Kolme vuotta aktiivista ajoa ja paljon etelä-suomen asfalttia tuntuu olevan normaali mutta 120e renkaalta olisi unelmissa toivonut enemmän
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Kolme vuotta aktiivista ajoa ja paljon etelä-suomen asfalttia tuntuu olevan normaali mutta 120e renkaalta olisi unelmissa toivonut enemmän
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Veivasin äsken Gravdalit vanteelle ja oli melkoinen duuni, kun eivät "pyöreinä" olleet säilytyksessä. Parilla kikka kolmosella nousivat vanteelle. Nyt sitten totuttelua nastakauteen, onneksi noi on kumminkin aika loistavat kumit. Muistaakseni
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Jos luit, niin nuo omat renkaat eivät ole 120e/kpl, vaan alle tuon parihinnaltaan.
Pintaahan noissa on vaikka miten paljon vielä. Tilasin uudet nastat ja liiman nuo vulkanisoivalla liimalla kiinni. Eiköhän tämä talvi mene vielä hienosti.
Mutta siis juu, tällä kokemuksella suosittelen nastojen vaihtoa ja liimausta ajoissa. Runko on ohut. Nasta tulee läpi kun se pääsee elämään reiässään tarpeeksi kauan.
No huh huh, en muistanut että ne on noin hyvät!! Keskari työmatkalla ei laskenut käytännössä ollenkaan vrt. 32mm Schwalben krossikumit. Ja iso ilmatila tekee mukavuutta. Eli oikein hyvillä mielin jatkuu kausi nastoilla, vaikka pelkäsin masennusta![]()
Jännä juttu että oli tuossa sinänsä suositulla reitillä muiden työmatkapyöräilijöiden määrä ainakin puolittunut. Ihminen ei aja jos on -5 ja liukasta
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Off-topic, mutta nyt täytyy hieman ihmetellen kysyä: mikä siellä tiet liukkaaksi on tehnyt ja minkälaiset paikat? (Poislukien puiset sillankannet ja vastaavat joita osaa varoa muutenkin ja jo nolla yläpuolella.)
Eihän pelkkä pakkanen aiheuta liukkautta, tarvitaan kosteuttakin, sadetta tai pintoja joihin ilman kosteus tiivistyy?
Nimim. "Lenkille lähdössä, mutta nyt alkoi pelottaa, pitäiskö minunkin vaihtaa nastat alle (vaikkei Gravdaleja olekaan)?"
Tänään ei Helsingissä kovin liukasta mielestäni ollut, paitsi sillat. (Minulla on jo nastat.) Meren ranta oli suolattu. Kai tuo menee niin että tummat vaakasuorat pinnat jäähtyvät kylmän taivaan alla, jolloin ne keräävät kosteutta. Ilman lauhtuessa esim. aamulla tai rintaman yhteydessä huurretta tiivistyy näille kylmille ja hitaasti lämpeneville pinnoille vielä enemmän, jos aurinko ei paista. Jos niillä ajetaan tai kävellään, lumi/huurre vähitellen pakkaantuu. Meren tai järven rannalla on enemmän kosteutta ja lämpöä, siellä sillat voivat olla hengenvaarallisen liukkaita.
Parviennusteissa on enemmän tai vähemmän lunta tarjolla joulukuun alussa, joten nastoja pian tarvitsee kuitenkin.
3,5 v kesti mulla 120psi Gravdalit, toisesta repesi kylki ajossa ja toisesta muutama nasta sisärenkaalle käsipäivää sanoo. Pistosuojanauhaa en ole ikinä käyttänyt mutta pitääpä laittaa, jos vielä rahtiruunan lyhyillä matkoilla vois hyödyntää. Kiitos vinkistä.
Edit. Itse laitan eteen sen paremman eli nastoiltaan pitävämmän. Jos etunen lipeää alta pois niin kaatumisen riski on melkoinen, takarenkaan lipsuminen ei oo iso haitta.
I väntan på ännu dåligare tidet
Litkuttelin eilen onnistuneesti (jos onnistumiseksi voi sanoa usean tunnin ähellystä ja välissä tapahtunutta kompuranostoreissua...) nuo 33tpi Gravdalit.
Paineet pysyivät heti kun vaan nousivat vanteelle, mutta mutta: toisessa renkaassa on semmonen melkein sentin halkasijaltaan oleva pahka ihan vaijerin kyljessä. Huomasin tietty vasta asennushikoilujen jälkeen (jos nyt olis ollut etukäteen nähtävissäkään).
Näyttää siltä että kumi olis sillä kohdin vanteella ihan millin-kaks. Sormella painamalla saa vähän litkuakin tirahtamaan välistä. Ihmeenä pitäisin jos tuo ajoa kestää mutta kyllä ainakin pienen testilenkin kahen barin paineella kesti.
Palauttaahan tuon varmasti voisi muttei saksankauppiaalla ole toista tilalle antaa. Enkä oo ihan varma haluanko toista samanlaista ennen kuin olis vähän kokemusta siitä soveltuuko nuo pidemmässä juoksussa tubelesseiksi. Valmistajan mukaan eivät.
Reilut puoli vuotta varastossa lojuneet 120tpi Gravdalit eivät ensin millään nousseet, mutta kun antoi olla 30min sisäkumin kanssa vanteella saamassa hieman pyöreyttä, niin sitten napsahti mukavasti. Metodina siis toinen reuna sisurilla ja toinen reuna Topeakin 11bar "napsautinpumpulla". Ei vaan pidä laittaa litkuja liian aikaisin sisään, koska sotku on melkoinen kun se ei nouse. Myös semmoiset ilmiöt kuin hiki ja vitutus alkavat hiipiä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Häätyy se sitten sitten uskoa! Minua ei rengashommat talvikelissä mitenkään houkuttele eli jos en oo satavarma että rengas myös pysyy vanteella niinnen ala. Tässä on sekin että parhaimmillaan saatan olla jossain hevon kuusessa jonne jos oikein huonosti käy on hakijan saanti hankalaa.
Terrene Griswold oli asennettaessa luottamusta herättävä. Mitä ny kyljistä pikkuisen tihkui niin ekan kauppareissun jälkeen tiivistyi ja nyt on paineet pysyneet hyvin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Ekan renkaan kohdalla kokeilin sisuritemppua mutta sen verran löysä oli rengas vanteelle ettei sisurin pois nyhtämisen jälkeen se toinen reuna vanteella pysynyt. Nousi sitten kuitenkin helvetillisen saippuoinnin ja painimisen tuloksena pikkukompuralla. Toiselle vanteelle sitten lisäsin kaks kierrosta Gorilla-teippiä mutta rengas tuntui silti jos mahdollista ekaakin löysemmältä vanteella. Ei noussut millään ilveellä, kokeilin kuormaliinaakin koko paketin ympärille. Tän kanssa sit kuitenkin sai sisurin avulla toisen puolen pysymään joten kuten olakkeellaan (varmaan teipin ansiosta) ja sit nousi toinenkin puoli.
Kyllä joo! Hien, vitutuksen ja sotkun saa vielä tuplattua kun tunkee sen sisurin sinne tunnin ähellyksen jälkeen tähteellä olevien litkujen sekaan ja nostaa sit vanteelle.
Kyllä mullakin on melkein mielummin varana mukana taksirahat kuin paikkausvehkeet ainakin työmatkoilla kun jossain pitäisi olla ajoissa.
Melkein jo mielessä siintää että kun toi Gravdal etuselta poksahtaa irti niin Griswold voisi olla menossa tilalle. Oliko jo ajokokemusta?
Toki kiinnostaisi myös mahdolliset kokemukset tubelesseina Black Icesta ja uudesta Continentalin renkaasta. (120tpi Gravdal ilmeisesti pelaa tubelessina ihan hyvin vaikkei sitä nyt mistään saakaan).
Alkavaa talvea varten ostin aiemmin tänä vuonna (muistaakseni XXL:stä) Gravdalit. Ei mahdu cycloni (Ridley X-Fire) takahaarukkaan, joten taakse sitten edelleen Schwalben Marathon Winter 35-millisenä.
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Juu, asennuksen jälkeisenä vuorokautena paineet olivat tippuuneet edessä ja takana 5psi. Sen verran se varmaan "hengittää" jatkossakin. Litkuna Stanin Race hieman jatkettuna normilitkulla120tpi Gravdal ilmeisesti pelaa tubelessina ihan hyvin vaikkei sitä nyt mistään saakaan
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kyllä noissakin on niin löysät reunanauhat, että pitää olla sekä hyvää tuuria että tyhmänrohkea tai sitten LJL, jotta homma toimii ja siitä huolimatta veikkaisin, että blurppausriski on olemassa. Kerran kun on kokenut sen, että asfaltilla kurvatessa eturengas blurpauttaa paineet ilmakehän syövereihin, niin mielenkiinto turhien riskien ottamiseen vähenee kummasti. Nimimerkillä "Kokemusta on"
ps. Saippua ei auta silloin, kun reunojen löysyys on ongelmana. Ennemmin tekee homman hankalammaksi, kun reuna luiskahtaa entistä helpommin pois paikoltaan. Saippuaa käytetään liukastamaan sellaisten renkaiden reunoja, jotka on niin tiukkoja, että eivät ei muuten tahdo napsua paikoilleen.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Melkein jo mielessä siintää että kun toi Gravdal etuselta poksahtaa irti niin Griswold voisi olla menossa tilalle. Oliko jo ajokokemusta?
Toki kiinnostaisi myös mahdolliset kokemukset tubelesseina Black Icesta ja uudesta Continentalin renkaasta. (120tpi Gravdal ilmeisesti pelaa tubelessina ihan hyvin vaikkei sitä nyt mistään saakaan). ©Chito
No parin kauppareissun jälkeen litkuGriswold takana ja butyyliGravadal 120tpi ei yhtään hassummalta yhdistelmältä tunnu. Oispa Terrenessä vielä teräväkärkiset nastat! Sanotaan sitten näin ettei nyt Gravdalia ole ikävä. Mitä mieltä olen keväällä on toinen juttu.
Laitoin tuolta verkkokaupasta yhden Black Icen tilaukseen,200nastaisena. Rahtiruunan siiedettäväkuntoisen MaraWinterin siirrän SkinnyFreddien tilalle taakse ja Ice sitten
eteen. Pitää yrittää tubelessoida samalla.
I väntan på ännu dåligare tidet
Eilen kolmenkympin iltalenkki auraamattomilla pyöräteillä krossarissa alla Nicetrac 200. Aivan kamalaa menoa - keskari 22 km/h ja kuskia ketutti huolella. Nyt äkkiä ISP:t alle 29-täysjäykkikseen, niin lenkeillä keskarit nouseet ja kuskikin viihtyy paremmin.
Renkaan (nimellinen) leveys? Rengaspaineet? Vanteen leveys?
Eivätkös nuo kaikki ole aivan oleellisia tekijöitä jotka vaikuttavat siihen miten joku nastarengas todellisuudessa toimii ja joka selittää varsin pitkälle miksi jostain nastarenkaasta voi olla niin erilaisia ja toisistaan poikkeavia käyttäjäkokemuksia?
PS Olosuhteita unohtamatta. "Auraamaton pyörätie" kun voi tarkoittaa kovin monenlaisia olosuhteita, aivan kamalasta keskimääräistä kesäkeliä parempaan superstradakuntoon.
Jos auraamaton kelvi tarkoittaa lumista kelviä niin ISP on aika paska rengas.
Saattaa kohta olla mullakin. Veren nenusta kaivamistahan tolla "tyrärenkaalla" ajaminen taitaa olla. Nyt on kuitenkin parikymmentä kilsaa varovaista ajoa 2,0 barin paineilla kestänyt. Myyjäliikkeen kanssa on jo reklamaatioseremoniat käynnissä mutta heillä ei tosiaan ole uutta tilalle antaa.
Saippua hyppäsi mukaan kuvioihin siinä kohtaa kun kaikki aiemmin mieleen tulleet konstit kuten rukoilu ja huutaminen oli käytetty. Voi tosiaan olla ettei auttanut mutta kuplista pystyi ehkä paikantamaan pahimmin vuotavia paikkoja ja niitä sitten käsin, jaloin ja muiden raajojen kanssa painelemaan. Uskoisin yhden ongelman olleen se, että nuo renkaat olivat ilmeisesti maanneet Bike24:n varastossa tuhannen rutussa ja olivat melko monella mutkalla mulle tullessaan. LJL:n mainitsema sisurien kanssa paineiden pitäminen olis varmaan auttanut enemmän, itse annoin vain levätä vaakatasossa ne muutamat päivät minkä asennusta odottelivat.
Eikös nuo 33tpi gravdallit nyt ole jäykkä kylkiset ja reunalangalliset. Saattaisin unehtaa suosiolla litkujen kanssa leikkimisen ja ajelisin sisureilla.
Niin tarkoitin vaan sitä, että jäykilla renkailla tubeleksesta ei minusta ole edes paljoakaan hyötyä. Paineita on kuitenkin pidettävä yli 3bar, eikä se 5w säästö tunnu missään jos lähtötaso on jo 50w
Rautalangalliset marawintterit pysyivät yllätten hyvin Huntin vanteilla litkutettuna kaksi talvea. Ei tarvinnut juuri pumppailla ja reilun parin baarin paineilla olivat mielestäni paljon tunnokkaammat kuin sisureilla. Nyt alla olevia lankagravdaleja en ole alkanut litkuttamaan ainakaan vielä, mennään kevytsisureilla tämä kausi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kommuutteri muokkasi tätä : 29.11.2018 at 14.24
Minäkin siirryin Gravdal-vuodenaikaan tänään. Ihan hyvä vuodenaika se.
Kyllähän noi vähän huonommin rullaa kuin esim. sisuri-Nanot, mutta kivempi noilla on ajella kuin yllättävän monella tubeless-GG-kesärenkaalla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mites arvon raati, onko ollut kokemuksia Continental Top Contact Winter II Reflex'stä? Pärjääkö jäällä ollenkaan ja missä tuon renkaan rajoitukset tulevat vastaan? Mietin siis syklolle talvirengastusta. Black Ice voisi olla toinen vaihtoehto, mutta siitä on kovin vähän vissiinkin kokemuksia?
Kokeiles noita https://m.motonet.fi/fi/tuote/450100...ttu-28--37-622 niistä on olemassa 240 nastanenkin versio mutta en äkkiä nyt löytänyt.
Kirjanmerkit