Siinä on aivan normi kierre mutta avaat sitä eri puolelta kuin normaalisti, ajatteleppa jos normaalisti avaat pulttia jossa oikenkätinen kierre niin aukeamis suunta on vastapäivään, mutta jos avaat samaa pulttia vastakkaiselta puolelta on aukeamis suunta päinvastainen siis pulttipyssyn pyörimis suunnan suhteen eli myötäpäivään.
Jos avaat tuolla systeemillä että kuusikolo ensin ruuvipenkkiin ja renkaasta pyörittämällä niin silloin sinun on pyöritettävä rengasta vastapäivään- HUOMAATKO ERON![]()
Yritetäämpä vielä kerranOtappa vaikka tuollainen limu pullo jossa on kierrekorkki....kokeileppa avata korkki ja katso mihinsuuntaan se aukeaa niin vastapäiväänhän se. No nyt teetkin niin että pidät korkin paikallaa sormin ja pyöritätkin pullo et korkkia....huomaatko eron?
Ei ollut limupulloa, joten en vieläkään ymmärrä. Jos käännät se vastapäivään aukeavan korkin (olkoon korkki vaikkapa se rengas lappeellaan siinä ruuvipenkin päällä) ja nostat sen kyljelleen, niin että korkki on pois päin sinusta (rengas pystyssä, ja avain akselin sisällä), kumpaan suuntaan pulloa (avainta) pitää kääntää, että se aukeaa? Sinun esimerkissäsi kyllä myötäpäivään, mutta katsot vaan eri suunnasta.
https://www.xxl.fi/white-spare-part-...151525_1_styleHm...Vastapäivään ruuvi aukeaa jos vanteesta käännän mutta jos käännän avaimella niin myötäpäivään..ota huomioon että tässä on kaksi eri vääntöpintaa, itse ruuvi ja sitten kehys eli vanne josta vääntö tapahtuu ja riippuen kummasta pinnasta väännetään vaihtuu vääntö suunta.
Eli vielä...kun vapaarattaassa on oikeankätinen kierre ja se avataan vastakkaiselta puolelta eli levyjarrun puolelta aukeaa se kuusiokolo avainta ja pulttipyssyä käyttäen niin että pulttipyssyn aukaisu suunta on myötäpäivään eli normaalissa mutterin kiristyksessä tapahtuisi niin että pultti kiristyisi näin tehtäessä eli tässä voi tulla sekaannus koska homma on päin vastainen.
Jos taas kuusiokolo avain kiinnitetään kiinteästi ruuvipenkkin ja vanne nostetaan avaimelle niin että jarrulevy on ylös päin ja avaaminen tapahtuu vanteesta vääntämällä on vannetta väännettävä vastapäivään. Katson aina siitä suunnasta mistä vääntö tapahtuu.
Noin toteutettu vapaa ratas on todella tiukassa koska poljettaessa siihen kohdistuu polkemisen voima suoraan kierteelle kiristäen sitä eli kiristys momentti voi olla aivan älyttömiä kiloja mutta asiaa kompesoidaan osaksi sillä että kierteet on melko paksuja ja harvassa.
Ihan kuule sen erillään olevan varaosan mukaan tuota koitin availla. Aukeaa ihan normaali suuntaa se kuusioruuvi kun sitä levyn puolelta yritän availla, eli siltä puolen mistä se kuusioruuvi on sinne alunperin ruuvailtukin. Rattaiden puolelta ei onnistu ollenkaan. Sieltä avaimella tapaisi vain vapaarattaa rungon joka on spooreilla navassa.
En nyt jaksa selata koko topic:ia läpi joten..mahtuuko scoop fattyyn 4.8 Jumbo jimit ilman ongelmia? Laiskana ei jaksa kokeilla
Mahtuu kevyesti
Onko tämä Silverback joku verkkokauppa.comin oma pyörämerkki vai tuoko se sitä vain maahan?
Kyllä silverback on ihan oma merkkinsä ja sitä vaan myy suomessa verkkokauppa ja sporton ainakin. https://silverbacklab.com/
Kyllähän siinä kauan muistaakseni meni. Pohdittiin samaa asiaa sillon ku tilattiin tässä ketjussa ku ei meinannu alkaa kuulumaan. En vaan jaksa muistaa kuin kauan. Omani tais käydä jenkeissä mutkan
Se irtoamaton vapaaratas on tällainen. Ainakin tällaisen Verkkis siihen myi varaosaksi ja tuolta se kyllä vaikuttaakin.
https://www.orbea.com/us-en/gear/nuc...zoom/?img=1260
Pistin vietiä Silverbackin tehtaalle, että miten ihmeessä tuon saa auki kun ei iskevä mutterinväänninkään auta.
Koska vapaaratas ei irtoa ja nyt kaikenkukkuraksi minulle onkin myyty hitusen väärä vapaaratas (tarkoitettu konelaakereille ikä irtokuulille kuten alkuperäinen) Verkkiksestä, pitäisi varmaan miettiä mitä seuraavaksi.
Näen kaksi vaihtoehtoa. Voisin ostaa uuden kokonaisen kiekon.
Voisin toisaalta vaihtaa tuohon uuden navan. Navan vaihdattaminen taas helposti maksaa sen mitä uusi halppiskiekko kuten tämä https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...akiekko-197-mm joka silti tarvitsee QR adapterit eli yhteensä 300e. Harmiksi vanne on 80mm levyinen kun alkuperäisessä on 90mm. Mieluusti olisi edessä kapeampi ja takana leveämpi.
Tämän siitä saa kun ostaa ns. halppispyörän mitä Silverback myös edustaa. Onneksi nykyään ilmeisesti käyttävät erilaisia napoja.
Kohta alkaa näyttää siltä että sahaan rungon kahtia ja vien kaatopaikalle.
XXL myy edukkaasti 90mm vannetta, toimii 190mm QR rungossa ja 197mm rungossa. Fatbike24.de möi ainakin vähän aikaa sitten kanssa edullisesti Mulefut-settiä. Navan vaihto menee helposti saman hintaiseksi kuin edullinen uusi vanne.
Takuuasiat on kyllä itsellä hoitunut mallikkaasti Silverbackin ja Verkkiksen kanssa.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Onko ongelma viedä pyörä huoltoon jossa ne ois vaihtanu jo vapaarattaan ajat sitte jos kerta nuin ottaa päähän?
verkkokaupan kans nyt on aika vaikea osia mettästää ku ei se oo mikää pyöräliike jolla ois asiantuntemusta. Pelkkä jälleenmyyjä.
Eikä se tosiaan ole enää edes velvollinen koska takuu osille on vain vuosi
XXL:n wen sivulla on vain etukiekko mutta pitääpä kysäistä josko heillä olisi halpa takakiekkokin. Jos vaan saisi tuon vehkeen halvalla kuntoon. Jousittamattomalla läskillä kun on itsellä käyttöä kuin osan talvea eikä kesällä ollenkaan.
hcfreak, miten kuvittelet pyöräliikeen irrottavan vapaarattaan kun minäkään en sitä irti saanut. Ei pyöräliikkeellä sen kummempia vehkeitä eikä tietoa ole irrottamiseen. Lukitusruuvi vaan on leiponut itsensä joko tehtaalla tai ajan kanssa niin kireäksi ettei irtoa. Lämmittämistä voisi tietysti kokeilla mutta siinäkin on omat riskinsä kun navan runko on alumiinia. Ongelmaksi jäisi edelleen hienoisesti väärä vapaaratas mikä on tehty konelaakereille eikä irtokuulille. Ylipäänsä tuo vapaaratas on hyvin erikoinen viritys.
Kyllä minun mielestäni liikkeen joka on pyörän myynyt ja myy siihen myös varaosan, pitää osata myydä oikea varaosa. Eriasia jos eivät myisi varaosaa. Takuulla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Millainen vapaaratas tuohon sitten olis se oikea, onko sinulla tieto siitä. Sillä on ratkaiseva merkitys myös siihen miten sen saa irti.
Eiköhän se ole täysin sama Moduksen napa, mutta pääty ei ole koneistettu teollisuuslaakerille. Silverback lähetti joskus minulle tuollaisen kartio version, kun minä taas olisi tarvinnut sen toisen version. Irrotus on täysin vastaava molemmissa. Tuo ylimääräinen meni sitten johonkin Mongooseen tai Jupiteriin varaosaksi.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Juu... Näkyy olevan XXL takavanteet poissa listoilta. Luulisi niitä tosin löytyvän huollon kautta.
Oletko muuten ollut suoraan info@silverbacklab.com yhteydessä? Sain kaverin kanssa heidän kauttaan joskus Modukselta rebuild kitit, jossa oli akseli, laakerit ja vapari. Modukselta osia eivät taida enää käyttää, niin tilanne voi olla eri nykyään.
Tuo vapaaratasrakenne on aika yleinen konstruktio perus 135mm navoissa (esim Shimanon navat on aikalailla vastaavia), mutta ei kyllä läskissä kestä.
On niitä varaosia odoteltu vaikkapa Trekin pyörien kanssa... Mutta onhan se turhauttavaa kun pyörän kasaaminen on pienestä kiinni ja osia ei vaan löydy.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Jees, pistin toki Silverille kyselyä. Oli vanha vapaaratas keskusteluketju heidän kanssaan kesältä pohjiksi.
kaippa se on alettava katselemaan uutta läskiä talviajoihin. Ehkä sähköinen jos vaan löytyy sellainen mihin sopii vähintään 4.8" taakse mutta tämä on eri ketjut juttuja.
Tuommoinen Silverback tuli rakenneltua, runko, kiekot, kammet ja jarrulevyt taisi jäädä alkuperäistä.
Piti projekti keskeyttää hetkeksi väsymykseen: ylpeyttä rinnassa huomasin tubelesoineeni etukumin väärinpäin
Vaan kysymys: saako Fatty 2018 käypää vaparia tilattua jostain varalle?
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
No tänäänhän se sitten yllättäen tulikin. Ei muuta kuin asentamaan. Oli kyllä helppo homma vaihtaa. Tällä työkalulla lähti vanhat muutamalla vasaran napauksella: https://www.ebay.co.uk/itm/Headset-R...-/122672144097
Tuosta saa itse kätevästi taivutettua nuo päät sille leveydelle kuin tarvitsee kun ylä- ja alapäät on eriä kokoa scoopissa.
Uudet kumivasaralla paikalleen. Testiajot vielä tekemättä.
Eikös näis ole SunRinglé SRC napa? Ainakin joissakin teknisissätiedoissa mainittu. Sen omia varaosia ja vapaarattaita ainaki löytyy netistä. 2:lla eri materiaalilla ainaki löytyy jos oikean löysin. Alloy ja chromoly. Kumpilienee kestävämpi ja kumpikohan alkuperäsenä nois on.
hcf muokkasi tätä : 08.01.2019 at 18.01
Sain Silverin päästä vastauksen vapaarattaan irrottamiseen ja vähän muuhunkin liittyen.
"It is true, that bolt is super tight. The thread is normal thread, as you assume.
I have had to use really long lever before to loosen the bolt from the left side of the hub, it makes a big “bang” noise when it comes loose eventually. "
Näköjään ovat varsin tietoisia että pultti ei aukea, ainkaan helposti. Luulen että mun pyörässä on niin kireässä että ei tule aukeamaan. Taidan porata sen lukituspultin pois. Romuun ratas kuitenkin menee. Jos saan irti ja jos jostain löytyy oikean mallinen vapaaratas irtokuulalaakerilla niin voisihan tuon kasata nippuun. Henkisesti olen kyllä jo valmistautunut uuden kiekon hankintaan. Vane tuossa on kyllä varsin käypäinen (tubeless ready).
Pitkä jatkovarsi vaan käyttöön niin kyllä se paukahtaa irti
Kirjanmerkit