Vaikka kieltämättä monissa asioissa omahyväinen ja itseäni täynnä olenkin, en kehuisi nostavani läheskään kaikkia käyttämiäni renkaita vanteelta ilman apuvälineitä. Mutta varsin monet kuitenkin.
Tarvitaan (1) tuuria eli sitä että vanne- ja rengaskombinaatio ei ole perkeleestä. Useimmiten vanne on se ongelman aiheuttaja, vaikka rengas on se jota sitten haukutaan tiukaksi ja vaikeaksi asentaa.
Lisäksi tarvitaan (2) tekniikkaa eli sitä että mahdollisimman huolellisesti painaa renkaan molemmat reunat vanteen keskiuraan tai jos sellaista ei ole niin ainakin pois reunahyllyltä. Sitten otetaan kämmenillä sellainen avo-ote sormet melko suorina noin kello puoli yhdentoista ja kello puoli kahden kohdalta ja työnnetään rengasta ylös eli ulospäin ja sitten käsiä kääntämällä alas eli vanteelta poispäin, Tässä vaiheessa voi yleensä huomata että rengas on jo kokonaan ulkona vanteelta ja peukaloilla hieman auttamalla sitä saa silloin painettua tarvittavan määrän.
Kolmanneksi tarvitaan (3) kärsivällisyyttä, harjoitusta ja uskoa siihen että kyllä se lähtee.
PS On kokonaan toinen juttu mutta joillekin - kuten minulle - ikävä tosiasia että kun joutuu porukkalenkillä renkaanvaihtoon, käy niin ettei kotioloissa tai soololenkillä kohtalaisen vaivattomasti ja nopeasti sujuvasta hommasta selviydy millään alta vartin, kun porukka seisoo vieressä ja odottaa (vaikkei millään lailla hoputakaan tai kukaan ei seuraa toimitusta sillä silmällä että saisi arvostella). Silloin mikään rengas ei lähde vanteelta ilman työkaluja eikä vanteelle takaisinlaittokaan suju niin kuin tavallisesti...








Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit