletku nyt sitten liian lyhyt oikeaa reititystä varten
- Reverbin letku vaihtokunnossa. Ulkoinen reititys, vedän tilalle stealthin, mutta ei tuosta vanhasta mitään rahaa saa
- etujarrusatulassa mahdollisesti ylempi kiinnityspultti vedetty väärille jengoille. Onneksi välissä adapteri, joten selvitään pikkurahalla
- etukiekon venttiili jumissa, voi korjaantua sielun vaihdolla. Tosin kiekot on menossa vaihtoon joka tapauksessa
Mut joo, uskon kuitenkin että kyllä tuosta vielä pyörä tulee.
Itsellä menossa kolmas projekti puolentoista vuoden sisään.
Viime kesänä innostuin maastopyöräilystä taas kunnolla pienen tauon jälkeen ja täysjäykkä Longitude alkoi osoittaa rajoitteitaan kovemmassa juurakkojumpassa tai sitten sitä on vaan tulossa vanhaksi, kun ei paikat kestä montaa tuntia tuolla rymistelyä... Lääkkeeksi vaivaan löytyi onneksi koeajojen jälkeen Larun Pyörästä Santa Cruzin Hightower runkosetti. Alunperin ajattelin laittaa tämän ajokuntoon vasta keväällä, mutta eihän sitä taas malttanut odottaa.
Pakettejakin alkoi valumaan kotiin kiihtyvällä tahdilla, osin kiitos Black Fridayn tarjouksien.
Voimansiirtoon GX Eaglea, jarruiksi Shimano XT:t. Renkaiksi Hans Dampf / Ground Control möyryämiseen ja Vittorian Mezcal ja Barzo nopeammille lenkeille:
Tangoksi Santa Cruzin 780 mm hiilaritanko ja hissitolpaksi Cranbrothersin Highline:
Runkoa suojasin 3M:n 84848 kalvolla, tuota löytyi mukavasti Taperoll nimisestä myymälästä Helsingistä työpaikan vierestä. Myös Inviseframen mallikohtainen suojasarja kävi mielessä, mutta pelkäsin sen asennuksen työmäärää, ehkä turhaan. Sitäkin muuten löytyy nykyään Larun Pyörästä...
Keulaksi tuli Rockshockin 140 mm Pike RCT3, johon hommasin pyörän värikoodien mukaiset tarrat Ruotsista Slick Graphics nimisestä puljusta. Koodit sain Santa Cruzilta sähköpostilla päiväss, hyvää palvelua heiltä.
Kevyempään käyttöön tuli kiekoiksi Slowbuild-nimisestä kaupasta setti, jossa on Newmen a.x.25 aluvanteet ja DT Swissin 350 navat. Painoa kiekoilla on 1544 grammaa teippien kanssa (ilman venttiileitä ja akseleita tämä). Pitää kyllä hommata rymistelykiekot vielä keväällä, luultavasti 27.5+ kokoisina...
Vielä on hiukan tehtävää, kunhan löytäisi aikaa jostain. Ajattelin tarkistaa vielä myös linkuston rasvauksen ja kaikkien pulttien momentit ennen kovaa ajoa.
On kyllä ollut taas todella mukava projekti, aina speksauksesta kasaamiseen. Ei tämäkään varmaan viimeiseksi jää, nyt on mielessä jo Longituden päivittäminen johonkin Hightowerin kanssa samoilla akselityypeillä olevaan 27.5+ etujousitettuun, saisi hyödynnettyä kaksia kiekkoja molemmissa peleissä. Tuohon vielä lisäksi jäykkä keula talvi- ja retkihommia varten. Uusia pyöriä ei kuulemma meille oikein enää mahdu, niin pitää varmaan aloittaa päivityskierros, pelottavan koukuttavaa touhua...
^Nätti on. Ja varmasti halpa...
Mut joo, mun piti tuo nykyinen projekti pitää pari kuukautta myyjällä seisomassa, kunnes sain järjestymään itselle verstastilan. Kysymysmerkkinä hieman, että miten se viides pyörä oikein mahtuu 3 neliön varastoon. Siis viides mun pyörä + muun perheen fillarit... sitä mukaa kun lapset on muuttaneet pois, on mun pyörien määrä vain lisääntynyt.
Tälleen kun osista kasaa, niin on halutessaan helpompi olla seuraamatta kokonaiskustannuksia.Ei tuo nyt enempää onneksi tullut maksamaan, kuin suunnilleen vastaava tehtaan kokoonpano, painoa tuli vain noin kilo vähemmän. "Lopullinen" paino tulee muuten olemaan n. 11.8-12.1 kg renkaista riippuen (ilman polkimia, mutta tuolla hissitolpalla).
Kerro, jos keksit hyvän tavan saada viisi pyörää 3 neliön varastoon. Meilläkin alkaa suunnilleen vastaavan kokoinen varasto olemaan aika tukossa, täytyy keväällä yrittää järjestää uudelleen. Nyt siellä on kolme kokonaista pyörää, vaimon pyörä talven ajaksi runkoon riusuttuna seinällä + pojan pari pikkupyörää muiden roinien lisäksi...
Ei vitsit miten siistiä tuollaista olisi kasailla. Esteenä itsellä tuo hinta. Pysyikö edes nelosella alkavassa luvussa lopputulos, ei tainnut ainakaan sen jälkeen jos vielä ne toiset kiekot ym hankit.
Cruzien rungot on kyllä tosi hyvännäköisiä omaan silmään. Tuo putkien muoto ja muotoilu sekä viimeistellyt yksityiskohdat ja maali ja lakka.
Hightoweria itsekin mietin aikanaan mutta tein budjettiratkaisun ja ostin alurungolla valmiin Saksapaketin. Canyonin siis![]()
Kirjanmerkit