Olenkohan se vain minä, vai onko jossain vika? Bikemap ei halua näyttää stravasta suoritteita. API -avain on asetettu ja se kuittaa kirjautumisen, vuodet ilmestyvät dropdowniin mutta Activities jää tyhjäksi. Stravaan rekisteröityy kyselyitä API:in.
Olenkohan se vain minä, vai onko jossain vika? Bikemap ei halua näyttää stravasta suoritteita. API -avain on asetettu ja se kuittaa kirjautumisen, vuodet ilmestyvät dropdowniin mutta Activities jää tyhjäksi. Stravaan rekisteröityy kyselyitä API:in.
Ongelma oli istuimen ja ruudun välissä, https://bikemap.finomena.fi/ -osoitteella toimii ongelmitta.
Nyt kyssäriä taas Ylöjärven kartoituksesta. Minkähän takia tuosta Harjun päällä kulkevasta ulkoiluväylästä on otettu mtb:scale:t pois? Nyt siellä on vain footway ja kaiken maailman hiihtotägejä. Edelleen henkisesti kärsin tuosta footwayn määritelmästä, kun vertaa sitä mitä maastossa näkee ja mitä OSM tägitysopas sanoo (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=footway).
"The tag highway=footway is used for mapping minor pathways which are used mainly or exclusively by pedestrians. "
Tuo siis viittaa enimmäkseen kävelyyn tarkoitettuun väylään, joka on sitä varta vasten tehty (jalkakäytävät, puistokäytävät, kirkon hautausmaan käytävät yms.). Pururata ( vaikkakin ilman purua) ei minun mielestä oikein enää mene siihen kategoriaan.
Nyt tampparilla ja rekalla ajokelpoinen väylä renderöityy samanlailla kuin puolimetriä leveä polku. Tämä siis arpotechnon serverillä ja OSM:n virallisella kartalla. Ainoa mikä taitaa punaisia pilkkuviivoja tehdä on Tapion Garmin mäppäys.
Eikös nyt ideana ole kuitenkin se, että kartoitetaan sitä mitä maastossa on. Jos väylä on kovapohjainen ja 5-6 metriä leveä autollakin ajettava väylä, niin kyseessä on track ja sitten muilla tägeillä kerrotaan, että moottoriajoneuvoilla ei ole sinne asiaa.
Jos perusteluna foowayn käyttöön oli se, että kartalla näkyy punaisilla pilkuilla helposti ajettava polku, jota pitkin pääsee helposti pois, niin eikös saman asian aja track, jossa vihreät pinnoitteet?
Katselin tuolta paikkatiedosta, kenelle kuuluu Lahdesjärven seutu. Kaupungin maita näytti olevan, soitto sinne ja esittelin itseni ja asian: Voinko mennä sahaamaan kaatuneet puut polulta? Vastauksena: Ei se oikein käy, katos jos jotain sattuu ja mää oon antanu luvan.... Laita mulle kartta paikasta, niin mää laitan kaupunkilta miehet sinne sahan kanssa! Ei jumalaare! Komeeta palvelua, ei tarvi ees omaa sahaa kantaa metsään, Kiitos Matti P!
Sen kadulta polulle päin mennessä vasemmanpuoleisen talon rouva ainakin tuossa alkukesällä tuli terassilta huutelemaan että ”mitä te siellä meidän pihalla teette?”.
Teki mieli huutaa takaisin että ”ollaan kaupungilla töissä ja tultiin kattomaan että mitä nämä rakennusjätteet tekee meidän mailla”- oli perin veemäisen oloinen täti-tapaus.
Hyvä tietää että siinä meneekin kaupungin kaistale välissä niin voi seuraavan kerran huutaa oikeasti takaisin tätille. Tosiaan nyt ne kivet ja kasat on hävinnyt ja pääsee polulle kantamatta pyörää.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tätin postilaatikkoon voisi sujauttaa tulosteen kartasta ja viestin väylän aukipidosta, kun ei ole heidän tonttiaan.
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Noniin, tätä viimein vilkaistu. Koodissa oli kuin olikin pätkät, jotka määrittelivät seuraavan kombinaation footwayksi: highway=path JA (foot=designated TAI foot=yes) JA ei mtb:scalea. Muokkasin siten, että näkyy pathina foot=yes/designated kanssakin niin kauan kuin ohessa ei ole bicycle=no. Nyt näkyy edellä mainittu Koipijärven reunan polku oikeiin. Tein testi-imagen enkä huomannut mitään hajoavan muutoksen myötä, mutta huudelkaa jos uudempiin versioihin ilmaantuu omituisuuksia niin fiksataan lisää.
Kuulin huhua että Kangasala suunnittelee kaavoitusta tänne Annalan ja Ruskon suuntaan ja siltähän tuo vähän näyttää. Kuinkahan noiden Tuomisentien ja Kisapirtin huudeilla kulkevien polkujen mahtaa käydä.
Tuolla katsauksessa kohta 36, Ruskon osayleiskaava.
https://www.kangasala.fi/asuminen-ja...voituskatsaus/
Aivan ei tätä vielä syntynyt, mutta pohjat sille kyllä: beta-versio eli www.finomena.fi/bikemap tarjoilee nyt kaksi uutta ominaisuutta
- Strava personal heatmap: Strava-moodissa aina kvartaalin kaikkien aktiviteettien gpx-track näytölle heatmap-hengessä. Muita filttereitä ei vielä tarjolla ja piirrettävän reittiviivan värin vahvuuden kalibrointi vielä hakusassa jotta haluttu heatmap-effekti syntyisi, nyt tiuhemmin kuljetut reitit "palavat puhki"
- GPX, Strava ja omien piirrettyjen reittien jako (Share nappula vasemmalla piirtonappuloiden pylvään alimpana): Tuo oli sekä nopeampi toteuttaa että arvioni mukaan yleisempi tarve kuin yksittäisen karttapaikan osoittaminen (joka toki kartoituspuuhissa on yleinen harraste), mutta loi kyllä pohjan tuolle karttapaikan merkitsemisellekin.
Jos ehditte testata niin kommenttia kehiin, ennen kuin laitan pääversioon aktiiviseksi nämä toiminnot. HUOM!!! Beta-version jakamistoiminnon osalta en anna vielä takeita että jaetut reitit & gpx-trackit pysyisivät, voi olla että joudun tietokannan siistimään ennen toiminnon varsinaista julkaisua eli älkää luottako siihen pelkästään omien reittien tallettamiseksi.
Zoomaus oli itseasiassa vain reittiviivan sovittaminen kartalle. Mutta kun oli sopivasti jo iPhonen problemaattista PWA-tilaa varten tehty applikaation tilan talletus niin siitä pienellä lisävaivalla syntyi nyt versio jolla jakotoiminto palauttaa myös applikaation tilan (karttataso, zoom, keskipiste) kun linkin avulla avaa jaetun reitin. Kun reittiviivalla voi piirtää kartalle mitä huvittaa niin nyt speksistäsi puuttuu enää tuo teksti / marker toiminto.
Ajelin tänään ihan tarkoituksella tuosta läpikulusta ja tulin metsän suunnasta. Nythän tilanne näyttää hyvin selvälle ja ainakin valkoisen talon emäntä on rakentanut selkeät aidat ja istutukset tiepohjan ja oman pihan väliin. Tuo rakenteilla oleva talo on selvästi pursunnut ylitse siitä, mitä karttapohjalle on joskus piirretty :-)
Linkin takaa kuvia.
https://www.amazon.com/photos/shared...nOPt8E-JtVbBcx
Millaisessa iskussa Tampereen seudun polut tällä hetkellä? Jouluksi tulossa sahalahteen Tampereen kylkeen ja mietin ottaako pyörät katolle mukaan. Lähinnä jäätilanne kiinnostaa, eli onko polut kuivat ja tontti kovaa vai onko jo ehtinyt varsinaista jäätä tulemaan?
Semmonen mua on tässä vähän ihmetyttänyt miksei tää karttahomma ole oikein muualle kuin pariin kolmeen paikkaan levinnyt. Ei oo mitenkään ylivoimaisen vaikeaa jos jonkun cadin kanssa on edes joskus pelannut ja eiköhän semmonen löydy joka porukasta. Jälkien ajajia luulisi löytyvän. Aikaahan menee mutta pystyy hyvin joustavasti tekemään hyvinkin pienissä paloissa. Onko se tää nyky-yhteiskunta että kaikki pitää saada valmiina vai mikä? Tai se että itse osaa ja se riittää? Tai se että kuvitellaan homman olevan jotenkin vaikeaa? Käyttäjiä kuitenkin käsittääkseni on aika paljon. Tampereen seudulla on onneksi tehty oikein hienoa työtä, toivottavasti muuallakin vähän aktivoidutaan.
T_Kn, onko tuo tuolla jaossa olevan Garmin-imagen päivitys tauolla? Alkuviikosta karttaan tekemäni korjaukset eivät ole selviytyneet vielä tänään lataamaani imageen.
En ainakaan kuullut ole - ei ole omassa hostauksessani, joten en osaa paremmin veikata. Myrtillukselta kuulunee jossain kohtia josko laskennassa tai lähtötiedoissa häikkää.
Sama tapahtui pari päivää sitten Kangasalan muuntoasema - Tasanne ja Ojalankylä - Tasanne väylille, ne muutettiin trackista footwayksi.
Näiden rakennettujen ulkoiluväylien merkkaamisesta ei oikein ole kunnon ohjetta, joka johtaisi yhdenmukaiseen käytäntöön ja sitten eri käyttäjät vaihtavat tageja oman näkökulmansa perusteella.
Minusta tähän pitäis saada selkeämpi ohje, nykyohjein lopputulos on sekava. Kirjoitin ehdotuksen openstreetmapin forumille (https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64976), saa nähdä tuleeko tuohon kommentteja ja tapahtuuko mitään.
Voisko tätä ongelmaa helpottaa renderöinnillä? Vaikuttaa hankalalta kun lukijan pitäisi sitten ymmärtää, että jokin asia (väri tms.) tarkoittaakin vain, että käyttö talviaikaan eroaa kesäajan käytöstä. Yksi vaihtoehto voisi olla antaa väylälle nimeksi "Latupohja", laitoin tuon kokeeksi Ojalankylään, se näyttääkin ihan hyvältä openstreetmapissa, karttaan tulostuu määrävälein tieto siitä että väylä on latupohja riippumatta siitä onko se track, cycleway vai footway.
Eräs tapa, jota harkitsin garmin-karttaan taannoin, mutten tohtinut yleisestä käytännöstä poikkeavana laittaa, olisi rendata riittävän leveällä width-tagilla varustetut pathit/footwayt samoin kuin trackit. Käytännössähän leveä path on ulkoisesti hyvin pitkälti sama kuin track. Edellyttäisi tietysti, että nämä width-tagit löytyy. Auttaa toki vain tietyn erikoistuneen kartan ulkoasua, ei yhdenmukaista dataa, jossa noita tulkintaeroja on. Path/track -ero on ns. virallisen määritelmän kannalta sangen epäselvä, koska yleisesti väylät pyritään käsittääkseni tägäämään käytön mukaan ja ulkoinen olemus (pinta, leveys, valaistus jne.) selventämään lisämäärittein. Samalla kuitenkin trackin ohjesivulla lukee, että se on leveämpi path, ja rajanvetona mahtuuko ajamaan traktorilla, maastoautolla tmv. Silti vaatimuksena ei kuitenkaan ole, että tällaisella saisi siellä ajaa. Nimitys 'road' tosin viittaa, että pääasiallinen käyttö olisi jonkinlaiselle moottoriajoneuvolle. Leveiden latupohjien laittaminen trackiksi on mielestäni loogista, koska metsäautoteitähän ne (metsässä kulkiessaan) käytännössä ovat, vaikkei niitä saisi kuin esim. kaupungin väki ajella, ja sen mukaan tehtyjä, että niillä isolla ajoneuvolla pääsee.
Latupohjille voi piste- ja mtb:winter=no -tagien olemassa olon perusteella talvikäyttöön rendata oman asiasta tiedottavan overlaynsa, jolloin ei ole väliä onko latu highway=pathin/footwayn/footpathin/servicen vai minkä päällä. Garmin-kartassa noin onkin, joskin overlayn sijaan ihan vain erillisenä talviversiona kartasta. Käytön mukaan nimeäminen vetää herkästi kartan visuaalisesti tukkoon. Informaationäkökulmasta sopisi kyllä esim. nimetyille hiihtolenkeille, mutta yleiseen latukäytön osoittamiseen tuottaa liikaa tekstiä. Ei myöskään vastaa name-tagin käyttötarkoitusta.
mtb:scale-tagin poistaminen on highway-tyypistä riippumatta väärin, jos pyöräily väylällä on koskaan sallittu. Ja jos ei koskaan ole, tulisi laittaa pyöräilyn kiellettyydestä kertova merkintä.
Joka tapauksessa väylien rendaus johdonmukaisesti edellyttää melko paljon tagiyhdistelmien huomioon ottamista. OSM-wikin määritelmiä seuraten esimerkiksi seuraavat yhdistelmät ovat käytöltään samanlaiset:
- highway=footway, bicycle=yes,
- highway=cycleway, foot=yes,
- highway=path, foot=yes, bicycle=yes,
- highway=pedestrian, bicycle=yes.
Pieniä sävyeroja siinä, minkä käyttäjäryhmän ajatellaan olevan ensisijainen.
Editointihistoria näyttää, että asialla sama henkilö kuin muuallakin. Jari, voisitko perustella meille footway tagin käytön? Kun olemme käyneet asiasta keskusteluja, että mikä on path ja mikä on track, niin yhteinen sävel löytyi siitä, että trackillä voi jo maastoautolla ajaa. Footway on mielestäni jalkakäytävä tai erikseen kävelijöille tehty alusta esim. puistossa tai hautausmaalla. 6-7 metriä leveä monikäyttöura on aika kaukana siitä.
Samaan päädyin minäkin, tarkoituksena tehdä omaan käyttöön sellainen rendaus (tai teema) jossa leveät väylät erottuvat pikkupoluista. Sen rakentaminen on vielä aikeen tasolla, mutta niitä leveystietoja olen jo lisäillyt. Itse path/track/footway-ongelmaan en osannut johtaa selvää omaa mielipidettä.
Kirjanmerkit