FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 35 / 105 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 85 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 3150

Aihe: Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

  1. #1021
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    En enää muista kuka asioista paremmin perillä jossain uutisessa totesi jotakuinkin että Helsingin pinta-alasta on rakennettu vasta 15% joten puistojen kimppuun ei ole tarpeen käydä.
    Pitäisi siis löytyä sopivia paikkoja rakentamiseen muualtakin kuin puistoista.

  2. #1022
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    En enää muista kuka asioista paremmin perillä jossain uutisessa totesi jotakuinkin että Helsingin pinta-alasta on rakennettu vasta 15% joten puistojen kimppuun ei ole tarpeen käydä.
    Pitäisi siis löytyä sopivia paikkoja rakentamiseen muualtakin kuin puistoista.
    Jep, ja laajemmin kyse on kuntien kyvyttömyydestä tehdä yhteistyössä suunnitelmia joissa edes jonkinlainen koko yhteiskunnan etu.

    Aikoinaan vein saksalaisen vieraani hotelli Tornin maisemaraflaan ja hän kun siinä tuijotteli kehä kolmosen takana aukenevaa loputonta metsää totesin että täällä on asunnot kallitta kun tonttimaata ei ole...

  3. #1023
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Puistossa vallitsevat erinomaiset olosuhteet niiden parhaiden mutajuurakkorenkaiden testaukseen. Etenkin K1:n pohjoispuolella.

  4. #1024
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Jaahas, uutta uhkaa ilmassa.

    HS: Helsinki aikoo raivata metsää lähes puolen Keskuspuiston alueella

    Meneeköhän hommiin heppametsuri vai moto. Motoa veikkaan.

    Tehtäiskö vielä lisää latupohjaa ja hiekkateitä niinkuin EKP:ssa, Leppävaarassa ja Latokaskessa, joohan?


  5. #1025
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jaahas, uutta uhkaa ilmassa.

    HS: Helsinki aikoo raivata metsää lähes puolen Keskuspuiston alueella

    Meneeköhän hommiin heppametsuri vai moto. Motoa veikkaan.

    Tehtäiskö vielä lisää latupohjaa ja hiekkateitä niinkuin EKP:ssa, Leppävaarassa ja Latokaskessa, joohan?
    Moto tietysti. Sitten kun on puoli puistoa "raivattu turvalliseksi" eli käytännössä möyritty isojen urien ja kuoppien mutavelliksi jonka seassa on isoja kuusenoksia niin parin vuoden kuluttua sinne voidaankin hyvin rakentaa kun ihmiset ei käytä puistoa. (kun eihän hullukaan halua semmoiselle pirunpellolle mennä, paljon hauskempaa fillaroida tai talsia kadulla) Kaupunki rakentaa vaan pari sisäliikuntapaikkaa niin ei ole kenelläkään valittamista. Ja homma menee kuten yhdessä aprilliuutisessa jossa sanottiin vihreiden Anni (johonkin)mäen sanoneen keskuspuiston rakentamisesta:"vihdoinkin saatiin sekin pusikko betonia täyteen".

    Ja jos tosiaan ilmastonmuutos saa metsät sairaammiksi ja myrskytuhojen riski kasvaa ja sitä kautta muodostuu turvallisuusriski niin sitten kyllä parturoitavaa puistoissa riittää.
    Kuinkahan monta kuolemantapausta tai vammautumista on kaatuva puu maassamme aiheuttanut? Jos ei metsureita lasketa niin hyvä jos yksi vuosikymmenessä. Äkkiseltään kuulostaa tekosyyltä koko juttu.
    J.Kottenberg muokkasi tätä : 12.11.2018 at 22.01

  6. #1026
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.529
    Espoossa kyllä metsätöiden jäljiltä metsä vähän rikki mut ehkä se polku siihen tulee

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
    ^
    Klikkiotsikko hs:lta.
    Neljän moottoriväylän (Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä) bulevardisointi ainoastaan lykkääntyi kun:

    "KHO perustelee päätöstään sillä, että moottoriväylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ei ole osoitettu riittäviä perusteita.

    Lisäksi on epävarmaa, miten väylien bulevardisointi vaikuttaisi teiden toimivuuteen siinä tapauksessa, että ajoneuvoruuhkien lieventämiseksi tarkoitetut toimenpiteet kuten vahva joukkoliikenne ja ruuhkamaksut jäisivät toteutumatta. KHO huomauttaa päätöksessään, että yleiskaavaan ei sisälly pakottavia merkintöjä esimerkiksi raideyhteyksien toteuttamiseksi samalla kun kaupunkibulevardit toteutettaisiin."

    Milloin kyseisen yleiskaavan laadinta taas alkoikaan, mutta silloin on ollut epävarmemmalla pohjalla pikaratikan rakentaminen ja tätä ei oltu merkitty pakottavaksi merkinnäksi.

    Tää nyt ei varsinaisesti liity keskuspuiston polkuihin mut kurnutin tänne kun linkki oli täällä.
    Nää varmaan tulee joskus tulevaisuudessa käsittelyyn, älytöntä esim. Larun kohdalla jos ei joskus bulevardia saada. ELY varmaan pakottaa väkisinrakentamaan Koivusaaren kohdalle jonkun monitasoliittymän joka vie kauheasti tilaa ja taas on hauskaa fillarilla. Ja jalankulkijoilla. Mutta että 2000-luvulla tulee motari alle 2 km päärautatieasemalta ..

  7. #1027
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ajatelkaapa jos Espoossakin katsotaan aiheelliseksi "raivata turvalliseksi" vaikkapa Nuuksion metsät. Toivotaan ettei toi turvallisuushakuisuus leviä. Saa muuten pian ajella autolla kauemmaksikin että pääsee vanhanaikaiseen vaaralliseen metsään, jossa toden totta, voi puu kaatua päälle.

    En ole ihan nuori poika enää ja olen huomattavan osan elämästäni asunut metsäisillä seuduilla ja kun muistelee niin yhden kerran olen nähnyt kun puita kaatui myrskyssä. Nekin muuten kaatui kun oli raivattu puita pois ja isot koivut jääneet yksin.

  8. #1028
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Sisähalleihin siirtyminen ei auta, kun siellä tulevat katot niskaan.

    Edelleen pääkaupunkiseudun tai lähialueen metsiä ja puistoja (mm. Sipoon korpi, Nuuksio ja Keskuspuisto) käyttävänä olen minäkin huolestunut trendistä, jossa tehdään hyvistä (lue: teknisistä) poluista turvallisia vaikkapa korkokenkäilijöitä ja käsilaukkumatkailijoita varten. Ja penkkejä istutetaan, jotta voi naukkailla firman tykypäivillä skumpan korpivaelluksen aikana. Tällä hetkellä Keskuspuisto palvelee mielestäni hyvin niitä, jotka haluavat kulkea turvallista hiekkatietä pitkin, mutta tarjolla on myös haastetta sitä haluaville. Huvittavaa, että puistoksi luokiteltava KP lienee säilynyt luonnonmukaisempana kuin vaikkapa Nuuksio ja Sipoo, joissa yksistään kylttejä on kylvetty niin paljon, että luulisi niihin jo liito-oravankin osuvan. Huomaan olevani jälleen konservatiivi. Siis en poliittisessa merkityksessä.

    Tiedä sitten mitä tuo ”suunnitelmalliset raivaukset ja aiempaa aktiivisempi hoito” (HS) tarkoittavat, mutta pahaa pelkään.

  9. #1029
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    En ole ihan nuori poika enää ja olen huomattavan osan elämästäni asunut metsäisillä seuduilla ja kun muistelee niin yhden kerran olen nähnyt kun puita kaatui myrskyssä. Nekin muuten kaatui kun oli raivattu puita pois ja isot koivut jääneet yksin.
    Yhtään kertaa en ole nähnyt kun puita on kaatunut myrskyssä, mutta tämän(kin) syksyn aikana lähes viikottain Mustavuori-Länsimäki-Kivikko -alueelta löytää uusia kaatuneita puita. Ja nämä havainnot perustuvat vain polulle ilmestyviin uusiin esteisiin, joten kokonaismäärä lienee suurempi kuin havainnoitu määrä.

    Nämä lisääntyvät(?) sateet yhdessä lisääntyvien(?) myrskyjen kanssa eivät povaa kovin hyvää luonnonmetsien kunnolle. Noita kaatuneita puita kun katsoo, niin hyvin pinnassahan nuo männyn juuret ovat ja kun maa on sateiden johdosta märkää, ei se turve juuri tukea anna.

    En siltikään ole tehometsänhoiden puolella, vaikka välillä se puun yli pyörän tunkkaaminen paneekin vituttamaan. Mutta ei kai se puiden vika ole, jos en osaa hyppiä lailla jänösen.

  10. #1030
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Keskuspuiston pohjoisosaan perustetaan kaksi lisää: Haltialanmetsän ja Pakilanmetsän luonnonsuojelualueet.
    Nuo huolestuttavat enemmän.
    Alueet pirstoutuvat suojelun, rakentamisen ja eri käyttöryhmille (hiihto,golf,puukiipeily,..) varaamisen takia.

  11. #1031
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Nuo huolestuttavat enemmän.
    Pyöräilykielto tullee.


  12. #1032
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    7
    Ajot siis ilmeisesti loppumassa näiltä alueilta. Keskuspuiston suunnitelmassa kommenttina Mountain Bike Club Finland ry:ltä: hyvältä näyttää meidän mielestä.


    Keskuspuiston suunnitelma, PDF:n sivut 62 (Pakila) ja 66 (Paloheinä-Pitkäkoski):

    Paloheinän eteläpuoli raunioille asti, sekä Paloheinästä Pitkäkoskelle Haltiavuoren itäpuolelta kokonaan, eli myös ukrainapolku.

    https://www.hel.fi/static/liitteet/k..._2018-2032.pdf


    Muut alueet Helsingin luonnonsuojelohjelma 2015-2024, PDF:n sivut 66 (Kivikko) ja 68 (Hallainvuori).

    https://www.hel.fi/static/ymk/Helsin...02909_2015.pdf


    Suojelu tietysti tärkeää, jonka lisäksi koiria vapaina pitävät pääsevät viimein eroon niistä pyöräilijöistä, jotka kunnioittavat sääntöjä.

  13. #1033
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Rip maastopyöräily.

  14. #1034
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Tulihan se lopulta. Pelkäsin tätä jo kun kunnallisvaalien alla tunnettu pyöräilevä vihreä valtuutettu keskustelussamme oli tästä ilmeisen tohkeissaan.

    Keskuspuiston, Kivikon ja Hallainvuoren arvo on käsitykseni mukaan ihmistensuojelualueema paljon korkeampi kuin alueen luontoarvot.

  15. #1035
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    Dodii, jäitä hattuun nyt. Ja Sinnemäkeä äänestämään

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005898675.html

    Poliitikot pysäyttivät Keskuspuistoon suunnitellut hakkuut – Anni Sinnemäki: ”Vähän enemmän lahopuuta”

  16. #1036
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    125
    Tämähän käy jo jännitysnäytelmästä. Mikähän on kaupungin virkamiesten seuraava siirto. Jään jännityksellä odottelemaan...

  17. #1037
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Maastopyöräilyn kannaltahan tämä taitaa olla vielä huonompi vaihtoehto. Suojellaan lisää.

  18. #1038
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    Aika vaikeata voi olla maastopyöräilyn totaalikieltäminen ja kukin voi sitten miettiä kohdallaan, että onko omassa ajokäyttäytymisessä jotain sellaista, että sen tyylinen ajaminen pitäisi kieltää.

    Selvää on, että metsässä ajaminen aiheuttaa kulumista, kuten kävelykin. Kyse lienee sitten kulumisen määrästä, että mikä taso on hyväksyttävää.

  19. #1039
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

    ”Hallittu hoitamattomuus” on ollut jo pitkään mottoni niin työpaikalla kuin kotona. HSn jutussa, joka tuli jo eilen kanveesiin todetaan, että ”Keskuspuisto halutaan nähdä metsänä” Sinnemäen sanoin. Nimi on siis ollut väärä jo pitkään (lue: Keskusmetsä), mutta nimenvaihto ei tietenkään välttämättä ratkaisisi muuta kuin tuon oletetun hoitamattomuuden idean korostamisen.

    Olenko ymmärtänyt oikein, että luonnonsuojelualue ei välttämättä merkitse pyöräilyn täyskieltoa ja että totaalikiellon ohella pyöräilyä voidaan myös rajoittaa? Aika vähän on onneksi pääkaupunkiseudulla näitä rajoituksia tullut vastaan hevos- ja pururatoja lukuun ottamatta.

  20. #1040
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Jokaiselle ls-alueelle laaditaan omat säännöt. Pyöräily ei ole automaattisesti kiellettyä ls-alueilla. Jostain syystä aunakin pk-seudulla kielto lisätään yleensä sääntöihin ja uudenmaan ely-keskus hyväksyy sen asiaa ihmettelemättä. Perus kiellon syyt: pyöräily kuluttaa luontoa ja vaarantaa jalankulkijat.
    Esim Espoon Friisinkallion hoito ja käyttösuunnitelmassa pyöräilyä ei mainittu alueen ongelmana. Niitä olivat roskaaminen, nuotiot, graffitit ja irtona liikkuvat koirat. No, pyöräily kiellettiin. Yllä olevat ongelmat ratkaistaan lisäämällä opasteita.

  21. #1041
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

    Voi olla hyvinkin, että prosessi menee juuri noin.

    Oletan että ongelmana on pääsääntöisesti pyörän renkaiden aiheuttamat pinnanmuutokset. Muut argumentit ovat järjettömiä elleivät pyöräilijät sitten roskaa muita enemmän tai käyttäydy erityisen aggressiivisesti. Tämä jälki ei voi olla ongelmana kuitenkaan talvikausina. Esimerkiksi viime talvena rakas puistomme tarjosi todella kattavan verkoston kovapohjaisia tampattuja polkuja, joita käyttivät meidän lisäksemme lenkkeilijät ja koirailijat. Lienee sitten liian vaikea rajata käyttöä edes lumiseen ajankohtaan. Mutta vielä muistan viime talven ykköskokemuksena nämä rännit, joissa pärjäsi hyvin myös kesärenkailla ja hyvin kaikki mahtuivat. Poikkeuksetta muut ulkoilijat väistivät sivuun, mistä muistin aina kiittää. Jäi todella hyvä fiilis viime talven Keskuspuistosta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista myös osana työmatkaani.

  22. #1042
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    Mun mielestä jossain sopivassa paikassa sopivan tahon toimesta (hallå HePo) voisi kysäistä, että miten pyöräilykiellot edistävät pyöräilyä. Jos siis sitä on Helsingissä tarkoitus edistää.

    Kummasti rahaa, henkilökuntaa ja laitteistoja löytyy latupohjien ylläpitoon. Tuskin se hiihtäminen on sen tarpeellisempaa tai tarpeettomampaa kuin pyöräilykään.

  23. #1043
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Lisätietoja HePo:n intresseistä Keskuspuiston maastopyöräilyn suhteen? Olen käsittänyt että järjestössä maastopyöräilyä pidetään lähinnä mälsänä pahisten puuhana.

  24. #1044
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Taitaa Mtbcf ja Suomen Latu hoitaa maastopyöräilijöiden asiaa kaupungin suuntaan.

    Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

  25. #1045
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

    HePo (johon kuulun) hoitanee lähinnä kaupunkipyöräilyyn liittyviä asioita, ja maastoilu ei liene ykkösenä agendalla - vaikka olisi osa kaupunkia ja liikennettä. MtBCFiin (johon kuuluin joskus) jos jollain meistä on kontaktia, niin voisi tiedustella.

    Mutta joo, hiihto on pyhä asia. Nyt ei olla samalla asialla ollenkaan.

  26. #1046
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    125
    Kyllä maastopyöräilijät tarttis nykyään jonkun ”etujärjestön”. Hyvä jos mtbcf hoitaa hommaa tähän suuntaan. Lajihan yleistyy jatkuvasti ja jos ympärivuotisesti lasketaan, on se Keskuspuistossakin jo hiihtoa yleisempää. Näistä liikunta-asioista tuntuu yhä päättävän porukka, jolle hiihto on se ainoa oikea laji. Tämä on myös siksi ongelmallista, koska ladut vaatii nykyään niin suuren pinta-alan luisteluhiihdon vuoksi. Enemmän siinä luontoa menee matalaksi kuin maastopyöräilyn vuoksi. Mut juu, tarvittais vain oikeita henkilöitä kertomaan maastopyöräilystä ja sen tarpeista. Enemmän vuoropuhelua asioista päättävien suuntaan.

  27. #1047
    Läskipyörähän ei ole kuulemma maastopyörä ja sillä ei tarvitse oikoa polkuja tai kiertää esteitä, kun voi rullailla yli. Kielletään maastopyöräily mutta sallitaan hidas lyllertäminen läskipyörällä (min. rengaskoko 26x3.8) problem solved, eiku...

  28. #1048
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pojomtb Katso viesti
    Kyllä maastopyöräilijät tarttis nykyään jonkun ”etujärjestön”. ....
    Suomen Latu.


  29. #1049
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.617
    ^Pelkästään nimen perusteella voisi kuvitella, että maastopyöräilyn edistäminen ei ole heillä se ykkösasia. Ainakaan muiden liikuntamuotojen kustannuksella.

    Mutta jos maastopyöräily keskuspuistossa kielletään, niin kai sinne nyt kuitenkin kyykkä- ja pesiskentät saa tehdä?

    ---
    HePon jäsen olen ollut lähinnä kannatusmielessä, mutta jotenkin filosofiat ei kuitenkaan kohtaa. Kävin katsomassa Suomen Ladun sekä MTBCF:n sivut ja molemmista jäi vähän hämmentynyt vaikutelma. Ladun sivuilla oli kyllä avausbannerissa maastopyörän kuva, mutta muuten toiminta jäi vähän hämäräksi. MTBCF:n sivut olivat kyllä sisällöltään paremmat ja harkintaan jäi, josko siirtäisi roposensa sinne.

    Kumpikaan ei nyt hirveästi profiloitunut maastopyöräilyn edistäjänä siinä mielessä kun nyt ehkä haluaisimme tapahtuvan Keskuspuiston osalta. Ja miksei laajemminkin pk-seudun maastojen osalta.

  30. #1050
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Pelkästään nimen perusteella voisi kuvitella, että maastopyöräilyn edistäminen ei ole heillä se ykkösasia. ....
    Se nyt kuitenkin on ainut "etujärjestö", joka on kansallisella ja paikallisella tasolla yrittänyt mtb-asioita edistää.

    Ei nimi miestä pahenna. Vai miten se oli.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •