GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 57 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 67 107 157 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 10545

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1681
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Ajattelin vaihtaa cykloon (Ultegra 6800 vaihteet 2x11, mekaaniset lvyjarrut) vaijerit ja kuoret samalla kun vaihdan kulahtaneen tankonauhan. Mikähän olisi hyvä valinta vaijereiksi?
    Mekaanisille levyjarruille suosittelen ns. compressionless kuoria, esimerkiksi: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=224353;menu=1000,4,167;pgc %5B5%5D=37. Vaihteissa toimii varmaan Shimanon omat hyvin, tai itse olen käyttänyt Jagwirea hyvällä menestyksellä myös niissä.

  2. #1682
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    ^Vahvasti puoltava ääni kokoon puristumattomille vaijerinkuorille myös täältä.

    Yokozunaa, joka on oikeasti todella napakaa, saa kotimaasta. Muuttivat tyystin omien CX77- jarrujen tuntuman ja tehon.

    https://www.velobia.fi/yokozuna-comp...ess-jarrukuori
    Memento mori

  3. #1683
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    215
    Ketjut/takapakka rätisee kun polkee voimakkaasti ja ketju takapakan neljällä fyysisesti isommalla rattaalla.
    Koitettu laskea vaihtajaa alaspäin, mutta ei vaikutusta.
    Ketju ei pompi vaan veto pysyy kokoajan Ok.
    Mitä tutkimaan?

    Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

  4. #1684
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Varmaan voisi ekana yrittää tarkistaa ettei mitään ole rikki/vääntynyt (vaihtajan häkki, korvake). Jos ei niin säätämään vaan sitten.

  5. #1685
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Varmaan voisi ekana yrittää tarkistaa ettei mitään ole rikki/vääntynyt (vaihtajan häkki, korvake). Jos ei niin säätämään vaan sitten.
    Mitään ei ainakaan ole katki/murtunut.
    Jos vääntynyt niin sit niin vähän, että ei paljassilmä erota. Tosin jos vääntynyt niin luulis sit pienemmilläkin rattailla olevan ongelma.
    Shimanon xt on vaihtaja ja vaihteen vaihdot menee ongelmitta ja "päätyrajat" Ok niin mitä tuossa sit voi vielä säätää?
    Niin ja sitä korkeutta jo säädetty.

    Hyviä kikkoja tohon vääntyneisyyden toteamiseen?

    Voiko ketju olla väärässä "kohdassa"...eli pitäisi antaa löysää ylälinjalle...jos ketju liian tiukkana isoilla rattailla...
    Täytyy tutkia.

    Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

  6. #1686
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Tuolla tarkistetaan sulakkeen suoruus. Alkoiko ääntely yhtäkkiä vaiko jotain muuta.

    https://youtu.be/tXfvW0L3iLM
    Miten niin tyhmä kysymys??

  7. #1687
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti k2x80w Katso viesti

    Voiko ketju olla väärässä "kohdassa"...eli pitäisi antaa löysää ylälinjalle...jos ketju liian tiukkana isoilla rattailla...
    Täytyy tutkia.
    Kyllä se itse paikkansa hakee. Tässä olisi hyvä, kun tietäisi, toimiko se nykyisellä kokoonpanolla hyvin aiemmin, ja alkoiko vika yhtäkkiä, vähän kerrassaan vai esim. jonkun huoltotoimenpiteen seurauksena?
    -

  8. #1688
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Kyllä se itse paikkansa hakee. Tässä olisi hyvä, kun tietäisi, toimiko se nykyisellä kokoonpanolla hyvin aiemmin, ja alkoiko vika yhtäkkiä, vähän kerrassaan vai esim. jonkun huoltotoimenpiteen seurauksena?
    Edellisellä ajokerralla en vikaa huomannut, mut sit seuraavalla ilmeni ja välissä ei ollut huoltoja.
    Tosin ei tiedä olisiko edellisellä ajolla tapahtunut jotain ja loppumatkasta sitten ei tullut tiukkoja mäkiä tai täyskiihdytyksiä jolloin ääni ilmenee.

    Pyörä 3kk vanha, mut aika matka viedä tuo tutkittavaksi takuuhuoltoon.

    Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

  9. #1689
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    68
    Vanhan Cross Checkin isommasta eturattaasta oli mennyt yksi hammas siististi juuresta poikki. Kuinka paljon tuo haitannee ajoa? Katkeaako noita hampaita normaaliajossa vai onko täytynyt osua johonkin, että noin katkeaa?

  10. #1690
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eratt Katso viesti
    Kuinka paljon tuo haitannee ajoa?
    Ei yhtään.


  11. #1691
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    156
    Shimanon vanteessa (Deore XT, MTB 29") oli keltainen lappu, jossa kiellettiin käyttämästä rengasrautaa? Miten tuohon ice spikerin saa takaisin paikalleen rengasrikon sattuessa (talvella kesken lenkin)?

  12. #1692
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalo Katso viesti
    ...kiellettiin käyttämästä rengasrautaa? Miten tuohon ice spikerin saa takaisin paikalleen rengasrikon sattuessa (talvella kesken lenkin)?
    Käytä "rengasmuovia" ts. muovista rengasrautaa ja järkeä väkivallan sijaan. Teksti on amerikan lakimiehiä varten.


  13. #1693
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Eikait ispit tarvi edes muovia, renkaan laidan asettelee vanteen uraan niin menee käsin helposti.

  14. #1694
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Käytä "rengasmuovia" ts. muovista rengasrautaa ja järkeä väkivallan sijaan. Teksti on amerikan lakimiehiä varten.
    Et kai sä tosissasi kuvitellut että kysyjä tarkoitti jotain muuta kuin "rengasmuovia" ja sen normaalia ja oikeaoppista käyttämistä? "Rengastyökalu" ei vain jostain syystä ole vallannut alaa puhekielessä...



    Tuon näköinen kuvallinen kielto voi siis olla pakkauksesta löytyvässä lapussa tai vanteeseen liimatussa tarrassa. Kuitenkin ilmeisesti ainoastaan (joistakin?) tubeless--käyttöön tarkoitetuista eli UST- tai Road Tubeless -vanteista.

    Olisivatkohan nettikeskusteluissa esitetyt arvaukset siitä että Shimanon kielto koskee vain ja ainoastaan sisurittomia renkaita olla oikeaan osuneita? Toisin sanoen, Shimano ei pelkää että vanne rikkoutuu vaan varoittaa siitä että tubeless-renkaan reunalanka voi vahingoittua ja asennus sen vuoksi epäonnistuu (hyvinkin mahdollisesti niitä Amerikan lakimiehiä puoleensa vetäen)?

  15. #1695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Eikait ispit tarvi edes muovia, renkaan laidan asettelee vanteen uraan niin menee käsin helposti.
    Fillarifoorumi näyttää jälleen parhaat puolensa: ensimmäinen vastaaja on ymmärtävinään väärin (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille) ja toinen vastaaja piilokehuu omalla osaamisellaan (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille).

    On totta että useimmat tai ainakin varsin monet renkaat saa vanteelle ilman työkaluja, kunhan otteet ovat oikeat ja kokemusta ja ennen kaikkea luottamusta siihen että homma onnistuu on kertynyt, mutta lienee yhtä totta että on vanne- ja rengasyhdistelmiä jotka ovat kertaluokkaa hankalampia tapauksia.

    Lienee myös niin että vaikka varsin monet niistä renkaista jotka on saanut vanteelle ilman rengasrautaa - kieltäydyn käyttämästä sanaa "rengasmuovi" - saa myös nostettua vanteelta ilman työkaluja, läheskään kaikkien kohdalla se ei välttämättä onnistu.

    ISP:t Deore XT -vanteilla voivat olla kuvaamallasi tavalla helppo ja vaivaton tapaus, mutta kysymys saattoi olla myös yleisemmäksi tarkoitettu.

  16. #1696
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Voihan toi lappu tarkoittaa myös "älä käytä rengasrautaa pinnan kohdalla". Tai "älä käytä rengasrautaa väärinpäin"


  17. #1697
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Voihan toi lappu tarkoittaa myös "älä käytä rengasrautaa pinnan kohdalla". Tai "älä käytä rengasrautaa väärinpäin"
    Kun puhtaalla huumorilinjalla nähtävästi mennään, niin voisihan tuo kielto koskea vain tiettyä, juuri tuonnäköistä rengasrautaa?

    Mutta mitä tulee amerikkalaisilta lakimiehiltä, sikäläisiltä oikeusistuimilta ja mahdollisilta "tähtitieteellisiin summiin nousevilta" vahingonkorvauksilta suojautumiseen, herää aina yhtä uteliaassa mutta saakutin totisessa mielessäni kysymys mahtaako pelkkä kuva riittää?

    Eikö tarvita myös suorasanainen ja kuvan kertomaa täsmentävä teksti tyyliin "Do not use tire levers!" (ja tietenkin se varoitus kuinka kiellon tai ohjeen noudattamatta jättämisestä voi seurata vakava loukkantuminen tai kuolema)?

    PS Onhan tämä mielestäni oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu, en olisi moista kieltoa osannut kuvitellakaan. Enkä muuten pikaisella haulla löytänyt vastaavanlaista kieltoa kuin yhden HED:in fat bike -vanteen kohdalla.

  18. #1698
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kun puhtaalla huumorilinjalla nähtävästi mennään...
    No ei oikeastaan, aloin ihan pseudofilosofisesti pohtia mitä kaikkea tuo kuva voisi tarkoittaa.

    ...voisihan tuo kielto koskea vain tiettyä, juuri tuonnäköistä rengasrautaa?
    Tai jättimäisen kokoista rengasrautaa?

    PS Onhan tämä mielestäni oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu, en olisi moista kieltoa osannut kuvitellakaan.
    Minäkään en ymmärrä miksei rengasrautaa saisi käyttää. Jaksaiskohan kaivella shimanon tech doc -sivuilta manuaalin ja vilkaista olisko siellä tarkemmin?

    EDIT: katselin kiekkojen manuaalin (esim: http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-WH0007-05-ENG.pdf tai vastaava) läpi, siellä ei sanallakaan kielletty käyttämästä rengasrautoja.


  19. #1699
    Uuden pyörän omistaja kyselee: onko normaalia, että jarrupaloissa on pieni välys/elää jarrusatulassa jarruttaessa? Joskus jarruttessa naksahtaa ja huomaa paikallaan ollessa kun painaa jarrun pohjaan ja ”nylkyttää” edes takaisin. Kyseessä shimanon hydrauliset jarrut.

  20. #1700
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    On .

  21. #1701
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kuukkeloimalla Lawyer Tabs voi löytää kaikkea hauskaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #1702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Kuukkeloimalla Lawyer Tabs voi löytää kaikkea hauskaa.
    Eivätkös lawyer tabs ole presiis sama kuin lawyer lips eli ne ihmisten kiusaksi etuhaarukoihin aikanaan Amerikan lakimiesten takia ilmestyneet ulokkeet (jotka hankaloittavat etukiekon irrottamista, ellei niitä viilaa pois, ja joista ei ole mitään hyötyä niille jotka osaavat pikalinkkua käyttää)?

    Tarkoititko samantapaisia kieltoja ja varoituksia kuin nyt puheena oleva Shimanon rengasrautakielto ja niistä kertovia tarroja ja lappuja noin yleensä?

    (Mulla on tunne että sellaisista käytetään englannin kielessä jotain yleisnimeä ja se on mulla ihan tossa kielen päällä...)

  23. #1703
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Et kai sä tosissasi kuvitellut että kysyjä tarkoitti jotain muuta kuin "rengasmuovia" ja sen normaalia ja oikeaoppista käyttämistä? "Rengastyökalu" ei vain jostain syystä ole vallannut alaa puhekielessä...

    Tuon näköinen kuvallinen kielto voi siis olla pakkauksesta löytyvässä lapussa tai vanteeseen liimatussa tarrassa. Kuitenkin ilmeisesti ainoastaan (joistakin?) tubeless--käyttöön tarkoitetuista eli UST- tai Road Tubeless -vanteista.

    Olisivatkohan nettikeskusteluissa esitetyt arvaukset siitä että Shimanon kielto koskee vain ja ainoastaan sisurittomia renkaita olla oikeaan osuneita? Toisin sanoen, Shimano ei pelkää että vanne rikkoutuu vaan varoittaa siitä että tubeless-renkaan reunalanka voi vahingoittua ja asennus sen vuoksi epäonnistuu (hyvinkin mahdollisesti niitä Amerikan lakimiehiä puoleensa vetäen)?
    Näistä rengas työkalujen käyttökielloista keskustelua ollut jo 2014 ,Ultegra 6800 yhteydessä,"Dealers manual":ssa selitys ;

    "Edit: I looked up the Dealer's manual and the only mention of tire levers I found was under the tubeless tire section.

    Installing and removing tubeless tires
    TO ENSURE SAFETY
    WARNING
    ••Read these Technical Service Instructions carefully, and keep
    them in a safe place for later reference.
    CAUTION
    ••Do not use rim tape if using an inner tube either. Rim tape
    may make it difficult to remove and install the tire, and the
    tire or tube may become damaged or the tires may suddenly
    puncture and come off, and severe injury may result.

    Note
    ••The tires should always be installed and removed by hand.
    Never use tools such as tire levers, as they can damage the
    seal between the tires and the rims and cause air to leak out
    from the tires.

    ••Do not tighten the valve nut too much, otherwise the valve
    seal may become warped and air leaks may occur.
    ••If the tires are difficult to fit, use plan water or soapy water
    to help them slide more easily.
    ••Products are not guaranteed against natural wear and
    deterioration from normal use and aging."


    Eli pelkäävät työkalun (rengasmuovin) vahingoittavan renkaan tiivistepintaa ja aikaan saavan ilmavuodon.

  24. #1704
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Fillarifoorumi näyttää jälleen parhaat puolensa: ensimmäinen vastaaja on ymmärtävinään väärin (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille) ja toinen vastaaja piilokehuu omalla osaamisellaan (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille).

    On totta että useimmat tai ainakin varsin monet renkaat saa vanteelle ilman työkaluja, kunhan otteet ovat oikeat ja kokemusta ja ennen kaikkea luottamusta siihen että homma onnistuu on kertynyt, mutta lienee yhtä totta että on vanne- ja rengasyhdistelmiä jotka ovat kertaluokkaa hankalampia tapauksia.

    Lienee myös niin että vaikka varsin monet niistä renkaista jotka on saanut vanteelle ilman rengasrautaa - kieltäydyn käyttämästä sanaa "rengasmuovi" - saa myös nostettua vanteelta ilman työkaluja, läheskään kaikkien kohdalla se ei välttämättä onnistu.

    ISP:t Deore XT -vanteilla voivat olla kuvaamallasi tavalla helppo ja vaivaton tapaus, mutta kysymys saattoi olla myös yleisemmäksi tarkoitettu.
    Sori, ei ollut tarkoitus kehua (ainakaan paljon) eikä idiotisoida kysyjää, vaan ilmaista mielipide siitä ettei isp ole mitenkään erityisen tiukka päälle laitettava.

  25. #1705
    ^^ "Kuukauden asiallisin, selventävin ja tyhjentävin vastaus" menee SSGT-92:lle!

    ^ Tapani mukaan vähän liioittelin. Olihan se tavallaan ihan suora ja asiallinen kommentti kysyjän mainitsemaan huolenaiheeseen.

  26. #1706
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ^^ "Kuukauden asiallisin, selventävin ja tyhjentävin vastaus" menee SSGT-92:lle!

    ^ Tapani mukaan vähän liioittelin. Olihan se tavallaan ihan suora ja asiallinen kommentti kysyjän mainitsemaan huolenaiheeseen.
    Kovasti nostan pipoa kaikille teille, jotka saatte ilman rengas"muoveja" kumin kiekolta. ISPit lähtee helposti mutta aika monet muut gummit muissa fillareissa jäisivät kyllä vanteelleen ilman apukaluja...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #1707
    Vaikka kieltämättä monissa asioissa omahyväinen ja itseäni täynnä olenkin, en kehuisi nostavani läheskään kaikkia käyttämiäni renkaita vanteelta ilman apuvälineitä. Mutta varsin monet kuitenkin.

    Tarvitaan (1) tuuria eli sitä että vanne- ja rengaskombinaatio ei ole perkeleestä. Useimmiten vanne on se ongelman aiheuttaja, vaikka rengas on se jota sitten haukutaan tiukaksi ja vaikeaksi asentaa.

    Lisäksi tarvitaan (2) tekniikkaa eli sitä että mahdollisimman huolellisesti painaa renkaan molemmat reunat vanteen keskiuraan tai jos sellaista ei ole niin ainakin pois reunahyllyltä. Sitten otetaan kämmenillä sellainen avo-ote sormet melko suorina noin kello puoli yhdentoista ja kello puoli kahden kohdalta ja työnnetään rengasta ylös eli ulospäin ja sitten käsiä kääntämällä alas eli vanteelta poispäin, Tässä vaiheessa voi yleensä huomata että rengas on jo kokonaan ulkona vanteelta ja peukaloilla hieman auttamalla sitä saa silloin painettua tarvittavan määrän.

    Kolmanneksi tarvitaan (3) kärsivällisyyttä, harjoitusta ja uskoa siihen että kyllä se lähtee.


    PS On kokonaan toinen juttu mutta joillekin - kuten minulle - ikävä tosiasia että kun joutuu porukkalenkillä renkaanvaihtoon, käy niin ettei kotioloissa tai soololenkillä kohtalaisen vaivattomasti ja nopeasti sujuvasta hommasta selviydy millään alta vartin, kun porukka seisoo vieressä ja odottaa (vaikkei millään lailla hoputakaan tai kukaan ei seuraa toimitusta sillä silmällä että saisi arvostella). Silloin mikään rengas ei lähde vanteelta ilman työkaluja eikä vanteelle takaisinlaittokaan suju niin kuin tavallisesti...

  28. #1708
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Ei tarvinnut ISP rautoja sen enempää kuin muovejakaan ainakaan vanhan Kayapon vanteille laittaessa. Mietin jo, että onko turhankin löysä. Menee suunnilleen pudottamalla rengas lattialla olevan vanteen päälle. Ei tarvitse minkäänlaista vääntämistä tai voimankäyttöä missään kohdassa.
    -

  29. #1709
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Vuosituhannen alussa asensin Michelinin Wildgripper City renkaita jollekin 26" kiekoille. Muistaakseni 5 paikkaa jouduin sisureille laittamaan. Ei ny ollut kunnon asennuskalujakaan. Toki asennusolutta löytyi talon päädyn huoltoasemalta riittämiin mikä ei kompensoinut osaamiseni puutetta ollenkaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #1710
    Salsan fatbike takanavan avaus. Pitäiskö ton jarrulevyn puoleisen kupin lähteä ihan vetämällä irti? Kovasti taistellu papukaijapihtien kanssa ilman tulosta.

    Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •