ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 79 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 69 77 78 79 80 81 89 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.341 - 2.370 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #2341
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mikäs on tämä ohje sisäänajoon? Kalliolla/paljaalla asfaltilla lukkojarruttaminen lienee huono juttu aina, mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon? Luulisi, että kovaa ajaminen on myös huono juttu.
    Ei ainakaan niin kuin minä tein ISP:llä. Työmatkasähköpyörään eturenkaaksi 4 bar paineella. Pääasiassa kuivaa asvalttia noin 150 km 25 km/h keskinopeudella ja keskiriveistä puuttui nastoja melkoinen määrä. Laskin että 6 km välein oli nasta irronnut, vaikka en edes käyttänyt etujarrua.

    Edit: Sain kyllä takuuseen uuden kumin kun alle viikossa irtosi nastoja luvaton määrä.

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

  2. #2342
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mikäs on tämä ohje sisäänajoon? ...
    50km paljaita teitä rauhallisesti. Taitaa olla Schwalben oma ohje aiheeseen.


  3. #2343
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Nastarenkaat näin yleensä ottaen

    Suunnilleen noin. Ei siis maastoa ja pinnan epätasaisuuksia, vaan mahdollisimman tasaista pintaa ilman merkittäviä jarrutuksia. Toimii. Kannattaa.

  4. #2344
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    368
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti
    30mm rengas pitäis kyllä mennä 20mm leveälle vanteelle.
    Leveämmällä vanteella sama rengas on hieman leveämpi kuin kapeammalla. Ja ratkaisevaa on vanteen sisäleveys.
    Kannattaa työntömitalla mittailla sitä haarukkaa että mitä sinne mahtuu. Usein korkeus on vielä rajoittavampi tekijä kuin leveys.
    Jos arvata pitäisi niin CAAD10 maantiepyörään en uskoisi että menee 30mm nastarengas. Sinne pitää jäädä useampi milli ylimäärästä tilaa molemmille puolille ja ylös jotta rengas pyörii sujuvasti myös silloin kun se kerää lunta, loskaa ja ryönää mukaansa.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
    Kiitos näistä ajatuksista.
    Vanhassa GT Avalanche maasturissa 47mm Marat alla mutta tuntuu työmatka taittuvan niiiin hitaasti että pohdin josko tuosta Caadista saisi kulkineen ainakin osaan työmatkoista kunhan väylät ovat paremmin auratut.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  5. #2345
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    368
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Kiitos näistä ajatuksista.
    Vanhassa GT Avalanche maasturissa 47mm Marat alla mutta tuntuu työmatka taittuvan niiiin hitaasti että pohdin josko tuosta Caadista saisi kulkineen ainakin osaan työmatkoista kunhan väylät ovat paremmin auratut.

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Caad 10:ssä 25mm rengas ja takahaarukassa noin 10 mm tilaa. 30 mm nastarengas taitaa olla liian suuri.

    Kävin juuri liukastelemassa Vartsikanlahden rantaväylillä retro GTllä ja kyllähän tuo Mara 47mm oli 2 bar paineilla oli ihan siedettävä. Toki jäiset väylät myös edesauttavat rullausta...

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  6. #2346
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Suunnilleen noin. Ei siis maastoa ja pinnan epätasaisuuksia, vaan mahdollisimman tasaista pintaa ilman merkittäviä jarrutuksia. Toimii. Kannattaa.
    Schwalbessa pitää saada nastat sisäänajolla hieman painumaan pesäänsä, kun taas Fat Freddiessä piti sisäänajolla saada nastat nousemaan paremmin esille. Ei siis kovin suurta pelkoa nastojen irtoilusta, mutta pito oli alkuun pienen ulkoneman takia vaatimatonta. Sama lääke kummallakin sisäänajoon, eli tasaista ajoa kovalla alustalla.
    Kovat paineet vetävässä pyörässä varmaankin kasvattavat riskiä nastojen sinkoilusta.

  7. #2347
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Itse en ole kyllä yksienkään nastarenkaiden kanssa havainnut, että nastat tulisivat sisäänajossa paremmin esille. Ainakin mulla on myös FF:fien kanssa nastat pysyneet sisässä/syvällä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  8. #2348
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Noh, jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

  9. #2349
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.509
    Autotallin hyllyssä roikkuu ehkä 15-20-vuotiaita Nokian 26-tuumaisia nastarenkaita (Hakka WXC 300 ja Extreme 296), meinasin heittää ne menemään. Sitten aloin miettiä, että nastoilla on varmaan yhä käyttöarvoa, esim. varanastoina? Onko järkeä?

    WXC:ssä on teräväkärkiset nastat alurungolla, toisessa löytyy ruosteen perusteella terästä. Yllätyin, että näitä samoja renkaita voi ostaa yhä nykypäivänä. Suomi Tyresin tuotekehitysosasto, missä pelaa? Tai sitten täydellistä ei tarvitse parantaa
    Pyöräily on kivaa!

  10. #2350
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Ei ainakaan niin kuin minä tein ISP:llä. Työmatkasähköpyörään eturenkaaksi 4 bar paineella. Pääasiassa kuivaa asvalttia noin 150 km 25 km/h keskinopeudella ja keskiriveistä puuttui nastoja melkoinen määrä. Laskin että 6 km välein oli nasta irronnut, vaikka en edes käyttänyt etujarrua.

    Edit: Sain kyllä takuuseen uuden kumin kun alle viikossa irtosi nastoja luvaton määrä.

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

    Aika muhkeat paineet. Ei kai valmistaja ISP:lle tuollaisia paineita edes suosittele?

  11. #2351
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Schwalbessa pitää saada nastat sisäänajolla hieman painumaan pesäänsä, kun taas Fat Freddiessä piti sisäänajolla saada nastat nousemaan paremmin esille.
    Todella toivon, ettei läskireetussa nastat yhtään nouse ajan kanssa. Nyt oli jo pakko takana pudottaa paineet 1.2 bar kun muuten nasta ottaa runkoon (takakolmioon) kiinni.

    Millä paineilla muuten porukat on ajelleet näillä nastavehkeillä? Minioneissa, jotka otin pois, oli takana 12PSI ja edessä ehkä 10PSI, siis 27,5/2.8 -koossa.

  12. #2352
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kronreif Katso viesti
    Aika muhkeat paineet. Ei kai valmistaja ISP:lle tuollaisia paineita edes suosittele?
    Muistaakseni maksimi oli 4 bar renkaan kyljessä. Maksimit kuitenkin laitoin ja niillä luulisi renkaan vielä kestävän. Rullaavuutta kuitenkin hain niillä kovilla paineilla.

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

  13. #2353
    ^ Renkaista puhuttaessa kannattaa ja on syytäkin aina mainita leveys, koska saman mallinimen alla kulkee usein hyvinkin erilevyisiä, eri paineilla ajettavia ja joskus eri lailla käyttäytyviäkin renkaita.

    (Eikä ole pahitteeksi vaikka mainitsisi vanteiden leveyden eli sisämitan milleinä ja vielä oman painonsa tai kuski+lasti+pyörä -yhdistelmänsä painon mikäli se poikkeaa keskimääräisestä tai muuten oletettavasta.)


    Mutta: tämmöiset luvut löytyvät yhden mallin kohdalta: 54-559 (26 x 2.10) 2.00 - 4.00 Bar (30 - 55 psi)

    Ja siihen sellainen mutta että jos ei ole erityistä syytä, voi ja kannattaa lähes aina lähteä hakemaan sopivia paineita suosituksen alarajalta. Jos ei ole painava kuski eikä aja raskaassa lastissa, voi mennä myös rohkeasti alarajan alle. Eivätkä rullaavimmat paineet välttämättä löydy suosituksen ylärajalta tai sen tuntumastakaan.

    PS Nota bene: en tiedä mitä merkitystä sillä on rengasasioissa että kysessä on sähköpyörä. Mutta kuvittelisin ettei juuri mitään - painoa lukuunottamatta - jos sähköavustukset tarjoamat kiihdytykset pysyvät niissä rajoissa mitä "tavallinen tervejalkainen" polkija oman kauramoottorinsa voimin saa aikaiseksi

  14. #2354
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Nastarenkaat näin yleensä ottaen

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...Eivätkä rullaavimmat paineet välttämättä löydy suosituksen ylärajalta tai sen tuntumastakaan...
    Toi on tullut todettua omasta ajostakin. Sekä tiellä, että maastossa.

    Olikos tosta paine/rullausasiasta jotain testidataakin saatavilla? Rolling resistancen lisäksi.

    Vähän aihetta sivuten, mutta silti OT; Miten mahtaa renkaan puhkeamiset ja paineet liittyä toisiinsa, löytyykö tästä jotain tieteellistä? Oma järki sanoo, että kovia paineita käytettäessä rengas puhkeaa helpommin vaikkapa sapelisepelin aikaansaamana. Ja, jos nyt pysytään (maasto)nakeissa, joista löytyy myös pistosuojausta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #2355
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Muistaakseni maksimi oli 4 bar renkaan kyljessä. Maksimit kuitenkin laitoin ja niillä luulisi renkaan vielä kestävän. Rullaavuutta kuitenkin hain niillä kovilla paineilla.

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
    Jos myös ajoit sisään noin kovilla paineilla niin ehkä nastat ei painunu sisäänajossa sisään

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Autotallin hyllyssä roikkuu ehkä 15-20-vuotiaita Nokian 26-tuumaisia nastarenkaita (Hakka WXC 300 ja Extreme 296), meinasin heittää ne menemään. Sitten aloin miettiä, että nastoilla on varmaan yhä käyttöarvoa, esim. varanastoina? Onko järkeä?

    WXC:ssä on teräväkärkiset nastat alurungolla, toisessa löytyy ruosteen perusteella terästä. Yllätyin, että näitä samoja renkaita voi ostaa yhä nykypäivänä. Suomi Tyresin tuotekehitysosasto, missä pelaa? Tai sitten täydellistä ei tarvitse parantaa
    WXC:Stä on tehty uus versio. Tuo vanhempi ihan hyvä rengas jäällä ja kovalla, rullaa hyvin. Lumessa kiemurteli.

  16. #2356
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Luminarnia
    Viestit
    273
    Mutta näin niinku yleensä ottaen ajoin tänään eka kertaa sekä etu- että takanastoilla. Aina normaalisti talvella vain etunastoilla. No, huomio oli se, että vaikka sää ja täydellinen lumipinnoite teillä olisi antanut olettaa, että nyt on leppoisa ajelu, olin yhtä rento kuin sahapukki. Tuntuma oli sen verran omituinen, että vispasin menemään kuin mikäkin simpanssi. Siitä suivaantuneena suuntasin mettäautotielle, missä painavien autojen renkaat olivat tampanneet tien. Rentous vaihtui kivikirkkomaiseksi. Yritin parhaani mukaan toimia välienselvittelijänä, kun etupää ja takapää halusivat mennä eri uria ja vaihella niitä miten sattui. Kun tulin sitten taas ihanan tasaiselle askelpoljetulle kelville, huokaisin, en jaksanut enää jännittää ja rentous tuli! Hoksasin, että pitää ajaa kuin kesäkelillä konsanaan. Vain hiuskarvamainen ote etutangosta. Kun pelkällä etunastalla olen enemmän kuin ratsastaja, ote ohjaksista ja paino jalustimilla, pitäen takapään heilunnan kurissa satulasta. Ja loppumatka oli mahtava! Sain lisää rohkeutta ja huomasin, että pito piti ihanasti myös pöperövallienkin ylityksissä. Jee!

  17. #2357
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Nota bene: en tiedä mitä merkitystä sillä on rengasasioissa että kysessä on sähköpyörä. Mutta kuvittelisin ettei juuri mitään - painoa lukuunottamatta - jos sähköavustukset tarjoamat kiihdytykset pysyvät niissä rajoissa mitä "tavallinen tervejalkainen" polkija oman kauramoottorinsa voimin saa aikaiseksi
    No, rengasvalmistajatkin luokittelevat sähkäreille ihan omat kumit. Voi olla markkinointiakin toki, mutta jos ajatellaan, että parhaat (pahimmat?) keskiömoottorit tarjoavat sen 120 Nm lisävääntöä, niin aika hyvät pitää reidet olla, että samaan pääsee. Ja tuo 120 Nm on sitten sen reiden päälle.

    120 Nm prätkässäkin on jo ihan hyvä lukema käsittääkseni.

    Se, että mistä tuo 120 Nm on mitattu, niin en tiedä.

  18. #2358
    No, se jos oli sitä paljon puhuttua sähköpyörävihaa eli pientä vinoilua niille joille eivät sähköavusteisen pyörän kiihdytystehot riitä

    Tosin eihän mulla ollut eikä ole tiedossa minkälaisella vehkeellä kyseinen kirjoittajaj ajoi ja ISP:stä'än nastoja hukkasi, joten se oli vain sellainen ilmaan sohaistu piikki eikä ollenkaan häneen kohdistunut. Sitä paitsi en oikein usko että se olisi tuntunut vaikka olisi osunut, sillä sähköavusteisen tai täyssähköpyörän ajopelikseen valinneet ja foorumilla sähköpyöräilijänä avoimesti esittäytyneet ovat varmasti itsetunnoltaan riittävän vahvoja kestämään yhden luomufillaristin nälvimisen

    Mutta joo, kirjoitin vähän laiskasti ja tarkoitin rengasasioilla ilmanpaineita yleensä ja nastarenkaita erityisesti. Tiedossani oli että esimerkiksi juuri Schwalbella on suosituksensa erikseen sekä sähköavusteisille max 25 km/h e-bikeille että niille toisille, Saksassa käsittääkseni pedeleceiksi nimetyille pyörille ja että erityisesti jälkimmäisiä varten on olemassa ihan omat rengasmallinsa. Kerrotut täyssähköpyörien suurempiin kiihdytysvoimiin ja kaarrenopeuksiin liittyen vaikuttavat järkeenkäyviltä.

    Meinasinkin ihmetellä antaakoo Schwalbe kaikille nastarengasmalleilleen niin sanotun virallisen hyväksymisensä myös sähköpyöräkäyttöön, mutta eihän niiden tuotetiedoissa ollut minkäänlaista mainintaa suuntaan tai toiseen ja Schwalben sähköpyörärengassivuilla ei esitelty ainuttakaan mallia. Mutta päätellen siitä että talvella suositeltiin käytettäväksi nastarenkaita Schwalbe pitää kaikkia nastarenkaitaan sähköpyöräkelpoisina.

    Se tuntuukin järkeenkäyvältä, sillä nastarenkaathan ovat muutenkin rakenteeltaan vahvemmat, kulutuspintaa on enemmän ja kumilaatu ehkä enemmän pitoa ja kestävyyttä kuin rullaavuutta ajatellen valittu.

  19. #2359
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Saksassa ilmeisesti kaiken satulasta lähtien pitää olla sähköpyöriin erikseen sertifioituja. Mutta nyt ollaan OT:ssa...

    Palaisin sen verran aiheeseen, että minkälaisilla paineilla porukat on nastarenkailla metsässä ajaneet? Nyt mulla on tosiaan nokialaisissa läskireetuissa n. 1.2 bar, kun Minioneissa oli 0.8 bar. Ja siis kumekset on 27.5/3 (läskireetut) ja 2.8 Minionit. Painoa kuskilla 95 ja pyörällä ah niin keveät 23 kg tjsp.

  20. #2360
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    WXC / Extreme 26 2.1" takana keskimäärin ehkä 2.2-2.8 ja edessä 1.7-2.4, 70 kg + 12-14 kg pyörä, edessä joustoa 0 mm, 80 mm ja 120 mm pyörävalinnasta riippuen

  21. #2361
    Wtb bridger on hyvä nastarengas. Vaatii vähän käsktyötä.

  22. #2362
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Onko kokemuksia Kenda Klondike 27.5'' nastarenkaista? Harkitsen Schwalben ISP:tä mutta aivan jäätäväksi todettu itseohjaavuus ja suolainen hintalappu ei ihan houkuttele, varsinkin kun tallista löytyy myös läskipyörä.

    Läskipyörässä tosin on nastattomat "puuterirenkaat"; kokeilin nastoja eteen mutta en ollut vakuuttunut koska Bud on ylivoiminen hangessa ja läskinastojen lisäpito on rajallinen alhaisen paineen takia koska pinta-ala.

  23. #2363
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Onko nastoissa eroja sen suhteen, että millä työkalulla niitä voi asentaa? Kun esimerkiksi Bontragerin työkalussa sanotaan, että käy Bontragerin nastoille? Se olisi malliltaan (T-mallinen) ehkä ranneystävällisempi kuin sellainen ruuvimeisselityyppinen.

    Ja siis juu, ruuvattaville on tietysti oma työkalu.

  24. #2364
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Melkein väittäisin, ettei nasta tiedä millä sitä reikään tungetaan.


  25. #2365
    Weston Guest
    Mä olen asentanut tällaisella ruuvikärjellä. Tietysti meisseliin liitettynä.
    https://www.albanycountyfasteners.co...p/6204-056.htm

  26. #2366
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Melkein väittäisin, ettei nasta tiedä millä sitä reikään tungetaan.
    Joo, näin itsekin tuumin. Ajattelin vain, että onko eri valmistajien nastoissa tehty jotain jippoja. Mutta taitaa olla niin, että nastat tulee kaikilla samasta pajasta. Vain muovipussi vaihtuu. Muutenkin globaalisti taitaa polkupyörien nastabusiness olla aika marginaalista autojen vastaavaan nähden.

  27. #2367
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^se Schwalben meisseli on ihan kätevä, mutta kahva on tosiaan turhan pieni. Tuollainen edellä linkattu palameisselin pala voisikin olla kätevä. Joskin näyttää aika paksulta ja voi olla työläämpi työtää reikään kuin vaikkapa Schwalben ohutkärkinen.


  28. #2368
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Tuollaista ajattelin: https://r2-bike.com/45NRTH-Stud-Tool_1

    Ja se näyttääkin olevan 45Nrth ei Bontrager. No, same shit, different name...

  29. #2369
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^toikin kyllä näyttää valitettavan pieneltä. Pitäisi olla käsi mittakaavana eikä tuo vaaka.

    Schwalben asettimen tavoin voi sopia paremmin postimerkkikokoelman järjestelyyn


  30. #2370
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Tää on kyllä aika surullista, kun noita nastoja laittaessa joutuu kuitenkin tekemään ranteella hankalaa liikettä useamman sata kertaa (2 x 240 nastaa vaikkapa Dillingereihin). Ei ole mitään rationaalista syytä, miksi nuo asennustyökalut ovat lilliputeille tehtyjä. Harva niitä mukanaan kuljettaa lenkillä.

    Tulee ikävä "form follows function"-ajatusta...

    Onko olemassa kunnollista nastatyökalua, jonka jäljiltä ei tällaisen toimistohiiren tarvitse ottaa kolmen viikon saikkua?

    Schwalben työkalun kun saisi versiona, jossa tuon varren saisi kiinni toiseen kahvaan...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •