GiantGarminElectrobike
Sivu 13 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 520

Aihe: Gran Canaria, vinkkejä?

Jep, paperikartta!

Minä tuumasin pysytellä saaren eteläisellä puoliskolla. Kun foorumin minua paremmillakin kuskeilla Maspalomas-Nieves-Maspalomas on vienyt yli seitsemän tuntia, ei itsellä kyllä ole mahdollista sen kovempaa lenkkiä suunnitella, jotta ehtii illaksi kotiin. Itselläni lyhin on 34-28.

Nyt tarttis muutama viikko ehtiä/jaksaa ajaa, että jaksaa sitten ajaa myös tuolla.
    10k-kerhon jäsen

Mulla suunta kohti Maspalomasia puolentoista viikon päästä. Tarkoitus olisi käydä ajamassa yksi lyhyempi "lämmittelylenkki" ja sitten VOTT.
    Viime vuonna ajoin Maspalomas - Ingenio - Pico - Maspalomas 34/28 välityksellä ja välillä oli vähän tiukkaa, mutta ajamalla mentiin. Ehkä edellisen päivän Meloneras - Soria- Ayacata - Meloneras vähän painoi jaloissa.

Free Motionista olen aina vuokrannut pyörän ja niin meinaan nytkin tehdä. Tekis mieli kokeilla uutta SystemSixiä, mutta mahtaakohan olla ihan ykkönen VOTTia ajatellen

Viikon reissu heitetty ja viitenä päivänä tuli maantiellä ajeltua. Hienoja ajomestoja ja kun ei ihan vuorikauriiksi haukuta niin 32 tuli kyllä usein tarpeeseen. Free Motion on kyllä maineensa veroinen ja varmaan tulee jatkossakin käytettyä jos/kun tuonne vielä eksyy.

Pohjoispuoli täynnä pikkuteitä ja vehreämpää. Toki IP sadekuurot mahdollisia. Tonne tai Tenelle kun menee niin välitys ratkaisee leirin onnistumisen. itellä 36-32, suosittelen 34-32.

^no peijooni, kuulostaa siltä kuin pitäisi investoida pakkaan ja ketjuihin. Shimano Nordicin hinnoilla taitaa kyllä jäädä tekemättä...
    EDIT: mutta Karin arvio ei ole mikä tahansa nettikommentti, joten täytyypä selvittää. Eihän tuo iso hinta ole reissun osana.
    10k-kerhon jäsen

Kiitos Esko luotosta. Perustuu kokemukseen ja ihan perusfysiikkaan eli jos joutuu runttaa pitkään ylös 60rpm niin saa omat nopeat solut tilttiin eikä toivu seuraavalle. Muutoinkin pitää ajaa maltilla.

Sunnuntaina viimeksi kokeilin useita kertoja putkelta vähän pidempään. Viitisen minuuttia jaksan pyörittää 50-60 rpm pysyen vielä melko matalilla tehoilla, Zwiftin mukaan 85% FTP. Laskurien mukaan tuo tarkoittaa mäestä riippuen puolisen kilometriä tai yli, esimerkiksi 10%, 8 km/h > 600-800 metriä.

VOTTia en ole suunnitellut ajavani. Kun kuitenkin tavoitteena on 9-10 ajopäivää, voisi tosiaan olla fiksua varata reserviä. 11-32 kymppipakka tietysti tarkoittaa aika isoja hyppäyksiä välityksissä.
    10k-kerhon jäsen

Mulla on tuolla ollut aiempina vuosina 34-25 ja sillä tuli joskus vuosikymmene alkuvuosina ajettua VOTTkin ylös - ei kyllä ollut herkkua varsinkaan mun mitoilla 180 cm - 78 kg ja sarja yli 50-vuotta.

Nyt taas yhden vuoden vanhempana vaikkakaan ei kyllä yhtään viisaampana aion joulukuun reissulle laittaa 34-28. Ja noilla Karin lenkkien pituuksilla/mäkimetreillä laittaisin varmaankin 34-30 tai 34-32. Taitaisi siltikin ne jäädä ajamatta...

Itse lähden vuoden alussa Kanarialle, juuri tuolla 34x32 setillä, jotta etenemiseni edes kaukaa katsottuna muistuttaisi pyöräilyä noissa pitkien mäkien jyrkemmissä osuuksissa.

Päivitystä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnyP Katso viesti
    Tauritio - Puerto de Mogan välillä tie ilmeisesti vielä poikki? Pääseekö siitä kuitenkin pyörän kanssa jotenkin läpi? Ottaako paikallisbussit ukon ja pyörän kyytiin jos sillä kiertäisi ongelmakohdan?
    Moganista pääsi vielä alkuviikolla mukavasti kävellen (ja pyörällä) läpi Tauritoon. Paljon porukkaa liikkeellä ja aidat olivat antaneet periksi, joten mitään vuorikiipeily- tai ojanpohjamuuveja ei tarvinnut tehdä. Perjantaina sitten paikalliset tienhuoltomiehet kävivät korjaamassa aidat taas kuntoon. Ainakin Moganin päässä oli hankalahko kierto, mutta kävellen pääsi läpi, jos ei ole korkeanpaikankammoa. Kauempaa seuranneena fillarin nostaa yli avun kanssa, yksin on hieman hankalaa. Tämä siis Moganin päästä. Muista aidoista ei ole tietoa.

Ensimmäisen setin perusteella 34-28 on turhan pitkä. Viimeistään siinä vaiheessa mietin, että olisi ollut hyvä ehtiä vaihtamaan pakka, kun poljin viimeiset sadat metrit airbnb-kämppään 14-20% mäkeä. Onneksi on tullut treenattua putkelta ajoa viime viikkoina.
    10k-kerhon jäsen

^ Viestistäsi lohduttautuneena uskon tuon 34x32 setin olevan oikea minulle esim. tuolle ja miksei muillekin reiteille vuoden alussa.

Huomenna rantaa pitkin GC-500, sitten 505 jossa ainoa hankalampi kohta on Montana de Tauron 5km pätkä 10%. Siitä koilliseen 606:tta kohti keskiosia. Todennäköisesti evästaukoa Ayacatassa 1300m korkeudessa ja siitä käännynkin jo alas 60 tietä. Mieli tekisi kiivetä enemmänkin mutta nämä jalat hajoaisivat turhan varhaisessa vaiheessa tätä retkeä. Tuosta tulee noin 1850 nm ja 90 km.
    10k-kerhon jäsen

Arvoisa fiber, onnittelut, että olet noissa maisemissa pyöräilemässä. Itse palasin keskiviikkona pois. Se tauron pätkä (GC605), tulee olemaan todennäköisesti yksi hienoimmista pyöräilykokemuksistasi.

Jos tohtii omia kokemuksia laittaa, ja miksi ei laittaisi, koska se voi auttaa jotain. Maspalomaksesta Ayacataan meni vähän alle 4 h taukoineen kaverilta, mikä on suhteellisen läski, eli 178 cm ja 97 kg. Ayacatan jälkeen alkaa Picolle nousun aikaa en arvioi, koska meikäläiselle se alkoi olla liikaa. Neuvo huonokuntoisille on kuitenkin ottaa Ayacatassa kunnon tauko suolaisene aterioineen ja vetästä sen jälkeen se loppunousu.

Free motionin palvelusta on aina ollut hyvää sanomista, mutta nyt tuli ihme juttu. Tilasin pyörän San Agustiniin (uusi toimipiste Gloria Palacen alakerrassa). Kävin paikalla maksamassa ja tilaamassa ennen varsinaista perheloman pyöräilypäivää. Varsinaisena päivänä menin taksilla paikalle, jossa todettiin, että heidän virheen vuoksi pyörä on toisessa paikassa eli Inglesissä. Minut neuvottin heidän virheensä takia menemään taksilla pyörän luokse ja niin tein. Kun palautin pyörän, niin aivan sattumalta kohdalle sattui sama jantteri, joka oli tehnyt virheen pyörän noutopaikan suhteen. Ei tullut sitten yhtään pahoittelua. Pelkkää syytöstä ja lopulta vain sitä, että palautin pyörän väärään paikkaan, kun oli alunperin kommunikoinut San Agustinin kanssa. Aika hv asiakaspalvelulle, vaikka pyörä ja kaikki teknisessä tuessa on ollut aina ennen täydellistä.

Vuosi sitten pyöräilin Los Cristianoksesta Teiden kattilaan ja oman kokemuksen mukaan nousu Maspalomaksesta Picolle on kovempi. Varmasti joku voi olla toistakin mieltä.

Useampia vuosia sitten Freemotionin palvelu oli muutamilla reissuilla hyvää mutta ainakin 11/2017 oli muutamassa kohdassa aika nihkeä kokemus, mm. stemmin vaihdosta sopivamman mittaiseksi (viikoksi vuokrattaessa) yritettiin narista ja ehdotettiin että siirrä satulaa... Vaikutelmaksi tullut että menee ehkä turhan hyvin. Ensi kerralla saatan pohtia muita firmoja.

Mitä esko varottelin. Ison miehen isot lihakset saa tilttiin tolla saarella jos ei ala leiriä maltilla. ota tollanen chillailu väliin
    https://ridewithgps.com/routes/28915324

Suurin piirtein satanen ja 2 km ylös tänään. TF vertasi tuossa ylempänä Teiden reissuun. Minusta tämä oli vähintäänkin yhtä haastava kuin Puerto de la Cruzista Teiden hissiasemalle. Kun sitten GC-60 kohti Maspalomasia piti sisällään pari ylläriä, niin olihan tuossa liikaakin ensimmäiseksi ajopäiväksi.

GC-605 on mahdotonta kuraa monin paikoin. Kun nousuprosentit on toistakymmentä ja tienpinta varsinkin Barranquillo Andrésin jälkeen purkkapaikkoja, kuoppia ja laakerikiviä, niin ymmärrän miksi moni näytti ajavan vain tuon hyväpintaisen ylämäen mainittuun kylään saakka ja kääntyivät sitten takaisin. Sääli, ettei sitä voi suositella. On siinä kuitenkin monia hienojakin pätkiä ja upeaa luontoa kun noustaan tonnin yläpuolelle.

Kari: tarkoitus oli vaihtaa pakka mutta kuluneen viikon työpäivät venyivät niin pitkiksi, etten ehtinyt pyöräkauppojen aukioloaikaan sitä hakea. Kiitos linkistä, ajattelinkin että otetaan huominen rantareittiä joko itään tai länteen.
    10k-kerhon jäsen

Taisit ajaa ensin Sorian nousun, joka on aika jyrkkä ja sen jälkeen jyrkkää pikkutietä 605:lle (välitiellä on kielto/suositus ei pyörällä). Itse tulin tuon pätkän alas ja mietin, että tästä en kyllä ylös tulisi. Jos sulla on ylimääräistä lenkkiaikaa, niin aja tuo toisin päin. Tai siis Moganista ylös ja sen kauniin serpentiinin jälkeen älä jatka ylemmäksi vaan käännyt risteyksestä sitä surkeapintaista pikkutietä Soriaan, jossa juot ne kuuluisat "papaija juicet".

Huomenna voisi olla Sorian vuoro. Nythän minä siis käännyin ympyräreitille Barranquillo Andrésista.

Moganiin pääsy näyttää hankalalta. Ajelin äsken kevyemmän lenkin Taurinoon ja takaisin. Katselin samalla niitä aitoja, jotka ovat suht korkeat. Ehkäpä vaan sitten pätkä motaria. Mulla on tehokas takavalo, niin se tunnelikin menee varmaan turvallisesti.

GC605 on myös ylhäällä aika rousteikkoa, mutta sen verran keskeinen reitti, että uskoisin vielä ajavani sen myös toisin päin.

Rantatie on kyllä bueno, vaikkei mitenkään uniikki.

EDIT: pieni blogiteksti ja video ensimmäiseltä pidemmältä lenkiltä täällä.
    fiber muokkasi tätä : 03.12.2018 at 11.46
    10k-kerhon jäsen

Ovat Kanarialla ymmärtäneet niin että Tauriton ja Moganin välinen rantareitti ei vaan tule toimimaan. Sortuu taas kumminkin.
    Pähkäilevät kahden vaihtoehdon välillä. Toinen on rakentaa tunneli mäen läpi ja oikaista sillä vanha valtatie Moganiin. Taitaisi olla parempi. Maksaa 4M€. Halpaa.
    Toinen, mahdollisesti väliaikainen ratkaisu on muuttaa Tauriton liittymä moottoritiellä liikenneympyräksi ja siis sellaiseksi että siitä pääsee myös Moganiin päin. Loppupätkä ei siis kai olisi motaria enää sen jälkeen. Huonompi, mutta valmistuu nopeammin. Perustelevat käsittääkseni sillä että eipä siitä eteenpäin niin paljon liikennettä ole, ennenkuin tietä jatketaan koko saaren ympäri joskus vuonna 2100. Pärjätään sen aikaa ilman sitä lyhyttä moottoritienpätkääkin. Että näin paikallisuutisista.
    Pyöräily tuntuu tärkeältä.

Eihän tuo vaatinut motarilla kuin vajaan kilometrin, ja piennarkin oli leveä.

GC200 Moganista pohjoiseen on upea pätkä! Nyt sitä kautta alas. Loppuviikosta toisin päin.

Kiitos Samulille vinkistä toissapäivänä - täällä on menossa Gran Canaria Bike Week. Pääsin vielä ilmoittautumaan tämän päivän Escalada Pico de las Nieves eli lentokentän viereiseltä rannalta saaren korkeimmalle huipulle (1949m). Kyllähän se meni koko matka ajaen, mutta 7 kilometrin pätkällä (Pasadillan jälkeen) näyttää keskikadenssi olleen 53.
    10k-kerhon jäsen

Just eilen ajelin ylös pasadillan kautta 120 tietä. Kattelin etukäteen että loiva reitti kun kartallakaan ei näy mutkaa. Olihan se aluksi. Sitten ei ollut enää. Keulia meinasi välillä. Toista kertaa huipulle peräkkäisenä päivänä ei jaksanut ja tulin 130 kautta alas.

Alkaa nyt olla jonkin verran kokemusta saaren eteläpuolelta. Tässä pari ajatusta välityksistä. Itselleni on tullut vastaan vain kolme kohtaa, joissa 34-28 ei riitä.

Pahin niistä on Pasadillasta kohti Pico de las Nievesiä (GC-190/120). Siinä on reilut 7 km todella jyrkkää pätkää, 13-21% (varmaankin joitain lepokohtia vähän vähemmän). Mun on pakko ajaa siksakkia tuossa näillä välityksillä pitkät pätkät. Tämän sanotaan olevan "se toinen" saaren jyrkistä pätkistä. Toinen on VOTT, jota en ole ajanut.

Lyhyempi ja siten siedettävästi ajettavissa näilläkin välityksillä on GC-505/GC-605 välissä oleva rospuuttopolku. Parempi olisi kuitenkin voida heittää kevyemmälle.

Kolmatta hankalaa pätkää, jota olen ajanut, tuskin tulee teille muille vastaan. AirBnB-kämppäni sijaitsee Aqualandin luoteispuolella. The Espinosa Wall on keskimäärin vain 14%, mutta jälkimmäisen suoran puolikas jotain 19-28% väliltä. Stravan mukaan enemmänkin. Sen kun kipuaa aina lenkin päätteeksi, niin ei jää turhia energioita koipiin.

Esimerkiksi Sorian ja Moganin nousut menevät ihan ookoo 11-28 pakalla eikä edes jää polttelemaan pohkeita. (EDIT: no kyllä vaan jää, jos tarpeeksi laittaa painetta kuten tänään)
    10k-kerhon jäsen

32 takana on ihan kiva kaikissa nousuissa niin saa välillä edes jotain pyörityksen tapaista.

Tuore tilanne Tauriton ja Puerto de Moganin välillä oli se, että kaikissa 4 vai 5 aidassa on rikottu reitit läpi ja mummoo käveli tiellä melkein jonona, joten tuntui kevyemmältä rikkeltä kun motarille meno. Toki joutuu pyörää nosteleen ja pujotteleen. Tänään menin VOTT sitä kautta.

Arvoisa jäsen fiber! Jäi mieityttämään tuo pohkeidesi polte? Oletko kokeillut siirtää klossia pari milliä taaksepäin kengässäsi. Itse olen aikoinaan kärsinyt pohjevaivoista pitkissä ylämäissä. Uskoin nuorempana omaavani ultimaattiset pohjevoimat, kuten testit sen osoittivatkin. Elin kuitenkin tyhmyydessä, koska uskoin voivani käyttää pohkeitani "valtavasti".

Myöhemmin siirsin klosseja pari kolme milliä taaksepäin ja pohje polltteet jäi pois. Itselläni on pieni jalka (39) ja kuvittelin saavani vipuvarresta hyötyä kun klossi oli mahdollisimman edessä. Eli, päkiän luu jäi hieman liikaa poljinakselin taakse, joka aiheutti jalkapöydän puutumista ja pohjevaivoja. Nyt kunto-ukkona olen pakottanut klossia taaksepäin kengässä ja todennut kuinka hölmö olin nuoruudessani. Aluksi tuntui hölmöltä kun en voinut käyttää pohjetta kuten aikaisemmin, mutta siihen tottui.

Kannattaa kokeilla. Kaksi milliä on jo suuri muutos!

Arvoisa Laroute, tuo oli enemmän runollinen alkusoinnuilla kehitetty kikka kuin fysiologinen fakta. Siltikin olen miettinyt samaa mitä ehdotat eli parin millin siirtoa. Toisaalta kun paikat ovat kipeytyneet tasaisesti tai ovat jättäneet kipeytymättä, niin en ole kokenut muutoksia tarpeelliseksi. MTB-klossit mulla on hivenen taaempana.

frp: Olin eilen suunnitellut ajavani motarin reunaa sen 700 metriä, mutta satuin Puerto Ricon kohdalle juuri ennen lautan lähtöä. Oli itse asiassa kiva tauko lenkissä chillailla hetki merellä. Katselin paatilta, että solkenaan siellä viissatasella ihmisiä käveli.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Olin eilen suunnitellut ajavani motarin reunaa sen 700 metriä, mutta satuin Puerto Ricon kohdalle juuri ennen lautan lähtöä. Oli itse asiassa kiva tauko lenkissä chillailla hetki merellä. Katselin paatilta, että solkenaan siellä viissatasella ihmisiä käveli.
    Näkyikö siellä motaripätkällä muita pyöräilijöitä? Ensi viikolla reissuun ja tarkoitus olisi päästä ajamaan Moganista se makea nousu ainakin kerran. Niin majoitus Arguineguinissa,

Mogan on ihan namunousu, ja mahtava myös laskuna. Suosittelen lämpimästi! Jos ottaa rennosti, voi vaikka pysähtyä ihailemaan näkymää nousun yläosassa. Siellä on yksi erityisen hyvä kohta, josta näkee laakson ja serpentiinit.

Vain kerran ajoin motaria eikä näkynyt muita juuri sillä hetkellä. Autoilijat eivät töötänneet paitsi siinä vaiheessa, kun pyöräilimme vahingossa Moganin suunnasta parikymmentä metriä ohi Tauriton rampin ja käännyimme takaisin päin (pientareella, taluttaen).

Se vanha tie lienee aidoistaan huolimatta paras ratkaisu. Siellä on korkeita verkkoaitoja muistaakseni neljäkin kappaletta katkaisemassa reittiä, mutta niitä on väännetty kulkemiseen niin että mummotkin siellä kävelivät. Sortumapaikka on helppo taluttaa. Sitä en huomannut mistä olisi fiksuinta mennä tälle suljetulle tielle Tauriton puolelta. Varmasti jossain on helpompikin paikka, mutta minä nostin tuosta kuvassa näkyvästä kohdasta ja ujutin itseni sitä puuaitaa vasten.

10k-kerhon jäsen

Juu tuttu nousu/lasku on kyseessä. On tullut ajettua se molempiin suuntiin ainakin kymmenisen kertaa männä vuosina. Tuo murtuma kohtakin näyttää aivan samalta kuin viime vuoden joulukuussa. Silloin vain oli aidat helpommin kierrettäviä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •